Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:23

om de dag rijden.. de andere dagen lekker op eigen benen laten lopen, in de wei/molen of aan het halster aan de longe.

Aukelizzy

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:14

Ik rijd mijn 3 jarige momenteel drie keer per week. 1 x per week rijd ik hem in de les, 1 x per week gaan we op wedstrijd en ik rijd hem 1 x per week thuis en dit kan dan bakwerk zijn maar soms ook eens een stukje het bos in.

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:39

ajesca123 schreef:
Mijn 3 jarige is een paar maanden geleden zadelmak gemaakt en heeft daarna ivm castratie 2 maanden vakantie gehad.
Sinds een paar weken loopt hij 3 keer in de week onder het zadel en qua tijdsduur kijk ik het altijd even aan maar het is nooit meer dan een half uur.
Daarvan gaat hij minimaal 1 keer mee het bos in en verder vooral voorwaarts neerwaarts op eigen benen etc..
Nu pakt hij het allemaal super makkelijk op en doet hij alles na 1 of 2 keer oefenen alsof hij nog nooit anders gedaan heeft maar we hebben tijd zat dus we doen gewoon lekker rustig aan.
Voor diegen die een foto vroeg van andere 3 jarige .. bij deze mijn toppertje <3
Afbeelding
Afbeelding

mooi dier!

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:40

interessant topic! mijn paard word in april 2 jaar! Ze staat nu nog lekker op het land en in de stal met haar vriendinnetjes. Zelf heb ik nog niet echt een idee wanneer ik er nou iets aan moet gaan doen, omdat je altijd zoals hier ook vrij verschillende verhalen hoort. Wat zouden jullie doen op deze leeftijd? Graag een PB.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:42

toen mijn fries drie was reed ik hem nog niet....ik ben met longeren begonnen toen hij 3,5 was.
Omdat ik denk dat dat beter is.
Hij had en heeft nog steeds een wat weke rug....hij is nu 18.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:40

Onze 3 jarige wordt nu 2 keer per week 20 minuutjes gereden.
En dan versta ik onder ''rijden'': erop zitten en rondjes stappen, figuurtjes rijden om het stuur te installeren en oefenen met halthouden en wegstappen. Dit houden we voorlopig lekker aan.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:10

Toen mijn paardje 3 was reed ik hem 3 keer in de week zo ongeveer 30 min. Nu wordt hij bijna 6 en rijd ik hem 4 keer in de week ongeveer 45 min en nog 2 dagen longeren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:12

Rijden jullie ze dan ook echt alleen als ze 3x per week werken.
Of wordt er daarnaast ook gelongeerd of iets soort gelijks?

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:35

Mijn 3,5 jarige geef ik periodes van rust. momenteel heeft hij weer ,n periode gehad, toevallig omdat het zadel niet echt goed lag en hij niet helemaal lekker in orde was. Maar vandaag is het zadel aangepast en ligt hij voorlopig weer goed.
Ik rijd weer een paar weekjes, en geef weer wat rust. afhankelijk van hoe mijn paard op dat moment groeit. pas nog had hij in mijn ogen een enorme groei stuip, dus heb ik hem weer wat op rust gezet.
OOk afhankelijk van hoe hij zich voelt. ik merk dat hij snel geen zin meer heeft in die binnenbak dus dan zet ik hem weer even met zijn gedachten op andere ideeën.
dan laat ik hem dagelijks even lopen in de binnenbak en 'spelen' wij wat in de bak. zo hebben wij een enorme voetbal en nog wat andere dingetjes. lekkere poetsbeurten, buiten wandelen aan de hand en dat soort dingen..

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 08:28

die van mij is nu net 3,5 en die rij ik hoogstens 3x soms maar 2. De rest heeft hij vrij. HIj is ook al 1.75 dus veel longeren vindt ik ook niet goed omdat het steeds op de volte is wat voor hem al best krap is.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:08

Dat is wel een goede reden en goed voor het paard.
Ik heb altijd geleerd levens jaren is aantal x werk inclusief rijden/longeren

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:57

Die van mij is bijna 3.5 jaar en is nu een paar weekjes onder het zadel.. Ik rijd hem max 2 - 3 keer per week. Voor hem al echt intensief te trainen, daar vind ik hem nog veel te jong voor. Ten vroegste vanaf 4-4.5 jaar ga ik beginnen met dat trainen intensiever te maken denk ik, maar dan ok geleidelijk aan uiteraard. Longeren doe ik voorlopig wel vaker, maar dit dan vooral omdat hij in de winter niet vaak op de weide kan. Anders is hij een brok energie ;) De dagen dat hij op de weide kan, wordt hij dan ook niet gelongeerd.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:22

Aukelizzy schreef:
Ik rijd mijn 3 jarige momenteel drie keer per week. 1 x per week rijd ik hem in de les, 1 x per week gaan we op wedstrijd en ik rijd hem 1 x per week thuis en dit kan dan bakwerk zijn maar soms ook eens een stukje het bos in.

Ga je met een driejarige echt iedere week op wedstrijd?

Como_Bono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:00

Zelf heb ik ook een 3.5 jarige.

Sinds zijn 3de levensjaar zit ik er elke maand 1 / 2 keer 10 minuten op en laat ik hem gewoon rond dwarrelen door de bak om zijn evenwicht erin te vinden en eraan te wennen. Daarnaast ben ik veel bezig met het grondwerken en buitenlopen.

Ondanks dat hij graag werkt en bezig is wacht ik zelf liever tot ong. zijn 4de levensjaar om hem echt in te gaan rijden en de knoppen erop te gaan zetten.

Longeren ben ik zelf nog niet aan begonnen het liefst zet ik hem nog niet op een volten i.v.m. met het indraaien van zijn lichaam. Wel wil ik binnenkort een cursus dubbele lijnen beginnen om te kijken of ik hem op die manier al bekend kan maken met het sturen.

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:22

Mijn pony word dit jaar 4, maar ik rij hem 2 a 3 keer per week. Hij komt wel elke dag lekker buiten!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:08

mijn verzorgponytje is nu 4 en ga dr dit jaar in rijden :D Fjord x Fries, op de 3e deed ik niks anders als hoofstel leren kennen en poetsen, verkeersmak naast lopen etc en longeren

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:14

Vorig jaar toen ik mijn 3 jarige kocht, zij is al best wel af, deden we het rustig aan. 2 a 3x rijden en vaak niet langer dan 20 minuten. Nu iets meer dan een half jaar verder rij ik haar 3 a 4 x per week. Dat wisseld heel erg met haar stemming en hoe zij zich voelt. Op dit moment heeft ze echt energie over en wil ze graag aan het werk. ik rij dus nu 4 keer of 3 keer en een keer longeren met bijzet. Nog steeds niet veel langer dan 20 minuten trouwens. En soms geef ik haar dan een week of langer vrij omdat ik vind dat ze dat verdient heeft.

Afbeelding