Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 10:11

svdijk86 schreef:
@ Moll: Het spijt me dat het leek alsof ik je probeerde af te vallen op je foto, weet niet wat me bezielde.
.

U was critisch en dat mag/moet, heb u hopelijk daar in goed kunnen verwoorden waarom ik iets doe, met welke reden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:54

Uiteraard, bedankt daarvoor Moll :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:11

wat een leuk en leerzaam topic! +:)+ fijn dat hier met respect een goed onderbouwde discussie mogelijk is waar een ieder veel van kan leren. Top!

Ik denk niet dat voor of achter de loodlijn lopen onmogelijk is door de bouw van een paard, wel dat het met het ene paard gemakkelijker gaat dan met het andere. De rijkunst van de ruiter kan het imo wél onmogelijk maken voor een paard om voor de loodlijn te blijven, net zo goed als dat de rijkunst van de ruiter (met geduld en training uiteraard!) het onmogelijk voor het paard kan maken om achter de loodlijn te blijven.

Ik zal ook wel gelijk even een foto'tje in de groep gooien :Y) Mijn handen hebben een soort afwijking (wordt aan gewerkt :+ ) en ik vind mijn paard erg mooi en kijk er dan ook graag naar hahaha

Afbeelding

Zelf ben ik heel erg blij met dit beeld, vooral omdat ik zelf weet hoe het een half jaar terug ging, maar alle tips en kritiek zijn welkom hoor, beter kan het altijd!
Bij interesse heb ik nog wel meer plaatjes, ook hoe we eerst door de baan gingen ik weet echter niet of het verstandig is deze hier te plaatsen?
@mol misschien kunt u nog een leuke aanvulling/toelichting schrijven

@professor Is het ook niet zo dat er tegenwoordig zó veel boeken met een verschillende uitleg verkrijgbaar zijn dat het hiermee wat lastiger is de juiste er uit te pikken? Daarbij zijn er ook zoveel 'stromingen' in het gehele paardengebeuren en dit heeft het er in ieder geval voor mijzelf ook niet gemakkelijker op gemaakt om de juiste informatie en uitleg te vinden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 09:42

Vivat schreef:
@mol misschien kunt u nog een leuke aanvulling/toelichting schrijven

Dit paard had een groot tong probleem, is in het verleden met veel druk gereden en had daar in dus een eigenhouding in genomen, na veel dubbele longe werk en sportmassage, en rijden door Mindfields en door mij zelf, en het begeleiden van de eigenaresse Vivat, hebben we de combinatie zover gekregen dat haar paard in combinatie met haar weer door het lichaam gaat, losslaat in de kaak tong probleem minimaal tot niet meer aanwezig is.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:17

super interessante discussie dit :j

ik ben van mening dat elk paard op of voor de loodlijn dient en kan lopen :j
Al zal het bij het ene paard meer moeite kosten dan bij het andere

Donna_

Re: Loodlijn, afhankelijk van bouw paard? Jullie mening!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:25

Wat een ontzettend interessant topic dit :j
Ik ben nu bij pagina 9, bij deze een stipje zodat ik gauw tot het einde kan lezen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:30

Citaat:
@professor Is het ook niet zo dat er tegenwoordig zó veel boeken met een verschillende uitleg verkrijgbaar zijn dat het hiermee wat lastiger is de juiste er uit te pikken? Daarbij zijn er ook zoveel 'stromingen' in het gehele paardengebeuren en dit heeft het er in ieder geval voor mijzelf ook niet gemakkelijker op gemaakt om de juiste informatie en uitleg te vinden

Er zijn veel boeken erbij gekomen, maar de werkelijke vakboeken daar kan men de weg wel zien en begrijpen.
Stromingen tja die moet men niet ingaan, men moet de grote rivier volgen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:34

Professor schreef:
Citaat:

Er zijn veel boeken erbij gekomen, maar de werkelijke vakboeken daar kan men de weg wel zien en begrijpen.
Stromingen tja die moet men niet ingaan, men moet de grote rivier volgen.

die is wel heel leuk en goed verwoord, immers elke zijstroom van eenrievier loopt dood in stilstaand water

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:34

ja oké, maar volgens mij zijn dat nu juist weer niet de boeken die je tegenwoordig in de winkels ziet liggen? En das gymnasium des pferdes vind ik in het Nederlands al ingewikkeld genoeg, en laat die nu net alleen nog maar in het Duits verkrijgbaar zijn. Aangezien ik nog op google op moet zoeken hoe je das gymnasium des pferdes schrijft denk ik ook niet dat ik iets met de Duitse versie kan :o
Gelukkig heb ik de Nederlandstalige versie te leen van een goede vriendin (nu nog zien het ooit helemaal te lezen...)

Verder zou ik niet weten welke andere boeken (en vooral waar :? ) zou moeten kopen? Ik ben van mening dat veel van de door u bedoelde boeken niet worden gelezen omdat ze ten eerste haast niet verkrijgbaar zijn en ten tweede niet worden aanbevolen door (de meeste) instructie.

Even als voorbeeld:
Toen ik mijn eerste eigen pony kocht kwam ik zo van de manege af, wist niks, kon niks. De eigenaresse van de stal gaf ook les dus automatisch ging ik bij haar lessen. Laat het nou net zo wezen dat ze helemaal idolaat was van dhr. Hempfling en zijn methode was voor haar de enige waarheid.
De eigenaresse van stal had inmiddels ook mijn ouders overtuigd (weten zij veel, ze komen niet verder dan dat een paard vier 'poten' en dat ie wortels lust :+ ) dus de hele benodigde rommel werd op last van de 'juf' aangeschaft, inclusief boeken, video's, speciaal halster en touw en weet ik wat nog meer. En maar oefenen en oefenen, zonder bit en zadel, en de pony werd alleen maar stouter en stouter. Uiteindelijk naar andere stal verhuist ivm. stage en om een lang verhaal kort te maken, ik was inmiddels ook overtuigd van de 'waarheid van de juf' alleen pony zelf niet, met als resultaat een ongeluk, ik in het z'huis, anderhalve maand plat, pony naar de manegelessen en ik geloof uiteindelijk als onhandelbaar de kroketten ingegaan...

En daar ligt volgens mij het moeilijke, tegenwoordig lijkt iedereen zijn 'eigen waarheid' te hebben, dat bedoelde ik ook een beetje met al die 'stromingen'. Daarom denk ik ook (weer even ontopic ;)) dat we het hier niet met zijn allen eens gaan worden of het voor/achter de loodlijn gaat afhankelijk is van de bouw van het paard of de rijkunst van de ruiter.
Als ik bijvoorbeeld eens op een doorsnee wedstrijd van de westernsport kijk lijkt het wel of het juist de bedoeling is dat de paarden achter de loodlijn gaan :?
Misschien snap ik wel niet genoeg van de westernsport....

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:58

Sorry dat 't zo lang verhaal is maar anders wordt het zo onduidelijk

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:39

Er zijn sparten geen in rijsport en het rijden waarbij men het doel heeft om het paard achter de loodlijn te rijden, bij allen is het op of een halve handbreedte voor de loodlijn.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:19

Ook in de westernsport dan? Velen zie ik toch de paarden in een soort van Rollkur door de baan gaan

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:20

Vivat schreef:
Ook in de westernsport dan? Velen zie ik toch de paarden in een soort van Rollkur door de baan gaan

Ook bij Western, die rollkur figuren zijn verkeerd bezig.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:35

Ook ik ben geen fan van de Rollkur, maar soms zie je dingen zó vaak gebeuren dat je aanneemt dat het hoort in deze tak van sport. Net zoals het achter de loodlijn gaan van het paard, tegenwoordig zie je dat veel gebeuren, ruiters worden er niet op afgestraft door de juryleden dus men gaat er vanuit dat het goed is wat men doet.
Pfff wat was het vroeger toch gemakkelijker, dan deed je dressuur of springen (of allebei) had je een zadel een hoofdstel en een cap en was een paard gewoon een paard :D
En snapte ook iedereen waar je mee bezig was en hoe dat eruit moest zien

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:58

Zo, ik heb het hele topic doorgenomen, erg interessant :j
Toch heb ik nog wat vragen over het Skala:
1 - Takt
2 - Losgelassenheit
3 - Aanleuning
4 - Schwung
5 - Recht richten
6 - Verzameling

In combinatie met de lange toelichting van Proffesor hierop, die op pagina 14 staat (is zo lang om te quoten).
Moet ik deze onderdelen allen 'los' van elkaar zien, dus éérst de takt correct hebben, voordat ik bezig kan gaan met punt twee? Dat is in mijn ogen niet erg logisch, omdat je bepaalde onderdelen juist in combinatie met elkaar kunt verbeteren, toch? Misschien vat ik het wel helemaal verkeerd op hoor, zou zo kunnen.
En dan nog een vraag aan Moll, Proffesor en Bertie wat zij verstaan onder de ideale warming up, en natuurlijk de cooling down. Ik zelf heb daar nooit specifiek iets over geleerd, dus ik doe eigenlijk wat ‘iedereen’ in mijn omgeving doet. Ik start in stap, met daarin tempowisselingen aan een redelijk los teugeltje, en dit op beide handen. Daarna een paar rondjes draf met lang teugeltje op de ene zijde, weer terug naar stap, van hand veranderen en dan een paar rondjes draf met lange teugel op de andere zijde. Vervolgens teugels iets korter, en dan actief overgangen rijden stap/draf en daarbinnen weer tempowisselingen. Als ik merk dat ze lekker reageert en haar achterbeen gebruikt (wat dus resulteert in een neusje wat steeds naar beneden zakt), pak ik haar nog iets korter dwz een contactteugel. Daar eindigt dus de ‘warming-up’ en begint het werk. Met contactteugel weer veel overgangen rijden, vooral naar de handen toe rijden en dus niet terugwerken met de handen (moeilijk, moeilijk). Ook voltes rijden, en achtjes. Soms wat wijken voor de kuit meepakken, waarbij het doel is om netjes opzij te gaan voor de kuit en niet te versnellen (+rug wegdrukken/hoofd omhoog). Soms pak ik nog galop mee, maar dit is nog ons grote struikelpunt, want ze springt zelden goed aan op links. Tips hiervoor zijn uiteraard welkom.
Dan schuif ik de teugels weer uit, die ze netjes aanneemt en dan eindig ik met uitrijden met lang teugeltje op beide zijdes.
Eigenlijk vind ik wat wij dat halve uurtje/drie kwartier doen, één en al warming-up, want ons niveau is nog niet hoog genoeg om te zeggen dat we echt aan het werk gaan, maar dit zal wellicht veranderen naarmate we hoger op komen. Om weer even terug te komen op het Skala, wanneer ze fijn mijn hand volgt, merk ik ook dat haar gangen beter en regelmatiger worden, wat dus eigenlijk onder de takt uit punt 1 valt. Is dit nu een verkeerde volgorde, of gaat het bij het skala al over een paard wat de hand al netjes volgt, en gaat het bij punt 3 over serieuzere oprichting/aanleuning dan waar ik nu mee bezig ben?

Het is een reuzepost geworden, hopelijk heb ik het duidelijk genoeg omschreven. Ik moet eerlijk zeggen dat de klassieke rijschool (dus de methode van Moll, toch?) altijd maar erg zweverig heb gevonden, maar als ik dit zo lees hier komt het toch wel veel over een met mijn manier van benaderen en is dit vertekende beeld gekomen door mensen die zeggen deze methode te volgen, maar eigenlijk iets heel anders doen. Jammer is dat.

Edit: dit heeft eigenlijk vrij weinig met de OP te maken, sorry hiervoor. Ik zal toch nog even mijn mening zeggen: ik denk dat dit niet afhankelijk is van de bouw, maar van het beeld wat er is ontstaan binnen de dressuursport en het feit dat dit nog steeds door mensen gepromoot/goedgekeurd wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:18

De opwarm fase word hiert het paard meteen in de hand gesteld dus gelijk aan de teugel, echter wel hals op lengte en op schoft hoogte, alle tempi in stap, voltes rechts, links en visa verza, dan ook Schoudervoor op de volte en SB , dan voelen waar het paard niet wil lossen en indien nodig contralstelling op de volte en weer recht maken, dan achtjes stappen in alle tempi, dus van uitestrekte stap tot verzamelde stap ook hier in Schoudervorr en binnen en dan ook traver, vervolgens even lange teugel, dan het dier rustig weer op pakken en dit verhaal opnieuw in draf, met verschil dat er af en toe meer oprichting gevraagt gaat worden door middel van verzameling.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:33

Moll schreef:
De opwarm fase word hiert het paard meteen in de hand gesteld dus gelijk aan de teugel, echter wel hals op lengte en op schoft hoogte, alle tempi in stap, voltes rechts, links en visa verza, dan ook Schoudervoor op de volte en SB , dan voelen waar het paard niet wil lossen en indien nodig contralstelling op de volte en weer recht maken, dan achtjes stappen in alle tempi, dus van uitestrekte stap tot verzamelde stap ook hier in Schoudervorr en binnen en dan ook traver, vervolgens even lange teugel, dan het dier rustig weer op pakken en dit verhaal opnieuw in draf, met verschil dat er af en toe meer oprichting gevraagt gaat worden door middel van verzameling.

Wat bedoel u met hier :)? Verwijst u hiermee naar het Skala, of naar mijn opwarming? En de rest is dus aanvullig van mijn warming-up? Bedankt! Ik ga het zeker proberen, al weet ik niet of ik dit allemaal al wel kan hoor haha.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:36

d0nnaa_dan schreef:
Moll schreef:

Wat bedoel u met hier :)? Verwijst u hiermee naar het Skala, of naar mijn opwarming? En de rest is dus aanvullig van mijn warming-up? Bedankt! Ik ga het zeker proberen, al weet ik niet of ik dit allemaal al wel kan hoor haha.

het skala is iets waar je van uit werkt dus het geen wat je nodig hebt om een oefening correct te kunnen rijden, dus ja deze staan onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
met hier word dus bij mij bedoelt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:51

Die Skala der Ausbilding is niet los van elkaar, maar ook geen trainingsplan.
Het is onnozel om te denken dat men stapje voor stapje dit moet uitvoeren.
Bovendien vertaald men steeds verkeerd het is Rechtgericht zijn, en niet Rechtrichten.
Het wil niet anders zeggen dat een paard wanneer hij aan de punten voldoed rechtgericht is, men hoeft hem dan niet meer recht te richten.
Warming-up?????
Waarmee begint men, met de spieren wakker te maken door rek en strek werk.
Dit zijn na gelang de africhting van het paard, in stap alle oefeningen te rijden zoals wijken voor de kuit op meerdere manieren, wendingen op de achterhand, renvers, travers enz..... dit in stijgende lijn.
Wanneer het paard in stap totaal "losgewerkt" is en in de hand staat kan men met het werkelijke opwarmen beginnen, dit is gewoon de oefeningen van licht naar zwaar te rijden na het werkt werkt men weer terug naar de "ontspannings fase" en tussen de oefeningen door "ontspant" men het paard door regelmatig de hals te laten strekken.
Het is totaal verkeerd en overbelast de spieren om constant in een zelfde houding te rijden en oefeningen te lang achter elkaar te rijden, afwisseling dat is het toverwoord.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:17

Interessant topic. Erg leerzaam! Zeker met alle praktijkfoto's.

Wat bedoelen jullie precies met eng in de hals worden?
Heb wel vermoedens maar kan er toch niet volledig mijn vinger op leggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 15:18

Begrijp ik het goed dat je zegt dus eerst in stap met vrij gymnastiserende oefeningen het paard los te maken alvorens te gaan draven?

Ik ben zelf gewend om in stap wel aan de buiging en het los-zijn te werken, maar niet zo zeer zijgangen. Meestal ga ik eerst ook in draf en galop aan de slag met (lengte)buiging in de arbeidsgangen. Daarna stap ik dan even aan de lange teugel en dan "pak ik hem op", waarbij ook de zijgangen als wijken, schouderbinnenwaarts (al dan niet op de volte), travers en renvers en de wendingen om de achterhand aan bod komen.

Daarna komt weer een stukje stap aan de lange teugel en pas daarna vraag ik meer oprichting en echt een dragende achterhand in de oefeningen.

Dus dit trainingsschema zou op zich beter anders kunnen begrijp ik nu?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:37

Er is al een tijdje niet meer gereageerd in dit topic, toch ben ik benieuwd of jullie ons op de goede weg vinden gaan?

3 maanden geleden:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Ik heb van Professor en Moll veel tips gekregen en ben benieuwd wat jullie er nu van denken?
Waar ik nu tegenaan loop is heetheid(hahaha 3 maanden geleden nog sloomheid) die echt buikspier verscheurend op te vangen is met zit (lees als natte buik), is hier nog een andere manier voor :+ ?
Het liefste een manier om zo min mogelijk in de mond te zitten, we hebben momenteel een hele fijne stille aanleuning met een goed contact en wil het vertrouwen in de hand niet beschadigen.

Voor mijn eigen gevoel gaat het echt een stuk beter, de laatste 3 weken is het opstappen en gegarandeerd heerlijk rijden. Hij is super in de hand en aan het been, wordt bespierder en is erg werkwillig. Hij voelt losser in het lijf...
Over een week wordt hij 4 jaar.
We rijden 2x per week verder doen we aan Vrijheidsdressuur, rechtrichten aan de hand (SB en travers, de travers is alleen nog in 4 spoor), dubbele longe (vind ik zelf nog moeilijk!) en longeren met pessoa.

Het halsstrekken is ook verbeterd,
Eerst ging hij hier vol op de rem en was alles weg...
Nu:
Afbeelding
Ik behoudt alle contact en hij blijft voorwaarts, voor het mooie mag zijn neusje er iets meer uit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:36

In hoeveel sporen wil je de travers dan hebben?

Ik vind het fijne plaatjes, stoor me alleen vreselijk aan jouw beenhouding, je bovenbeen ligt zowat over je zweetbladen heen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:02

Ow sorry verkeerd beschreven, het was gister laat :+
Hij doet het in 3 sporen en een enkele keer een pasje 4 spoor.

Dat van mijn benen klopt totaal :j
Het is geen excuus, want mijn benen zijn sowieso niet je van het.
Ik had daar nieuwe petrie laarzen aan en we krijgen een nieuw zadel (deze maand). Mijn knieeen komen er bij dit zadel overheen.

Ik doe eens in de zoveel tijd een zitles.
Maar stel tijdens het rijden ga ik constant op mijn benen letten, dan zit ik helemaal verkramd en stijf en dan loopt me paard ook niet fijn.
Nu hij zo fijn loopt is het wiebelen van mijn benen wel verbeterd, mijn tenen krijg ik nog niet constant omhoog en mijn enkel naar buiten gedrukt :n
Op een groter paard is mijn houding een stuk beter :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:17

Ik vind dat alle paarden netjes op de loodlijn zouden moeten
in plaats van erachter. Ik rij zelf een fjord en deze gaat met haar korte
hals makkeijk achter de LL maar toch wil ik dat niet zo hebben
en rij haar dus op lengte. Wat ik wel moeilijk vind, maar omdat zij
een korte hals heeft vind ik dat geen excuus om haar erachter te laten
lopen.