Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ilzas schreef:Daar zijn toch ook gewoon normen voor? Ik herinner me een norm van 10 tot 15% van het gewicht van je paard? Dus als je een rank KWPN-ertje hebt, mijn laatste merrie woog (in Emmeloord op de weegschaal) 550 kilo, dus dan mag je 55 tot 82.5 kilo wegen. En dan vind ik persoonlijk inderdaad die 55 een beetje als norm voor bijvoorbeeld Z dressuur (wedstrijdsport) en boven die 82,5 zou je er gewoon helemaal niet meer op moeten stappen.
Citaat:Mijn paard (1.65, KWPN, fors) heeft laatst op de weegbrug gestaan en weeg 500kg. Veel mensen schatten hun paard te zwaar in..
Alina schreef:Dat dacht ik ook maar de weegbrug gaf maar 502,3 kg aan. Ik heb er zelf ook op gestaan om te kijken of ik daar hetzelfde woog als thuis en dat was het geval. Hij gaf dus het correcte gewicht weer, die 500 kg is gewoon hoeveel mijn paard weegt.
Mensen zijn per definitie egoïstisch ingesteld, IK wil paardrijden, IK vind dat het prima kan, IK trek me geen f$#% aan wat een ander er van vindt, DUS is het niet slecht voor mijn paard.
, maar ben het met je eens dat een paard teveel als gebruiksartikel wordt gezien, Alina schreef:Ilzas schreef:Daar zijn toch ook gewoon normen voor? Ik herinner me een norm van 10 tot 15% van het gewicht van je paard? Dus als je een rank KWPN-ertje hebt, mijn laatste merrie woog (in Emmeloord op de weegschaal) 550 kilo, dus dan mag je 55 tot 82.5 kilo wegen. En dan vind ik persoonlijk inderdaad die 55 een beetje als norm voor bijvoorbeeld Z dressuur (wedstrijdsport) en boven die 82,5 zou je er gewoon helemaal niet meer op moeten stappen.
Helemaal mee eens..
Al denk ik dat dit weer zo'n regel is die mensen gewoon niet willen zien omdat het té confronterend is.
Mijn paard (1.65, KWPN, fors) heeft laatst op de weegbrug gestaan en weeg 500kg. Veel mensen schatten hun paard te zwaar in..
Ga idd maar eens met de trailer naar een weegbrug, zet je paard er op en kijk eens wat hij echt weegt. En kijk dan eens naar die regel.
Veel mensen zouden dan niet meer op hun paard mogen rijden, dus negeert men de regel. Who cares...
Ik kan me werkelijk groen en geel ergeren aan mensen met behoorlijk overgewicht die zich dan op een draver planten...
Een paard kan die keuze niet maken, hij gaat alleen kapot.. Jij als mens zou bij jezelf te rade moeten gaan en verantwoordelijkheid moeten nemen en de gezondheid van je paard niet te beïnvloeden met je overgewicht..
) Meestal wordt men langzaam zwaarder en was het zadel daarvoor goed. Ook is het lastig om een goed passend zadel op je paard te krijgen (ook bij zogenaamde deskundigen gaat het nog vaak mis) en kan ik het mij voorstellen dat iemand eerder van plan is om af te vallen dan om een nieuw zadel aan te schaffen. tompion schreef:ik heb laatst opgezocht ik heb een bwp van 1,70 van ong 600 kilo en daar mag max 100kilo op
gewoon omdat hun botten en spieren het anders niet aankunnen.
dat is trouwen bij elke bwp zo.
mirgino schreef:paardrijden is leuk voor iedereen en iedereen wilt het beste voor zijn paard, en helaas is het nu eenmaal zo dat we niet allemaal een super figuurtje hebben sowhat!
laat mensen lekker in hun waarde en laat iedereen lekker plezier hebben met zijn paard,niemand wil zijn paard in de kreukels rijden!

)Frodo_ schreef:ik ben ook redelijk stevig, maar mijn bmi is normaal. ik zit op een goed gewicht, alleen ziet mijn body er anders uit
er is een pony op de manege waar ik vaak op rij, die is rond de 1.45.
ik ben zelf 1.65.
dat kan nog prima, het beestje is redelijk fors en ik kom er met mijn benen amper onderuit.
het totaal plaatje klopt dus nog wel, maar niet lang meer als ik groter en dikker word. (dat laatste hoop ik niet overigens)
als je wat forser bent denk ik dat je prima kunt paardrijden.
je moet alleen wel goed nadenken over jou gewicht, en de lengte en het gewicht van jou paard.
als je daar goed bij stil staat, dan komt het goed.
tinkerSophia schreef:te zwaar of niet.. je harnachement moet kloppen
superwoman schreef:Vind dat nogal dubbel... een paard is niet gemaakt om op te gaan rijden, dus ook als je lichter bent is en blijft het wel een egoistische keuze.
superwoman schreef:Wat imo belangrijk is, is om zo bewust mogelijk om te gaan met het paard.
Yamcha schreef:En iedereen wil het beste voor zijn paard, dat zal waar zijn, maar met de oogkleppen op, denk ik dat niet altijd iedereen ook weet wat het beste is voor zijn paard.
) Het ging prima. Zie je wel, dacht ik. Ik ben sterker dan ik dacht. Nu twee dagen later kan ik bijna niet meer lopen van de spierpijn. Ik heb echt HEEEEL erg spierpijn. Ik moet er niet aan denken om nu een rondje te moeten sporten. Ik zou niet weten HOE ik nu, met deze spierpijn, in vredesnaam OP mijn paard moet komen. Dit was dus een goede les
Graag gedaan hoor.