Stukje duidelijheid en afstand houden tijdens vrijheidsdressuur en IDEAAL voor commando's aan de lange lijnen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maai_ke schreef:Ik vind een zweep niet per definitie zielig, een paard gaat niet uit zichzelf voor je werken.
Het betekent natuurlijk niet dat je maar als een wilde moet gaan slaan omdat hij niet luistert.
Maar een corrigerende tik of een hulpje om hem wakker te maken, daar is naar mijn idee niks mis mee.
De mensen die de zweep zielig vinden rijden vaak zelf of met sporen of trekken ontzettend in de mond van hun paard, dat vind ik pas zielig.
amziss schreef:saskiakefie schreef:Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:
-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren
Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Ik vind het verschil tussen : een zweep gebruiken als hulp en een zweep gebruiken om je paard verrot te slaan heeeel groot. Het paard heeft ook gevoel, hij voelt immers ook een vlieg op zijn bil dus...
love_shyboy schreef:Hmm, waarom zou het zielig zijn?
Is het niet zieliger als je letterlijk in je paard zn buik moet trappen om em vooruit te krijgen?
IngeT schreef:Stel dat je een puppy kreeg, en je kreeg er meteen een zweep bij. Zou dat zielig zijn?
Daphne1994 schreef:Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:
-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren
Yamcha schreef:Als je er consequent mee bent, hoef je niet echt vaak bij te tikken hoor. Zie liever een goede tik met zweep, een of twee keer, en daardoor een paard wat fijn aan het been is, dan dat achterlijke geprik met die sporen steeds....... en die onduidelijkheid is niet zielig, zeker?