Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:06

Waratje schreef:
Pleasure20 schreef:
Ik heb liever te actief, dan zit je dadelijk in een wedstrijd ofzo en dan is je paard niet voruit te branden. Niet dat het alleen om winnen gaat. Maar toch. Actief is makkelijker terug te rijden dan een sloom paard voorwaarts te rijden. :P

Jij zit op wedstrijd liever op een stuiterbal die de ring uitstuitert? :P

Ik krijg de indruk dat de meeste mensen hier het "te" bij de actief vergeten en dat is lang niet altijd gemakkelijk terug te rijden. En bij maneges hebben ze helemaal geen paarden die "te actief" zijn, want die zijn veel te gevaarlijk in een les met klanten. Daar krijg je ongelukken mee en dat kun je als manege niet hebben. Dus maneges hebben nooit "te actieve" paarden, hoogstens "actieve" paarden.

Tuurlijk zijn te actieve paarden echt niet zo makkelijk terug te rijden, maar als je ze dan terug hebt dan ziet het er prachtig uit. Het balanseren over het randje. Een stap verkeerd en dan *boem*. En dat is nou het moeilijke van de dressuur. Het juiste balans te vinden.

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:21

Idd.

Charrieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:01

een actief paard is altijd leuk :D
mar té actief nou ook weer niet

DDW1190

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:14

ik denk ook liever een actief paard!
een te sloom paard is na een tijdje niet leuk meer om te rijden!

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:51

ik heb liever een paardje dat te actief is,
dan een paardje die je de hele tijd vooruit moet rijden,

heb een keer op een fjord gereden, en die moest ik iedere seconde aansporen,
nou daar ging ik me toen die eerste keer al aan irriteren. :o

Sisi_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:18

Liever te actief, want ik gebruik eigenlijk liever mijn zweep niet. Het liefst heb ik gewoon wel vlot, maar dat ik het paard wel in kan houden als ik dat wil. Ik houd wel van paarden die toch wel snel zijn, gewoon dat ze lekker doorlopen. Maar niet zo'n paard wel echt heel hard gaat 'racen'. *D

& Ik wordt er uiteindelijk wel moe van, als ik het paard bij elke stap moet aansporen.

LinVer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:55

Ik rij liever terug dan voorwaarts met een paard. Ik denk dat het inderdaad erg persoonlijk is!

Maar té is in beide gevallen niet leuk!

kevin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 13:05

Doe mij maar een wat heter paard. Als je het hete om kan zetten in werkwilligheid is het toch wel makkelijk om zo'n paard in de hogere klasses te hebben.

Een sloom paard vind ik ook veel vermoeiender om te rijden.

Channa1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:46

Als ik écht moet kiezen dan liever een te actief paard. :o
Ik heb er altijd zo'n hekel aan als ik op een pony zit die echt niet vooruit te branden is en ik
net zin heb om een sprongetje te maken ofzo. Ik ben zelf meer van actie; crossen, springen
enzo en reed eerst op een arabier. Ik heb eigenlijk altijd op wat meer voorwaartsere paarden
gereden dus ja. Nouja, bijna altijd, behalve op het Fjordje waarop ik heb leren rijden.

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:13

Ik heb liever een paard dat uit zichzelf voorwaarts is. Dan kan ik me meer bezig houden met de oefeningen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:27

ik heb zelf een slome staan die wordt verkocht. de klik is er gewoon niet. zelf ben ik dus meer van de drukkere paarden. ik vind dat fijner rijden en als je er goed mee om kunt gaan is er dan ook niks aan de hand.
het verschilt ook heel erg hoe jij rijdt en op wat voor niveau enz.
voor een actieve wedstrijdruiter is een sloom paard niet echt fijn.
maar voor de echte recreatie ruiter een snelle vaak niet fijn.
ik hou er wel van maar ik ben dan ook echt dol op paarden die graag leren en willen werken.
daar rij je net iets makkelijker de wedstrijden mee.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:35

Ik heb altijd een TE actieve pony gehad.. ik vond het leuk maar het was niet makkelijk. Bij het spring parcours als de bel ging waren we 10 seconden later het parcours al door. Die ging idioot hard.

Nu heb ik een jong paard die van zichzelf wat meer ontspannen en relaxed is. Het slome type, daarin tegen wordt hij in de dressuur wel getraind om snel en actief te zijn. Dat vind ik het voordeel van een jong paard met dit karakter, ze kunnen wel actief getraind worden. Een Te actief paard is daarin moeilijker te trainen naar een gecontroleerd paard.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:18

Een paard wat wat slomer is heb je toch wat meer controle over dan een paard dat actief is *D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:41

Een sloom paard kun je met de juiste africhting prima actief krijgen. Probleem is dat veel ruiters dat niet kunnen, en gaan zitten pompen of tikken op niks af en dan stompt zo'n paard alleen meer af. Het is een kwestie van de juiste oefeningen om een paard levendig te maken en het paard correct aan de hulpen krijgen en daar heb je geen kracht voor nodig, maar vaardigheid. Rijkunst is ook vakmanschap.
Ik ben niet sterk en gebruik geen sporen en toch krijg ik alle slome paarden in een mum van tijd actief en vrolijk. Zo niet dan is er echt wel wat aan de hand met het paard.

Het zelfde voor te actief, in de goed handen wordt zo'n paard rustiger. Er zijn gerichte oefeningen om een paard langzamer te worden en je moet ook zo'n paard correct aan de hulpen krijgen.

Ik heb geen specifieke voorkeur en ook geen hekel aan wat voor een paard dan ook, omdat ik degene ben die uiteindelijk bepaald hoe de paarden die ik rijdt worden.
Ik heb honderden manege paarden gereden en nooit moe geworden van een paard, of het nou sloom of hyper was en ze liepen prima, vaak tot grote verbazing van de instructeurs die ze nooit zo hadden gezien.
De enige grote problemen waar ik mee te maken heb gehad, dat ik niet in een les kon oplossen, was een paard dat heel erg stijf was aan een kant, en een paard dat dacht dat doorzitten galopperen betekende.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 16:58

ik heb liever een actief paard...

mijn eigen paard is er tussen in :P
niet te actief maar zeker ook niet sloom

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:26

Ik heb toch liever een te snel paard dan een te sloom.
Ik weet niet, wilde pony's kan ik gewoon beter rijden :+

Maartje1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:12

ik heb liever een snelle dan een slome, alhoewel mijn shetje nooit echt snel was maar mijn haflinger wel ;)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 23:30

Ik rij eigenlijk beide en heb niet echt een voorkeur.

Ik vind het gewoon de uitdaging om ze goed aan het werk te krijgen. Bijv. een merrie die ik rij is vrij snel en als je die rustig krijg is ze zo weer weg als je wat fout doet. Na een paar maanden werk gallopeerd ze lang en laag aan een vrij lange teugel en dan voel je dat lichaam gewoon onder je door bewegen. Als je dat voelt vind je het niet meer zo erg dat je al dat werk hebt moeten doen.

En natuurlijk met een slomer paard wat na een tijdje toch begint te sjouwen.

Ik kan niet anders zeggen dat paardrijden voor mij een uitdaging is en soms met slechte dagen maar soms ook met hele goede! :)

Mandy85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:18

Ik heb ze beide onder me gehad en wis een paard wat je steeds vooruit moet rijden ook niet uit hoor... dat is ook werken...

Zelf heb ik liever een iets te actieve gewoonweg omdat ik daar zelf beter mee om kan gaan dan een 'slome'

TheIndyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:11

eignelijk maatk het mij niet ecth uit :p
maar als ik moest kiezen denk dan iets te actief dan te sloom.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:35

ik zou liever een sloom paard hebben

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:38

nou ik hou het lekker bij mijn te actieve arabier x welsh :P
die met 1 mini beweging(soms raak je d'r nog net niet aan) van me hak al naar een versnelling hoger gaat.
en 1 kleine ophouding en ze staat al weer stil!
dat rijd gewoon super fijn. geen zweep geen getrek en geen sporen!

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:39

geef mij maar en sloom paardje waar soms een beetje pit op zijn tijd in zit
dus een gekke bui mag hij wel krijgen maar danmaar 1 a 2x per jaar hoor :D :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:39

Doe mij maar een slome, relaxte, rustige Jan Doedel waar ik uren mee naar buiten kan zonder bang te weten dat ie schrikt van elk klaadje dat valt :)

Joris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:43

Ik heb liever een actief paard die het leuk vind om te werken.