Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:35

MaritAriel schreef:
mika11 schreef:
Ik zou nooit zonder hoofdstel met bit buitenrijden.
Over het algemeen kan ik met 'los teugeltje' door het bos rijden.
Maar paarden blijven dieren met onverwachte reacties.
Ik zou niet willen dat mijn paard, iemand anders, of ikzelf geblesseerd raak, doordat ik zonder hoofdstel rij.
Met hoofdstel en bit, heb je toch een noodrem, ik heb het ook wel eens moeten gebruiken.

Hoe moet je het uitleggen als je paard zonder hoofdstel, op de weg belandt en een fietser van de sokken loopt.
"Sorry, hoor, maar als mijn paard een hoofdstel of bit in had gehad, is zo dieronvriendelijk. Dat kan gewoon echt niet en daarbij heb ik mijn paard zonder hoofdstel beter onder controle, dat merkt u wel".

Maar wat nou als je een paard hebt, dat door die 'zogenaamde' noodrem alleen maar harder gaat?

Dat is ook zo.
Hoe harder je aan de teugels trekt, hoe harder het paard gaat natuurlijk.
Als dat het enige is wat je doet, raakt je paard helemaal in paniek en ga je alleen maar harder en harder.
Wat ik toen deed, was het paard omtrekken, natuurlijk totaal niet lief voor het paard maar wel effectief.
Zodra het tempo eruit is, hoef je al niet meer aan de teugels te trekken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:36

MaritAriel schreef:
mika11 schreef:
Ik zou nooit zonder hoofdstel met bit buitenrijden.
Over het algemeen kan ik met 'los teugeltje' door het bos rijden.
Maar paarden blijven dieren met onverwachte reacties.
Ik zou niet willen dat mijn paard, iemand anders, of ikzelf geblesseerd raak, doordat ik zonder hoofdstel rij.
Met hoofdstel en bit, heb je toch een noodrem, ik heb het ook wel eens moeten gebruiken.

Hoe moet je het uitleggen als je paard zonder hoofdstel, op de weg belandt en een fietser van de sokken loopt.
"Sorry, hoor, maar als mijn paard een hoofdstel of bit in had gehad, is zo dieronvriendelijk. Dat kan gewoon echt niet en daarbij heb ik mijn paard zonder hoofdstel beter onder controle, dat merkt u wel".

Maar wat nou als je een paard hebt, dat door die 'zogenaamde' noodrem alleen maar harder gaat?

Dan sla je een kruisje en doe je een schietgebedje.

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel en als we allemaal wisten wat we moesten doen als ons paard op hol slaan dan zouden we fantastisch zijn (en really als je precies weet wat je moet doen wat maakt het in principe dan nog uit of hij er vandoor gaat)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:38

StefenYnia schreef:
Ik ben erg blij dat je om jezelf kan lachen, want alles wat ik gedaan heb, is je eigen antwoorden teruggooien. :-)

Nee, serieus. Ga trainen. Haal een tandarts/DA erbij. Probeer een ander bit... Probeer een BITLOOS hoofdstel. Hoeveel opties moet ik je nog geven? Ja, als je niet luistert... dan is het ook je eigen schuld dat men je niet meer serieus neemt. En niet alleen ik, hoor, meissie.

Nee maar kijk, aardig wat mensen hebben het hier over de noodrem, die je alleen hebt met hoofdstel. Maar er zijn volgens mij genoeg paarden die daar dwars door heen rennen als ze echt paniek hebben, die juist alleen maar harder gaan. Dan heb je toch niks aan die noodrem? En als je niks aan die 'noodrem' hebt, waarom geeft het hoofdstel dan meer veiligheid? Dat snap ik niet. Als een paard gaat, dan gaat ie, in veel gevallen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:39

IndianLady schreef:

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel en als we allemaal wisten wat we moesten doen als ons paard op hol slaan dan zouden we fantastisch zijn (en really als je precies weet wat je moet doen wat maakt het in principe dan nog uit of hij er vandoor gaat)

Dat heb ik onderweg inderdaad een keer gedaan, heeft uiteindelijk toch niet veel goeds gebracht :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:40

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:
Ik ben erg blij dat je om jezelf kan lachen, want alles wat ik gedaan heb, is je eigen antwoorden teruggooien. :-)

Nee, serieus. Ga trainen. Haal een tandarts/DA erbij. Probeer een ander bit... Probeer een BITLOOS hoofdstel. Hoeveel opties moet ik je nog geven? Ja, als je niet luistert... dan is het ook je eigen schuld dat men je niet meer serieus neemt. En niet alleen ik, hoor, meissie.

Nee maar kijk, aardig wat mensen hebben het hier over de noodrem, die je alleen hebt met hoofdstel. Maar er zijn volgens mij genoeg paarden die daar dwars door heen rennen als ze echt paniek hebben, die juist alleen maar harder gaan. Dan heb je toch niks aan die noodrem? En als je niks aan die 'noodrem' hebt, waarom geeft het hoofdstel dan meer veiligheid? Dat snap ik niet. Als een paard gaat, dan gaat ie, in veel gevallen.

[edit] Laat ook maar...
Laatst bijgewerkt door Marjo op 08-04-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:40

mika11 schreef:
Dat is ook zo.
Als dat het enige is wat je doet, raakt je paard helemaal in paniek en ga je alleen maar harder en harder.
Wat ik toen deed, was het paard omtrekken, natuurlijk totaal niet lief voor het paard maar wel effectief.

Ja, dat bedoel ik.

Het gekke is dat ik mijn paard echt in geen mogelijkheid omkrijg als ze gaat

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:41

IndianLady schreef:
MaritAriel schreef:

'Lieve Heer, zorg alstublieft voor een plotselinge muur om mijn paardje heen, 1tje die zoooo hoog is, dat 'ie er niet overheen kan springen. En als het even kan, ook graag wat kussens zodat mijn landing niet zo hard is...'

Sorry, kon het niet laten, zag het al helemaal voor me. M'n Fjordje in 'Tankmodus' en ik erop een schietgebedje maken. :P

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:44

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Lieve, LIEVE meid, nu heb je het over 2 compleet verschillende dingen. Aan de ene kant vraag je om wat je moet doen als je 'helemaal geen noodrem hebt', en het commentaar daarop dat je maar geen adviezen krijgt. Vervolgens KRIJG je adviesen, en dan is het weer de discussie over een noodrem waar je over valt.

*Zucht*

Als je iets niet WIL snappen, kunnen honderd mensen banketstaaf als brugman, maar geen enkel antwoord zal jij accepteren.

Zoals veel mensen al ge-opperd hebben, jouw paard zal de uitzondering op de regel dan wel zijn. Niet tof, nee, dat snap ik best. Maar dan zijn er misschien andere oplossingen, en als je die krijgt, begint het hele riedeltje weer van voren af aan. Tja... het houdt een keer op, hoor.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:45

ik rijd mijn paard ook heel vaak zonder hoofdstel in de bak.
nu was donderdag de tandarts geweest en er was een schaafwondje gekomen op de plek van het bit en moest even een paar dagen zonder bit rijden.
en ik zaterdag lekker opgestapt en gaan rijden met me touwhalster, hij reageert hier normaal super op en dit keer ook in de bak. na een uur in de bak te hebben gereden wou ik buiten even gaan uitstappen.
dit rondje van 3 km rijden we zeker 4x per week en loopt overal normaal langs altijd met hoofdstel.
nu dit keer met mijn touwhalster ik dacht dat kan wel maar hij veranderde van een lief mak lammetje in een duivel.
omdraaien probeeren te vluchten opzei springen etc,
ik heb er van geleerd , IK GA NOOIT MEER ZONDER HOOFDSTEL NAAR BUITEN.
hoe lief of makkelijk je paard ook is.
doe het niet, ik ben afgestapt en ben verder gaan lopen ik vond dit onverantwoordelijk om er op te blijven zitten

ik merk gewoon dat een bit in bij je paard meer steun heeft dan zonder.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:46

MaritAriel schreef:
mika11 schreef:
Dat is ook zo.

Ja, dat bedoel ik.

Het gekke is dat ik mijn paard echt in geen mogelijkheid omkrijg als ze gaat

-O- Ik heb het gelukkig niet vaak meegemaakt trouwens.
Misschien 3x geloof ik in ruim 20 jaar, dat ik een 'noodstop' moest maken.
Maar het lukte wel, ook in het bos, het ging wel met geweld van mijn kant, maar dat leek me de enige manier.
En toen stonden we ook elke keer toch aardig snel stil.
Met mijn huidige paard kan ik altijd met lang teugeltje rijden buiten, maar in noodgevallen heb ik liever dat ik haar pijn doe en op tijd stop.
Dan dat ik 'diervriendelijk' ongelukken maak.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 08-04-12 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:46

Marjoow, waarom verwijder je je bericht nou weer? Ik was net lekker aan het antwoorden. Maar goed, ik zal toch even antwoord geven op wat jij zei: jij krijgt een sterk paard wel om. Dan ben ik vast een veertje en mijn paard een bulldozer, want mij lukt het in geen mogelijkheid als ze echt bang is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:48

MaritAriel schreef:
Marjoow, waarom verwijder je je bericht nou weer? Ik was net lekker aan het antwoorden. Maar goed, ik zal toch even antwoord geven op wat jij zei: jij krijgt een sterk paard wel om. Dan ben ik vast een veertje en mijn paard een bulldozer, want mij lukt het in geen mogelijkheid als ze echt bang is.

Tsja, jij verwijdert jouw bericht ook _O-

Een paardenhoofd is niet zo zwaar, en die krijg je wel een andere kant op als het moet. Met adrenaline erbij, ben je sterker. Dan moet het maar wat onvriendelijker.

En dan nog, dan heb je in ieder geval gevochten om hem omver te krijgen. Om hem tot stoppen te brengen. Met je halsringetje krijg jij echt een paard zijn hoofd de andere kant niet op.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:48

mika11 schreef:
]

-O- Ik heb het gelukkig niet vaak meegemaakt trouwens.
Misschien 3x geloof ik, dat ik een 'noodstop' moest maken.
Maar het lukte wel, ook in het bos, het ging wel met geweld van mijn kant, maar dat leek me de enige manier.
En toen stonden we ook elke keer toch aardig snel stil.
Met mijn huidige paard kan ik altijd met lang teugeltje rijden buiten, maar in noodgevallen heb ik liever dat ik haar pijn doe en op tijd stop.
Dan dat ik 'diervriendelijk' ongelukken maak.

Ja ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb het met mijn paard ook niet heel vaak mee gemaakt en ik heb haar 1x tegen een boom aan kunnen sturen (niet aangedacht dat ik dan voorover kon vallen, en ben er toen dus alsnog afgevallen := ) maar ik vind dat echt vreselijke situaties. Des de harder ik trek, des de harder zei gaat en hoe hard ik ook aan een teugel hang... Mevrouw trekt haar nek strak en rent gewoon door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:49

@Marjolein
Jouw paard doet het beter met bit.

Mijn paard is zonder bit (wel hoofdstel), veel beter te sturen.
Met bit is ze niet de makkelijkste. Als er wat is gaat ze zich met haar kaak/hals vastzetten op het bit.
En nee.... haar kon je dan echt niet "omtrekken".
Zonder bit doet ze dit niet, en is daardoor veel makkelijker te sturen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:49

Brainless schreef:
@Marjolein

Met bit is ze niet de makkelijkste. Als er wat is gaat ze zich met haar kaak/hals vastzetten op het bit.

Ik zeg toch ook niet dat ze perse een bit in moeten hebben :=

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:51

Marjoow schreef:
MaritAriel schreef:

Een paardenhoofd is niet zo zwaar, en die krijg je wel een andere kant op als het moet. Met adrenaline erbij, ben je sterker. Dan moet het maar wat onvriendelijker.

En dan nog, dan heb je in ieder geval gevochten om hem omver te krijgen. Om hem tot stoppen te brengen. Met je halsringetje krijg jij echt een paard zijn hoofd de andere kant niet op.

Mijn antwoord klopte niet meer omdat jij neer had gezet edit: laat maar , dus toen heb ik hem maar verwijderd :P . Maar goed, mijn paard trekt gewoon terug, alleen dan de andere kant op. Ik ben echt niet sterker als mijn paard. Het is mij echt nog nooit gelukt om haar in blinde paniek om te trekken en ik heb veel meer gevallen gezien waarbij het ook niet lukt. Er zijn uiteraard ook gevallen waarbij het juist wel lukt.

Met een halsringetje krijg je een paard ook zeker niet de andere kant op, maar ik krijg mijn paard meestal wel sneller terug dan op het hoofdstel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:51

Marjoow schreef:
Brainless schreef:
@Marjolein

Ik zeg toch ook niet dat ze perse een bit in moeten hebben :=

Ik reageerde niet op jouw bericht, maar op deze:
marjoleinft schreef:
nu dit keer met mijn touwhalster ik dacht dat kan wel maar hij veranderde van een lief mak lammetje in een duivel.
omdraaien probeeren te vluchten opzei springen etc,
ik heb er van geleerd , IK GA NOOIT MEER ZONDER HOOFDSTEL NAAR BUITEN.
hoe lief of makkelijk je paard ook is.
doe het niet, ik ben afgestapt en ben verder gaan lopen ik vond dit onverantwoordelijk om er op te blijven zitten

ik merk gewoon dat een bit in bij je paard meer steun heeft dan zonder.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 08-04-12 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:52

SienenIvo schreef:
Oke,

Zijn jullie er dan al uit wie gelijk heeft?

Er bestaat geen gelijk. Alleen mensen die overtuigd zijn van hun mening.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:53

als ik buiten rijd met bit in dan heb ik gewoon een lange teugel en ik hoef alleen maar ho te zeggen en hij verzet geen poot meer,
hij loopt ook aangespannen dus dat is weer een voordeel.
maar zonder hoofdstel nooit maar dan ook nooit meer.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:55

Brainless: Oke, verwarring, ik heet ook Marjolijn nl :P

MaritAriel schreef:
Marjoow schreef:

Mijn antwoord klopte niet meer omdat jij neer had gezet edit: laat maar , dus toen heb ik hem maar verwijderd :P . Maar goed, mijn paard trekt gewoon terug, alleen dan de andere kant op. Ik ben echt niet sterker als mijn paard. Het is mij echt nog nooit gelukt om haar in blinde paniek om te trekken en ik heb veel meer gevallen gezien waarbij het ook niet lukt. Er zijn uiteraard ook gevallen waarbij het juist wel lukt.

Met een halsringetje krijg je een paard ook zeker niet de andere kant op, maar ik krijg mijn paard meestal wel sneller terug dan op het hoofdstel.

En dan nóg heb je meer grip op je paard mét een hoofdstel dan zonder. Je kan je paard afleiden en eerder wegsturen of afremmen.
Jij niet, jouw paard is perfect op de Neckrope, maar dat zal 1 van weinigen zijn. Dat weten we inmiddels wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:56

Marjoow schreef:
Brainless: Oke, verwarring, ik heet ook Marjolijn nl :P

:D

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:57

StefenYnia schreef:
MaritAriel schreef:

Lieve, LIEVE meid, nu heb je het over 2 compleet verschillende dingen. Aan de ene kant vraag je om wat je moet doen als je 'helemaal geen noodrem hebt', en het commentaar daarop dat je maar geen adviezen krijgt. Vervolgens KRIJG je adviesen, en dan is het weer de discussie over een noodrem waar je over valt.

*Zucht*

Als je iets niet WIL snappen, kunnen honderd mensen banketstaaf als brugman, maar geen enkel antwoord zal jij accepteren.

Zoals veel mensen al ge-opperd hebben, jouw paard zal de uitzondering op de regel dan wel zijn. Niet tof, nee, dat snap ik best. Maar dan zijn er misschien andere oplossingen, en als je die krijgt, begint het hele riedeltje weer van voren af aan. Tja... het houdt een keer op, hoor.

Goh, wel opvallend dat ik ineens geen antwoord meer krijg...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:57

Marjoow schreef:
En dan nóg heb je meer grip op je paard mét een hoofdstel dan zonder. Je kan je paard afleiden en eerder wegsturen of afremmen.
Jij niet, jouw paard is perfect op de Neckrope, maar dat zal 1 van weinigen zijn. Dat weten we inmiddels wel.

Zeker niet perfect, met neckrope kan ze ook flink aan de kletter gaan en dan is ze ook amper terug te krijgen, maar ik krijg haar eerder terug dan op hoofdstel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:58

StefenYnia schreef:
StefenYnia schreef:

*Zucht*

Nou ik had iets getypt, maar bedacht me toen dat je dan vast wel weer iets had waar je over zou vallen, dus ik dacht ach... waarom zou ik nog? :D

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:00

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Nou ik had iets getypt, maar bedacht me toen dat je dan vast wel weer iets had waar je over zou vallen, dus ik dacht ach... waarom zou ik nog? :D

Ja, maar wat wil je dan ook, meid? Ik bedoel het echt niet rot, hoor, maar je valt alleen maar in herhaling, en als men je probeert te helpen, val je wel weer over iets anders... Snap je dan dat het een beetje vervelend wordt om naar te luisteren? Het is net alsof je op dat moment blij bent de zondebok te zijn, en je die positie koesterd. (Ik zeg niet dat dat ook zo is, maar zo komt het op dat moment wel over.)