Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Twiggy2008 schreef:Word je eigenlijk toch een beetje moe van, dat je de fabels rondom bitloos rijden moet gaan zitten eh.... ontfabelen???
yplusb schreef:Zolang je weet waar je mee bezig bent en het paard er geen last van heeft, is het oke toch?
Zelf rij ik ook vaak genoeg zonder bit, maar ook met. Vind allebei leuk
Lusitana schreef:Kinderen willen ook niet naar school, maar het is nu eenmaal voor hun eigen bestwil en een fase naar zelfstandigheid.
Twiggy2008 schreef:maXcomX schreef:Een paard weet niet wat metaal is. En als een paard iets niet fijn vindt, dan laat ie dat wel merken, het zijn geen mensen.
Als mens invullen wat een dier fijn vindt is een grote miskleun. Mensen kunnen dat niet en leidt vaak eerder tot dierenleed. Als je niet kunt omgaan met een bit, dan ligt dat aan jezelf, niet aan wat je voor een paard invult om eigen tekortkomingen in te vullen.
Waarom zou je niet kunnen omgaan met een bit als je je eigen paard bitloos berijdt?
Ook weer zo'n veroordeling, waar ik niets mee kan.![]()
En snap je mijn zin wel? Ik heb het over 'niets in de mond hebben' EN 'vriendelijk rijden'. Jij blijft maar hangen in het negatieve, he.![]()
Er zijn mensen die gewoon niet kunnen rijden met hun handen, ja. Die heb je ook bij de met bit gereden paarden.![]()
Lijkt me sowieso dat je werkt als ruiter aan je tekortkomingen, als het goed is.
maXcomX schreef:Deze hang ik boven mijn bed, met gouden rand en van die glittertjes erbij.
Mick, ik kan er geen woord verder aan toevoegen, dan "Goed geschreven".
liberty22 schreef:maXcomX schreef:Deze hang ik boven mijn bed, met gouden rand en van die glittertjes erbij.
Mick, ik kan er geen woord verder aan toevoegen, dan "Goed geschreven".
ben ik niet met je eens veel dingen zijn waar maar met duidelijke tunnelvisie geschreven pretendeert een waarheid te hebben terwijl er talloze waarheden zijn
liberty22 schreef:dat ben ik zeer zeker met je eens zeer zeer strenge regels ! uitroepteken
maar kom de mensen met een diep respect voor het wezen komen jullie toch ook wel tegen
liberty22 schreef:nou voor mij is het geen waarheid dat machts verhaal , het gaat er voor mij om of je dat kunt leren je paard aan te bieden dat hij samenwerking verkiest boven zijn vrijheden , er zijn daar meer mensen mee bezig als je denkt , helaas zijn er ook erg veel mensen bezig zoals mick beschrijft maar scheer niet iedereen over 1 kam en er bestaan meerdere waarheden daar ieder paard plus mens een individu is.
Citaat:En of je nou met bit of bitloos je paard rondcommandeert zonder aan jezelf te werken als zowel mens als ruiter, het blijft gewoon fout en slecht voor je paard.
Citaat:Het vergt mentaal best heel veel van een ruiter om het paard als gelijkwaardige partner te zien, zonder wie het hele paardrijden niet mogelijk zou zijn. Het vergt ook een bepaalde mentaliteit van mensen om echt netjes met een paard om te kunnen gaan, op basis van begrip en respect voor elkaar.
Citaat:Dat is een discussie die in feite alleen maar afleid van het principe van de kunst van het paardrijden en het feit dat je de machtsverhoudigen zo gelijkwaardig als mogelijk moet houden. En dat betekent dat er van beide partijen enige inschikkelijkheid word verwacht. Zowel de ruiter moet luisteren naar de wensen van het paard, als het paard dat moet luisteren naar de wensen van de ruiter. Goed paardrijden is een samenspel. Paardrijden is integenstelling tot wat best veel mensen denken een teamsport. Alleen bestaat het team niet uit louter mensen zoals in een voetbalteam, maar uit mens en dier en die moeten elkaar motiveren het beste uit elkaar te halen.
maXcomX schreef:Maar hoe kweek je respect tussen paard en mens, bij iemand die een paard bij wijze van spreken voor haar/zijn verjaardag heeft gehad? En die groep is redelijk groot.