Kendra schreef:Ik ben het eens met deze reactie. Vooral de dikgedrukte zin. Je kunt inderdaad niet meer generaliseren. Daarvoor zijn paarden (grootte, afstamming, ras, fokdoelen, etc.) gewoon té verschillend. Elk paard is een individu.De centrale vraag is (en blijft) ook voor dit topic, hoe je een paard moet managen en welke arbeid hij aan kan, zodat je hem fit, vrolijk en gezond kunt houden. Soort en hoeveelheid arbeid zijn belangrijk, maar ook wel/geen rustperioden, wel/niet jong mee op wedstrijd, hoeveelheid weidegang, sociale contacten, stalling, stapmolen, voer.......noem maar op. Leeftijd is dan belangrijk maar ook lichamelijke en mentale conditie.
Voor ieder paard is dat anders. Ik heb nu een 4-jarige slungel die heel veel tijd nodig heeft, nou dat krijgt ze. Soms een moelijke afweging tussen arbeid en rust: ze kan nog niet zoveel aan, maar wordt door het werk ook sterker.
Een driejarige die dit voorjaar zadelmak is gemaakt staat nu weer in de wei, maar die had best doorgereden kunnen worden. Dat is gewoon zo'n stevig klaar beest, niet te groot (halve Groninger, zit goed in elkaar en lekker nuchter in 't hoofd.
Voor ieder paard moet je een individueel plan maken, je kunt niet generaliseren. Je moet blijven kijken naar je paard, zit ie goed in zijn vel en wordt hij er beter van?
En er zijn altijd mensen die hun paard verkl*ten, maar dat hoeft echt niet alleen te komen door het werk. Er zijn wel 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen, ze hebben namelijk zo wat...
Nog even een kort reactie op de zadelmakmaakmethode van Jasmijn78: helemaal eens en neem vooral een springruiter...zoveel minder gedoe...
Al met al vind ik dit een leerzaam topic
, zit goed in elkaar en lekker nuchter in 't hoofd.
, ze hebben namelijk zo wat...
Mischien een idee voor een nieuw topic: 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen... 
Sorry