zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:44

Ik gebruik mijn zweep om commando's te geven :)
Stukje duidelijheid en afstand houden tijdens vrijheidsdressuur en IDEAAL voor commando's aan de lange lijnen ;)

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:15

met rijden heb ik mijn zweep echt nodig, omdat ze anders ontzettend gaat klieren. (ik hoef haar dan niet te slaan als ik mijn zweep heb, maar dan is ze gewon braaf)
maar met grondwerk/longeren kan ik er juist geen zweep bij hebben, momdat ze dan juist gaat klieren en zonder zweep heel braaf is.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:18

Ik vind een zweep niet per definitie zielig, een paard gaat niet uit zichzelf voor je werken.
Het betekent natuurlijk niet dat je maar als een wilde moet gaan slaan omdat hij niet luistert.
Maar een corrigerende tik of een hulpje om hem wakker te maken, daar is naar mijn idee niks mis mee.
De mensen die de zweep zielig vinden rijden vaak zelf of met sporen of trekken ontzettend in de mond van hun paard, dat vind ik pas zielig. ;)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:21

Geen problemen met een zweep mits die goed gebruikt wordt.
Niet onnodig een paard aframmelen daar ben ik érg op tegen.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:30

maai_ke schreef:
Ik vind een zweep niet per definitie zielig, een paard gaat niet uit zichzelf voor je werken.
Het betekent natuurlijk niet dat je maar als een wilde moet gaan slaan omdat hij niet luistert.
Maar een corrigerende tik of een hulpje om hem wakker te maken, daar is naar mijn idee niks mis mee.
De mensen die de zweep zielig vinden rijden vaak zelf of met sporen of trekken ontzettend in de mond van hun paard, dat vind ik pas zielig. ;)

helemaal mee eens :j

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:26

amziss schreef:
saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Ik vind het verschil tussen : een zweep gebruiken als hulp en een zweep gebruiken om je paard verrot te slaan heeeel groot :o . Het paard heeft ook gevoel, hij voelt immers ook een vlieg op zijn bil dus...

Helemaal mee eens! Als je een zweep goed gebruikt is dit zeker niet zielig

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:22

Als je hem gewoon gebruikt om te corrigeren is er niks zieligs aan.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:51

Volgens mij is de bedoeling van een zweep om je hulpen te verduidelijken of gewoon als hulp, bijvoorbeeld bij middendraf, dat je een beetje 'tikjes' geeft zodat ie reageert, gewoon dat je dingen duidelijk maakt, een zweep is niet bedoelt voor straf.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:55

Of het gebruik van de zweep zielig is? Ik vind dat dat echt helemaal afhangt van hoe je de zweep gebruikt en wanneer.
Ik vind dat een corrigerende tik best mag en ook helemaal niet zielig. Maar wanneer je onterecht gaat zitten slaan is dat
natuurlijk een heel ander verhaal.

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:30

Ik doe het voor VD een verlenging voor me arm. :)
Maar als je je pony slaat en zo, Dan vind ik het wel zielig.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:39

Op de manege waar ik vroeger reed moest ik van de instructrice bij sommige pony's de zweep bovenhands vastpakken en flink uithalen op hun achterwerk. Bizar als ik erop terug kijk en vooral arme pony's... die hebben nogal wat petsen gehad hoor.

Verder ben ik absoluut niet tegen de zweep. In principe ben ik tegen geen enkel hulpmiddel als get gewoon goed wordt gebruikt. Dat is helaas niet altijd het geval.

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:07

het licht eraan hoe je die gebruikt !
je kan je paard een tikje geven om zijn achterhand meer te laten werken , of je paard wat sneller te laten lopen.
maar je kan hem ook hard slaan dat is natuurlijk mishandeling.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:52

Ik gebruik mijn zweep om duidelijk te zijn in wat ik wil, en zo nodig te corrigeren.
Ik vind een zweep ook zeker niet zielig, ik vind het eerder zielig als een hulp niet goed doorkomt en je verduidelijkt hem niet (al dan niet door behulp van zweep), en word daarna boos op je paard dat hij/zij het niet goed doet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:02

Het ligt er inderdaad aan hoe je hem gebruikt.. Maar als je objectief kijkt, is het eigenlijk afschuwelijk wat er rondom ons gebeurt.

Hoe vaak zie je wel niet dat paarden de bak rondgeslagen worden omdat ze niet genoeg dat achterbeen gebruiken. Vaak zijn het paarden die van nature stuwen en geen mooi achterbeen hebben. Slaan is dan niet bepaald een oplossing, maar daar zijn ruiters blind voor. Ze moeten maar luisteren. :7

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:37

Ik vind het niet zielig !!

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:25

ik zie het meer als ondersteuning.
paard moet reageren op je been, doet hij dat niet kan je hem een klein tikje geven ter verduidelijking of ter ondersteuning :)

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 07:24

love_shyboy schreef:
Hmm, waarom zou het zielig zijn?

Is het niet zieliger als je letterlijk in je paard zn buik moet trappen om em vooruit te krijgen?

Het is allebei zielig. Je kan er beter voor zorgen dat je paard voor je wilt werken, zonder gemep met de zweep en gestomp met de hakken. Ik rijd zonder zweep. In het verleden heb ik wel met zweep gereden. De manege waarop ik leerde paardrijden (Liethorp) leerde ons ook aan de zweep flink te gebruiken. Als je dit niet deed, werd er keihard tegen je geschreeuwd. Even een verhaal hoor:

Ik zal haar nooit vergeten. Degene van wie ik les kreeg, Evelien (verschrikkelijk mens). Had me op een 3.5 jarige gezet die net 3 weken in was gereden, Okki heette die. Toen hij de hoeken niet in wilde, moest ik hem slaan van haar. Ik deed dit niet, ik vond het zielig omdat ik wist dat het geen onwilligheid was van het paard maar meer verwardheid. Evelien begon letterlijk: " Geef hem eens 3 keiharde meppen. Draai die zweep om en sla hem die hoek in! Sla hem die hoek in! Waarom doe je het nou niet?! Hoor je me niet ofzo?! Sla hem nu godveredomme die hoek in!" Zonder overdrijven. Nou ik heb het mooi niet gedaan. En dat was niet het enige. Was nog een ander paard. Lazarus, dat het gewoon niet zag zitten ofzo, was wat opstandig. Evelien besloot een les mee te rijden met ons, op Lazarus om 'hem even aan te pakken'.. Ik zeg je eerlijk: ik heb nog nooit iemand er zo vreselijk lustig op los zien slaan, als dat verschrikkelijke mens op dat arme beest. Op een gegeven moment is ze zelfs afgestapt om hem met de ene hand vasthoudend aan de teugel, met de andere hand op zijn flank en been te meppen. Dat wijf was echt gestoord. Die manege, ik zou er nog niet dood gevonden willen worden. Zoals hij toen was tenminste, het was wel al meer dan 10 jaar geleden.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:40

Bij nader inzien was het niet zo netjes van me, haar naam te noemen, wie weet heeft ze nu veel spijt en is ze totaal veranderd. Helaas kan ik het bericht niet meer bewerken. Ik bedoelde meer te zeggen dat een zweep vrij snel gebruikt word als tool om mee af te reageren of gewoon echt schade aan te richten.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:47

Stel dat je een puppy kreeg, en je kreeg er meteen een zweep bij. Zou dat zielig zijn?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:51

IngeT schreef:
Stel dat je een puppy kreeg, en je kreeg er meteen een zweep bij. Zou dat zielig zijn?

Inderdaad, en Lazarus was ook nog erg jong en nog maar net op de manege, moest waarschijnlijk gewoon wennen. Was echt heel naar allemaal, gelukkig vind ik mezelf niet meer op plekken als dat en loop ik tegenwoordig met een grote boog om zulke mensen en situaties heen.

NinaBoyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:49

Ik vind een zweep niet zielig. Als die van mij na 100 keer been nog niet reageert krijgt hij gewoon een tikje, klaar. Als hij luisterd krijgt hij die niet, dus het is zijn keus.

Het hangt er net van af door wie en hoe het wordt gebruikt.

Soraya198

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:51

Ik vind een zweep niet zielig, omdat ik zelf er nooit mee sla het is meer van let op (anders struikelt ze of kijkt niet goed uit) En om mijn beenhulp te versterken als ze een bui heeft waar ze niet wil werken ;)

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:00

Daphne1994 schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

+Belonen

Ik weet niet of het al gezegd is want heb niet alles gelezen maar tijdens het mennen gebruik ik de zweep ook om de paarden te belonen door de zweep op te rollen en over hun bips te wrijven!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:47

Yamcha schreef:
Als je er consequent mee bent, hoef je niet echt vaak bij te tikken hoor. Zie liever een goede tik met zweep, een of twee keer, en daardoor een paard wat fijn aan het been is, dan dat achterlijke geprik met die sporen steeds....... en die onduidelijkheid is niet zielig, zeker?

Ja dan zijn sporen veel erger dat is de hele tijd maar met de zweep hoef je het meestal maar 1 of 2 keer ofzo te doen!
Dat is toch niet zielig!!!!!

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:45

nee ik vind een zweep absoluut niet zielig.' maar je moet hem wel goed gebruiken. ik kwam laatst iemand tegen die het grappig vond dat ze haar zweep kapot had geslagen. zelf vind ik dat dan weer net te ver gaan .. :(