Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerSophia

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:22

Als het zadel een probleem is, dan heb je al niet eens het goede zadel.. dus vind ik dat je daar mee moet beginnen.. en niet zelf aanmodderen maar een deskundige bij halen...
te zwaar of niet.. je harnachement moet kloppen

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:35

Ilzas schreef:
Daar zijn toch ook gewoon normen voor? Ik herinner me een norm van 10 tot 15% van het gewicht van je paard? Dus als je een rank KWPN-ertje hebt, mijn laatste merrie woog (in Emmeloord op de weegschaal) 550 kilo, dus dan mag je 55 tot 82.5 kilo wegen. En dan vind ik persoonlijk inderdaad die 55 een beetje als norm voor bijvoorbeeld Z dressuur (wedstrijdsport) en boven die 82,5 zou je er gewoon helemaal niet meer op moeten stappen.

Helemaal mee eens..
Al denk ik dat dit weer zo'n regel is die mensen gewoon niet willen zien omdat het té confronterend is.
Mijn paard (1.65, KWPN, fors) heeft laatst op de weegbrug gestaan en weeg 500kg. Veel mensen schatten hun paard te zwaar in..
Ga idd maar eens met de trailer naar een weegbrug, zet je paard er op en kijk eens wat hij echt weegt. En kijk dan eens naar die regel.
Veel mensen zouden dan niet meer op hun paard mogen rijden, dus negeert men de regel. Who cares...

Ik kan me werkelijk groen en geel ergeren aan mensen met behoorlijk overgewicht die zich dan op een draver planten...
Een paard kan die keuze niet maken, hij gaat alleen kapot.. Jij als mens zou bij jezelf te rade moeten gaan en verantwoordelijkheid moeten nemen en de gezondheid van je paard niet te beïnvloeden met je overgewicht..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:41

Citaat:
Mijn paard (1.65, KWPN, fors) heeft laatst op de weegbrug gestaan en weeg 500kg. Veel mensen schatten hun paard te zwaar in..

denk ik ook, al zou ik een fors KWPN paard van 1.65 ook wel op 600kg schatten, ben daar niet zo goed in :D

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:54

Dat dacht ik ook maar de weegbrug gaf maar 502,3 kg aan. Ik heb er zelf ook op gestaan om te kijken of ik daar hetzelfde woog als thuis en dat was het geval. Hij gaf dus het correcte gewicht weer, die 500 kg is gewoon hoeveel mijn paard weegt.

Mensen zijn per definitie egoïstisch ingesteld, IK wil paardrijden, IK vind dat het prima kan, IK trek me geen f$#% aan wat een ander er van vindt, DUS is het niet slecht voor mijn paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:57

Alina schreef:
Dat dacht ik ook maar de weegbrug gaf maar 502,3 kg aan. Ik heb er zelf ook op gestaan om te kijken of ik daar hetzelfde woog als thuis en dat was het geval. Hij gaf dus het correcte gewicht weer, die 500 kg is gewoon hoeveel mijn paard weegt.

Mensen zijn per definitie egoïstisch ingesteld, IK wil paardrijden, IK vind dat het prima kan, IK trek me geen f$#% aan wat een ander er van vindt, DUS is het niet slecht voor mijn paard.

Ieder mens is uiteindelijk egoistisch :D, maar ben het met je eens dat een paard teveel als gebruiksartikel wordt gezien,

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:05

Alina

ik vind 500 kg voor een forse KWPN niet veel

mijn paard van 159cm weegt 556kg en is niet echt een fors paard in mijn ogen

en wel een fors paard van stalhoudster van 152cm weegt 650 kg,maar is een koudbloed

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:30

Alina schreef:
Ilzas schreef:
Daar zijn toch ook gewoon normen voor? Ik herinner me een norm van 10 tot 15% van het gewicht van je paard? Dus als je een rank KWPN-ertje hebt, mijn laatste merrie woog (in Emmeloord op de weegschaal) 550 kilo, dus dan mag je 55 tot 82.5 kilo wegen. En dan vind ik persoonlijk inderdaad die 55 een beetje als norm voor bijvoorbeeld Z dressuur (wedstrijdsport) en boven die 82,5 zou je er gewoon helemaal niet meer op moeten stappen.

Helemaal mee eens..
Al denk ik dat dit weer zo'n regel is die mensen gewoon niet willen zien omdat het té confronterend is.
Ga idd maar eens met de trailer naar een weegbrug, zet je paard er op en kijk eens wat hij echt weegt. En kijk dan eens naar die regel.
Veel mensen zouden dan niet meer op hun paard mogen rijden, dus negeert men de regel. Who cares...

Ik kan me werkelijk groen en geel ergeren aan mensen met behoorlijk overgewicht die zich dan op een draver planten...
Een paard kan die keuze niet maken, hij gaat alleen kapot.. Jij als mens zou bij jezelf te rade moeten gaan en verantwoordelijkheid moeten nemen en de gezondheid van je paard niet te beïnvloeden met je overgewicht..

Vind dat nogal dubbel... een paard is niet gemaakt om op te gaan rijden, dus ook als je lichter bent is en blijft het wel een egoistische keuze. (ja ik ook haha)
Nu is het wel zo dat paarden hier ook een voordeel aan hebben, want anders zouden er veel minder paarden zijn (en dus ook minder keuze in begeleiding en kennis) en naar mijn idee vinden veel paarden het rijden leuk.
Wat imo belangrijk is, is om zo bewust mogelijk om te gaan met het paard.
Met rijden kan je ervoor zorgen dat hij sterker wordt om je beter te kunnen dragen.
Natuurlijk is het wel zo dat iedereen het eerst moet leren en daarbij veel fouten zal maken/heeft gemaakt.
Met extra gewicht of weinig ervaring zal je gewoon nog beter moeten opletten waar je op gaat zitten en idd kan ik me ook ergeren aan niet passende combi's.
Ook relatief lichte mensen die op te kleine pony's gaan zitten of zelfs rijden is iets waar ik moeite mee heb.
Helaas is de hobby erg duur en zie je toch dat er veel bezuinigd wordt op les of paardenkeuze- en ja, ook ik kan niet elke dag begeleiding veroorloven al zou dat imo wel beter zijn voor mijn paarden.

tinkerSophia: Klopt, maar helaas zie ik toch een hoop te kleine zadels (of te grote konten :D ) Meestal wordt men langzaam zwaarder en was het zadel daarvoor goed. Ook is het lastig om een goed passend zadel op je paard te krijgen (ook bij zogenaamde deskundigen gaat het nog vaak mis) en kan ik het mij voorstellen dat iemand eerder van plan is om af te vallen dan om een nieuw zadel aan te schaffen.

tompion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:35

ik heb laatst opgezocht ik heb een bwp van 1,70 van ong 600 kilo en daar mag max 100kilo op
gewoon omdat hun botten en spieren het anders niet aankunnen.
dat is trouwen bij elke bwp zo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:51

tompion schreef:
ik heb laatst opgezocht ik heb een bwp van 1,70 van ong 600 kilo en daar mag max 100kilo op
gewoon omdat hun botten en spieren het anders niet aankunnen.
dat is trouwen bij elke bwp zo.

Dat is wel makkelijk "gezegd" zo, want dat hangt natuurlijk ook nog veel van de bouw en (juiste) bespiering af.
Zeker de lengte van de rug en de bespiering is een belangrijke factor (natuurlijk ook of het paard is uitgegroeid)
Maar ook inwendig kunnen sommige paarden zwakkere plekken hebben (ront.foto's) en kan het ineens een heel ander beeld geven.

Channiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:02

Ik vind dat je vooral moet kijken naar het totaalbeeld.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:03

Ik denk dat het gewicht van de ruiter net zo'n discussie punt is als de minimale afmetingen van de stal van het paard.
Wanneer jij tegen die 80kg grens aan zit zoals Ilzas schreef, maar jij hebt nog wel alle controle over je lichaam, waardoor jij keurig met de bewegingen van het paard kan mee komen en dus het paard verder niet hindert, ben ik van mening dat het nog goed kan.
Het wordt een ander verhaal wanneer jij zelf al last van je lichaam hebt, en elke keer achter de beweging van het paard komt, waardoor je dus het paard hindert en zo geen fijn ontspannen beeld kan neerzetten, dan moet je bij jezelf nagaan of je dat minimale doel van een ontspannen paard nog wel kan bereiken.
Want ik denk dat iedereen het ermee eens is dat elke ruiter/amazone, ook al rijden ze recreatief een minimaal doel heeft en dat is een ontspannen paard waar ze op zitten.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:22

Als je dusdanig zwaar bent moet je in mijn ogen gewoon niet op een dier gaan zitten maar een andere sport gaan zoeken waarbij je geen anderen belast met je overgewicht. Zo iemand komt dus simpelweg ook niet op mijn paard, of je nou leuk met de beweging kunt mee gaan of niet. De belasting is in mijn ogen alsnog te hoog voor zijn rug.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:10

nou als je op een pony gaat zitten en je bent er veel te groot voor is zielig maar als je iets zwaarder bent en je gaat op je pony zitten vind ik niet raar tenzij je merkt dat je pony zich niet fijn voelt.
i wilde graag nog even dit zeggen (niet naar jou bedoled) Vaak als juryleden zien dat iemand overgewiht heeft en de ruiter daar zlef een beetje van overstuur raakt omdat je geen goede conditie hebt gaan ze je lagere puntnen geven ? (weet niet zeker maar vraag ik me wel af)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:10

mirgino schreef:
paardrijden is leuk voor iedereen en iedereen wilt het beste voor zijn paard, en helaas is het nu eenmaal zo dat we niet allemaal een super figuurtje hebben sowhat!

laat mensen lekker in hun waarde en laat iedereen lekker plezier hebben met zijn paard,niemand wil zijn paard in de kreukels rijden!

Niemand wil zijn paard in de kreukels rijden, dat wil ik op zich best geloven, maar ondertussen worden er wel heel wat paarden de kreukels ingereden....... En nee, dat is niet alleen door te zware ruiters, maar vooral door onkundige ruiters die meestal ook voorzien zijn van degelijke oogkleppen. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 06:57

Klopt. En iedereen wil het beste voor zijn paard, dat zal waar zijn, maar met de oogkleppen op, denk ik dat niet altijd iedereen ook weet wat het beste is voor zijn paard.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:24

ik ben ook redelijk stevig, maar mijn bmi is normaal. ik zit op een goed gewicht, alleen ziet mijn body er anders uit _O-

er is een pony op de manege waar ik vaak op rij, die is rond de 1.45.
ik ben zelf 1.65.
dat kan nog prima, het beestje is redelijk fors en ik kom er met mijn benen amper onderuit.
het totaal plaatje klopt dus nog wel, maar niet lang meer als ik groter en dikker word. (dat laatste hoop ik niet overigens :P )

als je wat forser bent denk ik dat je prima kunt paardrijden.
je moet alleen wel goed nadenken over jou gewicht, en de lengte en het gewicht van jou paard.
als je daar goed bij stil staat, dan komt het goed.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:35

Ik vind dat dikke mensen die ervaring hebben nog wel kunnen. Heb wel moeite met (dikke en dunne) mensen die een paard kopen en lekker tegen gaan werken inde beweging. Gevolg voor t paard is bij een zwaardere ruiter natuurlijk minder fijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:25

Frodo_ schreef:
ik ben ook redelijk stevig, maar mijn bmi is normaal. ik zit op een goed gewicht, alleen ziet mijn body er anders uit _O-

er is een pony op de manege waar ik vaak op rij, die is rond de 1.45.
ik ben zelf 1.65.
dat kan nog prima, het beestje is redelijk fors en ik kom er met mijn benen amper onderuit.
het totaal plaatje klopt dus nog wel, maar niet lang meer als ik groter en dikker word. (dat laatste hoop ik niet overigens :P )

als je wat forser bent denk ik dat je prima kunt paardrijden.
je moet alleen wel goed nadenken over jou gewicht, en de lengte en het gewicht van jou paard.

Wanneer (áls) je benen wat dikker zijn, worden ze op het paard automatisch iets korter ivm dunnen benen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:48

Frodo_ schreef:

ik denk dat mensen er wel bij stil staan maar niet altijd even logisch handelen :o

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:52

tinkerSophia schreef:
te zwaar of niet.. je harnachement moet kloppen

Nee, niet... Alles moet kloppen. Ik vind dit echt een belachelijke bewering. Het insenueeert dat je als te zware ruiter je schuldgevoel/verantwoordelijkheid af kunt kopen door maar een goed zadel te nemen. En dat is de achterdeur uit. Een goed zadel compenseert een te zware ruiter niet.

Een te zware ruiter + een goed zadel = nog steeds fout
Net zoals een lichter ruiter + een slecht zadel fout is
Een zware ruiter + een slecht zadel is dubbel fout

superwoman schreef:
Vind dat nogal dubbel... een paard is niet gemaakt om op te gaan rijden, dus ook als je lichter bent is en blijft het wel een egoistische keuze.

We rijden allemaal paard in eerste plaats voor ons eigen plezier. Daarom is het ook onze verantwoordelijkheid om het voor hem zo prettig mogelijk te maken. En daarom moet je er niet met zwaar overgewicht op gaan zitten.

superwoman schreef:
Wat imo belangrijk is, is om zo bewust mogelijk om te gaan met het paard.

Dat meent iedereen hier te doen. Maar zodra ruiter(overgewicht) ter sprake komt kijken er een heleboel gewoon bewust de andere kant op.

Yamcha schreef:
En iedereen wil het beste voor zijn paard, dat zal waar zijn, maar met de oogkleppen op, denk ik dat niet altijd iedereen ook weet wat het beste is voor zijn paard.

Nee, precies. Wat ik zo opmerkelijk vind, is dat vele hier zo precies weten hoe zwaar een paard belast mag worden (en dan meestal afgaand op een foto/op het plaatje, of op nog minder gegevens) maar zelf als mens amper weten hoe hun eigen lichaam werkt. Als ruiter mis je essentiele info als je zelf nog nooit iets aan conditie/krachtsport hebt gedaan iod. Je hebt dan echt geen idee hoe lang een lichaam bijvoorbeeld nodig heeft om te herstellen. Dat is ook de reden waarom ik wel naast het paard aan het sporten ben geslagen. Nu heb ik afgelopen vrijdag gefitnesst. Ik dacht, jee wat staan die apparaten licht, dat is voor mietjes. Ik doe er wat gewicht bij. (terwijl mijn persoonlijk door de instructeur opgestelde schema'tje wat anders zei :o ) Het ging prima. Zie je wel, dacht ik. Ik ben sterker dan ik dacht. Nu twee dagen later kan ik bijna niet meer lopen van de spierpijn. Ik heb echt HEEEEL erg spierpijn. Ik moet er niet aan denken om nu een rondje te moeten sporten. Ik zou niet weten HOE ik nu, met deze spierpijn, in vredesnaam OP mijn paard moet komen. Dit was dus een goede les :7
Moet je nagaan hoe je paard zich voelt. Een veel gehoord argument hier is: het paard geeft het wel aan als het te zwaar is. Nou niet dus, want op het moment zelf lijkt het nog best te gaan. Ik vergelijk het met mijn eigen fitness akkefietje: aan mij was uiterlijk ook niet echt te zien dat ik mijzelf een beetje aan het overbelasten was. Ik ervaarde het zelf ook niet zo. Ik dacht: Lekker pittig, als ik sport moet ik wel een beetje het gevoel hebben wat gedaan te hebben. Maar ondertussen ben je wel aan het overbelasten. Ik heb geen blijvende schade en het gaat wel weer over. Maar als ik dit week in week uit met mijzelf ga doen, dan denk ik dat blessures niet lang uit blijven. Ook al heb ik de juiste sportschoenen, kleding, ook al zetten de apparaten mijn lichaam in de juiste houding... Van zoiets kun je je alleen een voorstelling maken als je zelf ook eens sport.

Verder zijn mensen met zwaar overgewicht niet van de lucht dit geworden. ieder pondje door het mondje. Als jij als mens er al een ongezond eetpatroon op nahoud, je nooit in verdiept hebt in voedingsstoffen, wat ze doen etc. Als dat je interesse niet heeft, hoe kun je dan voor je paard een gezond voedingspatroon bedenken? En voor iedereen die meent dat ze dat wel kunnen: waarom doe je het voor jezelf dan niet?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:09

Laatste opmerking slaat kant nog wal Jasmijn. Ik ben het vaak met je eens maar dat laatste niet. Als er iemand is die zich verdiept in voedingsstoffen is het wel een eetverslaafde. Vind het ook tamelijk hard en lomp opgeschreven. Als je echt mensen wilt bereiken moet je beter nadenken over de "toon van de muziek" denk ik. Dit is onnodig kwetsend voor je doelgroep.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:36

eindelijk nog iemand die vind dat de "toon" van haar berichten grof en kwetsend zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:07

Mij raakt het al en ik heb geen overgewicht. Ik lees het of er staat dat je als je zelf teveel eet je ook niet goed voor een paard kan zorgen en er op rijden helemaal uit den boze is. Je hebt overgewicht en overgewicht en het is niet gezegd dat je met overgewicht niet kan paardrijden of altijd je paard in de weg zit. Ik denk, het kan altijd beter. Met paardrijden (en met mens zijn) kan je je sowieso altijd verbeteren, of het nu gewicht, houding of omgang is. Je zit in een levenslang durend traject en leert er steeds dingen bij, ook omgang met je eigen eetpatroon.
Zoals alles moet je de dingen met verstand doen. Leren paardrijden doe je met je verstand. Bepalen of je ergens wel of niet op moet stappen met wat voor reden dan ook doe je ook met je verstand. Maar ga er niet vanuit dat mensen met overgewicht altijd de verkeerde keuzes maken, geen interesse hebben in gezonde eetgewoonten hebben of wat dan ook. Alles is per "geval" verschillend.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:11

amen, ik kon het nooit goed verwoorden

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:19

;) Graag gedaan hoor.
Ik zit juist een boek te lezen over eetverslaving. (Monster & Mo, nooit meer op dieet van Monique Rosier), een echte eyeopener en echte aanrader voor mensen met eetproblemen. Ik moest hier gewoon even op reageren. Denk niet dat er veel mensen bewust voor kiezen om zwaar overgewicht te hebben, het is alleen bar lastig om er weer vanaf te komen.