Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:38

gr_roos schreef:
Zo jij gaat vrienden maken ;) (bedoel Johanna)

Johanna59 schreef:
Je bent er minder fit door, kortademiger, trager.

Denk dat je hier wel een punt hebt. Ben benieuwd hoe andere ruiters erover denken. Zelf merk ik wel verschil als ik iets zwaarder wordt. Niet alleen conditioneel maar ook fysiek (last van mijn knieën)

Nu, dan mag jij gerust eens met mij komen meesporten Johanna59!!!!

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:39

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet de slankste ben en maar dat wil afsoluut niet zeggen dat je daarmee niet fit kan zijn,
Ik fiets 4 dagen in de week naar school wat 20 km heen en 20 km terug is dus 40 km op een dag. Daarnaast ga ik ook nog 2x in de week op de fiets naar mijn werk wat 12 km heen en terug is. Maar ook rij ik 5 x in de week mijn pony en ga ik 1x in de week fitnissen....
Dus niet fit wanneer je overgewicht hebt ben ik het niet mee eens.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:44

russel schreef:
Maar wat ik wel zie is dat paardrijden een cult is geworden. Er zijn mensen die een behoorlijk overgewicht hebben, obesitas hebben. Paarden leuk en lief vinden en gaan paardrijden. Stappen ze op een wat groter paard en dan vinden ze dat het wel kan.

Ze voelen zich onmiddellijk aangesproken over hun gewicht als zijnde een belediging en voelen zich dan gekwetst, dus vluchten in een slachtofferrol. Maar het gaat niet over hen, maar over die paarden.

Ik zal dit even persoonlijk opvatten omdat ik volgens de norm (BMI>30) obees ben.
Even terug heb ik een foto van mezelf gepost op mijn paard.

Allereerst ben ik 44 en rijd ik vanaf mijn 13e. Ik was altijd al stevig maar de laatste 10 kg is in de loop der jaren gekomen (vooral de laatste 10 jaar). Inderdaad wordt het na je 35 een stuk lastiger.

Het is niet zo dat gewicht voor mij niet bespreekbaar is. Ik kijk kritisch naar mijn paard, laat het ook door anderen bekijken of ze geen pijntjes heeft en ik zorg dat ik mijn overgewicht voor haar zoveel mogelijk compenseer door een goed zadel, opstapje, les enz. Mocht het niet meer lukken en veroorzaak ik pijn, dan neem ik daarvan de consequenties.
Ik denk dat er veel zijn die er net zo over denken.
Maar dat neemt niet weg dat ik weiger op voorhand te zeggen dat het wel of niet kan. Dat moet je echt per situatie en per paard bekijken. Want waar de grens voor mij en mijn paard ligt, kan ik niet zeggen. Ja ik kan wel zeggen dat 120 kg te veel is (dat lijkt me wel iig), maar er is gewoon een groot grijs gebied. Stopt het bij 90 kg? 95 kg? 100 kg? Dat kan je nooit op voorhand zeggen.

Verder stoor ik me een beetje aan je taalgebruik.
"vinden een paard leuk en lief en gaan paardrijden". Dat komt wat denigrerend op mij over. Zijn de motieven van een zwaarder iemand om te gaan rijden anders dan die van iemand met een gezond postuur?
Ook de uitdrukking "vinden dat het wel kan" vind ik nogal tendentieus. Het lijkt erop dat je zegt dat te zware mensen niet stilstaan bij het welzijn van het paard.
Er zijn mensen die kritisch en zorgzaam zijn en er zijn mensen die rücksichtslos hun paard gebruiken tbv hun eigen plezier. Dat geldt voor zowel slanke als dikke ruiters.

paarden652

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:50

Ik ken iemand die 1 meter 98 is. Hij is gewoon gebouwd maar door zijn grootte weegt hij 102 kilo. Mag hij dan niet rijden omdat hij toevallig groot is?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:51

russel schreef:
Voltige, daar weet ik weinig van. Die paarden lopen steeds op voltes en dat alleen al is erg zwaar voor de pezen.

Maar ik zie, als ik het zie, spinnetjes van grietjes er op en af springen, vaak kinderen en als het volwassenen zijn, zijn het atleten van mannen en vrouwen die zo een snelle soeplesse hebben en geen overgewicht.

Dus snap niet wat de vergelijking in dit topic is.

Op en af springen, als we het hebben over gewrichten van het paard...

Ja, maar al zijn het slanke atleten, 50 kilo zit je al snel aan, en dat met een man of 3 a 4.

Je wilt de vergelijking niet begrijpen denk ik.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:53

Haha, weeg iets minder dan 60 kg en heb 0 conditie, dus dat gaat zeker niet altijd op..
Maar dat neemt niet het punt van het topic weg. Ik denk dat het, bij identiek rijden, altijd beter is zo min mogelijk kilo's op een paard te zetten. Wat de max is? Geen flauw idee, denk dat het met de conditie van het paard te maken heeft, met de arbeid die gevraagd wordt en met de duur van de arbeid.
Beantsje, veel paarden worden idd rücksichtslos gebruikt, idd door slanke en minder slanke ruiters. Wat mij wel opvalt is dat minder slanke ruiters zich toch vaak in een te klein zadel persen waardoor ze toch een onnodige extra belasting veroorzaken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:54

paarden652 schreef:
Ik ken iemand die 1 meter 98 is. Hij is gewoon gebouwd maar door zijn grootte weegt hij 102 kilo. Mag hij dan niet rijden omdat hij toevallig groot is?

Mijn man is nog langer en zwaarder en rijdt ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:55

MamboBeach schreef:
russel schreef:
Voltige, daar weet ik weinig van. Die paarden lopen steeds op voltes en dat alleen al is erg zwaar voor de pezen.

Maar ik zie, als ik het zie, spinnetjes van grietjes er op en af springen, vaak kinderen en als het volwassenen zijn, zijn het atleten van mannen en vrouwen die zo een snelle soeplesse hebben en geen overgewicht.

Dus snap niet wat de vergelijking in dit topic is.

Op en af springen, als we het hebben over gewrichten van het paard...

Ja, maar al zijn het slanke atleten, 50 kilo zit je al snel aan, en dat met een man of 3 a 4.

Je wilt de vergelijking niet begrijpen denk ik.

Hoezo willen? Ik weet niets van voltige heb ik je al gezegd. Ik heb het wel eens op tv gezien. |

Misschien moet je een eigen topic starten, krijg je voltige kenners in je topic en kan je het bespreekbaar maken.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:55

Ik rij met een 17.5 inch. Past mij perfect. Ik weeg 80 kilo en voor een meisje vinden mensen dit veel. Maar wat met de mannen! De meeste zitten met gemak aan 85 kilo. Waarom word er daar niet over gediscisierd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:56

MamboBeach schreef:
paarden652 schreef:

Kijk, dat bedoel ik nou. Hij zal het wel leuk vinden, zo bedoelde ik ook mijn stukje tekst.

Het is voor iedereen, behalve voor ons....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:57

O ja en dan nog even over het afvallen;
Heel langzaam, 1 a 2 kg per jaar ben ik gegroeid.
Ik zou liever 10 kg lichter zijn. Daar voel ik me idd beter bij. Ik heb mijn lijf geaccepteerd en heb een positief zelfbeeld maar dat wil niet zeggen dat ik mijn gewicht perfect vind.
Maar blijvend afvallen is bijna onmogelijk. Crashen is niet zo'n punt hoor, dat kunnen de meesten wel. Maar het lukt slechts 7% van de afvallers om blijvend af te vallen. Dat betekent dat 93% binnen enkele maanden weer op hun oude gewicht of daarboven komt. Bovendien helpt het je stofwisseling om zeep.

(ik heb het hieronder even niet over de troosteters eetstoornissen en medische afwijkingen maar iemand die 'gewoon' te zwaar is geworden door steeds iets teveel eten, zoals ik.)
Door andere genetische aanleg heb je gewoon meer honger. En dat hongergevoel gaat nooit meer over, tenzij je weer meer eet. Ik denk niet dat een slank iemand die er niets voor hoeft te doen, zich kan voorstellen wat het is als je de hele dag honger hebt, of 's nachts wakker wordt van de honger. Tijdens een dieet van een x aantal weken is dat vol te houden, een heel leven niet.
Ik probeer heel geleidelijk mijn eetgewoontes te veranderen maar ik kan je zeggen; dat valt echt niet mee. Ik moet mijn best doen om niet verder te groeien en het afgelopen jaar is dat gelukt.
Te dik zijn is dus geen keuze en geen kwestie van 'gewoon even afvallen'.

Het gewicht is dus een gegeven, of je nu overgewicht hebt of niet. Ik vind het reëel om daarmee te bekijken wat je nog wel en niet kunt met je paard, ipv zonder meer te roepen dat je niet op je paard mag stappen. Maar uiteraard moet je kritisch blijven naar je paard toe, wat nog eerlijk is en wat niet.
Dat kan betekenen dat het niet meer past. Dat zou voor mij kunnen gaan gelden, als ik zwaarder word. En dat geldt dan ook voor die slanke lange man van 102 kg. net zo als dat kinderen te groot worden voor hun pony.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-05-10 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:57

paarden652 schreef:
Ik ben 1 meter 70 en weeg 80 kilo. Toch ben ik slank... Hoe dit komt? Ik heb zware botten. Ik heb veel spieren die ik van nature heb waar ik niets mee moet doen. Betekend dat dat ik dan altijd maar mijn paard hinder gewoon omdat ik zware botten heb? Nee, integendeel. Ik rij goed en ga altijd met de beweging van mijn paard. Zij loopt fijner met mij dan met een meisje van 60 kilo.

Ja, ik denk daar ook aan, niet iedereen die zwaarder in kilo's is heeft overgewicht.
Daarom heb ik juist de vraag, bijvoorbeeld 90 kilo is 90 kilo, is dit wel zo?

En wat Beantsje zegt, ik vind het ook een beetje denigrerend overkomen Russel, hoe je het brengt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:59

Het is hoe je het op wilt vatten, ook weer precies zo in mijn stukje uitgelegd.

Maar bokt heeft altijd een dubbele moraal, als het je betreft, dan zitten de oren dicht en zijn we met zijn alle beledigd.

Maar je mag best temmen hoor, is een uitgelezen topic daarvoor.

Mensen verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen voor hun paard is onbegonnen werk op bokt in dit soort topics. Die zijn al zo vaak geweest, zo vaak gesloten en zo veel bannetje verder.

Het is jullie paard, ga lekker door zoals je zelf wil....

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:00

Ik vind het gewoon heel spijtig dat er hier weer zo een topic is gestart over te zware ruiters die het paard zouden hinderen. Wat doen we verkeerd? We zien die paarden graag, gaan er goed mee om, maar omdat we iets zwaarder zijn zijn we een last voor de paardenrug? Wat met die slanke grietjes van 45 kilo die dan wel op een shetlander zitten? Of wij, die met 80 kilo of meer tenminste kiezen voor een iets steviger paard? Wie is er dan het slimst? Ik vond dat dit topic nooit mocht geopend worden want het is nu weer een soort van slank tegen iets zwaarder heb ik het gevoel...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:02

russel schreef:
MamboBeach schreef:

Kijk, dat bedoel ik nou. Hij zal het wel leuk vinden, zo bedoelde ik ook mijn stukje tekst.

Het is voor iedereen, behalve voor ons....

Mijn man is erg atletisch en gespierd en wordt nergens geweigerd, zal ook wel wat zeggen denk ik hè...
En dan nog wat, jij gaat uit van wat jij vindt en ik van wat ik vind, dus ja, we zijn het niet eens met elkaar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:03

Weet je, dit is zo'n zinloze discussie.
In veel gevallen is er aan gewicht niets te doen en is het een gegeven.

Kan je ook wel zeggen; laten we gaan discussieren over 'een weke rug is slecht voor een paard'.

Lekker zinvol.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:04

Wow zeg, dat gaat hier niet de goede kant op..
Als je je aangevallen voelt paarden 652, dan heb je denk ik het topic niet helemaal goed gelezen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:05

russel schreef:
Het is hoe je het op wilt vatten, ook weer precies zo in mijn stukje uitgelegd.

Maar bokt heeft altijd een dubbele moraal, als het je betreft, dan zitten de oren dicht en zijn we met zijn alle beledigd.

Maar je mag best temmen hoor, is een uitgelezen topic daarvoor.

Mensen verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen voor hun paard is onbegonnen werk op bokt in dit soort topics. Die zijn al zo vaak geweest, zo vaak gesloten en zo veel bannetje verder.

Het is jullie paard, ga lekker door zoals je zelf wil....

Dubbele moraal, oren dicht, verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen, mens waar heb je het over?!

Jij ziet je eigen beredenering voor waarheid aan en als andere mensen daar anders over denken of benieuwd zijn naar een onderzoek, dan ga je zo praten.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:08

Ik lees al een tijdje mee en zal ook eens reageren. Mijn paard (eveneens categorie: fragiel hobbelpaard) van 1.61m is kortgeleden overleden na een ongeval. Echter hanteerde ik dezelfde richlijnen als gr roos. Namelijk tot de 65 kg.
Tel daar kleding, tuig etc bij en het daadwerkelijke gewicht zal rond de 75 kg zitten. Dat vind/vond ik meer dan genoeg voor dat specifieke paard met die specifieke bouw en conditie.

Vind ik dat je boven de 65 kg niet mag paardrijden? Nee natuurlijk niet. Op mijn robuuste/ welbespierde fjord van 1.45m is het een heel ander verhaal...

Zoals al eerder is gezegd vind ik dat je het per paard moet bekijken en een grens moet bepalen. Het lijkt echter alsof die grens wel eens wordt verschoven wanneer de ruiter in kwestie wat zwaarder (dreigt) te worden; "ik zit goed mee met de beweging", "de fysio komt regelmatig", "mijn paard geeft het heus wel aan als ik te zwaar ben"....etc.

Overgewicht van de ruiter hoeft niet altijd te veel gewicht voor het paard te betekenen maar per paard is er een bepaalde grens.
Ik vind: Wees eerlijk en kijk goed naar je paard, bepaal die grens voor je eigen specifieke paard en houd je eraan.

Edit: typfout :o

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:12

Citaat:
Ik rij met een 17.5 inch. Past mij perfect. Ik weeg 80 kilo en voor een meisje vinden mensen dit veel. Maar wat met de mannen! De meeste zitten met gemak aan 85 kilo. Waarom word er daar niet over gediscisierd?

Ik weeg 46 kilo ( te licht ik weet het) en ik rijd op een 17 inch, dus een 17.5 lijkt me toch aan de krappe kant..?

ter illustratie mijn 17 inch ( even niet op het paard gelet, wil je hele plaatje zien kijk even in mijn onderschrift :))
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... enk054.jpg
Laatst bijgewerkt door vencedor op 16-05-10 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:13

beantsje schreef:
Weet je, dit is zo'n zinloze discussie.
In veel gevallen is er aan gewicht niets te doen en is het een gegeven.

Kan je ook wel zeggen; laten we gaan discussieren over 'een weke rug is slecht voor een paard'.

Lekker zinvol.

Wel, als er aan het gewicht niets te doen is, en dat gewicht is een te grote belasting voor een paard ligt de conclusie voor de hand; Niet rijden.
In tegenstelling tot wat velen schijnen te menen is paardrijden géén mensenrecht. En het is niet zo dat je je dan niet met paarden bezig kan houden, mennen zou dan een prima paardvriendelijke optie zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:14

BePa schreef:
Zoals al eerder is gezegd vind ik dat je het per paard moet bekijken en een grens moet bepalen. Het lijkt echter alsof die grens wel eens wordt verschoven wanneer de ruiter in kwestie wat zwaarder (dreigt) te worden; "ik zit goed mee met de beweging", "de fysio komt regelmatig", "mijn paard geeft het heus wel aan als ik te zwaar ben"....etc.

Overgewicht van de ruiter hoeft niet altijd te veel gewicht voor het paard te betekenen maar per paard is er een bepaalde grens.
Ik vind: Wees eerlijk en kijk goed naar je paard, bepaal die grens voor je eigen specifieke paard en houd je eraan.

Edit: typfout :o

Op zich ben ik het met je eens hoor. maar als jij genoemde argumenten niet steekhoudend vindt, op basis waarvan bepaal jij dan die grens voor je eigen specifieke paard?

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:15

randie schreef:
Citaat:

Ik weeg 46 kilo ( te licht ik weet het) en ik rijd op een 17 inch, dus een 17.5 lijkt me toch aan de krappe kant..?

ter illustratie mijn 17 inch
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... enk054.jpg

Of jij zal te mager zijn ;) Die 17.5 inch is perfect voor mij.

Afbeelding

Beetje kleine foto maar mijn jas zit er ook nog eens achter. Zit perfect voor mij.
Laatst bijgewerkt door paarden652 op 16-05-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:16

Kuggur schreef:
Wel, als er aan het gewicht niets te doen is, en dat gewicht is een te grote belasting voor een paard ligt de conclusie voor de hand; Niet rijden.
In tegenstelling tot wat velen schijnen te menen is paardrijden géén mensenrecht. En het is niet zo dat je je dan niet met paarden bezig kan houden, mennen zou dan een prima paardvriendelijke optie zijn.

O maar dat ben ik volkomen met je eens. Als het een te grote belasting wordt, moet je stoppen. Zonder meer.
De vraag is alleen; hoe bepaal je of het een te grote belasting wordt?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:16

Citaat:
Of jij zal te mager zijn Die 17.5 inch is perfect voor mij.

wat heeft te mager nou weer te maken met het goed passen in een 17 inch :Y) , die link zie ik even niet