Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:19

Ansie schreef:
Daar kan ik me ook in vinden hoor. Maar hoe spannend die nieuwe situatie is en of er dan ook daadwerkelijk vluchtgedrag moet plaatsvinden kan je naar mijn mening beinvloeden door het paard in de omgang zo open mogelijk te houden en vertrouwen te geven als persoon (dus daaraan werken). Afhankelijk van het paard kan je daar meer of minder aandacht aan besteden. Met open bedoel ik dan, bewust zijn van de omgeving, ruimte voor ontwikkeling, niet het paard vrij laten in waar ie zin in heeft met jou op zijn rug :+ en ik ben zoals ik eerder heb aangegeven ook pro consequent zijn en werken is werken. Laat daar geen misverstand over zijn.

Wat bedoel je nu precies? Je maakt het allemaal weer zo ingewikkeld, waarom zou een paard niet bewust zijn van z'n omgeving, hij heeft toch geen oogkleppen op of is volgespoten met verdovende middelen?
Als de situatie maar spannend genoeg, is gaat er sowieso vluchtgedrag optreden, wil niet zeggen dat het paard dan daadwerkelijk vlucht.
Pro consequent? is er ook zoiets als anti consequent dan? :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:34

thembi schreef:
Ansie schreef:
Daar kan ik me ook in vinden hoor. Maar hoe spannend die nieuwe situatie is en of er dan ook daadwerkelijk vluchtgedrag moet plaatsvinden kan je naar mijn mening beinvloeden door het paard in de omgang zo open mogelijk te houden en vertrouwen te geven als persoon (dus daaraan werken). Afhankelijk van het paard kan je daar meer of minder aandacht aan besteden. Met open bedoel ik dan, bewust zijn van de omgeving, ruimte voor ontwikkeling, niet het paard vrij laten in waar ie zin in heeft met jou op zijn rug :+ en ik ben zoals ik eerder heb aangegeven ook pro consequent zijn en werken is werken. Laat daar geen misverstand over zijn.

Wat bedoel je nu precies? Je maakt het allemaal weer zo ingewikkeld, waarom zou een paard niet bewust zijn van z'n omgeving, hij heeft toch geen oogkleppen op of is volgespoten met verdovende middelen?
Als de situatie maar spannend genoeg, is gaat er sowieso vluchtgedrag optreden, wil niet zeggen dat het paard dan daadwerkelijk vlucht.
Pro consequent? is er ook zoiets als anti consequent dan? :)

Haha, ik ben VOOR consequent zijn, dat staat er ;)
Of een paard wel of niet bewust is van zijn omgeving kan afhangen van hoe wij er als mens mee omgaan. Dat heb ik beschreven in mijn vorige post, over het wel of niet toelaten van nieuwsgierigheid van het paard. Bij het afkappen daarvan en altijd hetzelfde doen kan je een paard creeeren dat erg snel over de zeik raakt bij het zien van nieuwe (enge) dingen of bij kleine dingen die veranderen.
Die nieuwsgierigheid van het paard kan je dus toestaan of stimuleren op momenten dat je niet met je paard 'aan het werk bent', gewoon in de omgang en er profijt van hebben op momenten dat er daadwerkelijk iets gebeurt/verandert in de omgeving.
Oh ja, voel je vooral niet aangesproken dat je dit moet doen ofzo he, of dat wat je nu doet fout is. Daar heb ik helemaal niks over te zeggen. Hoe iedereen dit soort dingen aan pakt moet ieder voor zich weten :)

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:22

Ansie schreef:
Of een paard wel of niet bewust is van zijn omgeving kan afhangen van hoe wij er als mens mee omgaan. Dat heb ik beschreven in mijn vorige post, over het wel of niet toelaten van nieuwsgierigheid van het paard. Bij het afkappen daarvan en altijd hetzelfde doen kan je een paard creeeren dat erg snel over de zeik raakt bij het zien van nieuwe (enge) dingen of bij kleine dingen die veranderen.
Die nieuwsgierigheid van het paard kan je dus toestaan of stimuleren op momenten dat je niet met je paard 'aan het werk bent', gewoon in de omgang en er profijt van hebben op momenten dat er daadwerkelijk iets gebeurt/verandert in de omgeving.

PRO betekent VOOR en ANTI betekent TEGEN, had ik zelf ook al bedacht :roll:
Maar je moet altijd consequentie nastreven als je met dieren werkt, da's zo klaar als een klontje, daarom vind ik het nogal raar staan.

Nieuwsgierigheid afkappen dan gaan paarden van over de zeik in nieuwe situaties? Dit vind ik echt onzin. Vorig jaar heb ik nog een 4-jarige gereden voor iemand, die heel nieuwsgierig was. Die wilde overal in zitten met z'n neus en probeerde alles in z'n mond te stoppen net een klein kind...in de poetskoffer, borstels eruit halen in zadels van anderen bijten die toevallig in de buurt hingen etc.. Dus volgens jou had ik dat maar moeten toelaten want anders gaat hij over de zeik in nieuwe situaties? En als ik aan het werk was met hem in de bak, moest ik dan maar stoppen zodat hij naar zijn vriendje toe kon rennen die voor de kar op de weg liep (100m verderop). Ik dacht het niet... Laten merken dat ik de leider was, grenzen aangeven en als hij luisterde en braaf doorliep belonen

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:32

vur schreef:
Mijn ervaring is niet dat je altijd weer opnieuw het paard moet confronteren met het voorwerp of de situatie die hij eng vindt. Als het leerproces goed is gegaan, hoef ik het niet te herhalen en nog sterker, bij nieuwe voorwerpen die hij mogelijk eng zou kunnen vinden, is de reactie over het algemeen zeer gematigd of zelfs gewoon goed. Dus het gaat er mij meer om, om het paard te leren te vertrouwen en dus niet bij alles wat ongewoon is, te schrikken oid.

Bij een paard dat op slot schiet, wacht ik gewoonweg af, tot het wat meer ontspant. Ik blijf gewoon rustig zitten, ga niet drijven oid en vraag ook niet om dichterbij te gaan. Wel voorkom ik ten alle tijden dat ie naar links of rechts uitwijkt of achteruit gaat. Op het moment dat ie wat ontspant, ga ik dus wel weer een stapje dichterbij vragen etc. Werkt perfect!

Hier kan ik wat mee!! :j

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:36

Ik stop er mee :')

Ik laat paarden altijd de hele poetskoffer opvreten ja :+

Nou vooruit nog 1 dingetje om aan te geven dat je niet goed leest |o

Ansie schreef:
Die nieuwsgierigheid van het paard kan je dus toestaan of stimuleren op momenten dat je niet met je paard aan het werk bent, gewoon in de omgang en er profijt van hebben op momenten dat er daadwerkelijk iets gebeurt/verandert in de omgeving.

Verder moet je vooral doen wat je al doet.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:45

Ansie schreef:
Ik stop er mee :')

Ik laat paarden altijd de hele poetskoffer opvreten ja :+

Nou vooruit nog 1 dingetje om aan te geven dat je niet goed leest |o

Ansie schreef:
Die nieuwsgierigheid van het paard kan je dus toestaan of stimuleren op momenten dat je niet met je paard aan het werk bent, gewoon in de omgang en er profijt van hebben op momenten dat er daadwerkelijk iets gebeurt/verandert in de omgeving.

Verder moet je vooral doen wat je al doet.

nou, nou heb ik je beledigd ofzo, vind deze reactie wel weer hilarisch.
maar ik vind een paard poetsen gewoon omgaan met je paard, niet echt werken ...ja, misschien voor mij als mijn paard heel vies is :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:12

vur schreef:
Mijn ervaring is niet dat je altijd weer opnieuw het paard moet confronteren met het voorwerp of de situatie die hij eng vindt. Als het leerproces goed is gegaan, hoef ik het niet te herhalen en nog sterker, bij nieuwe voorwerpen die hij mogelijk eng zou kunnen vinden, is de reactie over het algemeen zeer gematigd of zelfs gewoon goed. Dus het gaat er mij meer om, om het paard te leren te vertrouwen en dus niet bij alles wat ongewoon is, te schrikken oid.

Bij een paard dat op slot schiet, wacht ik gewoonweg af, tot het wat meer ontspant. Ik blijf gewoon rustig zitten, ga niet drijven oid en vraag ook niet om dichterbij te gaan. Wel voorkom ik ten alle tijden dat ie naar links of rechts uitwijkt of achteruit gaat. Op het moment dat ie wat ontspant, ga ik dus wel weer een stapje dichterbij vragen etc. Werkt perfect!

En dat bedoel ik dus precies! Dat is dus ook niet nodig. Als je paard geleerd heeft bij een enge situatie of voorwerp om jou te vertrouwen, dan is het niet nodig om je paard elke nieuwe situatie of elk nieuw voorwerp te laten wennen. Hij moet jou gewoon vertrouwen. Het is niet het voorwerp of de situatie; het gaat om het feit dat ie jou kan volgen als jij zegt dat dat kan. En dat je een aantal voorwerpen of situaties (en misschien wel minder) nodig hebt gehad om dat op te bouwen is natuurlijk zo.
Sterker nog, paarden vergeten soms dat ze aan bepaalde voorwerpen gewend waren als ze daarmee niet meer worden geconfronteerd en ik durf daarbij ook nog te stellen dat het wel of niet wennen niet ligt of ze aan een voorwerp kunnen ruiken of voelen, maar dat de reactie van de ruiter/begeleider op het gedrag van het paard bepaalt of iets wel of niet eng is.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:34

Ik begrijp precies wat Ansie bedoeld eigenlijk, zo ingewikkeld is het toch niet :?
Je kan natuurlijk wel extra je best doen om het niet te begrijpen :+

Het is het verschil tussen over een zeiltje geleid worden en zelf op een zeiltje stappen (om maar even bij de schriktraining voorbeelden te blijven).
Ik vind het ook een fijne tool :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:07

sanne83 schreef:
Ik begrijp precies wat Ansie bedoeld eigenlijk, zo ingewikkeld is het toch niet :?
Je kan natuurlijk wel extra je best doen om het niet te begrijpen :+

Het is het verschil tussen over een zeiltje geleid worden en zelf op een zeiltje stappen (om maar even bij de schriktraining voorbeelden te blijven).
Ik vind het ook een fijne tool :j

Ik heb zo de indruk dat jij één van de weinigen bent, die Ansie begrijpt :D ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:19

Misschien omdat ik ook al gewoon op die manier werk :j
In de schrik-training-wereld is dat geen uitzondering :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:50

Wie vroeg er ook al weer om filmpje van goed paardrijden? Ik heb er 1 gevonden. Ik heb hem zelf nog niet afgekeken, maar voila, ik heb er vertrouwen in dat het hele filmpje van dezelfde (rij)kwaliteit is. De filmkwaliteit is niet helemaal top helaas, maar dat mag de pret niet drukken.
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6782

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:54

Ik vind schriktraining al bijzonder. Ook iets van de laatste jaren. Tot 10 jaar geleden ofzo, had je dat niet. Paard maakte al jong kennis met paraplu of vlaggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:13

vur schreef:
Wie vroeg er ook al weer om filmpje van goed paardrijden? Ik heb er 1 gevonden. Ik heb hem zelf nog niet afgekeken, maar voila, ik heb er vertrouwen in dat het hele filmpje van dezelfde (rij)kwaliteit is. De filmkwaliteit is niet helemaal top helaas, maar dat mag de pret niet drukken.
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6782

Heel fijn om naar te kijken. Een van mijn favorieten, moet ik daarbij zeggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:41

Electra63 schreef:
Ik vind schriktraining al bijzonder. Ook iets van de laatste jaren. Tot 10 jaar geleden ofzo, had je dat niet. Paard maakte al jong kennis met paraplu of vlaggen.

Ook wel eens een schriktraining gedaan hoor. En het is ook best leuk om te doen (voor de afwisseling). Maar totaal geen noodzaak (wat mij betreft).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:39

Dat is het ook: leuk !! Maar om daar hele theorien omheen te bouwen, vind ik ovedreven ;) schriktrainingwereld ??

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:06

Electra63 schreef:
Dat is het ook: leuk !! Maar om daar hele theorien omheen te bouwen, vind ik ovedreven ;) schriktrainingwereld ??

precies!!! ook mijn gedachte... alsof het een aparte discipline is ofzo ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:56

Ik zal voortaan bij elk woord een knipoog zetten ;)

Verder moet iedereen zelf weten wat hij met z'n paarden doet. Ik zou vooral geen schriktraining doen ;) (of met paraplu's oefenen en het vooral geen schriktraining noemen :+ )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:02

Ik noem het geen schriktraining, maar gewoon training. Hoort bij de opvoeding. ;)

Electra63

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:27

Het ging mij meer om het woord schriktrainngs-wereld. Dat vind ik vreemd...... net of het een aparte discipline is met speciale aanhangers :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:46

Electra63 schreef:
Het ging mij meer om het woord schriktrainngs-wereld. Dat vind ik vreemd...... net of het een aparte discipline is met speciale aanhangers :D

haha olympische spelen een idee? _O-

pol013

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 07:31

Dan win ik! Die van mij kan zo mee tijdens koninginnedag......

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:50

Wat ik bedoel, dat heb ik een aantal keer benadrukt, is ook geen (schrik)training (het is vanzelfsprekend dus ook geen beloning er aan koppelen) en ook geen methode. Het is gewoon in de alledaagse omgang iets om aandacht aan te besteden. Belevingswereld open houden, nieuwsgierigheid niet afkappen (soms zelfs stimuleren) tenzij het echt baldadigheid wordt en zorgen voor afwisseling in de normale vaste routines zodat de wereld rondom het paard niet steeds kleiner wordt.
Als je je daar bewust van bent dan kan dat in het gedrag van het paard positieve veranderingen teweeg brengen en de vertrouwensband + samenwerking versterken.
Oh ja, en voel je niet aangesproken, zullen best mensen zijn die daar al bewust mee bezig zijn en als je er niets in ziet, dan niet. Nu kap ik er mee :evaw:

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:18

Maar dat is het wel een beetje tegenwoording; allerlei dingen waarvan iedere normale paardenhouder het elke dag gewoon zou moeten doen, worden verheven tot iets heel ingewikkelds. Ansie is al pagina's aan het uitleggen dat je je paard nieuwsgierig moet laten zijn naar nieuwe dingen en moet zorgen voor afwisseling. Grondwerken is tegenwoordig de oplossing voor alles, terwijl dat volgens mij ook niet meer is dan dat je paard ook vanaf de grond vertrouwen in je heeft en gehoorzaam is. Rechtrichten is blijkbaar een kunst op zich geworden etc etc

Ik zeg echt niet dat vroeger alles beter was, want mijn sensibele merrie heeft nog nooit een schop met een klomp gehad. Maar we deden wel een stuk minder moeilijk over alles. Misschien komt dat ook omdat niet iedereen toen zomaar een paard kocht, maar de paarden toch meer bij de paardenmensen op stal stonden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:56

Anoeska schreef:
Grondwerken is tegenwoordig de oplossing voor alles, terwijl dat volgens mij ook niet meer is dan dat je paard ook vanaf de grond vertrouwen in je heeft en gehoorzaam is. Rechtrichten is blijkbaar een kunst op zich geworden etc etc

Grondwerk doe je altijd al.. tenzij je er in de wei naar toe rent en er gelijk bovenop springt. :+
Vraag me juist af hoe je dat niet kan doen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:56

sanne83 schreef:
Ik begrijp precies wat Ansie bedoeld eigenlijk, zo ingewikkeld is het toch niet
Je kan natuurlijk wel extra je best doen om het niet te begrijpen

Maar Ansie doet niet aan schriktraining hoor. Ansie is anti-schriktraining. Die doet aan 'cognitief uitdagen' en dat is heel wat anders dan schriktraining. Heeft ze al heel wat keren uitgelegd.... Lees maar even terug. :)

Electra63 schreef:

Ja, inderdaad... Ik kan mijn nog herrinneren dat we tot de jaren 90/95 elk jaar met de hele vereniging meereden in de stoet op Koninginnendag. Ik heb toen nog regelmatig met het Vaandel gereden. Stoet was inclusief drumband, vlaggenparade etc. Al met al een heel hysterisch gedoe. Maar dat was gewoon ieder jaar zo. Net als dat er altijd een parade was als afsluiting van een wedstrijd. Maar dat is niet meer, want stel je voor dat een paard schrikt....

Anoeska schreef:
Maar dat is het wel een beetje tegenwoording; allerlei dingen waarvan iedere normale paardenhouder het elke dag gewoon zou moeten doen, worden verheven tot iets heel ingewikkelds. Ansie is al pagina's aan het uitleggen dat je je paard nieuwsgierig moet laten zijn naar nieuwe dingen en moet zorgen voor afwisseling. Grondwerken is tegenwoordig de oplossing voor alles, terwijl dat volgens mij ook niet meer is dan dat je paard ook vanaf de grond vertrouwen in je heeft en gehoorzaam is. Rechtrichten is blijkbaar een kunst op zich geworden etc etc

Dat is ook mijn bezwaar. Alles wordt nodeloos ingewikkeld gemaakt... Er wordt teveel getrut en geneuzeld en te weinig gewoon gereden.

Anoeska schreef:
Misschien komt dat ook omdat niet iedereen toen zomaar een paard kocht, maar de paarden toch meer bij de paardenmensen op stal stonden

Ik denk dat daarin ook de oorzaak ligt. Nu moet ik zeggen dat ik niet uit een paardenfamilie kom. Maar mijn paarden stonden wel altijd bij een paardenboer op stal. En als ik iets niet goed deed, dan werd ik gecorrigeerd. En dat pikte ik ook want ik was mij er van bewust dat ik nog een hoop moest leren. En als ik zijn aanwijzingen opvolgde was mijn probleem ook vaak opgelost. Dat hielp ook mee. Op veel stallen is het nu vaak de 'lamme leidt de blinde' en 'in het land der blinde is eenoog koning'.