Bandida schreef:Een basis van doorlopend negatief straffen (P-) ('als je het goed doet neem ik de druk weg') tegenover een basis van doorlopend positief bekrachtigen (R+) ('als je het goed doet krijg je een beloning')
En dit zijn precies de principes waarop een kundig dressuurruiter zijn paard traint. Als je het goed doet neem ik de druk weg EN als je het goed doet krijg je een beloning. Het is niet of-of, maar en-en. Je kunt niet zonder het eerste. Geen paard dat er van wakker zal liggen als hij een keer geen klopje op de hals krijgt. Of een koekje
Bandida schreef:En als je basis R+ is kan je de ongehoorzame momenten bestraffen met P- (bv: 'die beloning.. nope, die krijg je niet')
Dat werkt bij een paard veel minder effectief. Paarden zijn geen pleasers zoals honden dat zijn bijvoorbeeld. Een paard geeft niet zoveel om een klopje op de hals, een vriendelijk woord of een koekje. De meest effectieve beloning voor een paard is het weghalen van de druk. Daarom ben ik heel erg van erg enkelvoudige hulpen geven principe. Je zet je paard aan in draf en hij moet uit zichzelf in dat tempo blijven tot ik een ander tempo aangeef. Zijn beloning is dan dat ik mijn been er vooral af hou. Ik leg mijn been alleen aan als ik een ander tempo wil OF om hem te corrigeren als hij uit zichzelf terug komt in tempo. En dan op basis van het principe: 1x lichte hulp geven, geen reactie? dan een stevigere hulp.
Bandida schreef:En als je basis R+ is, hebben de zeldzame momenten dat je geen keuze hebt en een vette P+ moet toepassen (o ja, dat gebeurt ook al eens op mijn roze planeet) een waar aardbevingseffect. Hoe zeldzamer je het houdt, hoe meer inpakt op de dag dat je het toch eens nodig hebt.
Komen we toch op hetzelfde uit. Namelijk dat zo heel af en toe een keer een flinke P+ (en oh wat klinkt dat weer een stuk beter dan een 'pijnprikkel' toepassen!) nodig is. En als je consequent en op de juiste momenten die P+ toepast, kun je dat soort ingrepen zeldzaam houden. Dat is op mijn iets-minder-geromantiseerde planeet niet anders. Ik maak er alleen geen geromantiseerd verhaal van, maar noem beestjes gewoon bij hun naam. Ik heb er alleen een hekel aan als mensen doen alsof ze roomser zijn dan de paus... Zichzelf (en niet alleen zichzelf) overtuigend dat alleen zij gods-gift voor een paard kunnen zijn, terwijl hun paardrijden gebaseerd is op dezelfde principes en net zo nutteloos is als iemand die een andere doelstelling/ambitie heeft met zijn paard.
Bandida schreef:Of ja ik kan ineens ook wat reclame maken, neem eens contact op met HC (zie m'n onderschrift).
Bespaar me....
Bandida schreef:Hoe doe je dat als je los longeert? Zonder kopstuk, zonder longe.. heeft hier vast iedereen wel eens gedaan toch?
Je richt je navel op het binnen achterbeen, doet een stevige pas naar voren en zegt 'galop' en vervolgens als paardmans vertrekt, 'goed zo!' zodat hij de volgende keer net zo goed gaat. Dat is wijken voor druk.
Dan kom je al weer uit bij NH en join-up achtige theorieen. Dat is gebaseerd op geestelijke druk opvoeren en wegnemen. Het paard isoleren en geen andere keuze geven dan zich maar aan jouw te onderwerpen omdat zijn instinct hem ingeeft dan hij sterft als hij alleen blijft. Kun je ook je vraagtekens bij stellen. En zo niet; vanuit de stevige pas naarvvoren gaat voor het paard ook een dreiging van een mogelijke prikkel uit. Zelfde principe als gebruik van een longeerzweep. Ook hier weer niet roomser dan de paus.
Bandida schreef:En om het dan met echte prikkels te vergelijken, iedere keer met een zweep jagen of aanraken of zo is jezelf moe maken, want zo leert je paard niks bij en sta je vijf jaar later nog met die zweep te zwaaien.
Hoezo iedere keer? Als je een zweep goed toepast heb je hem maar zelden nodig. En blijft je paard op den duur ook gewoon lopen als je hem weg legt. Bij iemand die duidelijk, consequent is, en kan timen en doseren duurt dat geen 5 jaar.
Mijn pony vroeger was soms wel eens lastig met trailerladen. Dan bleef ze op de klep staan en dan ging ze er gewoon niet in (en nee, dit was geen angst...) Mijn vader heeft toen een zweep uit de kofferbak gepakt en we hebben haar 1 keer op het juiste moment een goede tik gegeven. Het is NOOIT meer nodig geweest. Als ze al eens twijfelde op de klep van de trailer, dan hoefden wij maar naar de kofferbak te wijzen en ging ze er gauw in. (en paarden worden bij ons op wedstrijd altijd erg verwend, want in de trailer liggen altijd wortels en ander lekkers) Ik heb de pony 5 jaar gehad en in al die tijd is dit dus 1x voorgekomen. En de mensen die haar gekocht hebben, hebben er ook nooit meer last mee gehad.
Nu zeg ik niet dat je ieder paard dat de trailer niet in wil de trailer in moet slaan. Zeker niet. Hangt heel erg af van de aard van het probleem en van het paard. Bij mijn ene paard moet je zulks zeker niet doen. Als hij er niet meteen in wil moet iedereen vooral uit de buurt blijven. Hoe meer je gaat klooien met lijntjes, zwepen etc, hoe heftiger hij gaat reageren. Dus die laten we vooral achterwege. Ik negeer zijn gedrag dan gewoon, en blijf gewoon stoicijns het touwtje vasthouden op de klep. Na 3 minuten zijn punt gemaakt te hebben zucht hij, en dan sjokt ie zo de trailer in om vervolgens op zijn gemakkie zijn worteltjes op te eten.
Het is aan een ruiter de taak een goede inschatting te maken wat voor aanpak een paard nodig heeft. Dat onderscheid de paardvriendelijken van de paardonvriendelijken. Niet hoe vaak je 'P+' toepast. Het gaat er om of het op dat moment de juiste actie was. Of het echt nodig was en of het zodanig effectief is geweest dat je het niet snel meer zal hoeven herhalen omdat je punt duidelijk was bij je paard. Zolang het maar bewust, weloverwogen en niet vanuit frustratie of boosheid gebeurd.
En bij een juiste op het paard afgestemde aanpak heb je bij de meeste dagelijkze zaken (rijden, trailerladen, afspuiten etc) echt geen jaren nodig om dat goed voor elkaar te krijgen. Dan gaat dat snel, soms heel snel. Als iets heel lang moet duren moet je jezelf afvragen of je wel duidelijk bent voor je paard.
(En het is ook heel menselijk om eens een keer inschattingsfout te maken in wat voor aanpak een paard nodig heeft. Daar kom je dan snel genoeg achter, want dan boer je achteruit of je komt op zijn minst amper vooruit. Tenzij je jezelf voor de gek blijf houden door jezelf voor te houden dat er 10 jaar nodig zijn om een paard op de juiste manier te laten aangalloperen...)