Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:51

Killyenn schreef:
ukje schreef:
Iemand met maatje 44 rijdt echt niet beroerder dan iemand met een maatje 32 (wat je in de ogen van sommige moet hebben om te mogen rijden.)

En daar twijfel ik aan. Ik zie in dit topic regelmatig de vergelijking 'dun en slechte ruiter' tegenover 'dik en goede ruiter' komen, maar dat is een vergelijking die natuurlijk nergens op slaat. Waar het om gaat is dat je veel meer kunt doen en voelen als je geen overgewicht heb, of dat nu 5 kilo of 50 kilo is. Dat zal in het begin misschien weinig te merken zijn, maar hoe verder je komt hoe moeilijker het wordt je paard te begeleiden, omdat er steeds meer communicatie nodig is, die gestoord wordt door overtollig vet wat men niet kan controleren. In tegenstelling tot de hele gespierde man, die eerder aangehaald werd. Die mag dan wel zwaar zijn, maar heeft ook over zijn hele lichaam controle.

Gezond eten is tegenwoordig inderdaad opvallend moeilijk, vandaar ook het vele overgewicht.

Ik heb aardig wat meegelezen en zitten twijfelen of ik wel of niet moest reageren. En ik ben het eigenlijk wel met bovenstaande eens..

Maar TS laten we eerlijk wezen als we het hebben over zielig vinden over het gewicht dat een paard met zich meedraagt, een paard is zoiezo niet gemaakt om mensen te dragen dus als je het zo zielig vind moet je er zelf ook niet opstappen ongeacht je gewicht..
Laatst bijgewerkt door JoyceLa op 11-07-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:51

Ninx schreef:
100 kilo is voor een vrouw ALTIJD ernstig overgewicht, en niet alleen onverstandig om paard te rijden maar ook reden om hulp te zoeken.... dit is gevaarlijk voor de persoon zelf.

Citaat:
Dan moet je even terugbladeren... dan zie je dat ik het nuanceer naar extreem lange mensen. 95% van de vrouwen zit echter tussen de 1:65 en 1:85... gemiddeld 1:70...

ps: nog even ter aanvulling... ook bij een vrouw van 1:95 is 100 nog ernstig overgewicht...

Mee eens, zelfs voor een gemiddelde man is 100 kg al zwaar. Genoeg 2 meter+ mensen in de buurt en normaal postuur en toch geen 100 kg hoor, de vrouw ook niet :D
100 kg is voor de gemiddelde vrouw ernstig overgewicht en voor de gemiddelde man ook overgewicht, behoorlijk zelfs. Ben je 2 meter en + dan ben je aan de zware kant.
Mijn man is 1.90 en weegt rond de 85 kilo en heeft een gewoon postuur. Zijn beste vriend is 2.03 weegt 105 kilo en heeft overgewicht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:52

dressagelady schreef:
MLoeser schreef:
Niet waar.. Mijn BMI is prima, maar ik ben in ogen van velen te dik omdat ik gezegend ben met een zacht achterwerk en flinke boezem. :Y) Je bent of een plank of te dik in de wereld waarin modellen liever wandelende skeletten zijn... Maar alleen de meiden die door de trailies van de stal van het paard te halen zijn mogen rijden? :)*

Vind je dit nu zelf niet te ver gaan? Er zijn genoeg mensen die slank en strak zijn en die daar MOEITE voor doen, niet helemaal leuk om mensen dan gelijk een plank of een wandelend skelet te noemen omdat je toevallig zelf niet door die tralies past ;)

En wie zegt dat ik niet elke dag een uur sport? En wie zegt dat andere mensen die gezegd zijn met een vrouwelijke bouw niet elke dag sporten? Dan heb ik het niet over het paardrijden btw. Daarnaast loop ik als ik op stal ben elke dag een flink stuk met onze twenters. Dat is ook geen sport zeker?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 11-07-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Yv_ schreef:
MLoeser: Wel waar. Punt ;). Jij gaat nu uit van jezelf, ik heb het over de normen in het algemeen (en zeker niet over de modelletjes).
Er zijn heeeeeeeel veel onderzoeken naar geweest en de wereld is over het algemeen dikker dan een x-aantal jaar geleden. En om nou heel de wereld dik te noemen, gaat ook wel ver. Oftewel: de normen zijn veranderd, versoepeld, what so ever.

Ukje: Vind ik niet helemaal waar, want het BMI is lengte-afhankelijk. Dus verhoudingsgewijs zijn die 2 lengtmaten allebei even dun/dik/normaal...

Het BMI is ook lengte afhankelijk dat is waar, maar ik heb het nu alleen over BMI en niet over gewicht. Een BMI van 26 oogt bij iemand van 1.65 toch heel anders dan bij iemand van 1.70. Er vanuit gaande dat de personen allebij normale spiermassa en bouw hebben.

De persoon van 1.70 is natuurlijk dan wel zwaarder dan de persoon van 1.65, maar het oogt minder.

(sorry kan niet zo goed verwoorden wat ik precies hiermee wil zeggen.)

Dakotah

vosje456 schreef:
Dakotah schreef:
En wie zegt dat het paard het gewicht van zijn ruiter een probleem vind?

Noujaa, Als ik een heel zwaar iemand om mijn rug neem vind ik dat ook neit echt fijn. Ik zal niet zo gauw doorzakken of vallen(en een paard nog minder snel) Maar fijn is het niet en ik zal die dag erna last van mn rug hebben.
Ik vind dit een beetje respectloos tegen over je paard. :o

Punt 1 heb ik geen paard, dus kan ik ook niet respectloos tegenover hem zijn.
Wel pony's maar daar rijd ik niet op
Punt 2 ben ik misschien ietsje te zwaar, maar ga ook niet op een C-pony zitten, de overigen kunnen mij wel hebben.
Punt 3 Heb ik nog nooit een paard gezien die na een les met een wat steviger ruiter in elkaar zakte van ellende en die niet meer op zijn benen kon staan.
Als ik al eens stevige mensen op een paard zie, waarbij het paard gewoon rondgaat in galop draf enz., lijkt het mij niet dat ie er vreselijk last van heeft.
En zoals ergens in het begin van dit topic al stond, is er kennelijk een zwaarder iemand die met haar paard hoog in de wedstrijdsport rijdt, dus zal het paard er wel geen last van hebben lijkt mij, anders bereikte ze dat niveau niet.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:55

ukje schreef:
Yv_ schreef:
MLoeser: Wel waar. Punt ;). Jij gaat nu uit van jezelf, ik heb het over de normen in het algemeen (en zeker niet over de modelletjes).
Er zijn heeeeeeeel veel onderzoeken naar geweest en de wereld is over het algemeen dikker dan een x-aantal jaar geleden. En om nou heel de wereld dik te noemen, gaat ook wel ver. Oftewel: de normen zijn veranderd, versoepeld, what so ever.

Ukje: Vind ik niet helemaal waar, want het BMI is lengte-afhankelijk. Dus verhoudingsgewijs zijn die 2 lengtmaten allebei even dun/dik/normaal...

Het BMI is ook lengte afhankelijk dat is waar, maar ik heb het nu alleen over BMI en niet over gewicht. Een BMI van 26 oogt bij iemand van 1.65 toch heel anders dan bij iemand van 1.70. Er vanuit gaande dat de personen allebij normale spiermassa en bouw hebben.

De persoon van 1.70 is natuurlijk dan wel zwaarder dan de persoon van 1.65, maar het oogt minder.

Dat is een drogreden, hoort niet thuis in een discussie.

Daarnaast a) ontwikkelen veel problemen zich in de loop der jaren (kissing spines, beenproblemen, etc) en b) tonen paarden ongemak niet snel doordat het vluchtpaarden zijn.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:55

Voorafgaand: Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, dus reageer bij deze op de openingspost van TS.

Ik ben het met de TS eens.
Het kan allerlei redenen hebben waarom de een 60 kilo weegt en de ander 100. Het punt is dat je rekening dient te houden met het paard. Het is nou eenmaal een levend dier.
En aangezien je kilo's op de rug van het paard zullen drukken, hoor je gewoon rekening te houden met je gewicht. :j

Dat betekend niet dat ik nu van mening ben dat iedereen moet gaan afvallen, maar wel dat je rekening dient te houden met het paard waar je besluit op te gaan zitten. :)

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:56

Ik heb een beetje her en der meegelezen en wil toch reageren op dit topic. Het is en blijft een moeilijk onderwerp en mensen horen nooit graag de directe waarheid, maar ik vind dat je je er niet voor kunt of mag afsluiten.

Natuurlijk mag iedereen zijn zoals hij is, dun of iets steviger, het is hoe je je erbij voelt. Zo kun je overgewicht hebben en je hier lekker bij voelen of dun zijn en je hier ongelukkig bij voelen ( en uiteraard andersom, maar dat is denk ik de meerderheid ). Maar dat is niet zozeer waar dit topic over gaat, het gaat om mensen met overgewicht die paardrijden. Natuurlijk moet hier voorzichtig mee worden omgegaan, omdat je de achterliggende reden niet weet, maar wel vind ik dat je verplicht bent rekening te houden met wat je paard aankan.

Een van de redenen dat ik trekpaarden heb, is omdat ik zelf gekampt heb met zwaar overgewicht. Naast dat ik vrij snel verliefd ben geraakt met het ras, was ik mij er zeer van bewust dat ik nooit op een slank arabiertje zou kunnen rijden, maar altijd de wat stevigere rassen. Ik vind het niet meer dan normaal om je aan te passen aan je postuur, omdat je paard wel de ruimte moet krijgen en geen hinder aan zijn ruiter mag ondervinden tijdens het rijden.

Ook wil ik even wat anders kwijt, namelijk dat mensen met overgewicht geen excuses moeten verzinnen door te zeggen dat afvallen niet kan ( situaties van overmacht door bijv medicatie achterwege gelaten ). Makkelijk is het niet, maar ook niet onmogelijk. Ik ben zelf 40 kilo afgevallen en heb nu een gezond gewicht en het steekt mij een beetje dat men afvallen afpoeierd met "Afvallen kan ik niet" of "Het is te duur om af te vallen". Dit is wel heel makkelijk om te zeggen, zeg dan gewoon eerlijk "Ik heb er geen zin in".

Maar of het samen te vatten: je dient altijd rekening te houden met het paard dat je rijdt, anders vind ik het egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:56

MLoeser schreef:
En wie zegt dat ik niet elke dag een uur sport? En wie zegt dat andere mensen die gezegd zijn met een vrouwelijke bouw niet elke dag sporten? Dan heb ik het niet over het paardrijden btw. Daarnaast loop ik als ik op stal ben elke dag een flink stuk met onze twenters. Dat is ook geen sport zeker?

Persoonlijk vind ik dat geen sport nee.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:57

Dakotah: Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar wel als reactie op wat je schrijft.
Wat heb je zelf liever? Een tasje van 10 kilo dragen of een tas waarin 30 kg aan spullen zit?
Ik pak graag het lichte tasje, behalve als ik niet anders kan. Zo zie ik het eigenlijk ook met de paarden: een ruiter (maakt even niet uit wat voor gewicht of bmi die ruiter heeft) "dwingt" het paard om te rijden: gooit er een zadel op, hangt er een hoofdstel op en stapt er zelf op. Dus het paard heeft niet echt de keus om te kiezen tussen 10 of 30 kilo, toch?

Heel netjes verwoord, Loulou86 :j!

Denk dat de toon hier in het topic ook grotendeels komt door de toon die in de OP gebruikt is. Als deze post op zo'n manier als jouw bericht was geschreven, was er al een veel betere discussie mogelijk geweest.. (denk ik, weet het niet zeker, het blijft bokt he :') )
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 11-07-11 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:58

@Dakotah
Deze reactie vond ik een beetje respectloos. Wat jij doet moet jij gewoon blijven doen en ik zal de laatste zijn die daar op gaat zeuren.
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 11-07-11 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

ukje schreef:
Yv_ schreef:

Volgens mij heb je geen gelijk, in beide gevallen zijn de verhoudingen gelijk. Bij een groter iemand zijn de aantal kilo's ook meer om hetzelfde bmi te bereiken als bij een korter persoon.

050206051012

loulou86 schreef:
Ik heb een beetje her en der meegelezen en wil toch reageren op dit topic. Het is en blijft een moeilijk onderwerp en mensen horen nooit graag de directe waarheid, maar ik vind dat je je er niet voor kunt of mag afsluiten.

Natuurlijk mag iedereen zijn zoals hij is, dun of iets steviger, het is hoe je je erbij voelt. Zo kun je overgewicht hebben en je hier lekker bij voelen of dun zijn en je hier ongelukkig bij voelen ( en uiteraard andersom, maar dat is denk ik de meerderheid ). Maar dat is niet zozeer waar dit topic over gaat, het gaat om mensen met overgewicht die paardrijden. Natuurlijk moet hier voorzichtig mee worden omgegaan, omdat je de achterliggende reden niet weet, maar wel vind ik dat je verplicht bent rekening te houden met wat je paard aankan.

Een van de redenen dat ik trekpaarden heb, is omdat ik zelf gekampt heb met zwaar overgewicht. Naast dat ik vrij snel verliefd ben geraakt met het ras, was ik mij er zeer van bewust dat ik nooit op een slank arabiertje zou kunnen rijden, maar altijd de wat stevigere rassen. Ik vind het niet meer dan normaal om je aan te passen aan je postuur, omdat je paard wel de ruimte moet krijgen en geen hinder aan zijn ruiter mag ondervinden tijdens het rijden.

Ook wil ik even wat anders kwijt, namelijk dat mensen met overgewicht geen excuses moeten verzinnen door te zeggen dat afvallen niet kan ( situaties van overmacht door bijv medicatie achterwege gelaten ). Makkelijk is het niet, maar ook niet onmogelijk. Ik ben zelf 40 kilo afgevallen en heb nu een gezond gewicht en het steekt mij een beetje dat men afvallen afpoeierd met "Afvallen kan ik niet" of "Het is te duur om af te vallen". Dit is wel heel makkelijk om te zeggen, zeg dan gewoon eerlijk "Ik heb er geen zin in".

Maar of het samen te vatten: je dient altijd rekening te houden met het paard dat je rijdt, anders vind ik het egoïstisch.

Dit vind ik een heel mooie post :)
Zelfkennis noemen ze dat!

SuzanH

Yv_ schreef:
Dakotah: Niet persoonlijk tegen jou bedoeld, maar wel als reactie op wat je schrijft.
Wat heb je zelf liever? Een tasje van 10 kilo dragen of een tas waarin 30 kg aan spullen zit?
Ik pak graag het lichte tasje, behalve als ik niet anders kan. Zo zie ik het eigenlijk ook met de paarden: een ruiter (maakt even niet uit wat voor gewicht of bmi die ruiter heeft) "dwingt" het paard om te rijden: gooit er een zadel op, hangt er een hoofdstel op en stapt er zelf op. Dus het paard heeft niet echt de keus om te kiezen tussen 10 of 30 kilo, toch?

Ja dit bedoelde ik ook ;) Mooie vergelijking ;)
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 11-07-11 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:59

Quellian schreef:
loulou86 schreef:

Dit vind ik een heel mooie post :)
Zelfkennis noemen ze dat!

Even snel door gelezen:
Maar idd mooie post :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:00

Dakotah schreef:
Punt 3 Heb ik nog nooit een paard gezien die na een les met een wat steviger ruiter in elkaar zakte van ellende en die niet meer op zijn benen kon staan.
Als ik al eens stevige mensen op een paard zie, waarbij het paard gewoon rondgaat in galop draf enz., lijkt het mij niet dat ie er vreselijk last van heeft.
En zoals ergens in het begin van dit topic al stond, is er kennelijk een zwaarder iemand die met haar paard hoog in de wedstrijdsport rijdt, dus zal het paard er wel geen last van hebben lijkt mij, anders bereikte ze dat niveau niet.

Ik vrees ook dat je dat niet meteen ziet, of het moet echt extreem zijn natuurlijk. Maar op de lange termijn zal zo'n paard er toch last van kunnen krijgen. Als ik alleen nog maar op de linkerhand zou rijden, zie je na de eerste keer ook niet veel aan mijn paard, maar na een jaar zal ie toch behoorlijk scheef zijn.

Anoniem

vosje456 schreef:
Deze reactie vond ik een beetje respectloos. Wat jij doet moet jij gewoon blijven doen en ik zal de laatste zijn die daar op gaat zeuren.

Dat is idd onredelijk worden, omdat men geen goede argumenten meer kan verzinnen.

Dakotah

Ja okee.
Maar wie zegt dat dat paard LAST heeft van dat gewicht.
Wie bepaalt dat het PAARD het niet kan hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:01

loulou86 schreef:

Ik ben het grotendeels met je eens.
Maar niet iedereen is in staat om af te vallen.
Door medicijnen of ander lichamelijk gebrek. In dat geval is het geen afpoeieren of niet willen, maar echt niet kunnen.

Verder ben ik zeker met je eens dat als je tot de doelgroep met overgewicht behoort, je wel moet kijken wat voor paard je rijdt of niet eens rijden maar andere dingen doen.
Wat overigens ook precies de reden is waarom ik een haflinger heb gekocht met een stevige robuuste bouw en 1.50m hoog.
Dat past gewoon beter bij me dan een arabiertje. Hoe leuk ik dat ras overigens ook vind.

Vjestagirl

Yv_ schreef:

Wie zegt dat je uberhoubt wel een tasje wilt dragen? Wie weet zou je wel veel liever tas-vrij door het leven gaan.

Om te gaan redeneren vanuit wat het paard liever wil vind ik een beetje nutteloos, t paard heeft geen keuze. Wie weet willen ze wel helemaal niet rijden. T paard heeft hier geen 'liever'. Zolang het niet schadelijk is heeft het paard niets te willen, heel banketstaaf.

Daihyo

Dakotah schreef:
Ja okee.
Maar wie zegt dat dat paard LAST heeft van dat gewicht.
Wie bepaalt dat het PAARD het niet kan hebben.

Goede controle door veearts, osteopaat, fysio, zadelmaker (past het zadel bij paard én ruiter).

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:02

Mindim schreef:
vosje456 schreef:

Dat is idd onredelijk worden, omdat men geen goede argumenten meer kan verzinnen.

Wat ik doe moet ik blijven doen...............................................
En wat doe ik dan volgens jullie?????????????????

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:02

Over de BMI's: het gaat niet per se om gewicht: iemand van 1.50 is met 70 kilo veel te zwaar, terwijl dat voor mij een oke gewicht is. Het verschil zit hem in het overtollige vet, waar de ruiter geen controle over heeft, terwijl dat bij mij spieren en botten zijn (om het even simpel te zeggen), waar ik dus wel controle over heb. De basis van een onafhankelijke zit is controle over je lichaam.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:04

Vjesta: Paard heeft ook geen keus toch? Paard staat ook liever in de wei...
Rijden is zowiezo schadelijk, in welke tak dan ook, in welke mate dan ook..
Kijk anders eens op google, neem aan dat daar ook genoeg bronnen zijn die kunnen verantwoorden waarom sommige dingen schadelijk zijn.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:04

Veseosunce schreef:
Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Wie zegt dat diegene er helemaal niks aan WIL doen?

Ik vind dat je erg makkelijk oordeelt erover...

Ik wou net hetzelfde zeggen!

Ik ben altijd goed op gewicht geweest en omdat ik nu pernament voor de rest van mijn leven aan de medicatie moet zitten ben ik ook veel aangekomen. Ben om redenen ook minder gaat rijden.

Ik wil er ook alles aan doen maar dat gaat héél erg moeilijk als je medicatie slikt.