verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:17

Dat was 'main sans jambes et jambes sans main' ?? Dat is; 'hand zonder benen en benen zonder hand'. Er is een redenering waarom Baucher 'hand' in het enkelvoud gebruikt, terwijl 'benen'in meervoud wordt geplaatst. Maar die weet ik zo snel niet. Dat wordt opzoeken. Overigens de voormalige Duitse bondstrainer Klaus Balkenhol, hamert hier ook op. De man spreekt geen woord buitenlands en weet misschien zelfs niet of je 'Baucher' wel of niet kunt eten :Y) . Hij is niet dom, maar alleen zeer op de praktijk betrokken, discussies als deze boeien hem weinig. Hij stapt op een paard en laat zien wat zijn theorie waard is. Ik heb eens heel kort bij hem kunnen trainen in het DOKR. Daar heb ik mijn huidige trainer ontmoet. Maar enfin; Balkenhol zei altijd;"Nooit handen en benen tegelijkertijd, in samenwerking, JA, maar nooit te gelijkertijd". Ik herinner mij dat hij daar het Bonaparte van Heike Kemmer overnam, om zijn gelijk te demostreren. Het effect was verbluffend.
Misskriss, deze stelling moet men, niet al te zwart-wit zien. Naarmate een paard verder ontwikkeld is, het paard de oefening begrijpt en er routine in ontstaat, worden de tijdsafstanden tussen de inwerking van hand en benen kleiner en misschien wel nihiel. Voor het aanleren of als er plots toch een misverstand tussen paard en ruiter over een bekende oefening onstaat, lijkt Mij, het uit elkaar halen van de hand en beenhulpen beter. MAAR het is slechts één methode. Een alternatief, niet de absolute waarheid.

Moll

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:00

was het niet dat baucher bewust de hulpen zo gaf om het paard zo te kneden dat hen niet anders meer kon, mar door dat baucher dit deed de voorwaardse drang verloren ging?

Kadankovitch

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:08

Dat was Baucher's eerste methode. Later is hij tot een ander inzicht is gekomen, iets wat men maar zelden ziet. Iemand die openlijk van mening veranderd en daarmee impliciet toegeeft dat hij/zij het in eerder werk fout of minder goed gezien had. Ik vind dat Baucher daar bewondering voor verdient. Het princiepe 'main sans jambes et jambes sans main' komt duidelijk uit de 'Deuxième methode' (tweede methode) en Baucher verlaat grotendeel de toepassing het 'effet d'ensemble' ,waar U op doelt.