Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
murphy102 schreef:Zíj immers zien die ruiters alleen in de ring, waarin die trainingsmethode niet meer opvallend te zien is, uiteraard.
murphy102 schreef:Zij kennen deze ruiters inmiddels wel van de vele Televisie-programma's waarin deze bekende ruiters regelmatig zichzelf willen laten zien, omdat zij het vooral moeten hebben van "níet-wetende" mensen.
Ailill schreef:@ piepenfiets, ik heb hier enkel een beknopte samenvatting gemaakt van de anatomie en het biomechanische van LDR/Rollkur. Je vroeg om deze informatie en vervolgens bestaat jouw reactie uit 4/5 woorden per onderdeel van wat ik schrijf en dmv die paar woorden tracht je alles uit z'n verband te trekken.
Imo is het duidelijk en correct wat ik schreef, wilde gezien het feit ik hier eerder een post heb achter gelaten iets inhoudelijker op het onderwerp in gaan. That's all.
) Maar wel fijn dat ik hierdoor weer getipt wordt op dit interessante topic wat ik op mijn gemak eens ga doorwerken
Maar als jij een hoofdstuk kopieren als samenvatten ziet, geen probleem. murphy102 schreef:Hermelientje, je zegt het inderdaad goed: het is jóuw conclusie, maar niet de de Algemene Conclusie. En dat mag natuurlijk. Jij kijkt er door een moderne bril naar immers. Had jij het geluk gehad door die andere bril te mogen kijken, had je wellicht tot een andere conclusie gekomen.
Ík zou zeggen: Diep en Rond?
NÉÉ! Tenzij aangetoond kan worden dat Diep en Rond VOOR HET PAARD (dus niet voor de ruiter) een verbetering is ten opzichte van de al eeuwenoude Klassieke Rijleer, die kennelijk nog hypermodern is volgens de FEI, aangezien zij nog steeds het Scala als leidraad in hun voorschriften hebben staan.
En díe conclusie kunnen we niet trekken, dat Diep en Rond goed is voor een paard!
murphy102 schreef:Kadankovitch, kunt u uitleggen waarom Diep en Rond zo goed werkt voor ú of welke aspecten u eruit haalt omdat die voor ú werken ipv steeds met de wind van de voorstanders van Diep en Rond mee te waaien?
murphy102 schreef:Het gebruikelijke antwoord wanneer het moeilijk wordt. Nee, dat is nl. geen antwoord op de vraag.
Er ís überhaupt ook geen antwoord op die vraag te geven om de doodeenvoudige reden dat Diep en Rond (het LDR van nu, dus Rollkur/Hyperflexie) níet op een VOOR EEN PAARD VERANTWOORDE MANIER uitgevoerd kan worden, zonder dat deze hier schade aan zal ondervinden. Onderbouwing komt gek genoeg vooral van de tegenstanders van deze trainingsmethode.
Daarom is dit wederom een zinloze discussie, maar Chapeau Theo, dat u deze petitie hier in het hol van de moderne leeuw durfde neer te leggen, want eens temeer is hierbij weer gebleken hoe hard het nodig is dergelijke acties.
Leg een onwetende burger de huidige trainingsfilmpjes voor van onze "top"-ruiters en hoor de verontwaardigde reacties vol walging. Zíj immers zien die ruiters alleen in de ring, waarin die trainingsmethode niet meer opvallend te zien is, uiteraard.
Zij kennen deze ruiters inmiddels wel van de vele Televisie-programma's waarin deze bekende ruiters regelmatig zichzelf willen laten zien, omdat zij het vooral moeten hebben van "níet-wetende" mensen.
Gezond boerenverstand is dan al voldoende voor hén, die onwetende burger, om antwoord op die vraag te geven.
Tja, en het paard? Naar zijn stem wordt voorlopig nog niet geluisterd, helaas.
Laat onze stem dan in ieder geval naar jouw petitie gaan, Theo!
CharleyT schreef:@Murphy: OOOOOOOOOOh, is dat de Algemene Conclusie.
En geen idee hoe oud die klassiekers zijn, omdat het begrip ''klassiekers'' al heel moeilijk te definieren is. Zie de diverse topics.
Klassiek, klassiek-klassiek, modern-klassiek, en de vele klassieke stromingen die gekoppeld zijn aan 1 specifieke instructeur/grootheid. Dat op zich is al vreemd, want 1 persoon kan nooit een alles omvattende kennis hebben over zoiets complex als paardrijden.
Kortom, lastig allemaal, het is als de Bijbel, 1 boek, op vele vele manieren uitgelegd en gevolgd.
pien_2010 schreef:CharleyT schreef:@Murphy: OOOOOOOOOOh, is dat de Algemene Conclusie.
En geen idee hoe oud die klassiekers zijn, omdat het begrip ''klassiekers'' al heel moeilijk te definieren is. Zie de diverse topics.
Klassiek, klassiek-klassiek, modern-klassiek, en de vele klassieke stromingen die gekoppeld zijn aan 1 specifieke instructeur/grootheid. Dat op zich is al vreemd, want 1 persoon kan nooit een alles omvattende kennis hebben over zoiets complex als paardrijden.
Kortom, lastig allemaal, het is als de Bijbel, 1 boek, op vele vele manieren uitgelegd en gevolgd.
Is dat zo CharleyT? Mijn hele leven heb ik veel les gehad van allerlei verschillende instructrices. Iedere keer was het een andere methodiek en ik kan nu niet bepaald zeggen dat de methodes op elkaar leken. Totdat ik een instructrice kreeg die Duits Klassiek les gaf aan mij. Een nieuwe wereld ging voor me open en ik zal heel eerlijk zijn zo leuk vond ik het niet want ik was gewoon niet goed bezig met laag diep en rond.
Dus roer omgegooid. Paardje vond het leuk en ik leerde veel en zeker in eht begin vond ik het niet leuk. Toen pech. Instructrice werd ziek. Verdorie, nu weer een andere methodiek??
Zij kwam met een nieuwe naam aan, Murphy hier op Bokt. Nou ja, niet geschoten is altijd mis geschoten, dus ik naar Murphy toe. Wat schets mijn verbazing dat ik voor het eerst in mijn leven de zelfde aanwijzingen krijg en dat mijn lessen gewoon verder gaan daar waar ik gebleven ben. Twee instructrices die zo de draad weten op te pakken. Dus nee, Duits Klassiek is geen bijbel die op vele manieren wordt uitgelegd en gevolgd. Mijn ervaring is van een totaal andere orde.
Voor het eerst in mijn leven krijg ik les volgens een duidelijke methodiek met duidelijk onderbouwde regels waarom iets te doen en hoe. Twee totaal verschillende instructeurs die elkaar amper of niet kennen geven dus op de zelfde manier les, vanuit de zelfde achtergrond met accent verschillen. Tevens zien ze de zelfde tekortkomingen aan mij en mijn paardje. Ik vind het een verademing en ben het dus niet met uw stelling eens.
Enne mijn paardje, ken je na een jaar niet meer terug. Ze is open, blij en trots geworden. In plaats van onderdanig en gespannen met het rijden.