Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:47

Waarom moeten mensen hier foto's en filmpjes van zichzelf laten zien? Wat bewijst dat? :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:49

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:53

gummie schreef:
flugeltje schreef:

Waarom niet eigenlijk? :)

Omdat hier meer is dan teugel gewicht, om het zo maar even uit te drukken hier staat de hand niet stil ten opzichte van de mond van het paard, maar de mond staat stil ten opzichte van de hand, en dat is niet de bedoeling, kranten papieren teugels in de stort regen zeg ik altijd tegen mensen die bij me rijden.

gummie

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:04

Ik begrijp niet wat je met het laatste bedoelt...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 18:45

maikeltje schreef:
nombrado schreef:
wat wil je voor onderbouwing?
waarvan?
als ik van die domme vragen krijg over cv of mijn persoonlijke vakopleiding krijg je geen antwoord.
vind ik in dit topic absoluut niet van belang.

Lijkt mij volkomen on-topic als jij zegt dat dit je vakgebied is. Als dat inderdaad zo is dan kunnen we er alleen maar van leren lijkt mij. Dan vind ik het interessant om te lezen waar jouw vakgebied dan ligt in het bewegingsmechanisme van het paard en dat je dat uit kunt leggen dat buikspieren ontwikkelen niets te maken heeft met goed ruggebruik. Want goed ruggebruik willen we allemaal, daar staat of valt het goed over 4 benen gaan en het recht gaan van het paard mee lijkt mij. :)

Nombrado had je hier overheen gelezen misschien? Want ik heb wel oprecht interesse, daarom heb ik ook dit topic geopend. :) Ik vind het interessant om te lezen dat de een voor de AdB methode kiest en weer een ander voor een andere stroming. Ikzelf pik de dingen van verschillende instructeurs mee die voor mij en mijn paard bruikbaar zijn dus ik rij niet volgens een bepaalde methode. Daarom zou ik het wel leuk vinden als je eens wat dieper op bovenstaande in zou willen gaan. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:25

maikeltje schreef:
Nombrado had je hier overheen gelezen misschien? Want ik heb wel oprecht interesse, daarom heb ik ook dit topic geopend. :) Ik vind het interessant om te lezen dat de een voor de AdB methode kiest en weer een ander voor een andere stroming. Ikzelf pik de dingen van verschillende instructeurs mee die voor mij en mijn paard bruikbaar zijn dus ik rij niet volgens een bepaalde methode. Daarom zou ik het wel leuk vinden als je eens wat dieper op bovenstaande in zou willen gaan. :j

er zijn boeken van Gerd Heuschmann , waarin precies omschreven staat welke spier waarvoor gebruikt wordt.
met plaatjes erbij

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:44

Dan nog nombrado, waar kan ik de manier van rijden van jou terug lezen, in welk boek, of iets dergelijks.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:36

nombrado schreef:
maikeltje schreef:

er zijn boeken van Gerd Heuschmann , waarin precies omschreven staat welke spier waarvoor gebruikt wordt.
met plaatjes erbij

Beetje flauw dit. Jij geeft zelf aan dat dit jouw vakgebied is. Ik vind het jammer dat je iedere keer de echt interessante vragen ontwijkt.
Wat ik me dan wel afvraag is waarom je eigenlijk reageert in dit topic. Je zult ongetwijfeld wel kennis hebben maar ik begrijp niet waarom je het allemaal zo vaag houdt. Reageren in dit topic is puur op vrijwillige basis uiteraard en blijkbaar wil je je zegje doen. Vind ik helemaal geweldig, ik lees graag verschillende zienswijzes, maar wanneer je iets post dan kun je een wedervraag verwachten toch? Juist door het doorvragen vallen de kwartjes en wordt het verhaal wat meer samenhangend voor iedereen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:39

flugeltje schreef:

Hier word ik echt blij van (en dat mag hier), de verbinding is een vanzelfsprekend iets. Nergens zie ik ophoudingen of gepruts aan de mond, maar een volkomen vertrouwen van het paard naar de hand dmv scherpte voor het been.
Meer is niet nodig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 23:13

En toch lekker soepel door zijn lijf. Niet telgangen in de stap maar gewoon een super mooie stap. n at zie je ook terug in de rest van de gangen. Ik kan hier ook erg van genieten :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:14

setteke schreef:
flugeltje schreef:

Hier word ik echt blij van (en dat mag hier), de verbinding is een vanzelfsprekend iets. Nergens zie ik ophoudingen of gepruts aan de mond, maar een volkomen vertrouwen van het paard naar de hand dmv scherpte voor het been.
Meer is niet nodig.

Ik word hier echt niet blij van (en ook dat mag hier).
Nergens zie ik het "van achter naar voor" rijden van het paard door de ruiter.
Alleen al die eng korte hals, regelmatig horizontale stang (en dan te weten wat zoiets voor druk op de tong legt ;( )

Dat er nergens meer ophoudingen of gepruts aan de mond te zien is, is ook niet zo gek.
Daar is geen ruimte meer voor :( letterlijk en figuurlijk ;(

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:19

maikeltje schreef:
En toch lekker soepel door zijn lijf. Niet telgangen in de stap maar gewoon een super mooie stap. n at zie je ook terug in de rest van de gangen. Ik kan hier ook erg van genieten :j

Precies. Alle gangen zijn gewoon om van te smullen :Y) . Losheid, souplesse, buiging en expressieve gangen. Wat wil een mens nog meer :D .

Krijg, zoals gewoonlijk, weer de wind van voren....

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:26

setteke schreef:
maikeltje schreef:

Precies. Alle gangen zijn gewoon om van te smullen :Y) . Losheid, souplesse, buiging en expressieve gangen. Wat wil een mens nog meer :D .

Krijg, zoals gewoonlijk, weer de wind van voren....

Op je laatste zin........ waarom?? Subjectief bekeken zien wij gewoon wat anders.
Maar het "perfecte" ben ik ook nog niet tegengekomen :+
David de Wispelaere komt bij mij dan toch wel wat treetjes hoger dan Edward Gal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:31

Waarom? Dat is gewoon gebruikelijk hier blijkbaar.
Maar verschil in mening is niet verkeerd hoor :D .

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:35

setteke schreef:
Waarom? Dat is gewoon gebruikelijk hier blijkbaar.
Maar verschil in mening is niet verkeerd hoor :D .

Als we allemaal hetzelfde dachten over dressuur, zou het een "saaie" boel worden :D

We willen allemaal een paard opleiden tot het hoogst haalbare (voor het paard), alleen de wegen zijn "ietwat" anders.
Dat maakt het nooit "saai" :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:39

Nee, saai wordt het nooit. De wegen zijn inderdaad wel eens behoorlijk verschillend.
Maar niets mis mee, naar mijn idee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:45

setteke schreef:
Nee, saai wordt het nooit. De wegen zijn inderdaad wel eens behoorlijk verschillend.
Maar niets mis mee, naar mijn idee.

Zou bijna met een "dooddoener" willen antwoorden :+

Paarden opleiden is ook nooit "saai" ;) en uitgeleerd zijn we nooit..
Daarom kunnen discussie's ook zo leuk zijn en tegelijkertijd ook zo leerzaam :j

Maar ik zie hier heel wat verschillende meningen over het "van achter naar voor" rijden.

Maar wat is nu het belangrijkste in heel dat "van achter naar voor" rijden?
Is dat controle?
Is dat impuls?

Kan met een gespannen paard van achter naar voor gereden worden?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:49

cherie78 schreef:
Is dat controle?
Is dat impuls?

Impuls. En door de impuls krijg je controle. Als er geen impuls is, heb je niets.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:53

cherie78 schreef:

Hoe gespannen? Vluchterig? Bang?

En dan nog, een gespannen paard moet zijn spanning omzetten naar ontspanning, dus ook gewoon leren dat hij van achter naar voren gereden wordt.
Dus been accepteren en ook hand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:04

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Is dat controle?
Is dat impuls?

Impuls. En door de impuls krijg je controle. Als er geen impuls is, heb je niets.

Impuls is dus nodig, daar zijn we het over eens.
Zit dat in een paard? Of is dat iets wat je een paard moet leren?

Want volgens mij, is er altijd impuls aanwezig, maar zal de reactie op een been/zithulp aangeleerd moeten worden.

setteke schreef:
cherie78 schreef:

Hoe gespannen? Vluchterig? Bang?

En dan nog, een gespannen paard moet zijn spanning omzetten naar ontspanning, dus ook gewoon leren dat hij van achter naar voren gereden wordt.
Dus been accepteren en ook hand.

Een gespannen paard kan inderdaad of vluchtgedrag vertonen of bang zijn (en alle gradatie's daartussen)
De aanpak is dan verschillend, maar een been/zithulp voorwaarts zal geleerd moeten worden.
Heel veel paarden worden gespannen van teugeldruk en zeker sensibele paarden.
Een ruiter heeft vaak meer "druk" op het bit dan gedacht wordt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:07

Impuls zit (soms) in een paard, anders moet je het opwekken. Oftewel sommigen zijn liever lui als moe :z

Veel paarden worden gespannen van been, dus die zullen been moeten leren accepteren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:15

setteke schreef:
Impuls zit (soms) in een paard, anders moet je het opwekken. Oftewel sommigen zijn liever lui als moe :z

Veel paarden worden gespannen van been, dus die zullen been moeten leren accepteren.

Gespannen van been omdat ze van voor niet wegkunnen?

Om op bovenstaand te reageren; daar heb ik eigenlijk nog nooit mee te maken gehad, dat liever lui als moe :D
Wel de "vlotte" reactie op een beenhulp aan het begin van een training :D

Vaak is het wel iets lastiger bij "oververhitte" paarden om ze consequent te laten reageren op een been/zithulp en zo min mogelijk de controle met de teugel te bewerkstelligen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:17

cherie78 schreef:

Nee, gewoon kriebelig op been omdat ze een aanraking niet accepteren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:19

cherie78 schreef:
Om op bovenstaand te reageren; daar heb ik eigenlijk nog nooit mee te maken gehad, dat liever lui als moe
Wel de "vlotte" reactie op een beenhulp aan het begin van een training

Mooi, ik wel. Misschien wel door meerdere factoren, maar er zitten ook tussen paarden werkers en die hun haver ook zo wel verdienen :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:21

setteke schreef:
cherie78 schreef:

Nee, gewoon kriebelig op been omdat ze een aanraking niet accepteren.

Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Accepteren die dan ook aan de hand geen aanraking in dat gebied, bv met de hand?
En hoe reageren die dan op de singel?