Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:24

ik snap niet waarom een discussie niet normaal kan :)

sommige hier zijn zo negatief over ene paard dat zo goed scoort. als ik het me goed herinner was dat toendertijd met anky en haar paarden ook zo :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:25

Van Anky kan ik het me eerlijk gezegd beter voorstellen, daar trek ik ook weleens mijn wenkbrauwen van omhoog.

Maar als je nu eens een filmpje zou zien van Totilas waarbij zijn voorbenen eraf geknipt zijn, dan zou wss iedereen lyrisch zijn over het geweldige achterbeengebruik.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:27

Zoals ik al zei, is mijn afkeer niet tegen Totilas, maar door de manier waarop hij gereden wordt. Ook Lingh, Gribaldi en Sisther de Jeu vond ik geen fijn beeld geven onder Edward.
Ik denk dat wanneer hij door een andere ruiter of amazone gereden zou worden, het een heel ander paard zou zijn.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:29

Sinds wanneer mag je het alleen maar eens zijn met het grote gros die er helemaal lyrisch van is?
Er zijn gewoon mensen met een andere mening hoor, dat kan toch?
Dat wordt gewoon onderbouwd.
Ik zie het probleem helemaal niet... :?

En ik ga mee met Bomba, want ik denk dat het wel degelijk verschil maakt. :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:31

Ik ben ook niet kapot van Edward maar ik vind dat hij Totilas wél heel goed rijd :j

Overigens vind ik persoonlijk dat er toppers rondlopen die veel beroerder (en mn paardonvriendelijk) rijden dus ik snap niet goed waarom er dan gestruikeld wordt over Edward.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:34

anneliesdj schreef:
Ik ben ook niet kapot van Edward maar ik vind dat hij Totilas wél heel goed rijd :j

Overigens vind ik persoonlijk dat er toppers rondlopen die veel beroerder (en mn paardonvriendelijk) rijden dus ik snap niet goed waarom er dan gestruikeld wordt over Edward.

Omdat het nu over dat extreme voorbeen ging van Totilas in tegenstelling van het achterbeen en verder heb je ook zeker gelijk! :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:37

Miska schreef:
Omdat het nu over dat extreme voorbeen ging van Totilas in tegenstelling van het achterbeen en verder heb je ook zeker gelijk! :j

De topictitel gaat over het achterbeen en dat snap ik dus ook niet :+
Als er nu Salinero stond...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:38

Iris82 schreef:
Afbeelding

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:40

anneliesdj schreef:
Miska schreef:

De topictitel gaat over het achterbeen en dat snap ik dus ook niet :+
Als er nu Salinero stond...

Ja, dat klopt alleen daar zijn we geloof ik al enigzins op terug gekomen, omdat het namelijk nogal een vertekend beeld geeft door het extreme voorbeen dus de topictitel is niet meer helemaal correct. :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:46

Nou gelukkig maar :P
Dat het voorbeen extreem is ben ik het helemaal mee eens.
Het past ook niet binnen de regels, in mijn dressuurproevenboekje staat bij de uitgestrekte draf; dat het voorbeen daar neergezet moet worden waar de hoef heen wijst.
Bij Totilas is dat lang niet aan de orde maar ik denk niet dat Totilas daardoor fout is.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:50

Precies Annelies.. In het FEI reglement wordt ook vermeld dat bijvoorbeeld in de passage de hoef van het opgetilde voorbeen, niet hoger mag komen dan halverwege het pijpbeen van het andere voorbeen.
Overigens heb ik hier al eens een discussie over gestart: [RT-D] Totilas, is het niet te extreem?

Edit: Dit waren overigens bijbehorende foto's.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bomba op 21-07-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:06

Bomba, dat zijn geen foto's om te vergelijken.

Niet hetzelfde en niet op hetzelfde moment.
Oftewel, eerste foto is een arbeidsdraf, en 2e foto is (denk ik) passage, en daarbij, als je dan de pasagefoto een seconde later zou nemen, zo het beter vergelijkbaar zijn, omdat dan het drafmoment gelijk is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:09

Die foto's zijn idd niet te vergelijken.

Maar Bomba; we zijn het er toch wel over eens dat dit Totilas manier van bewegen is of niet?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:21

anneliesdj schreef:
Die foto's zijn idd niet te vergelijken.

Maar Bomba; we zijn het er toch wel over eens dat dit Totilas manier van bewegen is of niet?

Heeft het niet te maken met de manier van rijden/trainen?
Aangezien Gribaldi ook een behoorlijk extreem voorbeen heeft gekregen en dit eerder niet had?
Ik bedoel dat zit het echt niet alleen in de bloedlijn en bouw denk ik.

Maar goed, ook al is de foto niet geheel te vergelijken is het punt wel duidelijk toch?
Het past niet binnen de regels van het FEI zo'n extreem voorbeen, waarom is iedereen er dan zo lyrisch over?
Dan hebben de juryleden een duidelijke voorkeur voor spektakel, anders namen ze de regels wel meer in acht en scoorde Gal niet zo hoog.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:30

Deze beide foto's hoorden bij het topic waar ik de link van gaf. Daar is overigens al over gediscussieerd dat de tweede foto geen passage is, maar gewoon draf.

Zoals Miska zegt, het heeft te maken met de manier van rijden. Zo'n extreem voorbeen, geeft toch geen mooi beeld meer?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:31

Dus als het niet binnen de regels past is het per definitie fout?
En als je dan met een tuiger dressuur start is het ook terecht als je wordt weggestuurd vanwege zijn knieactie?

Misschien dat je met de training dit wel iets kun bevorderen maar van een paard met heel gewone bewegingen maak je echt geen Totilas. Voor 2 passen kun je dat leren maar van begin tot einde van een proef zo lopen is echt iets wat erin zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:32

Afbeelding

Afbeelding

En als je dit nu vergelijkt dan?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:34

Nee, wat me stoort is dat iedereen Totilas nu roemt als het beste dressuurpaard alle tijden, terwijl hij iets toont waarvan in de reglementen staat dat het niet zo hoort. Het gaat men dus om het spektakel, en niet meer op de kunst van de dressuur.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:36

Laatst bijgewerkt door Bomba op 21-07-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:37

Bomba schreef:
Nee, wat me stoort is dat iedereen Totilas nu roemt als het beste dressuurpaard alle tijden, terwijl hij iets toont waarvan in de reglementen staat dat het niet zo hoort. Het gaat men dus om het spektakel, en niet meer op de kunst van de dressuur.

Ik weet niet of het om het spektakel gaat, dat betwijfel ik.
Persoonlijk vind het gewoon bijzonder dat een paard zo kan bewegen, als het getrixt zou zijn hou ik erook niet van.

Bomba; die eerste foto is wéér geen passage ;)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-07-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:38

Bomba schreef:

Misschien staat er in de regelementen wel de standaard eis, maar misschien dat Totilas daar gewoon bovenuit steekt? Misschien zou het anatomisch niet mogelijk kunnen zijn, maar hey, de paarden veranderen ook en worden anatomisch beter. Dan kan het kloppen dat ze de buiten de standaard anatomie vallen en buiten de standaard regelementen, omdat ze richting perfectionisme gaan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:40

Bomba schreef:
De foto van Totilas ook niet.. Zou iets goed mis zijn als dat passage is..

Wat is het volgens jou dan?
Als ik de manier van bewegen zie komt er niet veel in aanmerking behalve passage.
Voor een uitgestrekte draf heeft hij te weinig stuwing en halslengte.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:42

Ben dus gelukkig niet de enige die dat al altijd opviel. Achterbeen doet veel minder dan het voorbeen. Of liever, doet erg weinig, vooral in de uitgestrekte draf. Dan is er vooral spectakel met het voorbeen vind ik.
Ik vind Parzival dan veel meer lopen zoals het volgens de regeltjes zou moeten. Ziet er degelijker en klassieker uit.
Maakt van Totilas niet een minder gaaf paard overigens. Want imponeren doet hij ook mij wel.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 21-07-10 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:44

Bomba schreef:
Precies Annelies.. In het FEI reglement wordt ook vermeld dat bijvoorbeeld in de passage de hoef van het opgetilde voorbeen, niet hoger mag komen dan halverwege het pijpbeen van het andere voorbeen.
Overigens heb ik hier al eens een discussie over gestart: [RT-D] Totilas, is het niet te extreem?

Edit: Dit waren overigens bijbehorende foto's.

Afbeelding

Afbeelding

wel leuk dat je duidelijk ziet dat totilas verbeterd is qua ruggebruik :D
ik zie op de foto met edward namelijk GEEN deukje achter het zadel.

en de foto's totilas-salinero, ik vind dat salinero daar de grond in gaat met de bovenlijn.
en dat krijg je dus als het achterbeen ook hoog moet.

enne, heeft krack c ook niet veel commentaar gehad toen hij onder nick liep?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:16

anneliesdj schreef:
Bomba schreef:
De foto van Totilas ook niet.. Zou iets goed mis zijn als dat passage is..

Wat is het volgens jou dan?
Als ik de manier van bewegen zie komt er niet veel in aanmerking behalve passage.
Voor een uitgestrekte draf heeft hij te weinig stuwing en halslengte.

En toch is het echt uitgestrekte draf. Mocht dit een passage zijn dan is er veel, veel en veel te weinig buiging in het achterbeen en verzameling.