Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:05

@Matharitje, nog even 1-tje off-topic: Ik denk niet dat paarden al veel van hun instincten kwijt zijn, ze krijgen van ons enkel de kans niet meer om er gebruik van te maken...er zijn bijv. maar weinig paarden die giftige planten eten, tenzij wij, de mens, ervoor zorgen dat er geen goed voedsel meer te vinden is voor ze, dan worden ze 'gedwongen' giftige planten te eten. Veel paarden die bijv. een beetje viezig bloed hebben, gaan uit zichzelf knoppen van distels eten, of brandnetels...dat is instinct, wij gaan naar de dokter, of slikken pillen, maar een paard in een beetje rommelige weide kan eigenlijk al heel ver komen op instinct hoor.

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:09

Ik ben ervan overtuigd dat hele forse mensen ook op een
fors paard moeten zitten.
Dat van de stijgbeugels zie ik niets in.
Je zit immers niet op je voeten maar op je kont.
Elke goede ruiter moet ook kunnen rijden zonder beugels
of zelfs zonder zadel. Je zou iemand van 80 kg toch niet
op een B/C pony zetten?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:53

Neroo schreef:
Blijft een lastige discussie dit!

Ik ben zelf ook aan de zware kant :Y). Inmiddels al wel 22 kilo kwijt, en rijden gaat wel stuk gemakkelijker!
Afbeelding

ik vind het not done.. mijn persoonlijke mening.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:17

Prima dat het jouw persoonlijke mening is, maar onderbouw het dan ook even netjes en leg uit waarom niet.
Enkel deze mededeling komt gewoon bot over en is kwetsend.
Dat kan ook anders!

Heb je toevallig de rest ook gelezen van dit topic?

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:28

freeride schreef:
@Matharitje, nog even 1-tje off-topic: Ik denk niet dat paarden al veel van hun instincten kwijt zijn, ze krijgen van ons enkel de kans niet meer om er gebruik van te maken...er zijn bijv. maar weinig paarden die giftige planten eten, tenzij wij, de mens, ervoor zorgen dat er geen goed voedsel meer te vinden is voor ze, dan worden ze 'gedwongen' giftige planten te eten. Veel paarden die bijv. een beetje viezig bloed hebben, gaan uit zichzelf knoppen van distels eten, of brandnetels...dat is instinct, wij gaan naar de dokter, of slikken pillen, maar een paard in een beetje rommelige weide kan eigenlijk al heel ver komen op instinct hoor.

Op dat vlak ben ik er het zeker mee eens.
Heb ook al voorgehad dat mijn eerste merrie zand rond boomwortels stond te eten en dat is gestopt door andere voeding.
En ze at ook geen giftige planten.
Mijn tweede merrie daarentegen is echt vanaf veulenafaan een verwend nestje geweest. En zij heeft maar weinig instinct en "levenservaring". Ze is wel kieskeurig maar ze proeft wel altijd eens...ook dingen die ze niet mag eten. Ze is echt soms te lomp voor woorden op dat vlak. Ze krijgt echt wel méér als voldoende eten en ook van goede kwaliteit. Nochthans heeft ze van kleinaf elk jaar op de weide geweest met andere paarden en ook op paddock...

De eigenschappen van een paard veranderen lichtjes door onze omgangswijze en fokwijze op sommige vlakken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:10

Zack schreef:
Neroo schreef:

Ik ben zelf ook aan de zware kant :Y). Inmiddels al wel 22 kilo kwijt, en rijden gaat wel stuk gemakkelijker!
Afbeelding

@Zack, je formulering is eerlijk, maar nogal bot,dat proberen we juist in dit topic achterwege te laten, denk wat je wilt denken, maar denk na voordat je iets uitspreekt ;)
Ik vind ook dat dit niet kan qua verhoudingen, omdat het paardje niet zo groot is, en de amazone wel degelijk zwaar is.
Maar, ik vind dat het paardje er wel sterk uitziet, korte stevige rug, mooie bovenhals, en vrij vlakke gangen, wat er ook voor zorgt dat ie zich niet direct zal stuksjouwen aan het werken met deze amazone erop...NB de amazone is zich ook bewust van haar overgewicht, viel al veel af en wil nog meer afvallen, dus daarom zie ik haar 10x liever op haar paardje dan eenzelfde ruiter/paard verhouding waarvan de ruiter vindt dat het prima kan...chapeau voor deze amazone!!(je moet het maar durven, zo'n foto plaatsen)

Edit, ik keek net even in je profiel en zag een hele knappe fjord :j ....en een reeks foto's waarop deze toch ook bereden wordt door een niet slanke amazone, tel daarbij het westernzadel aan gewicht....

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:33

Zack schreef:
Neroo schreef:

Afbeelding

Inderdaad. Maar ik vind jou er op het paard wel normaal uit zien:)
Ik ben zelf 1.68 en ongeveer 58 kg. Ik rijd op een haflinger merrie.
Precies in evenwicht. En dat vind ik van jou foto ook, als ik m zo bekijk..:)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:36

Man man man, deze discussie blijft ook echt gewoon door gaan...lees zo af en toe is mee, maar ik vind het ook gewoon niet kunnen als je gaat rijden op je paard als je te zwaar bent.
En wat ik helemaal ook niet snap dat de meeste gewoon hun kop in het zand steken en van niemand wat aantrekken, want ze vinden hetzelf wel kunnen dus kan het ook gewoon.
Je belast een paard zowiezo al ben je dun, laat staan als je nog het 3 dubbele weegt, vind ik gewoon sneu.
Enja ik ben "dun" vind het niet dun maar gewoon normaal, en niet kunnen afvallen? Helemaal lariekoek, hebben jullie niet naar die progamma gekeken? weet even niet meer hoe die heet, maar die mensen klaren het wel om in een jaar van super dik naar een normaal postuur te gaan dus waarom zou je niet kunnen afvallen? Als de wil er is kan iedereen het! Maar zoals ik al zei, sommige mensen steken liever hun kop in het zand!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:33

Sammy, waar lees jij dat mensen de kop in het zand steken? De mensen die hier in het topic meepraten zijn allemaal druk bezig met gewicht en zijn zich ervan bewust.

En aangezien jij slank bent zal jij nooit het dilemma van afvallen hebben gehad. Ik vind de manier waarop je dingen formuleert nogal makkelijk. Ik voel me niet aangesproken maar irriteer me aan je manier van 'praten'.

Al die mensen in programma's worden intensief begeleidt omdat ze het ook niet redden zonder hulp! Grootste deel van mensen met overgewicht zullen het afvallen zelf moeten opknappen zonder dat de helft van NL je via de tv volgt. Veel kosten worden vergoedt en noem maar op. Ik vind dat van die onzinprogramma's.

Afvallen is wijzigen van je complete leefwijze.

En natuurlijk ben ik met je eens dat je met enorm overgewicht niet te paard moet gaan, maar overdrijven is ook een vak.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:55

Neroo schreef:

Afbeelding

ik vind het not done.. mijn persoonlijke mening.[/quote]

@Zack, je formulering is eerlijk, maar nogal bot,dat proberen we juist in dit topic achterwege te laten, denk wat je wilt denken, maar denk na voordat je iets uitspreekt ;)
Ik vind ook dat dit niet kan qua verhoudingen, omdat het paardje niet zo groot is, en de amazone wel degelijk zwaar is.
Maar, ik vind dat het paardje er wel sterk uitziet, korte stevige rug, mooie bovenhals, en vrij vlakke gangen, wat er ook voor zorgt dat ie zich niet direct zal stuksjouwen aan het werken met deze amazone erop...NB de amazone is zich ook bewust van haar overgewicht, viel al veel af en wil nog meer afvallen, dus daarom zie ik haar 10x liever op haar paardje dan eenzelfde ruiter/paard verhouding waarvan de ruiter vindt dat het prima kan...chapeau voor deze amazone!!(je moet het maar durven, zo'n foto plaatsen)

Edit, ik keek net even in je profiel en zag een hele knappe fjord :j ....en een reeks foto's waarop deze toch ook bereden wordt door een niet slanke amazone, tel daarbij het westernzadel aan gewicht....[/quote]

=========================================================================================

ik heb ook even in het profiel gekeken :? maar waar zie jij een NIET slanke amazone op de fjord??

als dat meisje in het profiel al te zwaar is in jouw ogen....dan is dat echt helemaal jouw idee van zwaarlijvig/te zwaar voor paardrijden
ik zie een normaal meisje op de fjord.
en ook de foto van Neroo vind ik niet storend, ze is niet te zwaarlijvig voor haar paard

blijkt toch nu weer dat mensen zwaar overdrijven,als je niet voldoet aan maatje 36/38 ben je TE dik.

ik voel me niet aangesproken [ ook zo idioot dat ik dat neer moet zetten omdat ik negatief reageer op een post >;) ]maar erger me aan zulke posts

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:57

Mirgino, goed in haar profiel kijken. Onderin staat een stevig meisje op een Fjord. ;) Ik denk een vriendinnetje of zo?

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:59

Inderdaad stevig

HappyThilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:18

Ik lees dit topic diagonaal en verbaas me...... Onderwerpen als spierspanning, lenigheid, gevoel voor rijden komen nauwelijks ter sprake. Ik zie zoveel stijve ruiters, die niet mee zijn. Volgens mij, en ik ben ook zeer stevig, dat er meer meespeelt dan alleen gewicht. Je kunt geen grenzen aangeven in kg's. Het gaat met name om de kg's overgewicht.

Als je te dik bent, kunt je niet op alle paarden/pony's. Dit geldt ook voor te kleine en te lange mensen. Ik heb gewoon een stevig paard gekocht en zij heeft er volgens mij weinig last van.

Oja en veel stevige ruiters hebben een te klein zadel en dan ga je raar zitten.

Kijk overgewicht is niet verstandig........dat weten we allemaal. Ben je te zwaar, accepteer het, hou er rekening mee en zoek een paard die bij je past.

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:32

Paarden kunnen over het algemeen groot gewicht dragen hoor :). Het ziet emissiehuizen nietaltijd even mooi uit, maar het gaat wel. Een persoon van 85kg op een Welsh van 1.20m is misschien iets te veel gevraagd, maar er zijn ook realistische beelden :).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:39

Dimple schreef:
Mirgino, goed in haar profiel kijken. Onderin staat een stevig meisje op een Fjord. ;) Ik denk een vriendinnetje of zo?

Dank u Dimple, en het is niet zozeer dat ik dat vriendinnetje in het profiel van Zack niet vind passen qua gewicht etc bij de fjord, ik probeerde enkel Zack erop te wijzen dat de manier waarop ze commentaar schreef onder de foto van Neero, daabij zeg ik toch echt heel positieve dingen over Neero, en die meen ik, anders schrijf ik ze niet op.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:41

Duke_ schreef:
Paarden kunnen over het algemeen groot gewicht dragen hoor :). Het ziet emissiehuizen nietaltijd even mooi uit, maar het gaat wel. Een persoon van 85kg op een Welsh van 1.20m is misschien iets te veel gevraagd, maar er zijn ook realistische beelden :).

Of paarden dat kunnen is nu net waar deze hele discussie over gaat, sommigen vinden van wel(zijn meestal de wat zwaardere ruiters en dat is begrijpelijk) en anderen vinden van niet(dat zijn zwaardere en lichtere ruiters). Dus Duke als je in hebt mag je een lijstje maken van wat jij wel vindt kunnen, en waarom :j

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:44

Coleway, ben ik zeker met je eens! Vaak ligt het eraan hoe je wordt opgevoed, welke gewoonten je mee krijgt. Dan heb je dus geen genetische aanleg om dik te worden, maar het is je aangeleerd. Hou er echter rekening mee dat het erg moeilijk is om hier van af te wijken, wanneer je van jongs af aan dit mee hebt gekregen! Wel super van je dat je dit gelukt is!

Er zijn maar weinig mensen die er echt genetisch last van hebben. Ik heb er aanleg voor omdat ik een erg trage stofwisseling heb. Ik ga dan ook maar 1x in de 3 dagen naar de wc voor een grote beurt (om het zo maar even te zeggen :P). Maar zelfs als je hier last van hebt kun je er wat aan doen hoor. Daar ben ik dus nu mee bezig. Het voedingspatroon wat ik zo'n beetje aanhoud en wat mijn diëtiste mij heeft voor geschreven:

Ochtend:
2x snee volkoren brood met hagelslag (puur, weinig, omdat ik een zoetekauw ben 's ochtends)
1 glas verse jus

Middag:
2x snee volkoren brood met kipfilet
1 glas optimel

Avond:
2-3 aardappelen
meer groente dan aardappelen
Weinig vlees, mager vlees (in vlees zitten veel vitaminen!) of vis

Verder moet je nog 2 stukken fruit eten op een dag, niet meer er zitten namelijk veel suikers in. Wel om de twee uur eten om je stofwisseling op gang te houden. Neem dan bijvoorbeeld een stuk komkommer of rijstwafel. Ook moet je 1x een plakje kaas, zeker niet meer. Zelf eet ik ook wel eens tussendoor cracker (wel volkoren) met gerookte zalm of filet american, vind ik zelf namelijk erg lekker en het is mager. Dan heb je dus niet het gevoel dat je niks mag:)

Misschien een beetje erg off-topic dit, maar denk dat er veel mensen bezig zijn met afvallen. Dit is niet echt een dieet, maar gewoon overgaan op een gezond eetpatroon. Wanneer je hiernaast nog veel sport, val je vanzelf af!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:46

Citaat:
Onderwerpen als spierspanning, lenigheid, gevoel voor rijden komen nauwelijks ter sprake. Ik zie zoveel stijve ruiters, die niet mee zijn. Volgens mij, en ik ben ook zeer stevig, dat er meer meespeelt dan alleen gewicht. Je kunt geen grenzen aangeven in kg's. Het gaat met name om de kg's overgewicht.

Je hebt gelijk dat spierspanning etc ook heel belangrijke onderwerpen zijn, alleen het gaat hier om gewicht. Je kan denk ik inderdaad niet echt een grens stellen tot wat mogelijk is aangezien ieder paard anders is, het gebruik verschilt, etc. Je kan wel een limiet stellen tot wat je acceptabel vindt voor behoud van de gezondheid van je dier

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:47

HappyThilde schreef:
Ik lees dit topic diagonaal en verbaas me...... Onderwerpen als spierspanning, lenigheid, gevoel voor rijden komen nauwelijks ter sprake. Ik zie zoveel stijve ruiters, die niet mee zijn. Volgens mij, en ik ben ook zeer stevig, dat er meer meespeelt dan alleen gewicht. Je kunt geen grenzen aangeven in kg's. Het gaat met name om de kg's overgewicht.

Als je te dik bent, kunt je niet op alle paarden/pony's. Dit geldt ook voor te kleine en te lange mensen. Ik heb gewoon een stevig paard gekocht en zij heeft er volgens mij weinig last van.

Oja en veel stevige ruiters hebben een te klein zadel en dan ga je raar zitten.

Kijk overgewicht is niet verstandig........dat weten we allemaal. Ben je te zwaar, accepteer het, hou er rekening mee en zoek een paard die bij je past.

Bij deze daag ik je uit Happythilde, wat zijn jouw geweldige rijvaardigheden, waardoor een paard geen last kan hebben van jouw gewicht, en wat voor type paard heb je zelf? nog verder gaat het als ik je vraag, wat doe je met je paard en hoe bepaal je of ze er last van heeft of niet?
Over welk gewicht heb jij het als je zegt dat jouw paard geen last heeft van jouw gewicht?
Paarden zijn erg taai en werkwillend, en kunnen zich vrij gemakkelijk schikken naar situaties, dus waarom ben jij zo zeker dat je geen grenzen in KG kunt stellen?

En je zegt "overgewicht is niet verstandig...dat weten we allemaal",nou, je zult er verbaasd van staan hoeveel mensen dat niet zien als gezondheidsrisico hoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:48

@ Brendaa wellicht interessant voor je om je te verdiepen in de glycemische index en lading van producten, dan zie je dat sommige dingen juist wel kunnen en sommige juist weer slechter zijn (terwijl je andersom zou verwachten)

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:50

Dimple schreef:
Sammy, waar lees jij dat mensen de kop in het zand steken? De mensen die hier in het topic meepraten zijn allemaal druk bezig met gewicht en zijn zich ervan bewust.

En aangezien jij slank bent zal jij nooit het dilemma van afvallen hebben gehad. Ik vind de manier waarop je dingen formuleert nogal makkelijk. Ik voel me niet aangesproken maar irriteer me aan je manier van 'praten'.

Al die mensen in programma's worden intensief begeleidt omdat ze het ook niet redden zonder hulp! Grootste deel van mensen met overgewicht zullen het afvallen zelf moeten opknappen zonder dat de helft van NL je via de tv volgt. Veel kosten worden vergoedt en noem maar op. Ik vind dat van die onzinprogramma's.

Afvallen is wijzigen van je complete leefwijze.

En natuurlijk ben ik met je eens dat je met enorm overgewicht niet te paard moet gaan, maar overdrijven is ook een vak.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:51

Ik ken zelf ook iemand die niet alleen een beetje zwaar is maar ook echt 'obesitas' heeft, en zij rijdt op een pony van rond de 1.50. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.. maarja, wie ben ik om daar wat van te gaan zeggen? Ik vind zeker wel dat ook 'zwaarlijvigen' kunnen paardrijden, maar zoek dan ook een paard die wat groter is en geen kleine pony, maar dat is mijn persoonlijke mening.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:54

Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt of iemand lenig is/rijervaring heeft. Wanneer iemand geen rijervaring heeft gaat deze persoon het paard vaak tegenzitten met het gewicht. Wanneer je mooi mee gaat zal de belasting minder groot zijn.

Nu we het over te kleine zadels hebben, ik heb een nieuw zadel en dacht ook dat deze te klein was voor me. Nu zegt een vriendin dat ik te ver naar achter zit. Heb nu een dressuurzadel, voor mijn blessure sprong ik vooral dus had toen een springzadel/veelzijdigheid.

Wil graag een foto posten van wat jullie vinden van mij op mijn nog groene, onbespierde paard met mijn extra kilootjes, heb alleen geen idee hoe ik deze hier moet plaatsen!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:54

@Mirgino, jammer dat je nu echt denkt dat in dit topic alles boven maat 36/38 TE DIK bevonden wordt, door mijn post:
zo heb ik het totaal niet bedoeld, meer een eye-opener aan Zack gericht, omdat zij zelf ook een zwaarder iemand op haar eigen paard laat rijden(ik zeg niet TE zwaar).Ik vind het gewoon niet fijn als er zo bot gezegd wordt dat het niet kan....daarom ook mijn gemeende positieve commentaar bij de foto van Neroo, maar ik vind wel echt dat die combi zoals ie is op de foto van neroo, er zeker goed aan doet dat de amazone verdergaat met afvallen overigens voor amazone en paard beter ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:55

Esstherm schreef:
Ik ken zelf ook iemand die niet alleen een beetje zwaar is maar ook echt 'obesitas' heeft, en zij rijdt op een pony van rond de 1.50. Ik vind dat persoonlijk niet kunnen.. maarja, wie ben ik om daar wat van te gaan zeggen? Ik vind zeker wel dat ook 'zwaarlijvigen' kunnen paardrijden, maar zoek dan ook een paard die wat groter is en geen kleine pony, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik ken een man die zijn kind mishandeld, maar ja, wie ben ik om daar iets van te zeggen