Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:Nee ook dressuurmatig in het algemeen. De meeste shetjes zijn er niet echt voor gebouwd.
Air schreef:Joolien schreef:Nee ook dressuurmatig in het algemeen. De meeste shetjes zijn er niet echt voor gebouwd.
Moet een paard goed gebouwd zijn om gegymnastiseerd te worden?
In feite kan je dus alleen op een goed gebouwd paard gaan zitten, want paarden met een mindere bouw kan je niet gymnastiseren en kan je dus nooit op een gezonde manier opzitten, volgens jou.
Ik zie overigens niks raars aan de bouw van shetlanders.
_Marinke_ schreef:Ik quote nu alleen wel deze post, maar ik antwoord eigenlijk op jullie conversatie.
Het gaat er niet om het 'mooi' eruit zien het gaat erom om het paard op een optimale manier zijn lichaam te laten gebruiken met zo min mogelijk slijtage.....
Het aan de teugel lopen in de juiste aanleuning is een gevolg van goed lichaam gebruik, niet om het mooie plaatje....
Dat juiste lichaamsgebruik is o.a. de rug wat 'opbollen' (min of meer). De buikspier aanspannen, het bekken kantelen, zodat het paard tot dragen komt en ons ook goed kan dragen. Ik kan hier heel lang over door gaan en heel uitgebreid, zou dit graag doen, maar heb daar nu de tijd even niet voor. Sorry.
Als een paard voor de teugel loopt komt dit algemeen voort uit een fijne aanleuning, maar is het paard nog niet sterk genoeg om volledig mooi 'rond' te worden in zijn hele bovenlijn zeg maar. Als een paard sterk genoeg word, goed tot dragen komt, dan zie je ook dat het opgerichter gaat lopen én het hoofd kaasrecht op de loodlijn terecht komt.
Ik vind het juist een fijner beeld geven als het paard wat voor de loodlijn loopt.
Sorry wil er veel meer over typen, maar nu echt geen tijd, kon het toch niet laten om hier direct even op in te haken.
Het draait namelijk niet om dat mooie plaatje, het draait om een goed lichaamsgebruik om slijtage zo veel mogelijk te beperken.
LoveUggs schreef:mcjv schreef:Dit klinkt misschien erg suf, maar op rijtechnisch gebied ben ik niet zo sterk. Wat word er nou eigenlijk precies bedoeld met 'achter de teugel'? Zou iemand mij dat kunnen uitleggen?
Is niet suf hoor.
Wat wij bedoelen met achter de teugel lopen...
Ik gebruik even een van EngeltjeS haar foto's.
Op de 2e foto, zie je een paard dat achter de loodlijn loopt.
Het paarden hoofd moet recht in een verticale lijn zijn met zijn neus.
Loopt het paard achter de loodlijn, dus achter de teugel, loopt het paard meer met zijn neus op zijn borst.
Hier even een voorbeeldje, geleend van google.
Je ziet het rode lijntje. Dit is de loodlijn. Het paard loopt hier wat achter de loodlijn, ofwel hij kruipt achter de teugel.
[ Afbeelding ]
Een geschikte afbeelding van een paard dat fijn op de loodlijn loopt kan ik niet echt vinden.. Helaas.
Maar de loodlijn is een rechte verticale lijn, vanaf de oren tot de neus. Dan loopt je paard goed.
_Esther_87_ schreef:Lees nog maar af en toe mee, maar wil op het aan/achter de teugel verhaal toch even reageren.
Achter de loodlijn is absoluut NIET hetzelfde als achter de teugel! Een paard kan op de loodlijn zijn, maar toch achter de teugel lopen. Een paard kan ook achter de loodlijn zijn, maar wel aan de teugel en zelfs naar de hand zijn.
Ik ben vrij zeker dat dit onderwerp al vaker ter sprake is gekomen, dus zal er nu even niet verder op ingaan.
LoveUggs, hoewel ik je hartstikke leuk en enthousiast vind en het natuurlijk super is dat je de moeite neemt om steeds zo uitgebreid te antwoorden, lijkt het me wel handig dat je daar af en toe iets meer terughoudend in bent. Misschien kan je er duidelijker bij zetten waar je je mening geeft en waar je enkel een constatering doet bijvoorbeeld. Ik lees een aantal dingen die ik vrij dubieus vind hier en daar (of laat ik zeggen, waar ik in ieder geval duidelijk anders over denk). Dit topic is juist fijn omdat er veel werd gereageerd door mensen met veel ervaring zoals Bertie en S_en_Z. Met alle respect voor je inzet en goede instelling, maar ik denk dat jij nog niet helemaal zover bent om dat stokje over te nemen. Er lezen en posten hier veel jonge en onervaren mensen, ik ontkom de laatste tijd niet helemaal aan het gevoel dat die niet altijd de goede richting in worden gestuurd.
Excuses voor het inbreken, maar dit moest me toch wel even van het hart.
Edit: Jolien vind ik trouwens ook iemand die duidelijk vanuit ruimere ervaring spreekt.
Air schreef:Joolien: De mensen die hier info komen halen weten dat niet. Overigens vatte ik het samen met Marinke dus ook niet goed op, terwijl we al langer meelezen.
Daarnaast klopt je info daarna ook gewoon niet.
Babootje schreef:Niet helemaal met je eens LoveUggs. (Om het moeilijker te maken.) Achter de teugel is in mijn opinie hetzelfde als achter het bit. Maar dat is niet hetzelfde als achter de loodlijn. Een paard kan iets achter de loodlijn gaan maar nog wel aan het bit zijn of aan de teugel. Het gaat om de verbinding. Het komt weliswaar vaker voor dat een paard dat achter de LL loopt ook achter het bit is, i.c. niet in verbinding. De verbinding van achteren naar voren is dan niet goed. Je kan dus niet per definitie zeggen dat een paard dat iets achter de LL is, ook achter de teugel is.
mcjv schreef:Babootje schreef:Niet helemaal met je eens LoveUggs. (Om het moeilijker te maken.) Achter de teugel is in mijn opinie hetzelfde als achter het bit. Maar dat is niet hetzelfde als achter de loodlijn. Een paard kan iets achter de loodlijn gaan maar nog wel aan het bit zijn of aan de teugel. Het gaat om de verbinding. Het komt weliswaar vaker voor dat een paard dat achter de LL loopt ook achter het bit is, i.c. niet in verbinding. De verbinding van achteren naar voren is dan niet goed. Je kan dus niet per definitie zeggen dat een paard dat iets achter de LL is, ook achter de teugel is.
Ik kom er even tussen.![]()
Dus eigenlijk hoeft dus een paard dat achter de loodlijn loopt niet direct achter de teugel te kruipen, en zou het probleem van achter de teugel lopen ook kunnen liggen aan de verbinding van achteren naar voren.. Dus, dat je niet gelijk de conclusie kan trekken dat het paard achter de teugel loopt als het achter de loodlijn loopt? Snap ik het zo goed?
Paardengek0 schreef:Hoe werkt lange teugelen dan eigenlijk? ik weet eigenlijk niet wat het is![]()
Maar heb je er een menhoofdstel voor nodig? want anders zou ik het wel eens willen proberen, maar een menhoofdstel hebben wij niet (menleidsels ook niet)
Babootje schreef:Helemaal goed. Het gaat om de verbinding van achteren naar voren. Sommige paarden "krullen" zich op en laten dan het bit los. (Kruipen dan achter de teugel of achter het bit.) Dat is dan hun manier om de verbinding (die maakt dat ze moeten aanspannen) te ontwijken. Bij dat soort paarden is het (vind ik) vaak moeilijker om de verbinding goed te krijgen (ze het bit te laten aannemen), dan bij paarden die gewoon achter goed aan het werk moeten (wat meestal zo is) Vaak zijn het paarden die best loperig zijn en heel gevoelig zijn in de mond. Dan is het de kunst om daar een goed evenwicht in te krijgen.
Een paard dat iets achter de LL is, kan dus best fijn aan de teugel of het bit zijn.