Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:41

SparklingApp schreef:
Het verticaal evenwicht zorgt er dus ook voor dat je prima zonder ijzers met stiften (dus op blote voeten) op gras kan starten wat volgens een hoop mensen niet schijnt te kunnen vanaf een bepaald niveau. :D
Mee eens. :j
SparklingApp schreef:
En als al die mensen die graag willen weten wat de ander aan ervaring heeft nou zelf ook zijn profiel zou invullen met wat leuke info zijn we meteen van dat hele gezeur af! :P

aan jouw profiel te zien heb jij voldoende rijkunstige ervaring opgedaan om te weten waar je over je praat. Rijfoto's zien er fijn uit.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 22:48

Wat ik vaak lees in deze discussies is klachten over slechte instructeurs, slechte juryleden. Mijn mening is, dat een goede ruiter zich verdiept in paardenmechanica, rijkunst etc en zichzelf probeert te vormen tot een goede trainer, met een stappenplan, daarbij geholpen door iemand die daar een hoger niveau in heeft. De ruiter moet verantwoordelijkheid hiervoor nemen en zich dus echt verdiepen in de rijkunst, ipv te rijden op een plaatje of op resultaat. Daarvoor moet je een bepaalde (hersen)capaciteit hebben of een natuurlijk talent of een combinatie van beiden, en een grote mate van bereidheid tot leren, en als het nodig is, het hebben van geduld, omdat dit veel tijd kost. En dit alles ontbreekt nogal vaak bij veel mensen helaas. We leven in een verwende tijd. Rust, tijd, geduld, durven falen, een lange leerweg, daar moet je tegenwoordig bij veel mensen niet mee aankomen. IK WIL HET NU en wel METEEN is meer de tendens. Dus daarom zakt het niveau af, dat is mijn mening. Alleen uiterlijkheden tellen nog (en dat geldt niet alleen in de paardensport helaas).
Van de andere kant bestaat er sinds een aantal jaar een enorme hernieuwde belangstelling voor de oudere klassieke Franse, Portugese, Spaanse etc dressuurscholen, dus er is nog hoop.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:07

jerich0 schreef:
Beste cherie. Er zijn altijd verschillende tyoes paarden geweest en 1 rijstijl,het klassik ( wester enzo buiten de kwestie) het ontstaan van verschillende stromen is nog nooit zo erg geweest als nu,en vroeger zag mn zn fout en en keerde terug naar het klassik. Nu weet dw mwns het steeds beter. Vroeger was er wwn hwwl ander doel dan nu,en daardoor die meerdere stromingen.
Waarom wilt u een snel paard zo overtoeren laten lopen? men had dt veowger ook, maar men reed ze naar de ontspanning... dat was namelijk een goed punt aan klassiek,,het was voor alle paarden.
Ik ben 26 en heel geinteresseerd. Zols ik al zei,men staat er niet voor open. Ikwel,anders kn mn niet discusieren... zoals nu et u dus.
En als u aanleuning anders ervaart doet u het mis of staat u er alweer niet voor open...

Beste jericho, er zijn inderdaad altijd verschillende type's paarden geweest en NIET 1 rijstijl.
Onder de stromingen vallen de Spaanse, Portugese, Franse bv
Die hebben nog steeds hun "fouten" niet ingezien en keerden dus ook niet terug naar het "klassiek"

En ik wil bv een "snel" paard helemaal niet zo "overtoeren" laten lopen, maar inderdaad naar de ontspanning rijden.

Wat ik bedoelde met het voorbeeld van mijn dochter, die denkt helemaal niet na of iets "klassiek" of whatever is, die rijdt gewoon.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:11

Citaat:
Wat ik bedoelde met het voorbeeld van mijn dochter, die denkt helemaal niet na of iets "klassiek" of whatever is, die rijdt gewoon.

En zo hoort het ook te zijn......

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:16

En u ziet waar dit onsgebracht heeft ...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:20

jerich0 schreef:
En u ziet waar dit onsgebracht heeft ...

Naar de reserve-kampioenschap(titel) op de Hippiade :D :D oa

papagroom

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:44

nou even niet om t een of ander hoor,,,het zal bij sommigen van jullie wel vloeken in de kerk zijn.....maar bekijk eens wat beelden van pak m beet 30/40 jaar terug,en vergelijk deze,met vandaag de dag.
Het eerste wat opvalt,is dat de hedendaagse dressuur ruiter toch echt beter rijdt als vroeger,en het tweede is dat de hedendaagse paarden een heel andere bouw hebben als vroeger.
Niet alles wat nieuw is is slecht,en niet alles wat altijd goed geweest is ,is in eens verkeerd.
Mix het beste van heden,en vroeger,vul dit aan met je eigen ervaring,en intuitie,en je komt een heel eind...een labeltje met een naam is niet nodig,,,,ga gewoon lekker rijden.
En last but not leest....ik zie liever een blije combinatie die misschien iets minder presteert,als een geforceerde betere combi.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:02

...en ook niet vergeten dat nederland zo tussen de 5000 en 6000 paarden naar het buitenland exporteerd.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:07

HolyPope schreef:
...en ook niet vergeten dat nederland zo tussen de 5000 en 6000 paarden naar het buitenland exporteerd.

is dat in,of exclusief slachtpaarden...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 00:26

Ex-slacht, die moet je er dan eigenlijk nog in mooten en stukken bij tellen.
Is ook te duur om die in 't geheel naar b.v amerika te vliegen.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:28

De rijkunst is verdwenen omdat, i mijn ogen, de mensen niet meet denken wat ze doen, geen interesse meer hebben in de geschiedenis,geen zin hebben om er lang over te doen.
Als iemand vandaag begint met paardrijden, dan heeft hij dan al als doel wedstrijden rijden en winnen, ipv een paard op te leiden, te gymnastiseren. Dit ziet u goed in de jumping, waar het foutloos rondgaan belangrijker is geworden dan hoe men rondgaat...de weg is naartoe duurt te lang...
men leeft in een geautomatiseerde wereld en wenst dit van de paarden ook, daarom leert men ze trucjs ipv te dresseren. Dit s hewoon een overdreven pavlov-reactie wat men aanleert.
I zou graag een ldr ruiter met een overtempo gereden paard naar een 1.30 srong zien rijden. Men heeft geen ware verzameling, dus de afstoot zal niet ged lukken en door het hoge temo zal men plat springen ipv omhoog...
Idem voor de waslijn mensen, zonder teugelcontact wil ik ze eens een arcour 1.30 zien rondgaan.
Dressuur is de basis van alles, dus een paard die reeds op hoog dressuur niveau zit, zou dit makkelijk moeten aankunnen. Maar dressuur en vooral wedstrijden zijn een doel op zich geworden, daar is de kunst verloren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:05

Sombra schreef:
Verticaal evenwicht is een vreemd begrip. Een paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans. Evenwicht is nodig zodat het paard niet omvalt, evenwicht is er dus altijd. Alleen is het ons doel het paard in Rijkunstig evenwicht te rijden. Verticaal evenwicht is iets wat extra onder de aandacht komt bij onderandere de AR, waar ze van niets, iets maken.
Evenwicht wat we onder het zadel willen kan verkregen worden als het lichaam van het paard losser en beter is en het paard gehoorzaam is. Dat wil zeggen dat het reageerd op de hulpen (aanwijzingen) van de ruiter en de uitvoering van oefeningen mogelijk gemaakt kan worden.

Ook jij bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Heb ik nog even een vraag aangaande mijn paard. Kun jij me zeggen hoe ik er voor zorg dat mijn paard beter reageert op mijn hulpen. Ik heb nogal een pittige merrie, die in het verleden werkelijk niets accepteerde. Nu kan ik gelukkig goed, mijn been tegen haar aanhouden, maar als het even "teveel" is dan spant ze zich weer op, met alle gevolgen van dien.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:07

[***] schreef:
Sombra schreef:
Verticaal evenwicht is een vreemd begrip. Een paard gaat in evenwicht en de ruiter zit in balans. Evenwicht is nodig zodat het paard niet omvalt, evenwicht is er dus altijd. Alleen is het ons doel het paard in Rijkunstig evenwicht te rijden. Verticaal evenwicht is iets wat extra onder de aandacht komt bij onderandere de AR, waar ze van niets, iets maken.
Evenwicht wat we onder het zadel willen kan verkregen worden als het lichaam van het paard losser en beter is en het paard gehoorzaam is. Dat wil zeggen dat het reageerd op de hulpen (aanwijzingen) van de ruiter en de uitvoering van oefeningen mogelijk gemaakt kan worden.

Ook jij bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Heb ik nog even een vraag aangaande mijn paard. Kun jij me zeggen hoe ik er voor zorg dat mijn paard beter reageert op mijn hulpen. Ik heb nogal een pittige merrie, die in het verleden werkelijk niets accepteerde. Nu kan ik gelukkig goed, mijn been tegen haar aanhouden, maar als het even "teveel" is dan spant ze zich weer op, met alle gevolgen van dien.

Dat is te voorkomen met precies "doseren" van de hulpen.

Even een citaat ter overdenking;
"Oefen met de benen zoveel druk uit als nodig is en zo weinig als mogelijk"

En natuurlijk op het juiste moment!
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 09-06-12 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:10

[***] schreef:
Sombra schreef:

Wat doe jij met je paard als je aan het rijden bent? Hoe ziet de training er uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:14

Je hebt gelijk cherie78, ik ben helaas zelf nog niet snel genoeg met het doseren van mijn hulpen :n . Mijn paard reageert ook zo snel, dat ik eerst moet beseffen wat er gebeurt en dan ben ik dus alweer te laat. Maar goed, ik durf van mezelf te zeggen dat het steeds beter gaat en met veel geduld gaat het me ook wel lukken.

belle_boef

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:20

Daarnaast zijn we altijd maar bezig om het paard te verbeteren en vinden het vaak niet nodig om onszelf in optimale conditie te houden en in evenwicht. Veel mensen leggen fouten van zichzelf bij het paard, het paard is dwars en daar wordt op ingespeeld. Als alles dan niet meer lukt gaat het paard weg en komt er weer een nieuwe.
Bij veel ruiters is het een wegwerpartikel en kan het altijd beter en mooier. Het paard krijgt geen tijd om te wennen of om in harmonie met een ruiter te komen. Er blijft altijd spanning te zien.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:24

[***] schreef:

Je paard uitnodigen om uit te ademen. Eerst oefenen tijdens het halthouden. Je staat stil en ik verwacht dat je paard dan ook moeite heeft met goed door ademen/zuchten. Door dit zelf te gaan doen neem je je paard mee. Niet elk paard pakt het even snel op, maar werkt wel erg fijn. Dan kun je dit dus gebruiken als er spanning is om hem uit te laten ademen en dus spanning te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:24

[/quote]
Ook jij bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Heb ik nog even een vraag aangaande mijn paard. Kun jij me zeggen hoe ik er voor zorg dat mijn paard beter reageert op mijn hulpen. Ik heb nogal een pittige merrie, die in het verleden werkelijk niets accepteerde. Nu kan ik gelukkig goed, mijn been tegen haar aanhouden, maar als het even "teveel" is dan spant ze zich weer op, met alle gevolgen van dien.[/quote]
Wat doe jij met je paard als je aan het rijden bent? Hoe ziet de training er uit?[/quote]
Ik begin altijd met 10-15 min stap. Ik rij 1 of 2 rondjes echt met een losse teugel, maar neem daarna contact. Sinds een maand of 2 kan ik mijn benen goed aanleggen, zonder dat ze flipt. Omdat ze voorheen eigenlijk altijd in een hoog tempo onder me uit liep, probeer ik zoveel mogelijk in een wat lager tempo te rijden en daar probeer ik eigenlijk continu mijn hand "af te stoten", zodat ze zelf contact zoekt naar het bit. Wat niet altijd lukt omdat mijn paard soms te snel reageert en ik dus te laat ben. Als ze voor mijn gevoel lekker ontspannen stapt draaf ik aan en wil eigenlijk continu dat ze probeert te "rekken" in haar nek. Dus dat ze steeds haar neus een beetje naar voren steekt. Ik heb enige tijd geleden (helaas) een tijdje les gehad van een LDR instructrice en dat is er nog niet helemaal uit. Ook in draf probeer ik haar toch steeds wat terug te rijden omdat ze soms nog wat rennerig is. Als ze terugkomt in tempo, steeds weer mijn hand naar voren. Niet losgooien, probeer contact te houden, maar dat vind ik af en toe moeilijk. als ik wa wil gaan wijken spant ze soms op, door de druk van mijn been. Hier probeer ik dan naar voren te rijden en met mijn hand mee te gaan. Dit gaat steeds beter, maar af en toe hebben we nog wat miscommunicatie.

Ik ga later even verder in op mijn training. Moet nu weg.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:25

[***] schreef:
Je hebt gelijk cherie78, ik ben helaas zelf nog niet snel genoeg met het doseren van mijn hulpen :n . Mijn paard reageert ook zo snel, dat ik eerst moet beseffen wat er gebeurt en dan ben ik dus alweer te laat. Maar goed, ik durf van mezelf te zeggen dat het steeds beter gaat en met veel geduld gaat het me ook wel lukken.

Maar het is ook een kwestie van je paard leren "kennen" :j
Door het "ervaren" hoe je paard reageert op een hulp en daar (te leren) op in te "spelen"

Sensibele paarden reageren nu éénmaal sneller en pittige paarden hebben het nodig om te leren "luisteren"

Ik las net het laatste antwoord van je.

Juist in de losrij-fase in stap, is het belangrijk om te testen hoe je paard reageert op je beenhulpen.
Ik vind het belangrijk, dat er verruimd wordt in stap als ik dat vraag aan mijn paarden, maar ook dat ik de stap kan verkorten/verzamelen als ik dat wil.
In de losrij-fase is het "aanvoelen" van de reactie op beenhulpen eigenlijk het voornaamste.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 09-06-12 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:26

Japeloup schreef:
[***] schreef:

Je paard uitnodigen om uit te ademen. Eerst oefenen tijdens het halthouden. Je staat stil en ik verwacht dat je paard dan ook moeite heeft met goed door ademen/zuchten. Door dit zelf te gaan doen neem je je paard mee. Niet elk paard pakt het even snel op, maar werkt wel erg fijn. Dan kun je dit dus gebruiken als er spanning is om hem uit te laten ademen en dus spanning te verliezen.

Nog even snel, klopt Japeloup, als we stil staan, staat mijn paard eigenlijk in spanning te wachten wat er gebeurt, welke hulp er komt. Ik ga deze zeker even proberen.

Tot vanmiddag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:27

cherie78 schreef:
[***] schreef:

Maar het is ook een kwestie van je paard leren "kennen" :j
Door het "ervaren" hoe je paard reageert op een hulp en daar (te leren) op in te "spelen"

Sensibele paarden reageren nu éénmaal sneller en pittige paarden hebben het nodig om te leren "luisteren"

Oef dan ben ik bang dat ik een pittig, sensibel paard heb :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:47

[***] schreef:
cherie78 schreef:

Oef dan ben ik bang dat ik een pittig, sensibel paard heb :j

:D Wees dan maar "blij" dat je paard dan geen eigenwijze en dominante "trekjes" erbij heeft :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:53

[***] schreef:
Nog even snel, klopt Japeloup, als we stil staan, staat mijn paard eigenlijk in spanning te wachten wat er gebeurt, welke hulp er komt. Ik ga deze zeker even proberen.

Tot vanmiddag!

Een paard dat gespannen is zal schrikachtig reageren op aanraking, de vraag is dan dus is hij alert of niet. Ik denk van niet. Zal uitleggen waarom. Hou zelf maar eens je adem vast, hoog in je borstkas. Als je dan gekieteld wordt is dan niet aangenaam. Laat vervolgens je adem los door echt heel diep uit te zuchten en je kan dat kietelen veel beter hebben. Dat zelfde dus voor je paard. Dus via de ontspanning naar de aanspanning. Vele vergeten de ontspanning.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 09:54

Sombra schreef:
[***] schreef:

Wat doe jij met je paard als je aan het rijden bent? Hoe ziet de training er uit?

[***] schreef:
Ik begin altijd met 10-15 min stap. Ik rij 1 of 2 rondjes echt met een losse teugel, maar neem daarna contact. Sinds een maand of 2 kan ik mijn benen goed aanleggen, zonder dat ze flipt. Omdat ze voorheen eigenlijk altijd in een hoog tempo onder me uit liep, probeer ik zoveel mogelijk in een wat lager tempo te rijden en daar probeer ik eigenlijk continu mijn hand "af te stoten", zodat ze zelf contact zoekt naar het bit. Wat niet altijd lukt omdat mijn paard soms te snel reageert en ik dus te laat ben. Als ze voor mijn gevoel lekker ontspannen stapt draaf ik aan en wil eigenlijk continu dat ze probeert te "rekken" in haar nek. Dus dat ze steeds haar neus een beetje naar voren steekt. Ik heb enige tijd geleden (helaas) een tijdje les gehad van een LDR instructrice en dat is er nog niet helemaal uit. Ook in draf probeer ik haar toch steeds wat terug te rijden omdat ze soms nog wat rennerig is. Als ze terugkomt in tempo, steeds weer mijn hand naar voren. Niet losgooien, probeer contact te houden, maar dat vind ik af en toe moeilijk. als ik wa wil gaan wijken spant ze soms op, door de druk van mijn been. Hier probeer ik dan naar voren te rijden en met mijn hand mee te gaan. Dit gaat steeds beter, maar af en toe hebben we nog wat miscommunicatie.

Ik ga later even verder in op mijn training. Moet nu weg.

Oke, ik mis hier dus het loswerken en daar zal je probleem ook liggen. Door te stappen leer je niet rijden en leert je paard ook niet wat hulpen zijn en wat hulpen doen. Als je geen contact hebt kan het paard ook nooit hulpen voelen of door laten komen. Het is de samenwerking van hand, zit en been die je nodig hebt en als daar een ding bij mist (in dit geval de hand, ik lees lang teugeltje) dan wordt de beenhulp niet opgevangen en zegt die tegen je paard alleen 'harder' in plaats van de vele andere hulpen die een beenhulp af kan geven.

Hoe kan een paard zelf contact zoeken als de ruiter het contact niet aanbiedt? Juist paarden die bang zijn om contact te nemen, doordat ze bijvoorbeeld in het verleden LDR gereden zijn daarbij moet de ruiter het initiatief nemen om het paard het zo te leren. Jij moet contact vragen en daarop reageert jouw paard, die neemt dat aan. Maar dit zal niet zomaar gaan, als je paard vast zit in het lichaam dan kunnen hulpen niet goed doorkomen. Dit heeft niets te maken met 'doseren' maar met de africhting van je paard. In het begin zul je een hulp duidelijker moeten geven dan later in de opleiding, dit komt omdat het paard de hulpen dan beter begrijpt maar er ook wat mee kan doen omdat ze goed doorkomen.

Kortom, waar is het loswerken in jouw training? Laat het paard nageven op jouw hand (in halt en stap dan weg), zet het paard in de juiste houding. Dus niet de teugels lang, de teugels moeten naar de lengte van het paard (de nek) gepakt worden. Door het paard langer te willen laten worden (LDR) komt het op de voorhand en zal het nooit in Rijkunstig evenwicht gereden worden. Omdat het te lang in het lichaam is, dan zal het ook niet snel in de juiste takt gaan omdat het tempo hoger ligt om het gewicht op de voorkant 'op te kunnen vangen'. Een paard die meer op achter gaat maakt de passen korter maar krachtiger en dan kun je ook duidelijk zien dat een paard in Rijkunstig evenwicht gaat.

Begin in de stap met het wijken voor de eenzijdige kuitdruk, wijken op de volte, wijken op de rechte lijn, wending om de voorhand. Dit is een losmakende en gehoorzaamheidsoefening.
Zo leert je paard wat beenhulpen zijn en doen en zo leer jij juiste beenhulpen te geven, maar ook juiste handhulpen (halve ophouding) en wordt je zit gedwongen om in te werken. Door oefeningen te rijden leer je in je zadel zitten in plaats van er op, dan kan het namelijk niet inwerken.

Wat is naar jouw gevoel ontspannen stappen? Dat het hoofd lager gaat? Of dat je paard losgewerkt is? Pas als je paard goed los gewerkt is zou ik gaan draven. Tempo (draf - stap) en tempi (draf, uitgestrekte draf) overgangen maken en slangenvoltes rijden. Ook hier is het belangrijk de teugels niet lang te laten worden, het paard niet lang in de nek te laten worden. Ook in de draf moet het paard in de houding gaan en dat kan alleen als je het paard 'kadert'. Dan kan het paard nageven, kan het los in de nek en kaken worden en kan het stelling en buiging aannemen.
In het begin zul je in de draf nog niet kunnen wat je in de stap wel kunt. 1. omdat oefeningen in de draf een verzamelende werking/functie hebben en in de stap een losmakende (uitgezonderd van het wijken die is ook in de draf losmakend) en 2. omdat het paard daar nog geen kracht voor heeft. In de draf zou ik niet te veel willen. Eerst het paard in de stap goed loswerken, zorgen dat het paard in de juiste houding gaat, van achter naar voren.
Daardoor leer je ook teugelgebruik, wat doet de buitenteugel en wat doet de binnenteugel. Bij het wijken zul je al snel tegen komen dat te veel stelling niet goed is, dan kan je paard niet wijken. Dan gaat het over de buitenschouder. Dat zijn dingen die je pas kunt ondervinden door het te DOEN.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:08

jasmijn78 schreef:
Of het niveau van wedstrijdruiters is afgegleden ten opzichte van vroeger vraag ik mij af. Vroeger had je ook goede en minder goede ruiters. De paardensport is alleen de afgelopen jaren flink gegroeit. Er zijn meer ruiters en veel meer wedstrijden. Dus zie je ook meer ruiters die er niets van bakken. Het is maar waar je op focust als je naar anderen kijkt. Als je naar wedstrijden op basis-niveau kijkt dan is het logisch dat je een hoop onvolkomenheden ziet. Het gros van de ruiters heeft daar de volledige basis nog niet onder de knie, want als dat zo was, dan reden ze wel op nationaal niveau.

Ik rij al zeker 20 jaar wedstrijden, en 'vroegah' was het gemiddelde niveau op basiswedstrijden in mijn beleving echt niet zoveel beter. De mentaliteit was misschien iets anders en het gemiddelde type paard waarmee gereden werd. Nu zie je gewoon meer dieren die meer bloed voeren. Die reageren heftiger als er wat fout gaat dan de ouderwetsere types waar vroeger mee gereden werd. Het blijft de vraag of de gemiddelde ruiter van 'vroegah' beter met dit soort dieren uit de voeten had gekunt.

Onder de betere ruiters is het niveau de afgelopen jaren wel sterk toegenomen. Vergelijk filmpjes van internationale wedstrijden van 20-30 jaar geleden met recente filmpjes. Er worden nu hogere scores gereden in de dressuur terwijl het gevraagde en de uitgangspunten in de dressuur niet essentieel veranderd is, de kwaliteit van de paarden is verbeterd en er zijn veel nieuwe ontwikkelingen die een bijdrage hebben geleverd aan de dressuur (aandacht voor fitheid van ruiters, begeleiding van ruiters op mentaal vlak, er is veel aandacht en nieuwe kennis op het gebied van het fit houden van je paard etc.)

Dressuur is wel 'commercieler' geworden, daar kleven nadelen aan, maar ook voordelen. Nadeel is dat het paard soms ondergeschikt is geworden aan het 'grote geld', maar een voordeel van nu is dat er nu wel meer openheid is in de dressuur. het is geen sport meer van een select groepje, een gesloten wereldje. Er wordt nu veel meer kennis gedeeld dan vroeger. 20 jaar geleden had ik nog nooit een GP ruiter van dichtbij gezien. Nu kun je ieder weekend wel ergens een clinic volgen, kun je via internet vanalles opzoeken, kun je op wedstrijden makkelijker van dichtbij volgen, ook bij het losrijden. De GP-ruiters van nu laten ook veel meer van zichzelf zien. Dat vind ik top! Vroeger was alles veel meer achter gesloten deuren, dat is nu niet meer zo.

Nadeel van het feit dat de dressuur nu ook een sport is geworden van jan modaal en jan-nog-minder-dan-modaal is dat een hoop mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten). Als je je als ruiter goed wilt ontwikkelen heb je nu eenmaal ook een paard met enige (dressuur)capaciteit nodig. Dat hoeft echt niet altijd een paard van 30.000,- te zijn. Maar het is niet reeel te denken dat je je als dressuurruiter optimaal kunt ontwikkelen op een paard dat geen aanleg heeft voor dressuur. Nu zijn vrijwel alle rassen best geaccepteerd in de dressuur. Of dat echt een pluspunt is kun je je afvragen.

Je kunt wel 50 jaar wedstrijden rijden en je kunt wel 100 paarden hebben "afgericht", als het niet op de correcte manier is dan doe je het dus al 50 jaar fout, want dan verbetert het paard er niet door.
Wat tegenwoordig vooral verbeterd is, is de inhoud van de portemonnee: paardensport is big business én een politiek spel geworden! (Dát is m.i., Doma-Clasica, dé reden waarom de Rijkunst dreigt te verdwijnen en Sjef ligt daaraan ten grondslag, want hij heeft dat moderne gedoe gelegaliseerd).
Lees de berichten er maar op na: mensen met naam winnen de PAVO-cup ongeacht ze correct laten zien wat men zou moeten laten zien. Oh ja, wel die rare "zweefdrafjes" en flink hoog in de oprichting "gezet", maar gewoon het laten zien van 3 funktionele basisgangen, ho maar.
Hetzelfde met de deze week weer verreden wedstrijden. Ik heb het niet gezien, maar de kritiek is niet mals: Imke veel teveel punten (Gal, Minderhoud en Anky zonder twijfel ook), terwijl een Patrick v.d. Meer (die eigenlijk nog maar net komt kijken) niet de punten schijnt te krijgen die hij verdiende, hoe komt dat?
Nogmaals, ik kan er niet over oordelen want ik heb het niet gezien, maar ik hóef het ook niet hebben gezien om te wéten dat dat waar is.

Het heeft niets maar dan ook niets met dressuur te maken.

En dat men "vroegah", zoals jij dat zo cynisch zegt, alles achter gesloten deuren zou doen, dan durf ik bij deze te stellen dat jij daar dus helemaal geen weet van hebt en ook niet kán hebben, jij bent van een andere generatie. Zo transparant als maar kan zijn én ... je kreeg geen rekening, men wilde zijn kennis en kunde té graag doorgeven...!
Juíst in die tijd nam namen grote trainers de tijd om de aspirant-instructeur náást zich in de les nemen en door zijn of haar bril te laten kijken en de leerling het vak te leren. Iets wat er tegenwoordig m.i. aan schort: de ruiter wordt niet meer opgeleid, het paard wordt niet meer opgeleid, de instructeur wordt niet meer opgeleid (zoals ik hierboven schetste), de jury wordt niet meer opgeleid.
Men weet niet meer waar men naar moet kijken, wat is correct en wat is het mooie plaatje.
Hoe leert men correcte losgelatenheid, aanleuning, durchlässigkeit, takt, Schwung, verzameling te herkennen. Dat is niet zo eenvoudig, zo blijkt tot op het hoogste niveau waar men het níet kan laten zien in de ring! Het Scala moet in je bloed gaan zitten als je erover praat, het moet een gevoel bij je oproepen als je ermee bezig bent en over praat.

Dat jíj vindt dat er tegenwoordig zoveel beter gereden zou worden, heeft alles te maken dat hier in het "moderne" dan wellicht jóuw voorbeeld ligt en níet in het verleden. Iedereen hangt immers zijn eigen voorbeeld aan. Is niet erg, maar daarom nog niet persé juist.

Sterker nog, mijn mening is dat wanneer jij klassiek opgeleid bent jij het moderne gedoe van nu de rug toe zou keren, indien jij sterk in je schoenen staat, want als het de portemonne lekker vult, schijnt dat nog niet zo eenvoudig te zijn, zo is gebleken.

En vwb de clinics die je overal zou kunnen bezoeken, ben ik gauw klaar.
Als ik naar een clinic ga of een training dan ga ik met een lege rugzak en dan hoop ik met een volle rugzak naar huis te gaan.
Bij die moderne topruiters van nu ga ik met een lege rugzak naar huis. Ik weet waar ik over praat.
Wil ik een volle rugzak, dan ga ik (en dat dóe ik dus ook) naar Duitsland, Ierland en Engeland, waar ik Trainingscursussen krijg waar ik met een overvolle rugzak en veel overdenkingen naar huis ga, "materiaal" waarmee ik met mijn eigen leerlingen weer een heel eind verder kan komen. En dat zijn steeds, sorry, vooral Duitse trainers.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-06-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt