Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gummie schreef:flugeltje schreef:
Waarom niet eigenlijk?
maikeltje schreef:nombrado schreef:wat wil je voor onderbouwing?
waarvan?
als ik van die domme vragen krijg over cv of mijn persoonlijke vakopleiding krijg je geen antwoord.
vind ik in dit topic absoluut niet van belang.
Lijkt mij volkomen on-topic als jij zegt dat dit je vakgebied is. Als dat inderdaad zo is dan kunnen we er alleen maar van leren lijkt mij. Dan vind ik het interessant om te lezen waar jouw vakgebied dan ligt in het bewegingsmechanisme van het paard en dat je dat uit kunt leggen dat buikspieren ontwikkelen niets te maken heeft met goed ruggebruik. Want goed ruggebruik willen we allemaal, daar staat of valt het goed over 4 benen gaan en het recht gaan van het paard mee lijkt mij.
Ik vind het interessant om te lezen dat de een voor de AdB methode kiest en weer een ander voor een andere stroming. Ikzelf pik de dingen van verschillende instructeurs mee die voor mij en mijn paard bruikbaar zijn dus ik rij niet volgens een bepaalde methode. Daarom zou ik het wel leuk vinden als je eens wat dieper op bovenstaande in zou willen gaan.
maikeltje schreef:Nombrado had je hier overheen gelezen misschien? Want ik heb wel oprecht interesse, daarom heb ik ook dit topic geopend.Ik vind het interessant om te lezen dat de een voor de AdB methode kiest en weer een ander voor een andere stroming. Ikzelf pik de dingen van verschillende instructeurs mee die voor mij en mijn paard bruikbaar zijn dus ik rij niet volgens een bepaalde methode. Daarom zou ik het wel leuk vinden als je eens wat dieper op bovenstaande in zou willen gaan.
nombrado schreef:maikeltje schreef:Nombrado had je hier overheen gelezen misschien? Want ik heb wel oprecht interesse, daarom heb ik ook dit topic geopend.Ik vind het interessant om te lezen dat de een voor de AdB methode kiest en weer een ander voor een andere stroming. Ikzelf pik de dingen van verschillende instructeurs mee die voor mij en mijn paard bruikbaar zijn dus ik rij niet volgens een bepaalde methode. Daarom zou ik het wel leuk vinden als je eens wat dieper op bovenstaande in zou willen gaan.
er zijn boeken van Gerd Heuschmann , waarin precies omschreven staat welke spier waarvoor gebruikt wordt.
met plaatjes erbij
setteke schreef:flugeltje schreef:
Hier word ik echt blij van (en dat mag hier), de verbinding is een vanzelfsprekend iets. Nergens zie ik ophoudingen of gepruts aan de mond, maar een volkomen vertrouwen van het paard naar de hand dmv scherpte voor het been.
Meer is niet nodig.
)
letterlijk en figuurlijk
maikeltje schreef:En toch lekker soepel door zijn lijf. Niet telgangen in de stap maar gewoon een super mooie stap. n at zie je ook terug in de rest van de gangen. Ik kan hier ook erg van genieten
. Losheid, souplesse, buiging en expressieve gangen. Wat wil een mens nog meer
.setteke schreef:maikeltje schreef:En toch lekker soepel door zijn lijf. Niet telgangen in de stap maar gewoon een super mooie stap. n at zie je ook terug in de rest van de gangen. Ik kan hier ook erg van genieten
Precies. Alle gangen zijn gewoon om van te smullen. Losheid, souplesse, buiging en expressieve gangen. Wat wil een mens nog meer
.
Krijg, zoals gewoonlijk, weer de wind van voren....
. setteke schreef:Waarom? Dat is gewoon gebruikelijk hier blijkbaar.
Maar verschil in mening is niet verkeerd hoor.
setteke schreef:Nee, saai wordt het nooit. De wegen zijn inderdaad wel eens behoorlijk verschillend.
Maar niets mis mee, naar mijn idee.
en uitgeleerd zijn we nooit..
setteke schreef:cherie78 schreef:Maar wat is nu het belangrijkste in heel dat "van achter naar voor" rijden?
Is dat controle?
Is dat impuls?
Impuls. En door de impuls krijg je controle. Als er geen impuls is, heb je niets.
setteke schreef:cherie78 schreef:Kan met een gespannen paard van achter naar voor gereden worden?
Hoe gespannen? Vluchterig? Bang?
En dan nog, een gespannen paard moet zijn spanning omzetten naar ontspanning, dus ook gewoon leren dat hij van achter naar voren gereden wordt.
Dus been accepteren en ook hand.
setteke schreef:Impuls zit (soms) in een paard, anders moet je het opwekken. Oftewel sommigen zijn liever lui als moe![]()
Veel paarden worden gespannen van been, dus die zullen been moeten leren accepteren.
cherie78 schreef:Om op bovenstaand te reageren; daar heb ik eigenlijk nog nooit mee te maken gehad, dat liever lui als moe
Wel de "vlotte" reactie op een beenhulp aan het begin van een training
setteke schreef:cherie78 schreef:Gespannen van been omdat ze van voor niet wegkunnen?
Nee, gewoon kriebelig op been omdat ze een aanraking niet accepteren.