TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elsenashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:15

bitloos rijden wordt als heilig beschouwd, maar sommigen verdiepen zich er inderdaad niet in, ook bitloos rijden kan dieronvriendelijk zijn als je niet goed doet of zonder verstand
voor iedereen: verdiep je eerst alvorens iets te gaan uitproberen of het met of zonder bit is en volg lessen bij iemand die echt weet hoe het zit en werkt

yplusb

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:12

Zolang je weet waar je mee bezig bent en het paard er geen last van heeft, is het oke toch?
Zelf rij ik ook vaak genoeg zonder bit, maar ook met. Vind allebei leuk :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:32

Twiggy2008 schreef:
Word je eigenlijk toch een beetje moe van :+ , dat je de fabels rondom bitloos rijden moet gaan zitten eh.... ontfabelen??? 8)7

Wordt er ook een beetje moe van om de onzin over MET bit rijden(dus dat het dieronvriendelijk zou zijn) te moeten ontfabelen.

Er wordt hier op bokt, over van alles overigens, zoveel geroepen. Er is dan een groep die het voor zoete koek aanneemt en er is een groep die dat niet doet(koppel dit even los van het bitloosrijden, je kan er ieder controversieel onderwerp voor invullen)

Als jij goede zit hebt dan (hoef) je je paard (met welke optoming dan ook) niet te storen in de mond(of aan het hoofd FTM)

En dan laten we alle excessen van mensen die een paard onnodig aan het hoofd trekken maar even achterwegen want die hebben zowiezo last van hun ruiter. Met of zonder bit.

Ergo: Ik ben dus niet tegen bitloos...maar krijg wel zo langzaam jeuk van de onzin over beide mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:28

yplusb schreef:
Zolang je weet waar je mee bezig bent en het paard er geen last van heeft, is het oke toch?
Zelf rij ik ook vaak genoeg zonder bit, maar ook met. Vind allebei leuk :D

Voor mij persoonlijk is dat niet genoeg. Ik vind dat het paard er ook lol in moet hebben, paard moet rijden écht leuk vinden, en het niet doen omdat het nou eenmaal moet......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:53

Nou, soms moet je een gulden middenweg kiezen wat moeten werken betreft.
Mijn hengst heeft duidelijk niet altijd evenveel plezier in rijden, gewoonweg omdat zijn vertrouwen in het verleden behoorlijk geschaad is en hij heeft lichamelijke schade opgelopen door slechte ruiters.
Ik ga zo'n paard echt niet maar met pensioen doen omdat hij een slecht verleden heeft. Ik rijdt hem dus wel, en wel om hem weer vertrouwen in de ruiter te geven zodat hij op den duur er hopelijk wel meer lol in heeft. Ondertussen heeft hij ook echt wel de beweging nodig op gezond te blijven.
Ik heb mijn hele leven juist dit soort paarden aangenomen voor herscholing en voel me echt geen beul omdat ze weleens wat moeten doen waar ze geen zin in hebben.
Kinderen willen ook niet naar school, maar het is nu eenmaal voor hun eigen bestwil en een fase naar zelfstandigheid.

Mijn paard is een super lastig geval omdat hij en druk om/op de neus vreselijk vindt en een bit vreselijk vindt. Ook nog eens een mooi bewijs dat je niet kunt zeggen dat het een per definitie erger is dan het ander, het is heel individueel wat een paard prettiger vindt.
Ik heb een lange tijd aan een halster gereden, daarna met halster en hoofdstel erover en nu wissel ik het af, maar je-van-het is het nog niet, dus ik wil naar hoofdstelloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:00

Lusitana schreef:
Kinderen willen ook niet naar school, maar het is nu eenmaal voor hun eigen bestwil en een fase naar zelfstandigheid.

Voor een kind is school nodig, als ze tenminste een toekomst willen (als jij dat wilt voor hen). Een analfabeet heeft eigenlijk geen perspectief.

Maar een paard gaat neit dood aan niet rijden, hoor. Die vinden het ook prima om de ganse dag met andere paarden een beetje rond te struinen, nooit geschoren te worden, als ze maar eten krijgen, water, gezelschap en de hoeven bijgehouden worden, is een paard helemaal happy hoor.
Paardrijden is nooit een idee van de paarden geweest.

En ja, als een paard eschadigd is in zijn vertrouwen, zal hij het zeker in het begin niet altijd even leuk vinden. Maar de bedoeling is dat hij het op termijn wel weer leuk vindt, en er blij van wordt.

Maar het is imo een plicht van de ruiter om zo te rijden, dat een paard er niet alleen geen last van heeft, maar er baat bij heeft, en (misschien op langere termijn) plezier van heeft. Dus 'ergens geen last van hebben' is voor mij bij lange ná niet goed genoeg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:02

Het is maar hoe je het leest. Ergens geen last van hebben betkent toch niet vanzelf ook er geen plezier in hebben? Kan gewoon samen gaan.

Wat rijden op paarden betreft, er zijn nog steeds mensen waaronder ikzelf die een paard hebben om op te rijden en rijklunst bij zichzelf te verbeteren en niet om er naar te kijken als een soort dierentuindier en zelf een soort onding als ruiter te blijven.
Daarbij is het ook nog zo dat als je bepaalde prestaties verwacht, het wel zo eerlijk is dat een paard daarop voorbereid en getrained is. En er zijn mensen die wat van hun paard verwachten. Daar zijn ze immers voor gefokt.
Bij mijn hengst telt mee dat hij verreden is, dus precies verknalt door mensen die maar wat deden, en hem in zijn eigen stress houding lieten lopen, waardoor hij lichamelijke klachten heeft. Zijn broodnodige beweging is zeg maar fysiotherapie om hem weer normaal te krijgen. Ik sprak ook exclusief over mijn paard en niet paarden in het algemeen die zichzelf idd best kunnen vermaken in de wei.

We dwalen wel enorm af van "tegen bitloos"
Ik ben tegen bitloos rijden als het gedaan wordt om maar niet een goede ruiter te hoeven worden en daarbij het paard ongemanierd en stijf wordt. Bijvoorbeeld.
Ik ben niet tegen bitloos rijden op zich. Het is gewoon een van de mogelijkheden.
Ik ben vooral voor vakkundig ruiter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:20

We dwalen zeker af :D Is ook weleens leuk trouwens.

Ergens geen last van hebben, en plezier ergens in hebben sluiten gaan uiteraard samen, ergens plezier in hebben is een hogere standaard imo.

Ik ben ook voorstander van vakkundig ruiterschap. Ik ben niet voor en niet tegen bitloos. Ik ben tegen het verkeerd gebruiken van harnachement, of dat nu met bit of zonder is. Maar voor mij staat de lol van het paard voorop, als het paard bitloos rijden fijner vindt, dan is dat zo. Dan kies ik voor bitloos. En als het het paard niet uitmaakt, vind ik het wel leuk om af te wisselen.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:13

Twiggy2008 schreef:
maXcomX schreef:
Een paard weet niet wat metaal is. En als een paard iets niet fijn vindt, dan laat ie dat wel merken, het zijn geen mensen.
Als mens invullen wat een dier fijn vindt is een grote miskleun. Mensen kunnen dat niet en leidt vaak eerder tot dierenleed. Als je niet kunt omgaan met een bit, dan ligt dat aan jezelf, niet aan wat je voor een paard invult om eigen tekortkomingen in te vullen.

Waarom zou je niet kunnen omgaan met een bit als je je eigen paard bitloos berijdt?
Ook weer zo'n veroordeling, waar ik niets mee kan. ;)
En snap je mijn zin wel? Ik heb het over 'niets in de mond hebben' EN 'vriendelijk rijden'. Jij blijft maar hangen in het negatieve, he. :+

Er zijn mensen die gewoon niet kunnen rijden met hun handen, ja. Die heb je ook bij de met bit gereden paarden. ;)
Lijkt me sowieso dat je werkt als ruiter aan je tekortkomingen, als het goed is.

Dat is ook precies wat ik bedoel , en geldt ook voor bitloos.
Ik ga er van uit dat als je met paarden omgaat, dat je ze dan ook begrijpt.
Wat vaak aangenomen wordt op een forum zoals dit.
Als ik geen auto kan rijden, ga ik ook niet op een forum vragen of ik niet beter af ben met een ombouwkit om er een Ferrari van te maken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:50

Het probleem lijkt mij dat heel veel mensen niet rijden om beter te worden voor zichzelf en hun paard, maar het als een soort grondrecht zien om op een paard te mogen zitten en het dier dan rond te commanderen. En of je nou met bit of bitloos je paard rondcommandeert zonder aan jezelf te werken als zowel mens als ruiter, het blijft gewoon fout en slecht voor je paard.

En laten we eerlijk wezen, paardrijden geeft een bepaald gevoel van macht. Het feit dat je zo'n groot dier zo kan besturen dat jij tot op de centimeter weet waar hij z'n hoeven neer gaat zetten kan je een enorm gevoel van controle en macht geven. Het feit dat je je paard veilig door verkeer en enge omstandigheden kan loodsen kan een gevoel van macht geven. Het feit dat je hoger zit dan automobilisten, fietsers en wandelaars kan een gevoel van macht geven. Als je te paard met iemand wil communiceren die niet zelf ook te paard zit kijk je per definitie letterlijk neer op diegene, dat kan zowel een gevoel van macht bij de ruiter opwekken als een gevoel van minderwaardigheid bij de persoon op de grond. En kijk eens heel eerlijk naar het gevoel wat je hebt als je net een voor jouw doen monsterscore hebt gehaald op een wedstrijd... Dan voel je je de koning te rijk!

Het vergt mentaal best heel veel van een ruiter om het paard als gelijkwaardige partner te zien, zonder wie het hele paardrijden niet mogelijk zou zijn. Het vergt ook een bepaalde mentaliteit van mensen om echt netjes met een paard om te kunnen gaan, op basis van begrip en respect voor elkaar. En het is maar een zeer beperkt aantal mensen dat zich niet al dan niet stiekem oppermachtig voelt als ze te paard een moeilijke situatie weten te trotseren. Of dat nou in de ring is of op de weg, of desnoods in de trainingsbak een moeilijke oefening correct weten uit te voeren. Hoewel een groot deel van de ruiters het naar de buitenwereld graag doet lijken alsof alles vanzelf gaat en het paard een volledig vrije keuze heeft. Welke optoming je ook gebruikt, je gebruikt altijd druk (= dwang) om iets voor elkaar te krijgen. De kunst is een goede balans te vinden tussen wat je als ruiter wil bereiken en wat je paard zowel fysiek als mentaal aan kan. Als je die balans hebt gevonden maakt het niet veel meer uit wat voor optoming je gebruikt, dan laat je (indien financieel haalbaar) net zoveel optomingen aanrukken als er beschikbaar zijn om te kijken welke het beste bij jullie als combinatie past en maakt daar een selectie uit van een paar optomingen voor verschillend gebruik. Een ontspannen buitenrit kan op een andere optoming dan een serieuze dressuurproef op behoorlijk nivo. En een springparcours kan weer een andere optoming vereisen. In de ideale situatie "kiest" het paard de optoming per discipline die beoefend word. In de praktijk word vaak een gemiddelde gekozen, meestal een trensje, of een specifieke bitloze optoming. En daarmee doe je elk paard tekort.

Dit lijkt mij veel essentieler om over na te denken dan over of een bit nou zo gemeen is en een bitloze optoming zo geweldig. Dat is een discussie die in feite alleen maar afleid van het principe van de kunst van het paardrijden en het feit dat je de machtsverhoudigen zo gelijkwaardig als mogelijk moet houden. En dat betekent dat er van beide partijen enige inschikkelijkheid word verwacht. Zowel de ruiter moet luisteren naar de wensen van het paard, als het paard dat moet luisteren naar de wensen van de ruiter. Goed paardrijden is een samenspel. Paardrijden is integenstelling tot wat best veel mensen denken een teamsport. Alleen bestaat het team niet uit louter mensen zoals in een voetbalteam, maar uit mens en dier en die moeten elkaar motiveren het beste uit elkaar te halen. En juist op recreatienivo zie je toch best vaak dat de ruiter het paard dwingt en het paard amper tot geen inspraak heeft.

Maargoed, het kost veel investering van zowel paard als ruiter om beiden verder te kunnen komen. En dat is een investering die met name pure recreatieruiters vaak niet willen nemen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten! Er zijn ook zat recreatieve ruiters die nooit een wedstrijdring van dichtbij zullen zien maar wel hun stinkende best doen het voor het paard zo plezierig mogelijk te maken.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:11

Deze hang ik boven mijn bed, met gouden rand en van die glittertjes erbij.
Mick, ik kan er geen woord verder aan toevoegen, dan "Goed geschreven".

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:14

niet voor bit niet voor bitloos , ik ben voor dat wat werkt voor het paard

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:21

maXcomX schreef:

ben ik niet met je eens veel dingen zijn waar maar met duidelijke tunnelvisie geschreven pretendeert een waarheid te hebben terwijl er talloze waarheden zijn

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:33

:D Mooi omschreven Mick. Ik streef naar 51% voor mij in de aandelen en 49% voor mijn paard.
Dan heb ik een meerderheidsbelang maar als die andere 49% niet mee doen ligt ons bedrijf gelijk op z'n gat.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 02:57

liberty22 schreef:
maXcomX schreef:

ben ik niet met je eens veel dingen zijn waar maar met duidelijke tunnelvisie geschreven pretendeert een waarheid te hebben terwijl er talloze waarheden zijn

Ik vindt het absoluut geen "tunnelvisie" wat Mick schrijft, maar eerder een constatering van de werkelijkheid. Er zijn ook helemaal geen talloze waarheden, er zijn talloze fabels en weinig of misschien beter gezegd: Er is maar één waarheid.
Als je bedoeld dat in veel verhalen een stuk waarheid zit, dan heb je gelijk. Maar wat Mick schrijft is voor mij in ieder geval de waarheid op dit punt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 03:01

nou voor mij is het geen waarheid dat machts verhaal , het gaat er voor mij om of je dat kunt leren je paard aan te bieden dat hij samenwerking verkiest boven zijn vrijheden , er zijn daar meer mensen mee bezig als je denkt , helaas zijn er ook erg veel mensen bezig zoals mick beschrijft maar scheer niet iedereen over 1 kam en er bestaan meerdere waarheden daar ieder paard plus mens een individu is.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 03:31

Mick scheert niet iedereen over een kam, "heel veel" is namelijk niet iedereen.
Het probleem dat hij terecht omschrijft is de onkunde van veel paardenhouders, die naarstig zoeken naar oplossingen van problemen die zij zelf veroorzaken door onkunde en misplaatste ijdelheid. Ten eerste kan dat mi niet via een forum, ten tweede hebben veel mensen tegenwoordig zulke lange tenen, dat ze waarschijnlijk ongelukkig eindigen in een afgrond van verkeerde informatie, zelfmedelijden en gebrek aan kunnen communiceren. Vandaar dat ik groot voorstander ben om het houden van paarden aan zeer strenge regels te binden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 03:33

dat ben ik zeer zeker met je eens zeer zeer strenge regels ! uitroepteken
maar kom de mensen met een diep respect voor het wezen komen jullie toch ook wel tegen

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 04:16

liberty22 schreef:
dat ben ik zeer zeker met je eens zeer zeer strenge regels ! uitroepteken
maar kom de mensen met een diep respect voor het wezen komen jullie toch ook wel tegen

Natuurlijk kom je die tegen. En gelukkig maar, zou ik zeggen.
Open staan voor nieuwe inzichten is helemaal niet verkeerd.
Maar hoe kweek je respect tussen paard en mens, bij iemand die een paard bij wijze van spreken voor haar/zijn verjaardag heeft gehad? En die groep is redelijk groot.
Verder is het mij in ieder geval, totaal onduidelijk wat iemands ervaring met paarden is.
Dat lees hier op een forum niet af, behalve veel ruis op de lijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:35

liberty22 schreef:
nou voor mij is het geen waarheid dat machts verhaal , het gaat er voor mij om of je dat kunt leren je paard aan te bieden dat hij samenwerking verkiest boven zijn vrijheden , er zijn daar meer mensen mee bezig als je denkt , helaas zijn er ook erg veel mensen bezig zoals mick beschrijft maar scheer niet iedereen over 1 kam en er bestaan meerdere waarheden daar ieder paard plus mens een individu is.

Het machtsverhaal gaat over een bepaalde groep ruiters die werkelijk bestaat. Dus hij scheert niet over een kam, hij zegt alleen dat die mensen bestaan en dat zeg je zelf ook. Hij zegt niet dat het paardrijden om een machtsgevoel gaat. Je leest selectief.
Dus zal ik je even helpen selecteren van die punten die je blijkbaar niet opgenomen hebt.
Citaat:
En of je nou met bit of bitloos je paard rondcommandeert zonder aan jezelf te werken als zowel mens als ruiter, het blijft gewoon fout en slecht voor je paard.

Citaat:
Het vergt mentaal best heel veel van een ruiter om het paard als gelijkwaardige partner te zien, zonder wie het hele paardrijden niet mogelijk zou zijn. Het vergt ook een bepaalde mentaliteit van mensen om echt netjes met een paard om te kunnen gaan, op basis van begrip en respect voor elkaar.

Citaat:
Dat is een discussie die in feite alleen maar afleid van het principe van de kunst van het paardrijden en het feit dat je de machtsverhoudigen zo gelijkwaardig als mogelijk moet houden. En dat betekent dat er van beide partijen enige inschikkelijkheid word verwacht. Zowel de ruiter moet luisteren naar de wensen van het paard, als het paard dat moet luisteren naar de wensen van de ruiter. Goed paardrijden is een samenspel. Paardrijden is integenstelling tot wat best veel mensen denken een teamsport. Alleen bestaat het team niet uit louter mensen zoals in een voetbalteam, maar uit mens en dier en die moeten elkaar motiveren het beste uit elkaar te halen.

Het sluit dus gewoon aan bij wat jij vindt...

maXcomX schreef:
Maar hoe kweek je respect tussen paard en mens, bij iemand die een paard bij wijze van spreken voor haar/zijn verjaardag heeft gehad? En die groep is redelijk groot.

Dat is dus het grote probleem tegenwoordig, het paard en paardrijden is veel te toegankelijk en wordt veel te luchtig opgenomen. Vroeger ging paardrijden gepaard met een enorme discipline, tegenwoordig rijden ze rondjes in een baan op onwillige of afgestompte dieren die vooral volgens de lesgeefster goed op hun donder moeten krijgen. Zo kun je toch ook geen respect kweken.
En dan zijn er nog legio mensen die helemaal geen les willen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 15:00

ok :o :o

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:06

Ben niet tegen bitloos rijden, vind het top!
hoeveel paarden zie je niet met stukkende mondhoeken door het 'zagen'.
Dat zagen is hierdoor verleden tijd.

Bij Jumping Amsterdam reed, Vincent Voorn ( vergeef me als ik de verkeerde naam neerzet..:$ ) bitloos.
Helemaal top, totdat ik zag dat hij met de allerscherpste hackamore reed.
Heb ik liever dat hij dan met een bitje rijd.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 04:40

Als een paard kapotte mondhoeken heeft, dan ben ik benieuwd hoe dat gaat met bitloos hoofdstel.
Als je niet met bit kan rijden, dan is bitloos ook geen optie. Ik zou zeggen, ga eens goed les nemen.
Haha, ja had je het ook gezien? Deed me een beetje denken aan mijn paard. Die kun je rijden met alleen teugelhulpen. Maar alle andere truukjes kent ze ook.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:40

Ach joh het is toch niets nieuws dat ze in het hogere springwerk met een hackamore rijden.
Let maar op, er zijn er veel meer. Maar het is ook zo veel fijner voor een paard, want ze hebben geen ijzer in hun mond.

Inderdaad MaXcomX, dat is de insteek!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 09:49

Mijn eigen persoonlijke ervaring is, dat mensen die de teugels hard gebruiken, niet eens bitloos durven te rijden. Want 'hun paard is zo sterk', blablabla........ Vandaar dat ze die teugels zo gebruiken. ;)

Overigens heb ik hier op bokt ooit een verhaal gelezen van een paard met kapotte mondhoeken, die gewoon een extreem gevoelig mondje had. Ik ben er verder niet bij geweest, maar het is uitgebreid besproken en die TS kwam oprecht over op mij. Dan is bitloos natuurlijk wel een fijne optie.

Maar geruk en gepluk aan de teugels met bit of bitloos is in mijn ogen absoluut not done!
En ik ben ook geen fan van hacks. In de traditionele ruitersportzaak hier in de buurt, verkopen ze qua bitloos niets, maar dus wel die hackemores. Ik wil niet weten in wiens handen die dingen terecht komen, aangezien ze in die winkel niet veel over bitloos rijden weten. ;(