Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:32

Respectloosheid vindt je momenteel overal in deze maatschappij, met een eigen mening of ergens iets van zeggen moet je oppassen dat je niet met een mes tussen je ribben eindigt.
Jammer maar zo is het en alleen WIJ kunnen daar iets aan veranderen door het gewoon niet meer te nemen.
Zo is het ook met niveau al dan niet bedroevend, dat kan enorm veel oorzaken hebben. Is het omdat je denkt dat je paard een hobbelpaard van hout is dan mag je er gerust op gewezen worden dat je met levende have te doen hebt.
Is het omdat je gewoon niet beter weet, niet beter geleerd hebt dan ook mag je daar op gewezen worden.
Maar nu komt het probleem niet iedereen kan tegen kritiek, en is iedere kritiek ook juist?
Ik zeg wel eens gekscherend hoe vaak, en denk er maar eens over na, zeg jij eerlijk tegen iemand als het goed gaat, of als het slecht gaat.
Sommigen bijten zich nog liever de tong eraf als dan dat ze positieve kritiek plaatsen.

En ik blijf erbij het niveau doet niet ter zake , ook al heb je nog nooit een verzamelde galop gereden of gevoeld, dan nog ben je wel in staat om er een te beoordelen gewoon door gezond verstand door te kijken en te luisteren. Geef je ogen en je oren goed de kost, kennis steel je met ogen en oren zei mijn opa altijd en hij heeft gelijk gehad. Hoe meer je ziet hoe meer je leert.
En dat het niet altijd even vriendelijk gaat dat is zo. Maar je hebt altijd extremiteiten overal. Zo vloog er in het weekend hier in de buurt iemand met 125 uit de bocht daar waar hij 50 mag, ik zou zoiets nooit doen maar verschil moet er zijn. En zo is het ook met het paard ik zou heel veel dingen nooit doen maar anderen doen het om de een of andere duistere reden toch. Meer dan je mening geven kun je in zon geval niet, en misschien maar meestal wordt dat niet gewaardeerd proberen te helpen zodat het makkelijker beter gaat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:50

Ik ben het helemaal met je eens hoor Jool (heb niet 15 pag. gelezen alleen de beginpagina.)
Ik ben ook bij de ARD geweest en wat ik alleen al in het ponyweekend heb gezien :n
Tuurlijk heb ik vroeger in mijn ontwetendheid ook wel eens een paard in zijn mond getrokken, of een paar mega tikken verkocht.
Nu niet meer, want ik heb geleerd in de loop der jaren.

Zelf ben ik ook niet iemand die snel op iemand af te stappen om er wat van te zeggen.
Aantal jaar geleden (om ff een voorbeeldje te geven) was er een ruiter zijn paard aan het losspringen.
Jong beestje nog, paard deed niet wat de ruiter wilde en kreeg met de zweep een paar flinke klappen tussen de oren.
Gelukkig waren er toen wel mensen die hier een melding van gemaakt hebben en deze ruiter werd gediskwalifiseerd.
Dit mag van mij wel vaker gebeuren.
Ook al eens geschreven bij een jury (dressuur) die een amazone de ring uit stuurde omdat het paard niet rad liep.
Zo hoort het vind ik.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:52

vind het jammer dat de helft niet gelezen wordt.
en dat mensen het zich persoonlijk aantrekken..

en dan van mening zijn dat zij anderen maar weer erop moeten wijzen dat zij ten eerste niet de juiste klasse rijden.
en ten tweede niet op de goede manier lesgeven.

daar ging het niet om, het ging erom dat er tijden het losrijden van wedstrijden zulke extreme middelen worden toegepast dat dat meerdere bokkers is opgevallen.

verder kwam ik op bokt topics tegen met als inhoudt dat er zoveel verschil zit tussen de jury´s en
dat strenge jury´s niet goed bij hun hoofd zijn.

het valt dus alle kanten op dat er iets niet helemaal in de haak is met wedstrijdrijden.
maar dan meoten we elkaar niet afslachten en gaan wijzen.
lijkt me dat er beter nagedacht kan worden hoe het beter kan en wat er wel graag gezien wordt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:21

joenohoe schreef:
Niet echt, heb je wel eens gezien hoe gestressed sommige mensen op een wedstrijd zijn, hoe ze zich soms afreageren op hun paard of op de mensen die met hun mee zijn om te helpen? En ja het niveau... Paard moet met kop in krul dus er wordt geplukt en gezaagd en gerukt, hoe vaak zie je iemand die lachend een proef rijdt en niet gestressed en gespannen. Hoe vaak zie je iemand een proef rijden die er ontspannen uitziet alsof het geen moeite kost en de ruiter zit te genieten ? Te vaak zie ik het andere. Hoeveel mensen halen hun gevoel van eigenwaarde uit hun winstpunten ? Te veel... En als ik het over mezelf heb, mijn paard liep op de leeftijd van bijna 4 haar eerste B-proefje en men verwonderde zich dat ze zo fijn liep, hoofd stil en mooi in aanleuning, alleen op de momenten dat er wat moest gebeuren hoefde ik mijn been maar te gebruiken en niet voortdurend zitten drijven of te porren ? Zo moet het eruit zien mijns inziens, zonder verbeten smoelwerken, gespannen handen en een paard in de stress.

Sommigen ja... Maar op dit forum krijg ik het gevoel, dat er maar een enkele is, die niet als een gestoorde op het paard zit en dat is volgens mij niet de realiteit.
Ik zie veel meer mensen, die normaal met hun paard omgaan, dan die dit niet doen.

En ik wil niet banketstaaf doen, maar ik trek altijd een onnozel gezicht, omdat ik mijn best doe, dit heeft niets met stress of negativiteit te maken. Dit gezicht trek ik namelijk ook als ik iets heel secuur moet uitknippen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:25

JoviBan schreef:
Dat mensen het niet zien, en vinden dat het allemaal wel meevalt, dat is een soort van 'bedrijfsblindheid'.
Ik weet zeker wanneer we allebei naar dezelfde wedstrijd zouden kijken, dat 'jij' je prima vermaakt en geen ellende ziet (of misschien één paard dat gepijnigd wordt) en dat ik me absoluut niet vermaak en één en al ellende zie en doodziek naar huis ga.
Het is maar net wat je zelf geaccepteerd en normaal vindt (en blijkbaar ook hoe je zelf met je paarden omgaat en rijdt).

Ik denk niet, dat jij kunt en zeker niet mag oordelen over wat ik denk en vind en waar mijn grenzen liggen, zolang je mij niet kent.

Lusitana

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:29

Niemand heeft het hier over iemand. Het gaat om een constatering.
De "jij" staat zelfs tussen aanhalingstekens om het totaal open te houden.

Heb je ook een bijdrage voor de discussie?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:34

Het slaat wel degelijk op de bijdrage, die ik aan dit forum deed.
En dus wel degelijk op mij. En als nu in ene gezegd wordt, dat dit niet zo is, sorry, maar dat ga ik niet geloven, want delen van mijn post worden zo'n beetje overgenomen.

Mijn bijdrage is (blijkbaar heb je die niet gelezen): Dat ik vind, dat er hier ernstig overdreven wordt en dat het op de wedstrijden waar ik kom ernstig meevalt.
Natuurlijk zijn er mensen, die niet normaal met hun paarden omgaan, maar er zijn er zo veel meer, die dat wel doen, en die maken wel eens een foutje of hebben problemen met de aanleuning, maar mishandelen die hun paarden direct? Lijkt me niet.
Niet iedereen rijdt op GP niveau, dus dat kunnen we ook niet verwachten, dus kun je verwachten dat je foutjes of problemen tegen komt.
Maar de mensen die echt verkeerd met hun paard omgaan? Dat zijn er naar mijn idee maar een paar en die worden hier in de omgeving zeker niet gewaardeerd. En deze worden er dan ook op aangesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:37

Tendance schreef:
Maar de mensen die echt verkeerd met hun paard omgaan? Dat zijn er naar mijn idee maar een paar

En dat noem ik dus "bedrijfsblindheid".
Je ziet het ècht niet. Omdat je het normaal vindt blijkbaar.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:41

Kafue schreef:
Jammer maar zo is het en alleen WIJ kunnen daar iets aan veranderen door het gewoon niet meer te nemen.

Je kunt het alleen veranderen door je invloedsfeer te vergroten. En mijns inziens doe je dat niet door je op internet anoniem over 'ze' en 'hun' te gaan beklagen. Maar door bijvoorbeeld federatievertegenwoordiger te worden. Ga in het bestuur van je vereniging zitten en ga zelf wedstrijden organiseren. Dan kun jij bepalen welke juryleden je uitnodigd. Dan kun jij invloed uitoefenen op hoe jij het welzijn wilt borgen op jouw wedstrijd. Vergroot je invloedsfeer door zelf jury of instructeur (met de juiste bagage!) te worden.

minikatje schreef:
het valt dus alle kanten op dat er iets niet helemaal in de haak is met wedstrijdrijden.
maar dan meoten we elkaar niet afslachten en gaan wijzen.

Lezen jullie uberhaupt wel eens wat van de KNHS? Ik hoor namelijk niemand over de link met het masterplan dat ik net heb geplaatst...
Dat is namelijk zeer inhoudelijke info voor wat betreft dit topic.

Leest iemand wel eens de uitspraken van het Tuchtcollege achter in de paard en sport? Daar kun je zien dat de boetes die opgelegd worden voor overtreding van de regels en wreedheid niet gering zijn (zeker niet als je ze vergelijkt met uitspraken in de reguliere rechtspraak) Uit die uitspraken kun je opmaken dat er zeker streng wordt opgetreden door federatievertegenwoordigers als ze wreedheid constateren. Het kan zelfs leiden tot volledige/definitieve royering als lid van de KNHS, wat inhoud dan je NOOIT meer officieel wedstrijden kunt starten in Nederland. (en ik heb wel eens gelezen dat iemand dus echt definitief geroyeerd werd omdat hij de pony van zijn dochter in alkaar had gemept en daarna een official had mishandeld)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:42

JoviBan schreef:
Tendance schreef:
Maar de mensen die echt verkeerd met hun paard omgaan? Dat zijn er naar mijn idee maar een paar

En dat noem ik dus "bedrijfsblindheid".
Je ziet het ècht niet. Omdat je het normaal vindt blijkbaar.

Nogmaals je kent mij niet, dus bepaal niet voor mij hoe ik over dingen denk, dat doe ik ook niet over jou!
Wij verschillen van mening maar ik val jou ook niet af!

Ik ben het hele weekend ringmeester geweest en heb op een paar verkeerd gereden afstanden. 1 iemand, die negatief was tegen haar paard en daardoor in het ziekenhuis belandde. Niemand gezien, die het paard ook maar 1 ruk in zijn mond gaf een schop gaf of een verkeerd gebruikt bit in had!

Natuurlijk zullen wij anders denken over hoe je een paard moet rijden. Jouw voorkeur gaat uit naar bitloos en die van mij niet, nee ik rij met stang en trens in het Z, zielig he?
Maar dat wil niet zeggen, dat jij kunt zien wat zielig is en ik niet. Dat kunnen we vast beiden.

En waarom gebruik je het woord bedrijfsblindheid tegen me? Wat wil je daarmee zeggen?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:48

joenohoe schreef:
Liselot schreef:
dat vind ik appels met peren vergelijken. Ook als je geen wedstrijden rijdt weet je dondersgoed dat het verkeerd is als je je paard schopt en slaat om niets, of dat je hem rammels in de bek geeft
en daarbij kan en recreatieruiter prima zien als een paard ontspannen en aan de hulpen is, daar hoef je echt geen Z voor gereden te hebben ;)

Jij snapt het Liselot, iemand met een beetje gezond verstand kan dat zien.

Nee, je snapt het helemaal niet. Denk je nu serieus dat iedereen die zijn paard niet op een fijne manier rijdt, 's avonds baalt dat hij z'n paard op de flikker heeft gegeven?? Nee hoor, zo mooi is de wereld niet. Het gaat al lang niet meer alleen over de ruiters die hun paard verrot slaan, maar ook over al die ruiters die gewoon niet op een correcte manier rijden (lees een aantal pagina's terug voor voorbeelden). Die ruiters weten vaak helemaal niet dat wat zij doen niet correct is, want zij LEREN dat zo. En daarom is de instructie bedroevend.

schoentje schreef:
cherie78 schreef:
Dan mag er eerst wel begonnen worden in de GP :+
Mijn redenatie daarachter is, dat heel veel wedstrijdruiters als een "berg" opkijken naar GP-ruiters.
En een voorbeeld-functie erin zien.

Deze ruiters weten meestal wel waar ze mee bezig zijn en dat niveau vraagt vaak een andere aanpak in de training dan op basis niveau.

En dat is dus weer zo'n mis-redenatie... Is dat wat ze je wijsmaken?? Dat het op dat niveau anders moet? Geloof me, dat is echt onzin. Je kunt elk niveau bereiken door op een vriendelijke manier te rijden en zonder die extreme dwang (en ja, ik kan het ook nog uit ervaring zeggen), je moet er alleen wel tijd en geduld voor hebben. En als ik maar alles zou aannemen wat alle GP ruiters (natuurlijk zijn er ook 'goeie') zeggen, zouden mijn paarden een stuk minder blij zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:49

eens...wederom...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:00

Volgens mij is dit een oneindige discussie..

Ik ben van België, dus over de KNHS kan ik niet meespreken. Maar ook hier in België zie ik wel eens dingen die totaal niet kunnen. Op de LRV kan je dit ongestoord doen, geen kat die je een sanctie zal geven. Rij je VLP, dan zit dat anders, daar houden ze je wel degelijk in de gaten. En eerlijk is eerlijk op de VLP rijden ze ook paardvriendelijker.

Volgens mij ligt het allemaal aan de basis. Mensen die hun paard bv. afslaan omdat die middendraf er niet goed uitkomt hebben een gebrek aan basis. Ze weten niet hoe je goed moet rijden en ze kunnen de limiet niet inschatten van hun eigen paard. En vanwaar komt die basis? Van de lesgever.
Ik ben van mening dat er veel goede lesgevers zijn, maar nog een pak meer lesgevers die zelf niet genoeg weten over de basis om dit over te kunnen brengen aan hun leerlingen.

Maar natuurlijk heeft iedereen hier een andere mening over.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:14

Pffff nou ik denk dat ik dan ook een van de personen ben die 'bedrijfsblind'is. Want als ik ergens op CC ben zie ik het toch ook wat positiever als hier af en toe word afgeschilderd. Het blijft lastig 'goed en fout' dat is erg persoonlijk denk ik.
Ik zeg als je het zo erg gesteld vind sta op en doe er wat aan! En loop niet alleen hier te mekkeren dat het allemaal zo vreselijk is. Wat dat betreft ben ik het met jasmijn78 eens.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:20

Door te jureren en een uitgebreide notitie onder op de coupon te zetten, hoop ik een klein steentje bij te kunnen dragen. En ook door in mijn lessen het wél anders te doen. Maar ongevraagd commentaar geven doe ik niet, ik bemoei me niet met anderen.
Dus alleen maar 'mekkeren' pizza64? :n :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:21

Ik ben het ook met pizza64 eens.
Mekker niet achter iemands rug om, maar doe er rechtstreeks iets aan.
Als het dan allemaal zo zielig is... Doe je dan zelf niet mee aan de mishandeling van die paarden, door er niets van te zeggen?
Of is het toch allemaal niet zo heel erg en valt het meer mee, dan hier wordt besproken?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:23

Tjuppie schreef:
Door te jureren en een uitgebreide notitie onder op de coupon te zetten, hoop ik een klein steentje bij te kunnen dragen. En ook door in mijn lessen het wél anders te doen. Maar ongevraagd commentaar geven doe ik niet, ik bemoei me niet met anderen.

Dat doe jij dus niet, jij doet er in de praktijk iets aan :j zoals je hierboven beschrijft!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:24

Tjuppie schreef:

Als je het echt niet eens bent en vindt, dat een paard "mishandelt" wordt, dan mag ik toch hopen, dat je hetzelfde besluit neemt als een kennis van mij van het weekend zou gaan doen, en dat is diskwalificeren. Helaas voor de amazone viel dit meisje er al voortijdig af en moest met de ambulance mee.
Van een aantekening op een coupon leren ze echt niets.
Hoeveel mensen kijken alleen naar hun punten en niet naar het commentaar.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:30

Tendance schreef:
Ik ben het ook met pizza64 eens.
Mekker niet achter iemands rug om, maar doe er rechtstreeks iets aan.
Als het dan allemaal zo zielig is... Doe je dan zelf niet mee aan de mishandeling van die paarden, door er niets van te zeggen?
Of is het toch allemaal niet zo heel erg en valt het meer mee, dan hier wordt besproken?

Ja leuk Tendance, maar denk jij werkelijk dat je iets kunt bereiken door constant op concours mensen te gaan aanspreken?? Men schiet in de verdediging en jij bent de gebeten hond. Men heeft stress, zenuwen en is geïrriteerd omdat paardlief niet doet wat hij 'zou moeten'. Dat worden vast leuke gesprekken := Ruiter weet dan in de helft van de tijd niet dat hij fout zit (zo is het aangeleerd), dus wat bereik je dan? Ze raken in de contramine en gaan nog meer hun eigen ding doen.

Ik zie hier in mijn directe omgeving echt oudere 'ervaren' (??) mensen die jonge kinderen klinkklare onzin vertellen, maar vroegah wel internationaal gereden hebben, waardoor de ouders hen dus heilig vinden. Paarden en pony's zo in elkaar getrokken dat ze kreupel worden en stikvast zitten in het hele lijf, maar nee hoor; er is niks aan de hand. Ik kan dan echt wel janken, want hoe ZONDE is het dat zulke jonge ruiters al zoveel slechte dingen leren?? Ik vind dat echt erg hoor. Maar hoe moet ik er iets aan doen? Vertel het maar, ik probeer het. Maar 'gewoon' even zeggen tegen de instructeur dat hij maar moet stoppen met lesgeven is natuurlijk niet zinvol.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:31

Tendance schreef:
Tjuppie schreef:

Als je het echt niet eens bent en vindt, dat een paard "mishandelt" wordt, dan mag ik toch hopen, dat je hetzelfde besluit neemt als een kennis van mij van het weekend zou gaan doen, en dat is diskwalificeren. Helaas voor de amazone viel dit meisje er al voortijdig af en moest met de ambulance mee.
Van een aantekening op een coupon leren ze echt niets.
Hoeveel mensen kijken alleen naar hun punten en niet naar het commentaar.

Nu verzin je gewoon dingen. Kom zeg. Wie zegt dat ik mishandelde paarden in de ring krijg?
Of denk jij dat met het minste of geringste teveel spoorgebruik combinaties kunt diskwalificeren? In dat geval, lees de reglementen eens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:43

Tjuppie schreef:
Nu verzin je gewoon dingen. Kom zeg. Wie zegt dat ik mishandelde paarden in de ring krijg?
Of denk jij dat met het minste of geringste teveel spoorgebruik combinaties kunt diskwalificeren? In dat geval, lees de reglementen eens.

Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen, dat ik hoop, dat als je zo iemand in de ring krijgt, je het dan niet bij een waarschuwing laat maar hem of haar de ring uitstuurt.
En ik heb het niet over spoorgebruik of iets dergelijks, maar een meisje die constant in de mond loopt te trekken en haar paard daarna een knal geeft.
Ik hoop, dat iedere jury zo iemand diskwalificeert.
Nu was het niet nodig want het paard ging omhoog en achterover, dus die had zelf al ingegrepen zeg maar...
Ik ben mij heel goed bewust van de reglementen en handel ernaar, ben ook niet iemand, die alles zielig vindt, dus heb het echt over de zware vergrijpen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 05-07-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:44

Tendance schreef:
Het slaat wel degelijk op de bijdrage, die ik aan dit forum deed.
En dus wel degelijk op mij. En als nu in ene gezegd wordt, dat dit niet zo is, sorry, maar dat ga ik niet geloven, want delen van mijn post worden zo'n beetje overgenomen.

Mijn bijdrage is (blijkbaar heb je die niet gelezen): Dat ik vind, dat er hier ernstig overdreven wordt en dat het op de wedstrijden waar ik kom ernstig meevalt.
Natuurlijk zijn er mensen, die niet normaal met hun paarden omgaan, maar er zijn er zo veel meer, die dat wel doen, en die maken wel eens een foutje of hebben problemen met de aanleuning, maar mishandelen die hun paarden direct? Lijkt me niet.
Niet iedereen rijdt op GP niveau, dus dat kunnen we ook niet verwachten, dus kun je verwachten dat je foutjes of problemen tegen komt.
Maar de mensen die echt verkeerd met hun paard omgaan? Dat zijn er naar mijn idee maar een paar en die worden hier in de omgeving zeker niet gewaardeerd. En deze worden er dan ook op aangesproken.

Ik vind ook dat het best meevalt. Ik zie veel ruiters die enorm hun best doen, en waarbij het echt niet allemaal zo vervelend gaat. Tuurlijk, er is een kleine groep waarvan ik inderdaad denk tjonge jonge van wie heb jij les. Of ruiters die wel erg tegenstrijdige hulpen geven, maar het gros rijdt op een paardvriendelijke manier op de wedstrijden waar ik kom in ieder geval.

Ik vraag me ook sterk af of de mensen die hier verdedigen dat het allemaal beter moet zelf niet ook de fouten maken die ze zelf veroordelen...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:47

Plus Tjuppie jij doet er wat aan. Mijn bericht over het mekkeren was naar mensen toe, die hier mekkeren, maar op concours niets durven te zeggen en gewoon maar toekijken. Jij doet je best door het op te schrijven toch? En nogmaals, ik neem aan, dat als het echt uit de hand loopt, je als jury er echt iets van zegt of het aangeeft...
Als je dat doet, dan is het bericht over mekkeren dus niet op jou van toepassing.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:21

Waar ik mij dood aan erger is, dat er bij mij in de regio gewoon paarden in de ring lopen die gewoon niet rad lopen, en gewoon door mogen gaan van de jury en dan ook nog eens winst rijden.. :?

Dan vraag ik mij toch echt af wat die jury bezielt, inclusief degene die er op zit.. :(

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:25

Elco schreef:
Waar ik mij dood aan erger is, dat er bij mij in de regio gewoon paarden in de ring lopen die gewoon niet rad lopen, en gewoon door mogen gaan van de jury en dan ook nog eens winst rijden.. :?

Dan vraag ik mij toch echt af wat die jury bezielt, inclusief degene die er op zit.. :(

Naar mij is vertelt mag een jury hier een opmerking over maken, maar een deelnemer niet verbieden te starten, daar een jurylid geen veearts is.
Wel is mij vertelt, dat het voor onderdeel 3 nog een uitsluiting of verwijdering uit de ring mag zijn, maar daarna bepaald een ruiter zelf.
Is er een jury die dit kan bevestigen of weerleggen???