wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:04

Zoo dat een jong paard dit kan ben ik helemaal met je eens, de fout ligt ook niet bij het paard, maar bij de gebrek aan kennis en rijkunstig gevoel van de ruiter, en de drive om maar in de wedstrijd ring te willen/ móet presteren

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:05

Tendance schreef:
Dat jij het zo voelt is helemaal goed, maar de officiele term is niet gebaseerd op de toeschouwers of wie dan ook die er omheen staat.
Het gaat mij om de daadwerkelijke term, niet om hoe het voelt.
En dan kan het paardrijden nog zo voelen als een teamsport, uiteindelijk moet je de opdracht zelf uitvoeren en is het dus individuele dressuur.

nou, ik kan zelf niet appuyeren en ook geen travers of sbw.
Jij mag het individueel vinden omdat het zo in je encyclopedie staat, voor mij is het anders.
Ik kan een oefening wel op een bepaalde manier willen uitvoeren, maar of dat ook lukt... :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:08

Moll, ik ben het met je eens hoor wat dat betreft. Vooral over het rijkunstige gevoel.

Het ene (jonge) paard is er wel klaar voor, het andere (jonge) paard nog lang niet. Zelf probeer ik vooral af te gaan op het paard.

Mijn C-tje (cheetje) heb ik van de winter twee tot drie keer gereden. Eind vorig jaar zomer mee begonnen. 29 april dit jaar de wei op gegaan en 1 oktober ga ik hem weer halen. Die heeft het nodig.

Maar ik zie zat c-tjes rondlopen die er wel qua bouw en in het koppie klaar voor zijn.

Wat ik vooral storend vind is de niet jonge paarden die in drie delen door de baan heen gesjord worden. Welke instructie hebben die? Hebben ze überhaupt instructie?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:09

KarinvdM schreef:
Tendance schreef:
Dat jij het zo voelt is helemaal goed, maar de officiele term is niet gebaseerd op de toeschouwers of wie dan ook die er omheen staat.
Het gaat mij om de daadwerkelijke term, niet om hoe het voelt.
En dan kan het paardrijden nog zo voelen als een teamsport, uiteindelijk moet je de opdracht zelf uitvoeren en is het dus individuele dressuur.

nou, ik kan zelf niet appuyeren en ook geen travers of sbw.
Jij mag het individueel vinden omdat het zo in je encyclopedie staat, voor mij is het anders.
Ik kan een oefening wel op een bepaalde manier willen uitvoeren, maar of dat ook lukt... :D

Ik vind het best wat jij vind. Heb geen zin in deze discussie. Ik ben blij, dat ik mijn paard en mij als 1 zie! Dus samen zijn wij 1! Onze band is individueel tegenover de rest.
Zo einde discussie ik ben er wel klaar mee. Vind het eigenlijk niet zo zinvol om hierover in discussie te gaan.
Ik probeer interesse te tonen in jouw post, maar je steekt met die van mij de draak, sorry maar dat hoeft niet zolang je niet precies leest wat ik getypt heb.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:12

Zooist schreef:
Wat ik vooral storend vind is de niet jonge paarden die in drie delen door de baan heen gesjord worden. Welke instructie hebben die? Hebben ze überhaupt instructie?

Ben ik helemaal met je eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:14

Zooist schreef:
Moll, ik ben het met je eens hoor wat dat betreft. Vooral over het rijkunstige gevoel.

Het ene (jonge) paard is er wel klaar voor, het andere (jonge) paard nog lang niet. Zelf probeer ik vooral af te gaan op het paard.

Mijn C-tje (cheetje) heb ik van de winter twee tot drie keer gereden. Eind vorig jaar zomer mee begonnen. 29 april dit jaar de wei op gegaan en 1 oktober ga ik hem weer halen. Die heeft het nodig.

Maar ik zie zat c-tjes rondlopen die er wel qua bouw en in het koppie klaar voor zijn.

Nou dat vraag ik me ook oprecht af, welke instructie hebben ze, welke opleiding is er genoten enz, dat splitst paarden klaar voor zijn klopt, maar er schuilen ook een groot gevaar, het gevaar van overvragen, omdat het zo makkelijk gaat, echter móet je je afvragen wat is de gemiddelde leeftijd van een paard in de dressuur sport.

Tendance

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:20

Mijn 4 jarige en toen 3 jarige had ontzettend last van singeldwang en raakte over zijn toeren bij het zadelmak maken als de singel vast moest. Dit lag niet aan het zadel, want ook de longeersingel was 1 drama.
Aan de rug lag het ook niet, want als de singel eenmaal vast zat, dan was het opstappen en wegrijden.
Hem ben ik met 3 jaar gaan rijden 3 keer in de week 10 minuten en nu hij 4 is 4 keer in de week een half uur of drie kwartier.
Volgens mij moet hij dat wel aankunnen.
Normaal zet ik paarden ook altijd eerst weer even op rust, maar bij hem leek me dat met zijn singeldwang niet handig. Hij vindt het nu niet eng meer en kan zo aansingelen, dus dat wil ik graag zo houden. Soms krijgt hij wel een weekje vakantie, maar vaak niet meer dan dat om problemen te voorkomen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:21

Eigenlijk zou een jong paard (3, 4 jaar) vooral gehoorzaamheid, ontspanning en voorwaarts zijn, moeten laten zien. En inderdaad op zijn eigen benen kunnen lopen.
Als je dat kan met zo'n jong paard ben je al goed bezig, volgens mij.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:22

Dat is ook een goede Moll.

Daarom probeer ik het af te stemmen op het paard maar durf ook toe te geven dat ik Zoo over het lijntje gereden heb twee jaar terug. Dat had ik pas in de gaten toen het helemaal mis ging. Terugkeer heeft twee jaar geduurd voor het wederzijdse vertrouwen hersteld was. En er zal altijd 'iets' blijven.

Ik had toen geen instructie die mij waarschuwde. Ik had instructie die het erger en erger maakte.

Van de opleiding tegenwoordig heb ik geen hoge pet meer op. In Deurne wordt iedereen toegelaten en worden degene die het meeste knowhow hebben eruit geknikkerd???
De ORUN is zeker in de eerste of tweede fase (heet nu anders) echt een aanfluiting. Heb afgelopen jaar rond mogen rijden maar man man.... "moet met wijken ook de achterbenen over elkaar" was de vraag waarvan mijn mond toch echt accuut open viel. Schandalig dat zulke mensen al mee mogen doen.
Dat is toch echt basiskennis. :n

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:23

mika11 schreef:
Eigenlijk zou een jong paard (3, 4 jaar) vooral gehoorzaamheid, ontspanning en voorwaarts zijn, moeten laten zien. En inderdaad op zijn eigen benen kunnen lopen.
Als je dat kan met zo'n jong paard ben je al goed bezig, volgens mij.

Precies een B proefje, of L1. Daar zit nauwelijks verschil in.

Bovenstaande is niet alleen voor jonge paarden. Voor alle paarden zou dit een doel op zich moeten zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:29

Basis kennis is ver te zoeken net zoals de verbastering van vaktermen, een degelijke opleiding is in NL haast niet te vinden, of je móet echt helemaal overstappen naar klassiek, een paard bepaald de snelheid en duur van de opleiding, en niet de ruiter nog de instructie.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:29

je kan in dit topic zo vele kanten op,alles heeft met elkaar te maken : leeftijd en mogelijkheden van het paard, ruitergevoel? instruktie,doel,manier van jureren.. alles heeft invloed en bepaald.
wat ik ook niet onbelangrijk vind is zelfkennis, het valt me op dat de mening : ik heb punten gereden dus het was goed wat ik heb gereden overheerst,een beetje zelfkritiek zou niet misstaan vind ik.
de klasse waarin iemand rondrijdt zegt mij niet zoveel, ik heb het in het vorige topic al gemeld ,ik ken mensen die in een klasse dubbele punten scoren terwijl hun paarden er eigenlijk niet aan toe zijn..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:40

Leuk forum he. En alles mag ook, dat is het leukste.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:51

Je ziet idd mensen winstpunten halen met klapperbenen, die elke pas moeten aandrijven.

Ook wordt er soms verwacht dat de proef er spectaculair eruit moet zien.
Als een paard rustig en ontspannen z'n proefje loopt, wordt het soms als te braaf/saai beschouwd.
Toch zie ik liever een ontspannen, rustig paard, dan zo'n heet gemaakt paard die moet vlammen in de proef.
Maar dat zal ook wel een kwestie van smaak zijn, misschien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 05:43

knollentuin schreef:
je kan in dit topic zo vele kanten op,alles heeft met elkaar te maken : leeftijd en mogelijkheden van het paard, ruitergevoel? instruktie,doel,manier van jureren.. alles heeft invloed en bepaald.
wat ik ook niet onbelangrijk vind is zelfkennis, het valt me op dat de mening : ik heb punten gereden dus het was goed wat ik heb gereden overheerst,een beetje zelfkritiek zou niet misstaan vind ik.
de klasse waarin iemand rondrijdt zegt mij niet zoveel, ik heb het in het vorige topic al gemeld ,ik ken mensen die in een klasse dubbele punten scoren terwijl hun paarden er eigenlijk niet aan toe zijn..

Ik ben het hierin niet met je eens. Je rijdt niet zomaar dubbele punten en al helemaal niet als je paard er niet aan toe is. Verder denk ik altijd maar zo, dat mensen toch 10 x een minimale verrichting hebben laten zien, anders zouden ze niet in die klasse rondrijden. 1 x een punt kan toeval zijn maar 10 x lijkt mij wel heel toevallig.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 06:42

Nou, persoonlijk heb ik wel de ervaring dat dubbele punten om de oren komen vliegen. En dat met een paard wat bijzonder scheef was, nog niet in evenwicht was, net niet nagaf. Maar bloedjemooi hè.

Vond het wel leuk maar ben gelukkig zelf snugger genoeg om in te zien dat dit echt flauwekul was.
Was overigens selectie L2. Dus niet een klein wedstrijdje om de hoek.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 06:48

Ik heb ook de ervaring dat met een mooier getalenteerd paard je eerder winstpunten scoort

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:07

@ Tendance, ik steek helemaal niet de draak met jou, ik snap niet hoe je daar bij komt.
mika11 schreef:
Je ziet idd mensen winstpunten halen met klapperbenen, die elke pas moeten aandrijven.

Mensen met wiebelbenen hoeven niet elke pas aan te drijven.
De onderbenen wiebelen door andere redenen, dat is best een lastig probleem en is niet zo makkelijk 1-2-3 op te lossen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:09

Zooist schreef:
De ORUN is zeker in de eerste of tweede fase (heet nu anders) echt een aanfluiting. Heb afgelopen jaar rond mogen rijden maar man man.... "moet met wijken ook de achterbenen over elkaar" was de vraag waarvan mijn mond toch echt accuut open viel. Schandalig dat zulke mensen al mee mogen doen.
Dat is toch echt basiskennis. :n

Hier in de buurt werd ook zo'n ORUN opleiding gegeven, het laagste niveau geloof ik, maar dat doet er niet toe... tjongejonge heb er 1x bij staan kijken ben me wezenloos geschrokken. Ik vind zelf niet dat ik voldoende kennis heb om echt les te gaan geven (behalve het buurmeisje van 6 op haar shet ofzo) maar wat daar gebeurde, nou dat kan ik ook!! Hebben nog gepraat met een aantal cursisten, toen bleek dat die hele opleiding ook nergens op sloeg. Bepaalde dingen mogen ze gewoon niet zeggen tijdens een examen en bepaalde dingen moeten ze zeggen. Ze hebben als het ware een soort lijstje wat afgevinkt wordt wat ze dienen te zeggen in dat kwartiertje les. Echt belachelijk gewoon.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:12

KarinvdM schreef:
@ Tendance, ik steek helemaal niet de draak met jou, ik snap niet hoe je daar bij komt.
mika11 schreef:

Mensen met wiebelbenen hoeven niet elke pas aan te drijven.
De onderbenen wiebelen door andere redenen, dat is best een lastig probleem en is niet zo makkelijk 1-2-3 op te lossen.

Ze zitten niet correct en 9 van de 10 klemmen ze bun boven benen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:17

Dat klopt Moll, vaak is het een combinatie van een aantal dingen. Inderdaad verkeerd zitten, blokkeren in je bekken, klemmen met je knieën of bovenbenen etc. Maar ook de bouw van jezelf, van je paard en de ruimte in de beweging van het paard kan meespelen.
Ik heb er zelf ook last van en laatst heb ik een dag best intensief zitles gehad, dat was erg verhelderend maar ook erg moeilijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:22

Fitzroy schreef:
knollentuin schreef:

Ik ben het hierin niet met je eens. Je rijdt niet zomaar dubbele punten en al helemaal niet als je paard er niet aan toe is. Verder denk ik altijd maar zo, dat mensen toch 10 x een minimale verrichting hebben laten zien, anders zouden ze niet in die klasse rondrijden. 1 x een punt kan toeval zijn maar 10 x lijkt mij wel heel toevallig.

Jawel ,dat gebeurd wel en geregeld ook. en er zitten in mijn ogen dan ook mensen in klasses die daar niet thuishoren.prima als jij het zo ziet hoor ,maar ik vraag me dan wel af hoe het komt dat ik zie dat die paarden niet goed los in hun lijf zijn,scheef zijn, en gereden op handigheid vn de ruiter en ja ; bloedmooi, want ook dat helpt. maar toch dikke punten rijden. hebben we dan zo een verschillend oog voor wat goed is? dus de vraag is : wanneer ben je tevreden en wanneer ben ik het?
ik heb ook orun 2 gedaan en daar gereden op paarden van anderen die m of z liepen, nou ik had er nog geen b proef mee in gedurfd.. :n stijve paarden in onbalans volledig op hand gereden.. (niet allemaal natuurlijk)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:36

Waar ik mezelf ooit aan erger is nog niet zo direct de jury welke me jureerd.
Meer de omgeving die zich niet rustig kan houden.
Ja je behoort je paard in de hand te hebben, maar rennende gillende kinderen, blaffende honden e.d. hoort volgens mijn weten niet naast een wedstrijd ring.
Tenminste ik zorg er zelf voor dat wanneer iemand zich in de ring begeeft ik rustig ben.

En verder hebben we het er toevallig van de week over gehad, dressuur is en blijft een jury sport. Een jury kan je maken en breken.
Een jurylid, kan gewenst zelf bepalen welke ruiter wint en welke niet. (gezien de punten telling tijdens de proef).
Dat is iets wat ik jammer vind, maar helaas ga je dat niet uit de weg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 08:44

maradhja schreef:
Waar ik mezelf ooit aan erger is nog niet zo direct de jury welke me jureerd.
Meer de omgeving die zich niet rustig kan houden.
Ja je behoort je paard in de hand te hebben, maar rennende gillende kinderen, blaffende honden e.d. hoort volgens mijn weten niet naast een wedstrijd ring.
Tenminste ik zorg er zelf voor dat wanneer iemand zich in de ring begeeft ik rustig ben.

En verder hebben we het er toevallig van de week over gehad, dressuur is en blijft een jury sport. Een jury kan je maken en breken.
Een jurylid, kan gewenst zelf bepalen welke ruiter wint en welke niet. (gezien de punten telling tijdens de proef).
Dat is iets wat ik jammer vind, maar helaas ga je dat niet uit de weg.
onzin vind ik dat, je móet als ruiter je paard onder controller hebben in elke cituatie, en de enge rust bij dressuur wedstrijden is niet gepast, kijk nu eens bij spring wedstrijden bijvoorbeeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:09

mijn ervaring is juist dat ze in een stille "schone' omgeving dus zonder toeters en bellen eerder zullen schrikken van een geluid of beweging dan dat er rumoer alom is. geef mij maar kermis! :D