Waarom moet alles zo snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:08

Kendra schreef:
De centrale vraag is (en blijft) ook voor dit topic, hoe je een paard moet managen en welke arbeid hij aan kan, zodat je hem fit, vrolijk en gezond kunt houden. Soort en hoeveelheid arbeid zijn belangrijk, maar ook wel/geen rustperioden, wel/niet jong mee op wedstrijd, hoeveelheid weidegang, sociale contacten, stalling, stapmolen, voer.......noem maar op. Leeftijd is dan belangrijk maar ook lichamelijke en mentale conditie.

Voor ieder paard is dat anders. Ik heb nu een 4-jarige slungel die heel veel tijd nodig heeft, nou dat krijgt ze. Soms een moelijke afweging tussen arbeid en rust: ze kan nog niet zoveel aan, maar wordt door het werk ook sterker.
Een driejarige die dit voorjaar zadelmak is gemaakt staat nu weer in de wei, maar die had best doorgereden kunnen worden. Dat is gewoon zo'n stevig klaar beest, niet te groot (halve Groninger ;) , zit goed in elkaar en lekker nuchter in 't hoofd.

Voor ieder paard moet je een individueel plan maken, je kunt niet generaliseren. Je moet blijven kijken naar je paard, zit ie goed in zijn vel en wordt hij er beter van?

En er zijn altijd mensen die hun paard verkl*ten, maar dat hoeft echt niet alleen te komen door het werk. Er zijn wel 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen :+ , ze hebben namelijk zo wat...

Nog even een kort reactie op de zadelmakmaakmethode van Jasmijn78: helemaal eens en neem vooral een springruiter...zoveel minder gedoe...
Ik ben het eens met deze reactie. Vooral de dikgedrukte zin. Je kunt inderdaad niet meer generaliseren. Daarvoor zijn paarden (grootte, afstamming, ras, fokdoelen, etc.) gewoon té verschillend. Elk paard is een individu.
Al met al vind ik dit een leerzaam topic :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:18

MyWishMax schreef:
:j Een slechte smid, slecht voer, slecht zadel of een onwetende/slechte ruiter, allemaal net zo slecht voor het paard volgens mij.

:D Mischien een idee voor een nieuw topic: 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:24

Kendra schreef:
De centrale vraag is (en blijft) ook voor dit topic, hoe je een paard moet managen en welke arbeid hij aan kan, zodat je hem fit, vrolijk en gezond kunt houden. Soort en hoeveelheid arbeid zijn belangrijk, maar ook wel/geen rustperioden, wel/niet jong mee op wedstrijd, hoeveelheid weidegang, sociale contacten, stalling, stapmolen, voer.......noem maar op. Leeftijd is dan belangrijk maar ook lichamelijke en mentale conditie.

Voor ieder paard is dat anders. Ik heb nu een 4-jarige slungel die heel veel tijd nodig heeft, nou dat krijgt ze. Soms een moelijke afweging tussen arbeid en rust: ze kan nog niet zoveel aan, maar wordt door het werk ook sterker.
Een driejarige die dit voorjaar zadelmak is gemaakt staat nu weer in de wei, maar die had best doorgereden kunnen worden. Dat is gewoon zo'n stevig klaar beest, niet te groot (halve Groninger ;) , zit goed in elkaar en lekker nuchter in 't hoofd.

Voor ieder paard moet je een individueel plan maken, je kunt niet generaliseren. Je moet blijven kijken naar je paard, zit ie goed in zijn vel en wordt hij er beter van?

En er zijn altijd mensen die hun paard verkl*ten, maar dat hoeft echt niet alleen te komen door het werk. Er zijn wel 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen :+ , ze hebben namelijk zo wat...

Nog even een kort reactie op de zadelmakmaakmethode van Jasmijn78: helemaal eens en neem vooral een springruiter...zoveel minder gedoe...

Inderdaad. Alle mankementen die mijn paard heeft gehad, liep ze niet op tijdens het rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:34

jasmijn78 schreef:
Tendance schreef:
Dan is het ook niet zo heel handig om het te posten. Volgende keer eerst even info inwinnen, maar maakt niet uit, want iedereen is hier toch ook om te leren.

Maar ja... Dat is misschien wel een beetje de kern van het probleem, van de beleving van mensen dat alles maar zo snel moet. Als je zelf gewoon onwetend bent en/of weinig/geen ervaring met de training en opleiding van sportpaarden... Als een L proef voor iemand al een hele opgave is. Dan kun je je vanuit die positie onmogelijk er iets van voorstellen. Eigenlijk kun je dat ook niet kwalijk nemen, wel misschien dat ze zonder enige kennis van zaken maar in het wilde weg gaan oordelen dat 'men' alles maar veel te snel doet.

Wat je nu ziet is dat wanneer je een concrete situatie aan haalt, en dat van verschillende kanten belicht dat je dan al veel dichter tot elkaar komt.

Van 'met een 3 jarige aan de slag gaan vind ik belachelijk' naar 'oh zo had ik dat nog niet bekeken' :D

Tendance schreef:
Jasmijn ik doe het eigenlijk altijd net zo, alleen wel eerst een keertje erover hangen.

Dat doe ik vaak in de box een keer; er even op hangen. Eenmaal in de bak zit ik het liefst zo snel mogelijk... Ik hou er niet zo van het idee dat ze weg spuiten als ik er op hang. Als het op dat moment een keer mis gaat dan kan het opstijgen zo'n 'ding' worden. Als ik eenmaal zit dan kan ik het meestal nog wel opvangen als ze een keer wegspuiten. Een goede begeleider is essentieel. Ik laat vaak het oog even afschermen aan de kant waar ik opstap. (gewoon met de hand) Dan ziet het paard niet dat je omhoog komt. Dat is vaak waar ze eerder van schrikken, dan van het gewicht wat op de rug komt. Maar goed; ieder heeft ook weer zo zijn manier... Waar het om gaat is dat je zo handig en snel kunt zijn, dat je kunt voorkomen dat het misgaat. Mijn ervaring is dat het egwoon niet lang mag duren. je moet een paard geen kans geven het allemaal zelf te gaan bedenken. En dat is waar het vaak fout gaat; mensen gaan dan teveel afwachten. Zodra je voelt dat een paard spanning opbouwd, moet je het afleiden, direct iets ondernemen om de spanning af te laten vloeien. Bij de een is dat gewoon even zachtjes tegen hem praten, de ander moet je gewoon meteen naar voren (laten) jagen. dat is een kwestie van ervaring, en daar zijn ze op de betere proffessionele stallen echt heel handig in.

(nu moet ik wel toegeven dat zadelmakmaken echt mijn hobby niet meer is.... Het is nooit misgegaan, maar na een kind en een tweede op komst neem ik liever geen risico meer. Ik heb van het voorjaar nog een 4-jarige zadelmak gemaakt, maar daarvan had ik wel het idee dat die erg mak zou zijn. Aan een rillerige of zo; daar begin ik niet meer aan. Dat laat ik liever over aan de profs :D )

Ben het helemaal met je eens. Doe het nu ook zo snel niet meer. Ik heb dan wel geen
kinderen, maar wel een fulltime baan met verantwoordelijkheden en een eigen huis. Het wordt me niet in dank afgenomen als ik in het ziekenhuis beland, omdat ik zonodig weer op een jong paard moest stappen.
Als ik er een goed gevoel bij heb dan doe ik het wel, maar anders mogen de mensen het doen, die er hun beroep van hebben gemaakt.
Vroeger stapte ik overal op, maar dat kan ik nu gewoon niet meer maken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:35

mika11 schreef:
Tendance schreef:
Dan is het ook niet zo heel handig om het te posten. Volgende keer eerst even info inwinnen, maar maakt niet uit, want iedereen is hier toch ook om te leren.
Ik leer nog steeds wel dingen op in dit forum.

Ja, dat is zo.
Ik had ook geen 'vernietigend oordeel' bij mijn voorbeeld erbij gezet, alleen de feiten van de situatie.
Voornamelijk heb ik het voorbeeld geplaatst omdat ik zelf dacht: als het mijn paard zou zijn, zou ik het een paar maanden vakantie geven om alles te laten bezinken.
Maar nu blijkt dat het helemaal niet zo verstandig is.
Dus inderdaad wat geleerd :)

Ik bedoelde het ook alleen positief naar je hoor!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:36

Kendra schreef:
MyWishMax schreef:
:j Een slechte smid, slecht voer, slecht zadel of een onwetende/slechte ruiter, allemaal net zo slecht voor het paard volgens mij.

:D Mischien een idee voor een nieuw topic: 100 manieren om je paard naar de verdoemenis te helpen...

Haha dan weet ik wel een paar leuke...

mika11

Ja, dat begreep ik wel, hoor. :)

MyWishMax

Ik ben daar weer niet dapper en handig genoeg voor. Ik heb het idd liever 'snel' maar correct door een proffesional, dan heel langzaam en misschien minder correct door mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:38

mika11 schreef:
Paard krijgt geen rusttijd van enkele weken of maanden na deze heftige periode.
Want nu kent het paard alles nog, en is het zonde als je het paard stilzet en daarna weer opnieuw zadelmak moet maken.

Dit is echt een misvatting, is mijn ervaring.
Mijn paard heb ik vorig jaar stapsgewijs ingereden (basis) en vervolgens hebben we 4 maanden niet gereden (winterperiode).
Na die 4 maanden ben ik begin dit voorjaar gewoon weer op haar rug gaan zitten en we stapten zo weer weg met z'n tweetjes. We pakten de draad zo weer op en het was heerlijk relaxed.
Hoezo "vergeten"; paarden vergeten niks.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:40

MyWishMax schreef:
Ik ben daar weer niet dapper en handig genoeg voor. Ik heb het idd liever 'snel' maar correct door een proffesional, dan heel langzaam en misschien minder correct door mezelf.

Dat is een hele verstandige gedachte. Vroeger verdiende ik mijn geld ermee, nu niet meer, dus nu komt er ook nog maar sporadisch voor mij één voorbij.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:42

JoviBan schreef:
mika11 schreef:
Want nu kent het paard alles nog, en is het zonde als je het paard stilzet en daarna weer opnieuw zadelmak moet maken.

Mijn paard heb ik vorig jaar stapsgewijs ingereden (basis) en vervolgens hebben we 4 maanden niet gereden (winterperiode).
Na die 4 maanden ben ik begin dit voorjaar gewoon weer op haar rug gaan zitten en we stapten zo weer weg met z'n tweetjes. We pakten de draad zo weer op en het was heerlijk relaxed.

Het ene paard is de ander niet. De één kiest bewust voor rust, de ander bewust voor geen rust. Als het bij je paard past en je hebt de keuze weloverwogen gemaakt, dan zit aan beide kanten goede punten. Maar geen van beide is naar mijn idee fout.

Snuupke

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:13

jasmijn78 schreef:
Kort maar krachtig. Geen getrut, zadel op, handige lichte jongen/meid er op en rijden maar. Zo'n ruiter met veel balans, die het dier gewoon loslaat en niet in de weg zit. Veilige omgeving (binnenmanege of goed afgezette buitenbak) en een handige begeleider (die voorkomt dat het paard de kans krijgt stil te gaan staan). Geen getrut met dagenlang longeren, hangen etc. 90% van alle paarden is zo met minimale stress prima zadelmak te krijgen binnen enkele dagen tot enkele weken.

@ Jasmijn, ik ben het zeker eens met de manier van inrijden. Had alleen de vraag of jij ook "tegen" de dubbel-longe bent? Mijn paard was namelijk ook erg snel zadelmak met al het bovenstaande maar is wel goed afgericht op de dubbel-longe.. Heb daarmee de ervaring dat hij de stem vd trainer leert kennen en er al enige controle is voor dat je erop gaat zitten. Dit bovenstaande hoeft inderdaad geen weken te duren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:15

Maar dubbele longe doe je toch ook meer rechte lijnen? Ik tenminste wel, gebruik het nu naast het rijden ook.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:17

Kan beide, je kunt met de dubbele longe ook heel fijn op een volte werken, mits je hier kundig genoeg voor bent

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:18

Ik vind het een fijne aanvulling :j Doe het zelf weinig, want idd kundig genoeg is beetje het probleem. Mijn moeder heeft zo'n cursus gevolgd, dus die doet het wel met paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:20

Tendance, kan je misschien je enorme lappen met quotes beperken door alleen dat wat van belang is te laten staan en de rest weg te halen? Dit leest zo erg onprettig. Bovendien kan je met plakken en knippen je berichten aan elkaar plakken zodat je slechts één post hebt ipv van vier of vijf onder elkaar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:23

MyWishMax schreef:
Maar dubbele longe doe je toch ook meer rechte lijnen? Ik tenminste wel, gebruik het nu naast het rijden ook.

Dan is het lange lijnen werk geen dubbele longe

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:25

Moll schreef:
MyWishMax schreef:

Dan is het lange lijnen werk geen dubbele longe

:o? |o Sorry :o

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:26

jasmijn78 schreef:
mika11 schreef:
Ik heb van nabij wel een voorbeeld, waarvan ik denk dat het wel vaker gebeurd.

Ik denk dat dat allemaal wel meevalt. Keuringsklaar maken houdt niet meer in dan dat ze het dier in de juiste conditie brengen, toilleteren, beetje oefenen in het voorbrengen... Dat is vakwerk op zich, maar nou ook weer niet zo dramatisch of belastend voor een paard of zo.

Op de keuring komen ze een keer op vreemd terrein. Ik dnek dat het alleen maar goed is voor jonge paarden om eens op vreemd terrein te komen. Daar leren ze van. Ze zijn in handen van ervaren mensen, moeten een paar rondjes lopen. Thats it.

Zadelmakmaken idem. Liever dat dat op een proffesionele stal gebeurd, door ervaren mensen. Die zijn zo handig dat ze met minimale stress voor het paard het dier in korte periode zadelmak kunnen maken. Ik denk dat dat beter is voor het paard dan van die doe-het-zelf-klungels die zonder enige ervaring dat thuis willen doen.

En logisch dat de eigenaresse er de eerste paar keer onder begeleiding op stapt. Zo kan zij thuis voortborduren om de handelswijze van de proffessionele stal, zodat het paard niet van slag raakt door een verandering in aanpak. Ook heel slim om er thuis eerst onder begeleiding van een instructrice op te stappen. Ik denk juist dat deze mevrouw het heel doordacht heeft aangepakt, kosten noch moeite worden gespaard. Top, zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen.

Wat uitmaakt is hoe lang en intensief ze met het dier thuis aan de slag gaan. Stap je er 3 keer per week een kwartiertje op, of gaat ze elke dag een vol uur aan de gang. Daar geef je geen info over, en de eigenaresse kan haar kant hier verder ook niet belichten. Dus dat weet je niet. Maar de rest van de aanpak klinkt mij prima in de oren. Normaal gesproken maak ik mijn paarden zelf zadelmak. Maar ik zou in de toekomst wel weer eens een goede merrie willen, zodat ik ook eens een veulentje kan fokken. Ik zou voor precies dezelfde aanpak kiezen.

Ben het hier helemaal mee eens. Heb het bij mijn merrie ook zo gedaan en ik rijd inmiddels al zeven jaar met haar, zonder dat ze ooit een blessure heeft gehad!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:28

KarinvdM schreef:
Tendance, kan je misschien je enorme lappen met quotes beperken door alleen dat wat van belang is te laten staan en de rest weg te halen? Dit leest zo erg onprettig. Bovendien kan je met plakken en knippen je berichten aan elkaar plakken zodat je slechts één post hebt ipv van vier of vijf onder elkaar.

Karin, je weet, dat ik dit normaal wel doe, maar vanaf de telefoon is dat erg lastig te doen, dus ik wil het wel, maar het lukt niet goed en heb niet zo'n zin om het 10 keer opnieuw te moeten doen.
Morgen quote ik weer korte stukjes goed? Dan ben ik weer op de laptop.
Bij een heel aantal quotes doelde ik ook op de hele tekst hoor en op 1 na zijn ze echt niet extreem lang.
En ben volgens mij niet de enige, maar ik snap het wel. Morgen is het anders.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:31

Het viel mij laatst in een ander topic ook al op.
Zoals Jasmijn het doet vind ik een stuk prettiger. Dan kan ik direct zien waar het precies over gaat. :)
Die lange lappen lees ik vaak niet eens. :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:37

KarinvdM schreef:
Het viel mij laatst in een ander topic ook al op.
Zoals Jasmijn het doet vind ik een stuk prettiger. Dan kan ik direct zien waar het precies over gaat. :)
Die lange lappen lees ik vaak niet eens. :o

Dat hoeft ook niet want een quote is al eens gepost en is ervoor. Dat als iemand even niet meer weet waar het over ging, dat je dan terug kunt kijken.
Ik voeg ook nooit binnen een quote iets toe, dus het hele stuk lezen is niet nodig.

Al te vaak kreeg ik te horen, dat niet duidelijk was over welke post ik het had, dus vandaar dat ik quote.

Als ik op de telefoon bok dan wil quoten gewoon niet fijn, maar zeg dat dan ook even tegen anderen die het ook doen.

Je kent nu mijn reden, dus zullen we nu weer ontopic?
Morgen is het beter, maar zolang ik op vakantie ben is het niet anders.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:55

Moderatoropmerking:
enkele pagina's terug een aantal posts verwijderd omdat het weer persoonlijke aanvallen werden. Graag de positieve toon volhouden. merci.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:00

JoviBan schreef:
mika11 schreef:

Zo heb ik het ook gedaan JoviBan en inderdaad paarden die vergeten niks maar omdat mensen vergeten nemen ze maar aan dat
paarden net zo vergeetachtig of nog vergeetachtiger zijn dan hun,want de mens is ubermachtig en het slimste wezen op aard. |(

Mensen hebben veel rij uren nodig om het doelgerichte onder de knie te krijgen,paarden niet.
Omdat de meeste mensen 1 paard onder de bips hebben word dan 6x per week minimaal een uur gereden anders vergeten ze weer waar ze begonnen zijn en hoe het ook weer was wat de instructrice/teur gezegd had,en zijn ze het rijgevoel kwijt.

Misschien eens beter voor die mensen meerdere en verschillende paarden per dag te rijden om die feeling te krijgen en verschil van paard te voelen i.p.v. met de overige tijd naar andere mensen te kijken,negatieve kritiek te geven en te veroordelen,je op jezelf te focussen?

Paard wat ik nu heb is 9 en we zijn nu een half jaar Z1 combinatie met de punten om over te gaan naar het Z2,maar dit jaar ben ik zeker nog niet van plan over te gaan totdat we er klaar voor zijn wat ikzelf nu nog niet vind en ondertussen paar keer per week(3-4x) een half uur(ervoor loswerken,erna coolingdown) stevig trainen en daarbuiten blijven we lekker onze buitenritjes inlasten ter afwisseling en geniet ik iedere keer van haar,zij hopelijk ook van mij!

Wel heb ik een doel gesteld om binnen nu en 2 jaar naar het ZZ-licht te komen dan is ze 11 geweest en vind ik een mooie leeftijd,zoniet dan gaan we gewoon een stapje terug en daarna weer twee vooruit,hangt helemaal van ons gestel af en daar pas ik mijn doel op aan.

Verder vind ik het niet nodig iedere week op wedstrijd te gaan maar zo om de twee maanden een weekendje of dagje wedstrijd om te zien hoever we zijn en wat de jury ervan vind is leuk en dan weer verder knutselen thuis en ervan genieten hoe een paard verbetert,iets oppakt en aanneemt en mooi in de bespiering wordt en het ook leuk blijft vinden.

Maar als amateur/recreant heb ik makkelijk praten,kan me voorstellen wanneer je er echt je geld mee moet verdienen men er anders over denkt,iedere maand meer is er dan 1 teveel en kost geld,maarja van de andere kant denk ik dan als je zo denkt ga auto's verkopen,we hebben het wel over prachtige levenden wezens waar we zuinig op moeten zijn! ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:04

JoviBan schreef:

Het scheelt heel erg wat voor type paard je hebt. Als je echt een rillerige hebt, of een hele dominantie... Dan is het soms beter om die wel door te blijven rijden. Het hoeft niet lang, het gaat dan meer om de handeling (opzadelen, rondje rijden en weer afzadelen) dan echte daadwerkelijke training. Vooral rillerige en wat onzekere paarden. Zolang ze dagelijks in de hand komen er er wat me gedaan wordt, wordt en blijft het gewoon.

Mijn andere paard heb ik met 3 jaar zadelmak gemaakt. Maar dat was nog zo'n slungel. Ik heb er met zadelmakmaken in totaal misschien 10-15 keer opgezeten. Daarna heeft hij heel lang niets meer gedaan. Hij was verder zo mak en vertrouwd dat ik er na een half jaar zo weer opstapte en mee wegreed. Maar zo zijn ze niet allemaal.

Tendance schreef:
Het ene paard is de ander niet. De één kiest bewust voor rust, de ander bewust voor geen rust. Als het bij je paard past en je hebt de keuze weloverwogen gemaakt, dan zit aan beide kanten goede punten. Maar geen van beide is naar mijn idee fout.

Maar dat is ook een kwestie van ervaring. Als je echt ervaring hebt met het zadelmakmaken en doorrijden van meerdere jonge paarden en types. dan leer je steeds beter in te schatten wat per paard de beste aanpak is. Daarom kun je nooit echt vanuit 'ervaring' spreken als je ooit in je leven maar 1 keer een paard hebt zadelmak gemaakt. Of tenminste; dan kun je slechts vanuit beperkte ervaring spreken. Dat het vaak 'goed' gaat bij de onervaren 'doe-het-zelfver' is vaker geluk dan wijsheid. Dan is het vaker te danken aan de goedheid van het paard. Bij veel van de betere sport/dressuurpaarden van tegenwoordig wordt het steeds meer een ander verhaal. Die zijn echt vaak beter af in handen van een prof. Veiliger voor de ruiter en beter voor het paard.

Ik ken er al verschillende die zo op termijn toch zwaar hun neus hebben gestoten. Die eerder al eigen paarden zadelmak maakte zonder problemen (meer geluk dan wijsheid) en uiteindelijk toch een keer de verkeerde op stal kregen, met alle gevolgen van dien.

maudenmarc schreef:
@ Jasmijn, ik ben het zeker eens met de manier van inrijden. Had alleen de vraag of jij ook "tegen" de dubbel-longe bent? Mijn paard was namelijk ook erg snel zadelmak met al het bovenstaande maar is wel goed afgericht op de dubbel-longe..

Nee hoor! Dan doen wij ook veel. Nou ja, ik niet, want ik ben daar niet zo handig in. Ik zit er liever op :D Maar degene met wie ik mijn paarden altijd samen train kan dat wel heel goed. Prima afwisseling als ze eenmaal zadelmak zijn. Even als balkjes draven, een keer vrijspringen etc. ik denk dat afwisseling heel belangrijk is. Wij wonen aan het strand, en voor jonge paarden is het ook echt heel goed om mee naar buiten te gaan. Op het strand kun je lekker rechtuit. Maar ook hier ben ik wel wat voorzichtiger mee geworden; je omgeving houdt zo slecht rekening met je! verkeer, mensen met honden etc. Bij ons worden ook vaak dravers getraind op het strand. Ik heb al 2 keer gehad dat een stuk of 7 dravers met sulky in volle vaart (en dat gaat hard), allen naast elkaar, vanachter kwamen. Ze schoten links en rechts zo langs mijn paard. Echt heel asociaal! Het zelfde heb ik nog eens gehad en toen kwamen ze mij tegemoet. Beide keren kon ik mijn paard gelukkig enigzins onder controle houden, maar het scheelde niet veel. Als ze het hele strand innemen kun je ook geen kant heen.