Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:46

Een enkle keer gebeurt het dat ik mijn paard en pony eens flink op hun plek moet zetten maar dat doe ik nooit met hard slaan, schoppen of trekken. Als ze er telkens vandoor gaan omdat ze het leuk vinden trek is ze altijd snel om of zet ze stil. Maar ik bedenk me altijd eerst waarom die dat doet, uit angst, pijn of omdat ie er zin in heeft. Meestal is het bij mij omdat ze er zin in hebben. Als ik echt het gevoel heb dat het gevaarlijk word of dat ze echt niet meer te houden zijn zoals op het strand ofzow. Dan kan ik ff boos worden helemaal als ik chagrijnig ben.
Laatst bijgewerkt door Arabian1997 op 07-08-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:48

Oh hier ook een zondaar hoor ;) Als mijn paard wéér maar eens op mijn tenen gaat staan krijgt ze heus wel eens een klap tegen haar schouder, als ze weer eens probeert te bijten krijgt ze een tik teken haar snoet, als ik iets 100 keer vraag en ze doet het nog stééds niet, ja dan verlies ik mijn geduld en durf ik roepen tegen haar of haar onpaardelijk behandelen.

Wie dit niet doet is een dikke leugenaar :+

Met dingen gooien heb ik nog niet gedaan, maar een tik kunnen ze altijd krijgen! Schoppen doe ik niet, omdat ik weet dat ik dan een trap terugkrijg :')

Ik doe al anderhalfjaar aan natural horsemanship en sindsdien heb ik NOOIT meer mijn paard een tik moeten geven :D Een aanrader aan de dondersteentjes onder ons :D

simoneehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:50

malloesje schreef:
Of een paard wat aan de kletter gaat met je zit terug rijden. Nog zo'n dooddoener is met trailerladen, een keer met de bats eroverheen werkt vaak beter dan ervoor gaan staan om op je allerliefst te vragen of ie alsjeblief de trailer in wil :=

daar ben ik het niet mee eens als ik een paard de trailer in wil krijgen dan ga ik hem niet dwingen..
ervoor staan paar snoepjes doet mevrouw/meneer een stap naar voren? braaf belonen doet hij het niet of een stap terug? ook goed maar dan geen snoepje..
moet zeggen werkt bij mij altijd en heb geen problemen met trailers :Y)

verder ben ik een ruiter volgens het boekje..??
uhm nee =]
ik heb heel veel geduld (ben ook 'te lief' volgens de rest)
maar als het nodig is en een paard neemt een loopje met me zet ik hem wel ff (zo nodig op een 'paardonvriendelijke manier') terug op zijn plek.

dusja ik voldoe ook niet aan de bokt-regeltjes :z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:51

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

Ik! mijn paard heeft weleens een klap gekregen, mijn toenmalige hengst heeel wat......
verder vraag ik weleens wat door en ben qua opvoeding best streng (maar duidelijk)....
so what :D

xx_Irisje

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:52

Ja hoor, wij gebruiken de uitdrukking: staat niet in het boekje maar werkt wel!

Paard reageerd ook niet altijd volgens het boekje en soms moet je dat even oplossen.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:54

ja hoor, die van mij krijgt soms ook een flinke trap, maar dan alleen als hij ook iets doet wat in mijn ogen niet mag. Liever 1 keer goed afstraffen, dan 10 keer eenklein beetje. Moet wel eerlijk toegeven dat ik tot een half jaar terug ook af en toe mijn geduld verloor met het rijden. Maar sinds ik nu weer lekker in mijn vel zit heb ik daar gelukkig ook geen last van. Volgens mij heeft hij het me elke keer gewoon weer vergeven :-)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:01

Ja, soms word ik wel eens helemaal gek van Ann. Maar ik weet dat ik toch niet ga winnen, als ik trek trekt zijn nog veel harder terug. En met rust kan ik het beter oplossen dus uiteindelijk zie ik dat in en word ik weer rustiger en pak ik het op een betere manier aan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:04

Ik ben dan misschien een van de weinigen die een paard NOOIT in de mond zal straffen. Je wilt immers wel dat een paard vertrouwen in je hand houdt. Ik ben ook van alles voorwaarts oplossen dus daar past trekken ook niet bij.
Straffen doe ik zoveel mogelijk correct en dat is dus op het juiste moment, op de juiste plek en in de juiste mate.
Maar ik ben ook wel eens gewoon "paard" vooral als ik er niet op zit en een paard me schopt of duwt of bijt of wat dan ook. Dan kan hij een stomp, of kneep verwachten, ik betaal dan in gelijke munt terug.
Maar als ik er op zit ga ik geen krachtmeting aan of een paard op zijn plek zetten met pijnlijke acties.
Ik ben niet vies van een tik uitdelen, maar wat ik zeg, op het juiste moment, op de juiste plek en in de juiste mate en nooit uit nijd.
De enige keer dat ik een paard een tik heb gegeven uit frustratie (en er ook jankend af ben gegaan omdat ik dat zo oneerlijk vond naar mijn paard) was toen een instructrice me gek zat te maken. Paard werd er trouwens niet beter, maar slechter van, en dat wist ook ook van te voren, reden waarom ik nog kwaaier was op mezelf.
Ik neem dan ook nooit meer les van een instructrice van haar soort.

Overigens heb ik ook wel oplossingen voor problemen die niet volgens het boekje zijn maar dan gaat het ook meestal om problemen die niet volgens het boekje zijn. Zoal bij omkeren gewoon doordraaien en bij steegsheid een paard dan maar gewoon achterwaarts van het erf af krijgen etc etc, maar altijd gewoon met slimmigheid. Wij hebben hersens, laten we ze alsjeblieft gebruiken. :D

Ik geloof wel in toevallig vastgelegde foto's die niet echt vertellen wat er werkelijk gebeurde, en dat het niet eens altijd de ruiter is die het bewerkstelligt. Een paard kan bv door plots draaien van zijn hoofd naar een vlieg het bit door de mond getrokken krijgen!
Maar ik geloof niet dat een paard na ruw ingrijpen onmiddelijk ontspant en dat dan het plaatje erna er prettiger uitziet. Hoewel, als het maar genoeg pijn heeft, komt er endorfine vrij. Maar als dat de basis van paardrijden moet zijn...

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:15

ook hier gaat het niet altijd volgens het spreekwoordelijke boekje. in mijn ogen ook niet mogelijk, maar dat daarbuiten gelaten. hier krijgen de paarden voor slecht gedrag straf, maar het goede gedrag wordt ook beloond. hierbij kijk ik uiteraard wel of het paard iets uit angst doet of uit stoutigheid. ik ben zeer consequent, zowel met rijden als in omgang. en ja als een paard een keer door mijn hand heen loopt dan kan hij een flinke ophouding verwachten. ophouding is bij mij een versnelling langzamer en wordt hier niet op gereageerd dan doen we dat even duidelijker. maar nooit op 1 hand. dat vind ik niet fair.

marla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:30

Ik heb een shetlandertje en daarmee doe ik lange lijnen <3
meestal doet hij zijn uitterste best hoor :D
en hij houd gewoon van dressuur
maar soms is het een echte dondersteen!
gaat hij even zijn energie erruit gooien bokken rennen nou dan zet ik hem tegen de rem op een volte en soms net iets te hard
maar je kan nooit leren als je nooit fouten maakt en wat ze allemaal zegggen je leert van de fouten die je maakt
mensen maken eenmaal is fouten en soms is het juist nodig want als je niet vaak corigeert blijven ze hetzelfde doen :D
ik heb hem wel is een flinke tik gegeven in het bos omdat meneertje even d8 dat hij me kon vloeren(arm gekneusd :(:) )
want ik knalde met mn arm heel hard tegen een super harde boomstam |( ;(
hij mag altijd wel uitrazen hoor maar niet als ik met hem serieus bezig ben later mag hij er alles uitgooien altijd dus hij weet wanneer het mag :P

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:26

Ach de meeste weten het allemaal perfect als ze veilig achter de computer zitten... er ontstaat op z'n forum een standaard waar je aan wordt geacht te voldoen en het gros zegt daaraan te voldoen alleen om te zorgen geen gezeur te krijgen.

ik zal echt niet voldoen aan de "standaard" hier, maar ik werk niet met steeds zwaardere bitten en geruk aan de teugels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:06

Lusitana schreef:
Een paard kan bv door plots draaien van zijn hoofd naar een vlieg het bit door de mond getrokken krijgen!

..en doet zo een schrikdraad-ervaring op met het bit, waardoor het geen neutraal signaalmiddel meer is :)*

Zie je nú wat de onvermijdelijke valkuil ervan is? Je kan niet voorkomen dat het als een e-prikstok is, dat er een negatieve associatie ontstaat.
Maar goed daar zit de basis onder dit topic al niet mee |(

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:27

Het ligt heel erg aan het paard. Bij een paard op de manege, die heeeel snel onder je vandaan loopt, ben ik idd strenger in mijn handen, maar een ander rustig paardje, daar houd ik zo min mogelijk druk.

Het ligt bij mij aan het paard en hoe het paard is. Ja ook ik raak wel een gefrustreerd en ga dan wat harder "zagen" maar dat houd wel snel op, omdat zagen gewoon fout is.

Slechte eigenschap, daarom ga ik op paarden waarvan ik weet dat ik mijn geduld kwijtraak, extra op mijn zit letten, zodat ik het paard niet in de weg zit :)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:20

Ik zet mijn paard idd ook wel eens op haar plek,
maar niet doormiddel van door d'r bek rossen, nee liever niet.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe die het aanpakt,
maar ik doe het liever niet via de mond.
Mijn paard is nou ook eenmaal een apart paard,
met een heel andere aanpak als andere paarden.
Ik heb wel dat ik haar doorvraag in de stelling.
Maar ik sta na een strenge ophouding (zo noem ik het even)
wel toe :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:09

Huertecilla schreef:
Lusitana schreef:
Een paard kan bv door plots draaien van zijn hoofd naar een vlieg het bit door de mond getrokken krijgen!

..en doet zo een schrikdraad-ervaring op met het bit, waardoor het geen neutraal signaalmiddel meer is :)*

Zie je nú wat de onvermijdelijke valkuil ervan is? Je kan niet voorkomen dat het als een e-prikstok is, dat er een negatieve associatie ontstaat.
Maar goed daar zit de basis onder dit topic al niet mee |(

Die van mij stoot zn kop nog al eens als hij een vlieg weg wil jagen..:D tegen de hooiruif.... Moet ik die hele hooiruif nu maar weghalen dan? :=

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:11

ach ja,
natuurlijk verlies ik mijn geduld wel eens
dan kan ik inderdaad wat strenger uit de hoek komen dan eigelijk ''toegestaan'' is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:16

Welja ook ik zet een paard echt wel eens terug op zn plek als het daarom vraagt.
Je kan niet verwachten dat een paard met alleen maar aai-werk zijn en jouw grenzen leert kennen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:01

Dat verwacht niemand, ook de "boekjesschrijver" niet.
Het leerproces is altijd straffen en belonen, maar dat kan op een eerlijke manier. Een paard dat weet dat hij stout is, verwacht straf. Maar het is onzin om nijdig te worden als je paard je niet begrijpt en veel ruiters zijn heel snel met :"Hij weet heus wel wat ik wil", terwijl ze tegenstrijdige hulpen geven.

En als je steeds op je paard gaat zitten met een negatieve lading, hoe denk je dan een normaal partnerschap te bewerkstelligen?
Ik heb het liefst een paard dat voor me wil werken en niet een die doet wat hij denkt dat ik wil omdat hij bang is voor sancties.

Mijn paarden (3 jarige merrie en een volwassen hengst) willen regelmatig weten hoelang de vinger exact is die ik ze geef maar ze rukken nooit mijn hand eraf omdat ik tijdig laat weten hoe lang de vinger is en ze regelmatig help herinneren. Je hoeft het niet zo ver te laten komen dat je geweld nodig hebt!
Een paard waarbij dat wel nodig is, is al verpest en dan moet je soms idd wat harder optreden, maar dat is feitelijk ook nog volgens het boekje wat bij verpeste paarden hoort. Maar laten we er niet vanuit gaan dat elk paard verpest is en bovendien zijn we daar zelf schuldig aan als we al onze emoties niet onder controle hebben en geen geduld hebben als we met ze omgaan en er op rijden.
Ze zijn niet begonnen met een hekel aan je en dwarsigheid. Dat krijgen ze en worden ze, van precies dat gedrag wat jullie hier van jullie zelf beschrijven dat buiten het boekje gaat.

Het is wel zo dat er wel meer is dan een leidraad van een boekje, maar er is niets dat niet met slimmigheid opgelost kan worden.
Met kracht red je het toch niet tegen een paard.

michellatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:55

Soms rijd ik inderdaad ook niet helemaal als het de bedoeling is, maar ik doe mn best :+

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:29

Volgens mij doet iedereen wel eens iets dat eigenlijk niet mag.
Toch ?

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:49

michel, dat dacht ik ookal.
ik bedoel maar niemand rijdt tog echt ''volges een boekje''
elk paard zit anders in elkaar en elke ruiter ook dus..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 01:28

Haha.
Als je nooit een keer een paard doorpakt denk ik dat er menig paard een loopje met je neemt, hihi.

Zo af en toe moeten ze nu eenmaal een keer op hun kop krijgen, of de regels even aangescherpt of verduidelijkt worden. Anderszijds kunnen paarden je ook op je plek zetten, als je een beetje een kwalijknemend paard hebt zal deze je grondig op je fouten wijzen. :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 04:39

Ik denk dat iedereen zijn/haar paard wel eens iets harder aanpakt als dat het in een boekje beschreven staat.
Ik ga ook wel eens buiten het boekje :o
Maar ik kan haar alleen straffen wanneer ze echt iets fout doet, anders straft zij mij 2x zo hard terug

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:12

kimmie88 schreef:
Maar ik kan haar alleen straffen wanneer ze echt iets fout doet, anders straft zij mij 2x zo hard terug

Vaak is dat inderdaad het nadeel, je bereikt er niet altijd wat mee.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:23

Ik geef haar af en toe ook op haar kop! Maar vind wel dat het consequent moet zijn! Anders is het wel oneerlijk voor je paard. Dan snapt hij er niks meer van! Maar idd wat moet dat moet. Als ik in het land sta tussen de paarden en 1tje begint te trappen naar een ander dan krijgt hij van mij een rotschop dat doen ze maar als ik er niet tussen sta. En meestal doen ze het ook niet meer. Met rijden probeer ik wel zo eerlijk mogelijk te zijn! Maar ja soms he :+