Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joenohoe schreef:Niet echt, heb je wel eens gezien hoe gestressed sommige mensen op een wedstrijd zijn, hoe ze zich soms afreageren op hun paard of op de mensen die met hun mee zijn om te helpen? En ja het niveau... Paard moet met kop in krul dus er wordt geplukt en gezaagd en gerukt, hoe vaak zie je iemand die lachend een proef rijdt en niet gestressed en gespannen. Hoe vaak zie je iemand een proef rijden die er ontspannen uitziet alsof het geen moeite kost en de ruiter zit te genieten ? Te vaak zie ik het andere. Hoeveel mensen halen hun gevoel van eigenwaarde uit hun winstpunten ? Te veel... En als ik het over mezelf heb, mijn paard liep op de leeftijd van bijna 4 haar eerste B-proefje en men verwonderde zich dat ze zo fijn liep, hoofd stil en mooi in aanleuning, alleen op de momenten dat er wat moest gebeuren hoefde ik mijn been maar te gebruiken en niet voortdurend zitten drijven of te porren ? Zo moet het eruit zien mijns inziens, zonder verbeten smoelwerken, gespannen handen en een paard in de stress.
JoviBan schreef:Dat mensen het niet zien, en vinden dat het allemaal wel meevalt, dat is een soort van 'bedrijfsblindheid'.
Ik weet zeker wanneer we allebei naar dezelfde wedstrijd zouden kijken, dat 'jij' je prima vermaakt en geen ellende ziet (of misschien één paard dat gepijnigd wordt) en dat ik me absoluut niet vermaak en één en al ellende zie en doodziek naar huis ga.
Het is maar net wat je zelf geaccepteerd en normaal vindt (en blijkbaar ook hoe je zelf met je paarden omgaat en rijdt).
Kafue schreef:Jammer maar zo is het en alleen WIJ kunnen daar iets aan veranderen door het gewoon niet meer te nemen.
minikatje schreef:het valt dus alle kanten op dat er iets niet helemaal in de haak is met wedstrijdrijden.
maar dan meoten we elkaar niet afslachten en gaan wijzen.
JoviBan schreef:Tendance schreef:Maar de mensen die echt verkeerd met hun paard omgaan? Dat zijn er naar mijn idee maar een paar
En dat noem ik dus "bedrijfsblindheid".
Je ziet het ècht niet. Omdat je het normaal vindt blijkbaar.
joenohoe schreef:Liselot schreef:dat vind ik appels met peren vergelijken. Ook als je geen wedstrijden rijdt weet je dondersgoed dat het verkeerd is als je je paard schopt en slaat om niets, of dat je hem rammels in de bek geeft
en daarbij kan en recreatieruiter prima zien als een paard ontspannen en aan de hulpen is, daar hoef je echt geen Z voor gereden te hebben
Jij snapt het Liselot, iemand met een beetje gezond verstand kan dat zien.
schoentje schreef:cherie78 schreef:Dan mag er eerst wel begonnen worden in de GP![]()
Mijn redenatie daarachter is, dat heel veel wedstrijdruiters als een "berg" opkijken naar GP-ruiters.
En een voorbeeld-functie erin zien.
Deze ruiters weten meestal wel waar ze mee bezig zijn en dat niveau vraagt vaak een andere aanpak in de training dan op basis niveau.
Tjuppie schreef:Door te jureren en een uitgebreide notitie onder op de coupon te zetten, hoop ik een klein steentje bij te kunnen dragen. En ook door in mijn lessen het wél anders te doen. Maar ongevraagd commentaar geven doe ik niet, ik bemoei me niet met anderen.
Dus alleen maar 'mekkeren' pizza64?![]()
Tjuppie schreef:Door te jureren en een uitgebreide notitie onder op de coupon te zetten, hoop ik een klein steentje bij te kunnen dragen. En ook door in mijn lessen het wél anders te doen. Maar ongevraagd commentaar geven doe ik niet, ik bemoei me niet met anderen.
Tendance schreef:Ik ben het ook met pizza64 eens.
Mekker niet achter iemands rug om, maar doe er rechtstreeks iets aan.
Als het dan allemaal zo zielig is... Doe je dan zelf niet mee aan de mishandeling van die paarden, door er niets van te zeggen?
Of is het toch allemaal niet zo heel erg en valt het meer mee, dan hier wordt besproken?
Tendance schreef:Tjuppie schreef:Door te jureren en een uitgebreide notitie onder op de coupon te zetten, hoop ik een klein steentje bij te kunnen dragen. En ook door in mijn lessen het wél anders te doen. Maar ongevraagd commentaar geven doe ik niet, ik bemoei me niet met anderen.
Als je het echt niet eens bent en vindt, dat een paard "mishandelt" wordt, dan mag ik toch hopen, dat je hetzelfde besluit neemt als een kennis van mij van het weekend zou gaan doen, en dat is diskwalificeren. Helaas voor de amazone viel dit meisje er al voortijdig af en moest met de ambulance mee.
Van een aantekening op een coupon leren ze echt niets.
Hoeveel mensen kijken alleen naar hun punten en niet naar het commentaar.
Tjuppie schreef:Nu verzin je gewoon dingen. Kom zeg. Wie zegt dat ik mishandelde paarden in de ring krijg?
Of denk jij dat met het minste of geringste teveel spoorgebruik combinaties kunt diskwalificeren? In dat geval, lees de reglementen eens.
Tendance schreef:Het slaat wel degelijk op de bijdrage, die ik aan dit forum deed.
En dus wel degelijk op mij. En als nu in ene gezegd wordt, dat dit niet zo is, sorry, maar dat ga ik niet geloven, want delen van mijn post worden zo'n beetje overgenomen.
Mijn bijdrage is (blijkbaar heb je die niet gelezen): Dat ik vind, dat er hier ernstig overdreven wordt en dat het op de wedstrijden waar ik kom ernstig meevalt.
Natuurlijk zijn er mensen, die niet normaal met hun paarden omgaan, maar er zijn er zo veel meer, die dat wel doen, en die maken wel eens een foutje of hebben problemen met de aanleuning, maar mishandelen die hun paarden direct? Lijkt me niet.
Niet iedereen rijdt op GP niveau, dus dat kunnen we ook niet verwachten, dus kun je verwachten dat je foutjes of problemen tegen komt.
Maar de mensen die echt verkeerd met hun paard omgaan? Dat zijn er naar mijn idee maar een paar en die worden hier in de omgeving zeker niet gewaardeerd. En deze worden er dan ook op aangesproken.
Elco schreef:Waar ik mij dood aan erger is, dat er bij mij in de regio gewoon paarden in de ring lopen die gewoon niet rad lopen, en gewoon door mogen gaan van de jury en dan ook nog eens winst rijden..![]()
Dan vraag ik mij toch echt af wat die jury bezielt, inclusief degene die er op zit..