Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:20

Beenzetting, denk dat men daar een beetje in de war komt.
De beweging van de benen is anders bij Renvers/Travers en Appuyeren als bij wijken voor de kuit.
Het binnenbeen voor achter is bij R/T/A voorwaarts grijpend.

Dit is bij wijken niet zo daar kruist het binnenachterbeen zover als mogelijk voorlangs het buitenachterbeen. Dito met de voorbenen.Dit kan men verminderen of vermeerderen door de lijn waarop ik wijk te veranderen.
Het paard dient steeds in een hoek van 45 graden ten opzichte van die lijn te gaan.
Het paard is in buiging en gesteld naar de zijde die het gaat.
Het buitenbenen paar hoeft niet voorwaarts zijwaarts te grijpen, dat doen maar zeer weinig paarden, maar is geen must, omdat de hulpen daar ook niet naar zijn.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:27

Het grappige vind ik dan wel dat je bij beide oefeningen met de buitenteugel de scherpte van het zijwaarts/voorwaarts gaan bepaald. (dus de lijn waarop je wijkt zoals professor het noemt) En al ga je dezelfde kant op met appuyeren is het toch de tegenovergestelde teugel om dezelfde kant op te gaan met wijken.

(Om het tussendoor helder en makkelijk te houden _O- )

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:50

Whinnylando schreef:
Het grappige vind ik dan wel dat je bij beide oefeningen met de buitenteugel de scherpte van het zijwaarts/voorwaarts gaan bepaald. (dus de lijn waarop je wijkt zoals professor het noemt) En al ga je dezelfde kant op met appuyeren is het toch de tegenovergestelde teugel om dezelfde kant op te gaan met wijken.

(Om het tussendoor helder en makkelijk te houden _O- )

Wanneer men dit alleen met de buitenteugel zou doen, dan heeft men het paard niet voorwaarts zijwaarts, dan remt u het paard af bij Appuyeren, snap uw denken even niet dan word het echt modderen.
Men begeleid het paard in de richting waarin het moet gaan, met beide teugels in samenwerking.
Beide teugels in een zo mogelijk licht contact en geen van de teugels meer of minder ten opzichte van elkaar, dat is het ideaal.

Bovendien een kleine aantekening: Wijken voor de kuit heeft net zoveel stelling als dat men rechtuit gaat.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:56

mijn buitenbeen bepaalt het tempo en de richting (steilheid) van het appuyement. de teugels nemen het paard mee, zorgen voor stelling en nageven (nageeflijkheid bewaren), als de buitenteugel te slap hangt krijg je teveel stelling en dus geen buiging (AR-kwaaltje) en als ie te strak eraan is, kan het buitenachterbeen niet voorwaarts/zijwaarts genoeg ondertreden en krijg je dus geen lengtebuiging en wordt het meer wijken (LDR kwaaltje).

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:03

quadripes schreef:
mijn buitenbeen bepaalt het tempo en de richting (steilheid) van het appuyement. de teugels nemen het paard mee, zorgen voor stelling en nageven (nageeflijkheid bewaren), als de buitenteugel te slap hangt krijg je teveel stelling en dus geen buiging (AR-kwaaltje) en als ie te strak eraan is, kan het buitenachterbeen niet ondertreden of te weinig ondertreden en krijg je dus geen lengtebuiging en wordt het meer wijken (LDR kwaaltje).

Aanvulling:
En wanneer de binnenteugel te strak staat komt het binnenbeen niet naar voren.
Het paard buigt om het binnenbeen, men buigt het paard niet om het binnenbeen, dat doet men wel bij het aanleren, maar goed appuyeren is dat het paard tegen het binnenbeen komt en daardoor buigt, en die buiging is weinig, veel minder als dat men denkt, anders is de voorhand te veel voor, en het paard gaat parallel ten opzichte van de langezijde, schijnbaar is de voorhand voor, dit is optisch bedrog omdat de voorhand smaller is als de achterhand, dient deze iets meer in de bewegingsrichting gebracht te worden zodat de binnenschouder op 1 lijn met de binnenheup is.
International en op vele wedstrijden ziet men verbogen halzen en een schijnbuiging.
De paarden treden schijnbaar voorwaarts zijwaarts maar de achterhand kan dat helemaal niet meer verwerken, het is meer een pootje over, inplaatst van gedragen door de achterhand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:30

Professor schreef:
quadripes schreef:
mijn buitenbeen bepaalt het tempo en de richting (steilheid) van het appuyement. de teugels nemen het paard mee, zorgen voor stelling en nageven (nageeflijkheid bewaren), als de buitenteugel te slap hangt krijg je teveel stelling en dus geen buiging (AR-kwaaltje) en als ie te strak eraan is, kan het buitenachterbeen niet ondertreden of te weinig ondertreden en krijg je dus geen lengtebuiging en wordt het meer wijken (LDR kwaaltje).

Aanvulling:
En wanneer de binnenteugel te strak staat komt het binnenbeen niet naar voren.
Het paard buigt om het binnenbeen, men buigt het paard niet om het binnenbeen, dat doet men wel bij het aanleren, maar goed appuyeren is dat het paard tegen het binnenbeen komt en daardoor buigt, en die buiging is weinig, veel minder als dat men denkt, anders is de voorhand te veel voor, en het paard gaat parallel ten opzichte van de langezijde, schijnbaar is de voorhand voor, dit is optisch bedrog omdat de voorhand smaller is als de achterhand, dient deze iets meer in de bewegingsrichting gebracht te worden zodat de binnenschouder op 1 lijn met de binnenheup is.
International en op vele wedstrijden ziet men verbogen halzen en een schijnbuiging.
De paarden treden schijnbaar voorwaarts zijwaarts maar de achterhand kan dat helemaal niet meer verwerken, het is meer een pootje over, inplaatst van gedragen door de achterhand.

Hier beschrijf je nu precies wat ik al in het vorige topic geschreven heb.
Zeer weinig buiging in een appuyement, trouwens ook niet bij het wijken.

Ik denk inderdaad, dat er even een kleine "spraakverwarring" aanwezig was :D
Want zoals de foto's laten zien, is er weinig verschil in "beenzetting"
Het verschil komt meer tot uiting in de verschillen van binnen- en buitenkant bij de verschillende oefeningen.
En (natuurlijk) de moeilijkheidsgraad voor het paard

Het appuyeren is veel moeilijker voor het paard omdat een paard bijna tot niet opzij kan met zijn ledematen.
Ook dat is natuurlijk al uitgebreid aan de orde gekomen in het andere topic.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:32

Hoe denken jullie over deze zin ;)

"Nageeflijkheid IS er al bij het paard, de ruiter moet zorgen dat die nageeflijkheid BLIJFT"

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:34

een paard kan wel opzij met zijn ledematen, dat moet je nou juist trainen. daarom moet je niet met een jong paard zulke buigingen willen rijden. maar goed, als je haast hebt om je paard te trainen of je traint het gewoon helemaal niet en je wilt toch dat het eruit ziet als buiging, dan buig je de hals in ipv het lijf.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:35

nee, nageeflijkheid is er niet al. die moet je echt trainen. jonge paarden zijn niet van nature nageeflijk, die willen hun plaats in de kudde behouden, willen hun lijf gebruiken als het ze uit komt en hoe het ze uitkomt en zijn zeker niet vanzelf ontspannen in hun hele lichaam en laten zeker niet vanzelf alles los. dat zullen ze moeten leren, dat dat werkelijk kan in aanspanning.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:41

Citaat:
Hier beschrijf je nu precies wat ik al in het vorige topic geschreven heb.
Zeer weinig buiging in een appuyement, trouwens ook niet bij het wijken.

Bij het wijken heeft men helemaal geen buiging.

Citaat:
Ik denk inderdaad, dat er even een kleine "spraakverwarring" aanwezig was :D
Want zoals de foto's laten zien, is er weinig verschil in "beenzetting"
Het verschil komt meer tot uiting in de verschillen van binnen- en buitenkant bij de verschillende oefeningen.
En (natuurlijk) de moeilijkheidsgraad voor het paard
Dus u heeft het nog niet begrepen?
Citaat:
Het appuyeren is veel moeilijker voor het paard omdat een paard bijna tot niet opzij kan met zijn ledematen.
Ook dat is natuurlijk al uitgebreid aan de orde gekomen in het andere topic.

Onzin het paard kan van natuur uit heel makkelijk met de achterhand kruisen, de voorbenen kunnen dit veel slechter, daarom SB rijden zodat de schouders zich kunnen verplaatsen, binnen elleboog tegen het lichaam en buiten elleboog van het lichaam, de schouderbladen kunnen zich verplaatsen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:42

cherie78 schreef:

"Nageeflijkheid IS er al bij het paard, de ruiter moet zorgen dat die nageeflijkheid BLIJFT"

Onzin dan begrijpt u het woord nageeflijkheid niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:30

Professor schreef:
cherie78 schreef:

Onzin dan begrijpt u het woord nageeflijkheid niet.

Dan vraag ik me werkelijk af, wat jij bij jonge paarden dan "doet", zodat die vanzelfsprekende "nageeflijkheid" verdwenen is.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:35

Professor schreef:
Wanneer men dit alleen met de buitenteugel zou doen, dan heeft men het paard niet voorwaarts zijwaarts, dan remt u het paard af bij Appuyeren, snap uw denken even niet dan word het echt modderen.
Men begeleid het paard in de richting waarin het moet gaan, met beide teugels in samenwerking.
Beide teugels in een zo mogelijk licht contact en geen van de teugels meer of minder ten opzichte van elkaar, dat is het ideaal.

Bovendien een kleine aantekening: Wijken voor de kuit heeft net zoveel stelling als dat men rechtuit gaat.

Nee je rijd niet continu met een strak aangespannen buitenteugel. En nee natuurlijk is dat niet het enige wat je doet. Maar ik mag aannemen dat ik hier met ruiters zit te praten die weten of ervaren hebben hoe je een paard in appuyement rijd. Iedereen heeft natuurlijk verschillende hulpen hoe hij de scherpte ervan rijd. Zo gebruikt quadripes haar benen en die heb ik weer nodig voor de buiging (binnenbeen) dit gaat in samenspel met de buitenteugel. En nee dat is zeker geen modderen _O- Binnenbeen en buitenhand werken altijd samen met elkaar. De buiten teugel is niet continu strak aangespannen (Moet je trouwens nooit in zo'n oefening doen, maar goed). Je hand moet wel blijven ademen. Stel ik zit in een appuyement en hij is kwa scherpte te flauw en ik wil gewoon dat ie even wat meer schaart/opzij gaat. Geef ik dat aan met mijn buitenteugel, kneepje open en dicht in het ritme van het paard (en niet continu kneepjes natuurlijk, het gaat op gevoel). Die begrenst idd het voorwaartse waardoor je scherper opzij gaat. Wel binnenhand toestaan zodat de schouder vrij kan blijven grijpen en de beweging niet belemmerd wordt. Zelfde kan je ook doen in wijken. Test het maar in stap om het zelf eens te voelen wat ik bedoel. Het vergt wat Fingerspitzengefuhl.

Ik rijd het paard niet sterker voorwaarts met mijn benen in appuyement, die is van zichzelf al voorwaarts, hij moet buigen om mijn binnenbeen in deze beide oefeningen dus heeft het weinig nut om dat met duwen van mijn buitenbeen te verpesten. Buitenbeen begrenst en ondersteund alleen maar in dit geval.

@ prof, maar met wijken mag het paard toch ook niet kijken in de richting waar hij heen gaat? Als je in het dressuurproevenboekje kijkt staat er volgens mij zoiets als dat je de neusvleugel van het paard mag zien. Maar meer ook niet. ( althands tig jaar geleden stond dat erin)
Ik krijg trouwens het idee alsof u bij iedere reactie een stuk uit een boek overschrijft of heeft u zich dat letterlijk zo aangeleerd om de dingen op deze manier uit te leggen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:49

Van een mobieltje van onderweg met een boek op mijn schoot? Nee dat is gewoon weten. Dat met dat wijken is wat de FEI omschrijft. En scherper heet nog steeds stijler. Denk dat u veel gemist heeft wat ik geschreven heb. Denk ook dat u veel verkeerd voelt net zo als uw veronderstellingen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:00

Anders is niet per definitie verkeerd ;)

Scherper stijler, whatever, zelfs u begrijpt wat ik ermee bedoel.

Maar dit was echt het laatste voor mij hier, ik zei al ik ben geen boekenwurm ben een mens van de praktijk. Degene waar ik het van geleerd heb heeft zijn diploma's ruim behaald (nee geen zelfbenoemde, of Deurne papiertje) Ik denk dat als u minder vastgeroest zou zitten daar nog veel van zou kunnen leren. Of van elkaar kunnen opsteken :) Het is maar net waar je open voor staat.

Hier in iedergeval niet voor nieuwkomers _O- byeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:06

Whinnylando schreef:

Maar dit was echt het laatste voor mij hier, ik zei al ik ben geen boekenwurm ben een mens van de praktijk. Degene waar ik het van geleerd heb heeft zijn diploma's ruim behaald (nee geen zelfbenoemde, of Deurne papiertje) Ik denk dat als u minder vastgeroest zou zitten daar nog veel van zou kunnen leren. Of van elkaar kunnen opsteken :) Het is maar net waar je open voor staat.

prof is gewoon zoals die is :') niet echt een "innemend" persoon qua schrijfstijl.

Maar je niet laten afschrikken door een paar "boekenwurmen" ;)
En gewoon blijven posten :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 07:07

Whinnylando schreef:

Klassieke Dressuur is niet vastgeroest, alleen houd men de taal aangenaam, en begrijpelijk dus gewoon de termen die er voor zijn.
Waarom denkt u niet dat ik leer van anderen? Mij is geleerd dat men van fouten het meeste leert, en fouten maken mensen dus.
En "nieuwelingen" die op zo´n topic voorbij komen begrijpen misschien niet dat wij in discussie willen gaan, en wat van elkaar willen leren zodat wij scherp blijven.
En wat ik schrijf heb ik allemaal in de praktijk meegemaakt, zowel zelf als met lesgeven.
Boekenwurmen, ik moet daar echt om lachen, hoe heeft u vroeger geleerd op school??

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:39

Dankjewel Cherie, het geeft me de moed om het nog 1 keer te proberen.

@ Professor, juist omdat ik in mijn post van 23:35 een uitleg geef van hoe ik het dan doe en uw antwoord daarop is: "Denk ook dat u veel verkeerd voelt net zo als uw veronderstellingen." Denk ik dat u juist de discussie niet aan wil over het rijtechnische stuk. In twee zinnen wordt het compleet afgekraakt en overheen gegaan omdat het niet precies zoals in uw boekje is. En dan denk ik: Vastgeroest...
Juist als u dan zegt we willen van elkaar leren, denk er dan over na en ga er op in :)

Voordat u denkt dat ik denk dat het hier allemaal fout is wat er geschreven wordt zeker niet. Dat is het enige wat me samen met de woorden van cherie nog heeft doen besluiten nog een post te zetten hier. Als het dan weer in twee zinnen afgedaan wordt als: " Ow daar heb je weer iemand die niet kan rijden en die doet het ALLEMAAL verkeerd" dan ben ik er wel klaar mee. Als we hier zijn voor de discussie doe er dan wat mee.

Dus kom maar op, jullie mening over: Rijden van binnenbeen naar buitenhand.

quadripes

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:45

ik rijd alleen in wendingen en hoeken van binnenbeen naar buitenhand. en op de rechte lijnen in stelling.

Whinnylando

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:55

Voor mij is het de rode draad in het rijden. Ik moet altijd teruggaan op dit, voor mij, basisprincipe om juist te blijven rijden en niet de verkeerde hulpen te geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 08:57

Het ideaal is dat men het paard tussen twee teugels rijdt, dus ook wanneer men zegt binnenbeen tegen de buitenhand rijden doet men dat in wendingen.
De buitenteugel geeft de halve ophouding, de binnenteugel geeft na dat is het grondbeginsel.
Maar wanneer men verder gaat en met stang en trens gaat rijden dan opeens gaat men deze veranderen???
Bij een gebroken trens kan men dat tegen de buitenhand rijden, maar met stang en trens moet men werkelijk met beide teugels dezelfde verbinding hebben.
Daarom leer ik mijn leerlingen dit van begin af aan, en verlaat het grondprincipe op trens niet in de wendingen,
Waarom men dit doet, om de ruiter niet te laten terugwerken met de binnenhand, men geeft het binnenbeen door na te geven met de binnenhand de ruimte, men geeft hem vrij, net zo als men dat doet bij het aangalopperen.
Maar wat doet men dan in de wending om de achterhand?? Daar geeft men na met de buitenhand, het is bij elke oefening anders en zoals quadripes het beschrijft word het gehandhaafd.
Het nadeel wanneer men dit doortrekt is een buitenhand die te veel wil doen, de verbinding is in beide teugels gelijk, er mag geen verschil zijn in gewicht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:00

Het nageven met de buitenteugel doet men bij pirouettes en zijgangen, anders zou men het buitenachterbeen "vasthouden".
Denkt u daar maar eens over na, waarom het systeem buitenteugel gekomen is en in wat voor situaties.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:04

In de wending om de achterhand naar links is het dan beide handen naar links. Ruiter binnenbeen geeft ritme aan en buiging, buitenteugel ligt dan vanzelf al tegen de hals aan en geeft zo de juiste druk die het paard al gewend is met het rijden van binnenbeen naar buitenhand.

Het is niet zo dat men altijd meer druk heeft op de buitenteugel, het komt wel neer op het principe zoals u het uitlegt. Maar als voorbeeld een schoudervoor is prima te rijden zo. De controle is dan binnenhand vrijgeven om te kijken of men juist met de benen rijd en niet de oefening erin trekt met de binnenteugel.

edit: uw laatste post zag ik pas later. De buitenhand mag natuurlijk geen "starre" hand zijn :)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 11-06-11 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:09

Whinnylando schreef:
In de wending om de achterhand naar links is het dan beide handen naar links. Ruiter binnenbeen geeft ritme aan en buiging, buitenteugel ligt dan vanzelf als tegen de hals aan en geeft zo de juiste druk die het paard al gewend is met het rijden van binnenbeen naar buitenhand.

Het is niet zo dat men altijd meer druk heeft op de buitenteugel, het komt wel neer op het principe zoals u het uitlegt. Maar als voorbeeld een schoudervoor is prima te rijden zo. De controle is dan binnenhand vrijgeven om te kijken of men juist met de benen rijd en niet de oefening erin trekt met de binnenteugel.

Vergeet u nu niet dat de buitenhand tegen de hals naar voren gebracht word, dit is zo mooi beschreven en zo heb ik het geleerd in Nederland de 3e teugel werking (Duits hand Schließen) De binnenhand geeft de 1e teugelwerking (hand öffnen) dit is miniem gegeven bij paarden die het beheersen, dat tactmatig drijven natuurlijk niet vergeten, maar het paard wend daarbij door de buitenkuit.
En wanneer men deze hulpen geeft geeft men automatisch na met de buitenteugel.
Dat is nl dat nooit erbij verteld word dat nageven van de buitenhand/teugel.
Dat slaat men over, en dat overdreven denken aan die buitenteugel, men begrenst de schouders ermee, men stuurt met de voorhand en rijdt op de achterhand om het primitief te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Professor op 11-06-11 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:13

Ja inderdaad. Zou je de buitenhand bij je houden, en niet de ruimte geven voor de buiging, werk je het paard juist terug in beweging en kan men het stappen in de achterhand wel vergeten.

Toevoeging: Wending om de achterhand vind ik zo ongeveer de lastigste oefening om correct uit te voeren %)

Citaat:
Dat is nl dat nooit erbij verteld word dat nageven van de buitenhand/teugel.
Dat slaat men over, en dat overdreven denken aan die buitenteugel, men begrenst de schouders ermee, men stuurt met de voorhand en rijdt op de achterhand om het primitief te zeggen.

Dankjewel voor de tip, dat is echt iets wat ik voor mezelf moet blijven herhalen tijdens het rijden, dan gaat het weer goed :)
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 11-06-11 09:34, in het totaal 3 keer bewerkt