LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:07

tjoppie schreef:
Het blijkt dat u dat niet weet, als u dat wel zou weten zou er niet zoveel onzin geschreven worden door u. U kunt het misschien theoretisch allemaal wel weten, maar van de praktijk, en dan bedoel ik het zien in het echt, daar snapt u helemaal niks van.

Weet u tjoppie het is opvallend dat u alleen maar in de aanval gaat, iedereen een sneer geeft dat zij het niet weten maar onderbouwen de theorie ho maar, het is hier een topic op een forum waar men werkelijk de praktijk niet toepassen kan.
En waarom verondersteld u steeds dat anderen het niet weten kunnen, dat is alleen veronderstellen en wanneer men goed lezen kan zijn er meer mensen die weten wat LDR is, zo moeilijk is dat ook niet.
En met alle respect maar u schiet alleen maar dwars maar er steekt niets onderbouwend erachter.
Het zijn van uw kant helaas losse flodders, murphy onderbouwd legt uit van uw kant komt niets geheel niets.
Wat u doet is de contra partij proberen te intimideren en te schrijven houd je mond.
Dan denk ik dat u van goede huizen moet komen om dit te bereiken, opvallend is wel dat SJ ook zo´n houding heeft.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-06-11 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:08

tjoppie schreef:
Dat heeft niks met deze discussie te maken want Edward rijd geen LDR, dus al die vergelijkingen tussen toot en andere ruiters is enorme koeienpoep die helemaal nergens over gaat, want nogmaals Edward rijd geen LDR!

(en dan onderdruk ik nu het typen van het woord sukkels)

Gal rijdt LDR! Kijk naar álle paarden die hij rijdt of gereden heef: LDR!

tjoppie

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:16

Laat maar eens zien dan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:20

Laatst bijgewerkt door Professor op 17-06-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:21

Professor schreef:
tjoppie schreef:
Het blijkt dat u dat niet weet, als u dat wel zou weten zou er niet zoveel onzin geschreven worden door u. U kunt het misschien theoretisch allemaal wel weten, maar van de praktijk, en dan bedoel ik het zien in het echt, daar snapt u helemaal niks van.

Weet u tjoppie het is opvallend dat u alleen maar in de aanval gaat, iedereen een sneer geeft dat zij het niet weten maar onderbouwen de theorie ho maar, het is hier een topic op een forum waar men werkelijk de praktijk niet toepassen kan.
En waarom verondersteld u steeds dat anderen het niet weten kunnen, dat is alleen veronderstellen en wanneer men goed lezen kan zijn er meer mensen die weten wat LDR is, zo moeilijk is dat ook niet.
En met alle respect maar u schiet alleen maar dwars maar er steekt niets onderbouwend erachter.
Het zijn van uw kant helaas losse flodders, murphy onderbouwd legt uit van uw kant komt niets geheel niets.
Wat u doet is de contra partij proberen te intimideren en te schrijven houd je mond.
Dan denk ik dat u van goede huizen moet komen om dit te bereiken, opvallend is wel dat SJ ook zo´n houding heeft.

Hoe bedoeld u. Vind u het een aanval omdat ik zeg dat u geen jota snapt van de praktijk en het alleen in theorie weet? Ik heb mijn mening over de practische, uitvoerende kant van dit vraagstuk uitgebreid neergezet. Dat u dat niet begrijpen kan, daar kan ik niks aan doen. Ik vind de theorie een leuk iets, maar zoals met alles is het in theorie leuk, maar werkt het in de praktijk toch echt heel anders. Ik proef uit uw posts dat u mijlen ver van de praktijk staat. Bijna net zo erg als Den Haag van de bevolking af.
En in Den Haag klopt het ook allemaal best wel hoor wat ze theoretisch bazelen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:22

tjoppie schreef:
Laat maar eens zien dan.

Afbeelding Afbeelding

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:22

Professor schreef:
tjoppie schreef:
Laat maar eens zien dan.

http://www.youtube.com/watch?v=6SAMRcSsH-s

Wilt u een bril erbij?

Dat bedoel ik. Wat doorbuigen en een keer wat ronder instellen is geen LDR. Verschil tussen theorie en praktijk. Sorrie maar met dit voorbeeld geeft u dus zelf aan precies wat ik bedoel. Lekenpraat dus!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:25

cherie78 schreef:
tjoppie schreef:
Laat maar eens zien dan.

Afbeelding Afbeelding

Cherie, alsjeblieft zeg! doe niet zo onnozel! De eerste foto, WAT heeft dat in hemelsnaam met LDR te maken? In hemelsnaam. Als jij dat als LDR ziet, dan heb je nog een hele lange weg te gaan.
En ook de tweede foto is het paard alleen iets dieper ingesteld, heeft ook niks met LDR te maken. Vind het overigens wel een hele mooie ontspannen foto, waar Edward er echt in alle rust opzit zonder enig getrek of wat dan ook. Heel netjes!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:27

murphy102 schreef:
Tjoppie,

1. Waaróm dient een trainingsmethode dan aangepast te worden?
2. Waaróm wel de basis klassiek ("of modern") en daarna niet meer?
3. Wát is dan het verschil tussen modern en LDR (wat je pas op topniveau toe mag passen, volgens jou)?
4. Wélk belang zie jij dan om op topniveau LDR te rijden ipv Klassiek?
5. Kún je dan op de Klassieke manier "dat lijf niet voorbereiden op de inspanning die het moet gaan leveren"?

Tjoppie, bedankt voor je heldere "onderbouwingen"!.
Zullen we het samen dan maar even doornemen, want dit zijn vragen nav jouw woorden:

Vraag 1:
Míjn antwoord zou zijn:
Je hébt helemaal geen methode nodig, dan hoeft die ook niet "aangepast" te worden met weer een ándere methode.
Biedt je paard een duidelijke opleiding aan, Klassiek bijv., dan hoef je niet te "rommelen" met methodes.

Vraag 2:
Deze vraag zou ík dus beantwoorden met een wedervraag: Waarom niet doorgaan op de ingeslagen weg, hetzij klassiek, hetzij "modern"? Waarom zou dat niet afdoende zijn?

Vraag 3:
Volgens mij is het één pot nat!

Vraag 4:
Ja, die vraag zul je echt zelf moeten beantwoorden, want mijn antwoord zou zijn: Er is géén belang, géén meerwaarde!

Vraag 5:
Nou en óf kun je op de Klassieke manier je paard gymnastiseren tot op Grand Prix niveau toe!
Daar hebben we vele mooie oefeningen voor, die zelfs in je dressuurproevenboekje staan...?! Waarom staan die daar dan in kun je jezelf afvragen.
Daar hebben we dus geen LDR/Hyperflexie voor nodig. Anders kunnen we die oefeningen er ook wel uit halen, ook op GP niveau! Want dan houdt dat gewoon in dat die oefeningen puur gedaan worden omdat "ze nu eenmaal gevraagd worden"!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:28

Citaat:
Hoe bedoeld u. Vind u het een aanval omdat ik zeg dat u geen jota snapt van de praktijk en het alleen in theorie weet? Ik heb mijn mening over de practische, uitvoerende kant van dit vraagstuk uitgebreid neergezet. Dat u dat niet begrijpen kan, daar kan ik niks aan doen. Ik vind de theorie een leuk iets, maar zoals met alles is het in theorie leuk, maar werkt het in de praktijk toch echt heel anders. Ik proef uit uw posts dat u mijlen ver van de praktijk staat. Bijna net zo erg als Den Haag van de bevolking af.

tjoppie, u oordeelt over iets dat u niet weet, en u onderbouwd niets helemaal niets.
U bent het type dat zegt dat de muur zwart is maar in wezen ziet iedereen dat hij wit is.
Wat u nu weer schrijft duidt daarop, u haal alles andere daarbij maar omgaat de kern, dat is typisch voor aanhangers van LDR.
Wat u proeft of niet proeft u oordeeld over iemand waarvan u niet weet of hij met twee benen in de praktijk staat, men heeft ook mensen die zowel in de theorie geschoold zijn en ook in de praktijk, en in de paardensport is het nu eenmaal zo en met vele andere sporten dat diegene die trainer zijn ook een heleboel theorie geleerd hebben, en die niet stilstaan nadat ze hun papiertje gehaald hebben, en die zich verder verdiepen in de sport, en ook de andere methoden kennen.
Proeft u nog eens na een slok water en droog brood, dan zijn uw smaak papillen weer schoon.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:29

Tjoppie, een paard wat zo diep "ingesteld" staat...... doet dat paard dat uit zichzelf?
Het neemt de "gewone" trainingshouding aan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:29

tjoppie schreef:
Dat bedoel ik. Wat doorbuigen en een keer wat ronder instellen is geen LDR. Verschil tussen theorie en praktijk. Sorrie maar met dit voorbeeld geeft u dus zelf aan precies wat ik bedoel. Lekenpraat dus!

U schrijft net zo onbeschoft als SJ, respectloos tegenover anderen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:32

Professor schreef:
Citaat:

tjoppie, u oordeelt over iets dat u niet weet, en u onderbouwd niets helemaal niets.
U bent het type dat zegt dat de muur zwart is maar in wezen ziet iedereen dat hij wit is.
Wat u nu weer schrijft duidt daarop, u haal alles andere daarbij maar omgaat de kern, dat is typisch voor aanhangers van LDR.
Wat u proeft of niet proeft u oordeeld over iemand waarvan u niet weet of hij met twee benen in de praktijk staat, men heeft ook mensen die zowel in de theorie geschoold zijn en ook in de praktijk, en in de paardensport is het nu eenmaal zo en met vele andere sporten dat diegene die trainer zijn ook een heleboel theorie geleerd hebben, en die niet stilstaan nadat ze hun papiertje gehaald hebben, en die zich verder verdiepen in de sport, en ook de andere methoden kennen.
Proeft u nog eens na een slok water en droog brood, dan zijn uw smaak papillen weer schoon.

Ik kan hetzelfde over u zeggen Professor, echt precies hetzelfde. U bent neerbuigend richting andersdenkenden niet gehinderd door enige kennis. Ik heb mijn visie vanuit de praktijk duidelijk onderbouwd, duidelijker dan welke quote uit welk middeleeuws boek ooit zou kunnen.

Wat u nu doet is typisch een actie voor mensen die geen raad meer weten en geen antwoorden meer hebben, slaan ipv antwoorden. En dan ook nog eens met de meest onnozele kreten.
Ik zou zeggen, ga eens in de leer bij wat lichte tour ruiters welke dit proces ingaan eventueel. Wellicht kleurt het uw middeleeuwse gekleurde bril weer enigsinds in perspectief.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:35

cherie78 schreef:
Tjoppie, een paard wat zo diep "ingesteld" staat...... doet dat paard dat uit zichzelf?
Het neemt de "gewone" trainingshouding aan.

(ik mag niet meer de frse "je bent gek gebruiken" anders had ik dat gedaan)

Of hij hapt naar een vlieg! Wat gewone trainingshouding? Snap jij nou werkelijk niet dat paarden niet constant in die houding gereden worden? Heb je nou echt alles van horen zeggen en nog nooit zelf ergens in verdiept om je een eigen mening te vormen? Hoe kom je er in hemelsnaam bij om zulke onzin te verkondigen?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:36

Professor schreef:
tjoppie schreef:

U schrijft net zo onbeschoft als SJ, respectloos tegenover anderen.

pardon? zegt wie? maargoed, slaan is natuurlijk een alternatief als je het niet meer weet. Maar ik incasseer hem wel hoor, vind ik geen probleem. Het maakt wel gelijk mijn punt duidelijk

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:37

Dank voor de foto's Cherie.

Tjoppie, WAT HOUDT VOLGENS JÓU LDR IN...????
Graag een wat duidelijkere onderbouwing. Moeten er ook nog wat foto's bij van paarden met dubbelgevouwen halzen,....lekker flexen?!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:44

dat heb ik op je vorige vragen beantwoord murphy.

En ik heb ook gezegd wat ik ervan vind, staat twee bladzijdes terug uitgebreid beschreven, dus ik snap het punt van deze post niet zo heel erg. Behalve dat er misschien wat frustratie bij jou uit moet?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:45

tjoppie schreef:
Citaat:
En dat je vindt dat alleen ruiters vanaf het niveau subtop ter zake kundig zijn om LDR toe te passen. Vindt je dus (red.) dat in de basissport klassiek gereden dient te worden?

Ja. Ik vind dat je zeker een bepaald niveau moet hebben qua africhting van zowel ruiter als paard om deze technieken toe te passen. In de basissport moet vooral correct gereden worden, dat kan modern zijn dat kan klassiek zijn, maar dat kan nooit de uitvoerende LDR techniek zijn.

Citaat:
Zie jij een belang voor het paard om LDR gereden te worden, ipv klassiek?
Ik zie wel belangen op topniveau bij top paarden en top ruiters ja. Ik ben het ermee eens dat het voor een leek niet vriendelijk kan ogen, net zoals ik het niet vriendelijk vind ogen als er zo een jong turnstertje binnenstebuiten wordt gevouwen. Echter daar zitten ook belangen bij voor het lijfsbehoud van dat turnstertje op dat niveau. Zo zie ik het ook met de topsportpaarden onder de topruiters. Het is een vorm van het lijf voorbereiden op de inspanning die het straks moet gaan leveren in de ring.

Citaat:
Wat denk jij dat Anky/Bartels in de LDR-methode ziet?

zie hierboven, ik vind het niet vriendelijk ogen, maar ik snap wel waar het vandaan komt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:46

tjoppie schreef:
murphy102 schreef:
Tjoppie,

1. Waaróm dient een trainingsmethode dan aangepast te worden?

Hoe bedoel je? Het lijkt me logisch dat je niet ieder paard op dezelfde manier traint. Ik mag toch hopen dat ik dat niet uit hoef te leggen aan een deskundige zoals jij. Maar als jij die uitleg nodig hebt om meer inzicht te krijgen in paarden en hun trainingsmethode's dan wil ik dat best wel uitleggen hoor, geef maar een gil.

Citaat:
2. Waaróm wel de basis klassiek ("of modern") en daarna niet meer?

Waarom is het na de basis niet meer klassiek of modern? waar schrijf ik dat en hoe kom jij tot die conclusie? Ik schrijf dat LDR niet bij basisruiters thuishoort, niet dat er na de basis geen klassiek of modern getraint word.

Citaat:
3. Wát is dan het verschil tussen modern en LDR (wat je pas op topniveau toe mag passen, volgens jou)?

Weet je ik vind dit een schokkende vraag voor iemand die zo duidelijk een mening heeft omdat dit een schrijnend voorbeeld is van nul comma nul kennis hebben van de materie. LDR is een techniek, geen methode van rijden. Ik meen het serieus. Jij, jij die zo een grote mond heeft en dat niet eens weet, ik vind het schokkend.

Citaat:
4. Wélk belang zie jij dan om op topniveau LDR te rijden ipv Klassiek?

Wat ik als belang kan zien heb ik in mijn vorige post beschreven, en dat haal je zelfs aan in je volgende vraag. Nogmaals LDR is een technische oefening geen rijmethode.

Citaat:
5. Kún je dan op de Klassieke manier "dat lijf niet voorbereiden op de inspanning die het moet gaan leveren"?

Blijkbaar niet goed genoeg.

tjoppie

tjoppie schreef:
In mijn ogen is het een methode als je constant LDR toepast. Dat is niet het geval. En omdat het niet een constante factor is in het rijden kan je beter spreken van een technische oefening.

Professor

Citaat:
Ik kan hetzelfde over u zeggen Professor, echt precies hetzelfde. U bent neerbuigend richting andersdenkenden niet gehinderd door enige kennis. Ik heb mijn visie vanuit de praktijk duidelijk onderbouwd, duidelijker dan welke quote uit welk middeleeuws boek ooit zou kunnen.

Wat u nu doet is typisch een actie voor mensen die geen raad meer weten en geen antwoorden meer hebben, slaan ipv antwoorden. En dan ook nog eens met de meest onnozele kreten.
Ik zou zeggen, ga eens in de leer bij wat lichte tour ruiters welke dit proces ingaan eventueel. Wellicht kleurt het uw middeleeuwse gekleurde bril weer enigsinds in perspectief.

Het quoten uit boeken is niet mijn stijl, helaas loopt u achter iets aan door uw eigen onkentnissen over de biomechanica van het paard, het verdiepen in meerdere methoden van rijden is mij niets vreemds, ook andere rij stijlen zoals het berijden van gang paarden.
De LDR heeft niets nieuws helemaal niets het is een copy van de leer van Baucher die het paard eerst voor losmaakte en diep instelde, hij heeft het toen in zijn tweede opvattingen gecorrigeerd waarbij hij nooit tot de volkomen verzameling gekomen is en dit beeld zien wij nu weer terug.
Het is een systeem dat de volledige onderwerping van het paard aan de ruiter voorstaat, het is het mechaniseren van het paard het denkvermogen eruit halen en nieuw programmeren, het heeft niets met het vormen van een combinatie te doen maar een paard te onderwerpen en te breken.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:50

Professor schreef:
Citaat:

Het quoten uit boeken is niet mijn stijl, helaas loopt u achter iets aan door uw eigen onkentnissen over de biomechanica van het paard, het verdiepen in meerdere methoden van rijden is mij niets vreemds, ook andere rij stijlen zoals het berijden van gang paarden.
De LDR heeft niets nieuws helemaal niets het is een copy van de leer van Baucher die het paard eerst voor losmaakte en diep instelde, hij heeft het toen in zijn tweede opvattingen gecorrigeerd waarbij hij nooit tot de volkomen verzameling gekomen is en dit beeld zien wij nu weer terug.
Het is een systeem dat de volledige onderwerping van het paard aan de ruiter voorstaat, het is het mechaniseren van het paard het denkvermogen eruit halen en nieuw programmeren, het heeft niest met het vormen van een combinatie te doen maar een paard te onderwerpen en te breken.

Dat is uw interpretatie van de Theorie. Hoeft niet een correcte mening te zijn in de praktijk.
En laten we even eerlijk zijn zeg, het complete arsenaal aan middeleeuwse boeken is ondertussen wel uit uw posts samen te stellen, het enige wat u doet is hele passages uit boeken overtypen al dan niet gekleurd met een eigen ondeskundige mening van de praktijk
Vooral de laatste zin is suggestief en vooral ook heel beledigend richting de ruiters welke deze technische oefening toepassen. Ik vind dat dus echt uitspraken van leken, kan er niks meer of minder van maken

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:55

Citaat:
Dat is uw interpretatie van de Theorie. Hoeft niet een correcte mening te zijn in de praktijk.
Vooral de laatste zin is suggestief en vooral ook heel beledigend richting de ruiters welke deze technische oefening toepassen. Ik vind dat dus echt uitspraken van leken, kan er niks meer of minder van maken

Nee dat is een beoordeling van de praktijk, technische of rijtechnische oefeningen dat is juist het verschil die nuance die begrijpt u niet, technisch is mechanisch.
En beledigen doe ik de ruiters niet, maar hun denkwijze verfoei ik.
Zij rijden geen van alle "licht", geven geen moment na, en hangen achterover om de mechanische kracht te kunnen weerstaan.
De paarden hebben geen buiging in de grote gewrichten en blijven statisch, in de verzamelde oefeningen.
De lengtebuiging word verdoezeld bij het appuyeren door de voorhand veel te ver voor te zetten.
De verzamelde draf word niet meer gereden het is een veredelde Arbeidsdraf, waarom, omdat anders de paarden in een zweefdraf zouden overgaan, rijtechnisch is het nl een Kunst om de verschillende draf tempi te kunnen rijden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:58

Is er geen middenweg mogelijk?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:59

tjoppie schreef:
dat heb ik op je vorige vragen beantwoord murphy.

En ik heb ook gezegd wat ik ervan vind, staat twee bladzijdes terug uitgebreid beschreven, dus ik snap het punt van deze post niet zo heel erg. Behalve dat er misschien wat frustratie bij jou uit moet?

Ik had je toch iets slimmer geacht...!
Dit was natuurlijk een "grapje" van mijn zijde, omdat die zgn. antwoorden inhoudloos zijn...!