Sodeletuut schreef:Ja ik ben het er zeker mee eens dat mensen goede en slechte ervaringen kunnen onthouden. Maar een paard kan niet DENKEN: 'ik heb even geen zin vandaag'. Een paard luistert niet naar jou omdat het lichamelijke of psychische problemen heeft opgelopen door eerdere ervaringen. En ja, ook succes ervaringen bij een paard (die bij jou geen succes ervaring zijn), worden onthouden. Daarom is het inderdaad belangrijk om altijd goed af te sluiten. Maar betekent niet dat je op een bokkend paard door moet pakken en gestoord moet gaan doen tot het einde. Ik ben van mening dat het ook prima werkt om dan wat anders te gaan doen en daar goed mee af te sluiten. Grondwerk bijvoorbeeld.
IK denk 90% van de gevallen heb je gelijk, de overige niet. Een paard hoeft echt niet altijd lichamelijke of psychische problemen te hebben opgelopen door eerdere ervaringen als ze een keer niet doen wat jij vraagt.
Soms moet je wat bokken uitzitten voor het paard door heeft dat bokken geen zin heeft. In de echte paardenwereld kan je niet altijd alles oplossen door eindeloos grondwerk. Meestal zit de fout wel in de basis maar niet altijd. Er zijn ook onder de paarden wel dieren die echt niet willen werken of die je er echt af willen hebben al heb je er nog zo lang mee getutteld.