[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:06

Die van Femkeroosje loopt volgens mij op beide foto's stuwend.
maar op de eerste volgens mij meer dan op de 2e.
op de 1e foto vind ik m ook een beetje op de voorhand lopen, en buikspieren volgens mij ook niet aangespannen.

2e foto loopt ie volgens mij beter dan op de 1e foto.
buikspieren aangespannen, en loopt beter over de rug, loopt ook beter op de achterhand. (denk ik ;p)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:09

_horselovee_ schreef:
Die van Femkeroosje loopt volgens mij op beide foto's stuwend.
maar op de eerste volgens mij meer dan op de 2e.
op de 1e foto vind ik m ook een beetje op de voorhand lopen, en buikspieren volgens mij ook niet aangespannen.

2e foto loopt ie volgens mij beter dan op de 1e foto.
buikspieren aangespannen, en loopt beter over de rug, loopt ook beter op de achterhand. (denk ik ;p)

Waren foto's van Lisaislisa hoor, haha! Had ze alleen even zo neergezet omdat het anders wel erg veel quoten werd, en het dan duidelijk was welke foto ik bedoelde.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:10

volgens mij heb ik nog betere uitleg nodig, op een hele kinderachtige manier zodat iedereen het snapt en kan zien en dus ik ook, ahah. want ik raak helemaal in de war van al die reactie's :o

Eileen_

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:11

oeps sorry, ff niet helemaal opgelet :')
bedoelde idd Lisaislisa ;p maar dan niet dat Z paard, maar die andere ;p

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:43

Damn heel verhaal getypt, loopt internet vast :s

Interessant, maar lastig onderwerp dit :j

Nieuwe poging:
femkeroosje schreef:

de pony op deze foto lijkt mij duidelijk stuwend lopen. Hij loopt op de voorhand en ik zie geen gekanteld bekken en aangespannen buikspier.

De zwarte pony van lisa op de eerste foto vind ik lastig te beoordelen. Hij lijkt niet echt op de voorhand, maar ook niet helemaal dragend.
De tweede foto van de zwarte pony vind ik niet echt een fijn beeld geven. Ik zie een open mond en zwiepende staart. Hij lijkt mij stuwend. Volgens mij valt hij op de voorhand. Ik zie geen aangespannen buikspier of gekanteld bekken.

Het bruine paard van lisa lijkt me op beide foto’s stuwend. Ik zie geen aangespannen buikspieren of gekanteld bekken. Op de tweede foto lijkt hij wel minder op de voorhand dan op de eerste foto.
Laatst bijgewerkt door loulou op 07-03-12 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:48

loulou : Paard loopt stuwend, en op de voorhand. ik zie geen aangespannen buikspieren en ook de bekken worden (volgens mij) niet echt gekanteld.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:54

doel je op mijn link? want die is van femkeroosje. had ik misschien duidelijker aan moeten geven :)
zal het meteen even wijzigen

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:58

oh ja, nouja, maakt opzich niet uit :) daar doelde ik op!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:02

heb zelf overigens nog wel twee foto's als dat mag.

(ter info: paard is op de foto's 4 jaar en net weer opgepakt na een half jaar niks te hebben gedaan. op mijn houding moet je maar ff niet letten :o )

zie je hier gewoon de buikspier, of gaat het daadwerkelijk om een aangespannen buikspier?

Afbeelding

en nog een fotootje

lijkt mij stuwend, volgens mij geen gekanteld bekken of aangespannen buikspier?

Afbeelding

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:09

Wauw interessant topic!
Heb een paar pagina's doorgelezen en ben mijn moed aan het verzamelen om ook eens te reageren.
Maar ik zie hier vooral draffoto's hoe werkt het nou eigenlijk in galop, zelfde verhaal?
Zoals bijvoorbeeld op deze foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-P6WOPKCL-D.jpg
Draagt het paard hier nou en kantelt hij zijn bekken?
Vind het veel moeilijker om in galop te zien..

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:13

loulou schreef:

(ter info: paard is op de foto's 4 jaar en net weer opgepakt na een half jaar niks te hebben gedaan. op mijn houding moet je maar ff niet letten :o )

zie je hier gewoon de buikspier, of gaat het daadwerkelijk om een aangespannen buikspier?

Afbeelding

en nog een fotootje

Afbeelding

Mijn eerste reactie in dit topic, dus neem het me niet kwalijk als ik iets raars zeg.
Naar mijn idee reageert het paard op de eerste foto vooral op het spoorgebruik,
maar kantelt wel wat zijn bekken en dus spant ook wel wat zijn buikspieren aan. Het lijkt wel of hij erg aan het stuwen is.
Op de 2e foto vind ik hem een beetje 'stijf' lijken van achter en het lijk of hij zijn rug wat wegdrukt? Ook stuwt hij hier wat, maar zijn achterbeen lijkt wel mooi onder te treden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:23

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:30

Op die foto lijkt het paard naar mijn idee inderdaad zijn buikspier aan te spannen, en zijn bekken te kantelen,
het enige wat ik hier nog van zou kunnen zeggen is dat hij wat stuwt. Leuk paard trouwens!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:37

loulou schreef:

Afbeelding

en nog een fotootje

Afbeelding

volgens mij spant hij/zij de buikspieren wel aan, en kantelt de bekken een beetje.
maar stuwt wel (als je kijkt naar de benen, zoals Danser(die tuiger dus)).
verder drukt hij/zij op de 2e foto z'n rug volgens mij een beetje weg.

klopt het een beetje? :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:40

Op de eerst foto van loulou spant het paard volgens mij wel de buikspier en trekt het daarmee de dij mee naar voren en kantelt het de beken, alleen nog niet genoeg om echt te dragen. Het paard stuwt nog steeds, maar draagt ook al gedeeltelijk.

Op de tweede foto zie ik helemaal geen aangespannen buikspier en gekantelde bekken, hier stuwt het paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:45

Grappig dat nu allemaal foto's worden beoordeeld waarvan je met zekerheid kan zeggen dat de paarden meer stuwen dan dragen. Dit is namelijk niet meer dan natuurlijk, en zolang en nog niet aan verzameling gedacht wordt (B/L/M Niveau) zal een paard nooit gaan dragen. Naar mate de graad van africhting hoger wordt, en het paard dus sterker en meer in staat te dragen zal dit vanzelf gebeuren. Je kunt een paard niet afdwingen meer te gaan dragen dan stuwen (denk aan piaffe en passage, oefeningen waarbij het paard meer draagt dan stuwt, dus meer opwaarts dan voorwaarts beweegt) Hiervoor moeten ze voldoende kracht hebben.

Het is echter ook helemaal niet wenselijk dat een paard constant enkel draagt. Het streven is dat een paard in optimale balans voorwaarts gaat. Voor deze optimale balans wordt horizontaal evenwicht aangehouden. Ga eerst daar maar vanuit, voordat je überhaupt aan meer dragen dan stuwen denkt :)

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:47

Hoe kan je dan precies zien of een paard horizontaal in evenwicht is of niet? Of is dat een domme vraag?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:52

Marlyy schreef:
Hoe kan je dan precies zien of een paard horizontaal in evenwicht is of niet? Of is dat een domme vraag?

geen een vraag is dom :) daarvoor is dit topic!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:57

Domme vragen bestaan niet :D

In Principe moet een paard in horizontaal evenwicht gelijke druk over 4 benen verdelen. Het paard valt dus niet op de voorhand, maar zakt ook nog niet van achter. ff een simpele illustratie

Afbeelding
Natuurlijk evenwicht (op de voorhand) - Dragend - Horizontaal evenwicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:59

Ben jij zo creatief geweest muis? ;)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:01

themuisje schreef:
Domme vragen bestaan niet :D

In Principe moet een paard in horizontaal evenwicht gelijke druk over 4 benen verdelen. Het paard valt dus niet op de voorhand, maar zakt ook nog niet van achter. ff een simpele illustratie

Afbeelding
Natuurlijk evenwicht (op de voorhand) - Dragend - Horizontaal evenwicht

Hahah GEWELDIG! zown uitleg bedoel ik gewoon! en dan voor het kantelen van de bekken en over de buikspieren!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:04

Marlyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:06

Oke, dus al een paard vierkant stilstaat is hij in horizontaal evenwicht? En zo zou zijn rug dan ook moeten lopen als hij 'horizontaal' in beweging is?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:10

wat een hadnige link is dat themuisje!

ik val bij sommige paarden soms voorover (ik ben dan in onbalans). Ik dacht dat dat door mijn bekken kwam, maar ik denk nu na het lezen van dit topic en die link dat het ook (mede) door het paard kan komen. Ik rij vaak verschillende paarden...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:11

Ja! Dat is ook de reden waarom je vierkant halt wil houden. Wanneer je aandraaft uit het halthouden en deze is niet correct zal het paard in eerste instantie altijd op de voorhand gaan. Dit omdat hij zijn voorbeen niet snel genoeg weg kan krijgen als hij daar in het halthouden meer gewicht op heeft :) Een paard dat vierkant halthoud zal altijd vlugger op de hulp (zowel voor- al achterwaarts) zijn dan een paard dat zijn evenwicht ongelijk verdeeld.