dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:46

vestasiana schreef:
Profssor; Toch zal voor veel dressuurruiters het niet verkeerd zijn, het samenspel met het paard naar voren te halen, een echte band te hebben met het dier, plezier te hebben in het dier te rijden en er mee om te gaan, en buiten het werk wat het paard nodig heeft om lichamelijk het dressuurwerk aan te kunnen wat men van hem vraagt zal dat juist iets extra's geven aan het paard, de "happy athlete"om het zo maar te zeggen.

Schrijf ik ergens dat mijn ruiters geen band met hun kammeraad paard hebben?
Alleen het woord spelletje en spelen komt niet om de hoek.
Alle ruiters die bij mij rijden trek ik van het paard, wanneer zij onterecht hun paard beledigen.
Het paard staat in de voorgrond. Belonen moet na elke oh zo kleine verbetering, of goed uitvoeren van.
Alleen dient men zich te realiseren dat een paard ongeconcentreed werken en geconcentreed werken niet uit elkaar kan houden.
Dat ziet men bij het losstappen en het droogstappen het duidelijkste.
Paarden die daar sloffen met de ruiter, die paarden hebben in de stap, meestal de neiging om in die zelfde trot te vervallen.
En plezier heeft het team, wanneer iets lukt, wanneer men een paard onder zich heeft dat Durchlässig ist, dat is een genot iets groots, dat is een teken van samenwerking en teamgeest, paard-ruiter-paard-trainer.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:57

Je kan je ze als je kameraad behandelen, maar zeker zij moeten af en toe hun plaats weten ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:02

Vertrouwen opbouwen is niet het omkopen met lekkerlies of hoe dat heet.
Het mooiste is wanneer je na het trainen of tijdens de training de paarden op je afkomen.
Voorbeelden heb ik daar genoeg van.
Loop mee met het leren van de Piaffe met de toucheerzweep en onderstuen de ruiter met de hulpen, en geef het paard aanwijzijngen, hij zet een paar passen aan, ik zeg goed braaf, het paard stopt direkt en wacht erop om een knuffel te krijgen.
Aan het eind van de training bij het uitstappen bespreek men dan nog de problemen wat niet goed was en beter kan en wat goed was, de ruiter geeft het paard een lange teugel, en tijdens de bespreking komt het paard direkt op je af.
Dat is een teken van vertrouwen, en ze krijgen van mij een klopje op de hals een aai.
En dat is niet bij 1 paard zo, ik haat het wanneer paarden mij ontwijken omdat ze bang zijn, dat vermijd ik, door ze te belonen op mijn manier, met een knuffel.
Na de training kan men ze bij het afzadelen wat geven, maar zolang ze opgetuigd zijn geef ik niets.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:03

setteke schreef:
Je kan je ze als je kameraad behandelen, maar zeker zij moeten af en toe hun plaats weten ;)

Volkomen mee eens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:10

Professor schreef:
setteke schreef:

Volkomen mee eens.

en waar is hun plaats?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:11

Professor schreef:
vestasiana schreef:
Profssor; Toch zal voor veel dressuurruiters het niet verkeerd zijn, het samenspel met het paard naar voren te halen, een echte band te hebben met het dier, plezier te hebben in het dier te rijden en er mee om te gaan, en buiten het werk wat het paard nodig heeft om lichamelijk het dressuurwerk aan te kunnen wat men van hem vraagt zal dat juist iets extra's geven aan het paard, de "happy athlete"om het zo maar te zeggen.

Schrijf ik ergens dat mijn ruiters geen band met hun kammeraad paard hebben?
Alleen het woord spelletje en spelen komt niet om de hoek.
Alle ruiters die bij mij rijden trek ik van het paard, wanneer zij onterecht hun paard beledigen.
Het paard staat in de voorgrond. Belonen moet na elke oh zo kleine verbetering, of goed uitvoeren van.
Alleen dient men zich te realiseren dat een paard ongeconcentreed werken en geconcentreed werken niet uit elkaar kan houden.
Dat ziet men bij het losstappen en het droogstappen het duidelijkste.
Paarden die daar sloffen met de ruiter, die paarden hebben in de stap, meestal de neiging om in die zelfde trot te vervallen.
En plezier heeft het team, wanneer iets lukt, wanneer men een paard onder zich heeft dat Durchlässig ist, dat is een genot iets groots, dat is een teken van samenwerking en teamgeest, paard-ruiter-paard-trainer.

Spelletjes en spelen moet je met paarden ook niet op de manier zien van een klein kind wat net een jonge kat heeft en daarmee aan het spelen is.
Het spel met het paard is het dieper contact zoeken met elkaar en op die manier de barriere proberen te overbruggen die men als twee verschillende wezens heeft.
Juist wanneer men zich in het "wezen paard" probeert te verdiepen is een manier van omgang die men spel kan noemen maar wat eigenlijk geen spel is, maar elkaar verkennen een heel belangrijk onderdeel om beter contact te hebben en daarbij meer ontspannen door het vertrouwen in elkaar te kunnen werken.
Het is dus eigenlijk geen kinderspel, maar contact verbeteren door barrieres te doorbreken en volledig vertrouwd met elkaar te raken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:13

Dan is het woord spel niet op zijn plaats.
Spel is indeze voor mij een gevaarlijk woord, aangezien men dat dan veel te veel moet omschrijven, daarbij heeft het met het rijden een beetje bittere bijsmaak.
Bovendien mij te veel jip en janneke gedachte.
Samenwerking vertrouwen en respekt.
En geen gevleugelde woorden.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:20

Dat is te begrijpen, maar wat ik bedoel zit ook op een wat andere golflengte dan veelal gewoon rijden en wat men doorgaans onder spel verstaat, ook al ziet het er wel als spel uit.
Alleen is men zich terdege bewust van wat men aan het doen is, en het met elkaar omgaan op die manier geeft een lach om het gezicht en een blij hart, wat zich ook weerspiegelt aan hoe het paard zich toont, en dat is met geen goud te betalen.
Daarom altijd mijn lijfspreuk; Plezier met je paard, daar gaat het om!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:48

Ben er van overtuigd dat men met een paard geen "spelletjes" speelt, het paard is veel te groot en te zwaar en te gevaarlijk, om spelletjes mee te spelen. Spelenderwijs leren is weer wat anders, beloning na goed gedrag ook. Lol hebben met je paard kan altijd, zolang het paard jouw grenzen maar weet :D

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:54

Setteke u schrijft net als moll hoe ik daar net zo over denk:

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:55

setteke schreef:
Ben er van overtuigd dat men met een paard geen "spelletjes" speelt, het paard is veel te groot en te zwaar en te gevaarlijk, om spelletjes mee te spelen. Spelenderwijs leren is weer wat anders, beloning na goed gedrag ook. Lol hebben met je paard kan altijd, zolang het paard jouw grenzen maar weet :D

Duidelijke taal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 22:06

Oh, dank jullie, ben wel een vrouw, maar ook wij kunnen onze grenzen duidelijk stellen :D . Dat moeten wij ook, vind ik, anders walsen onze 600 kilo vrienden over ons heen. Maar dat betekent niet, dat wij geen plezier met onze viervoeters kunnen beleven. Alleen wel in hun taal en niet de onze.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 00:12

Professor schreef:
Dat heb ik gedaan toen ik klein was heb alles geleerd aan ze steigeren, liggen, knieen zitten noem maar op, alleen die pony´s waren speel pony´s shetty´s.

Ik heb 2 shetty's staan, 86cm. 1 ruintje van 7 en een hengstje van bijna 3. Ik ben bezig ze op te leiden aan de lange lijnen/lange teugels.
Ik hoop ze zo hoog mogelijk op te kunnen leiden en denk dat ik ook een heel eind kom. Shetty's zijn niet alleen maar speel pony's voor mij, ze mogen ook best aan het werk. Daarbij leren ze ook kunstjes, voor het gezelligel samenspel met ze. ook een shetty kan veel hoor ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 06:10

soeske schreef:
Ik heb 2 shetty's staan, 86cm. 1 ruintje van 7 en een hengstje van bijna 3. Ik ben bezig ze op te leiden aan de lange lijnen/lange teugels.
Ik hoop ze zo hoog mogelijk op te kunnen leiden en denk dat ik ook een heel eind kom. Shetty's zijn niet alleen maar speel pony's voor mij, ze mogen ook best aan het werk. Daarbij leren ze ook kunstjes, voor het gezelligel samenspel met ze. ook een shetty kan veel hoor ;)

Veel plezier er mee, dat is leuk voor u, alleen daarvoor zijn ze niet op deze wereld.
Vind dat er altijd zo uitzien:
http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=NPbRE_Y_nbo

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:31

vestasiana schreef:
Moll; Mannen zullen de omgang en het werken met paarden veelal wat technischer en zakelijker bekijken dan vrouwen.
De dicipline zal daarbij ook op hoger plan staan.
Net als dat je van de hengst vertelt, die heeft zijn opleiding bij mannen genoten, is gediciplineerd, maar op zijn leeftijd zeker van zichzelf, voor zichzelf gaan kiezen, en met dien gevolge dat hij zijn kunstjes coreect opgedragen, correct doet, maar wanneer iemand van een lagere orde en ook nog eens verkeerde opdrachten geeft, pikt meneer da niet en neemt hij de leiding.
Daarom zie ik meer in de vriendschap, en het paard het een plezier vindt om samen te werken, zonder gepusht of gecommandeerd te worden.

volgens mij gaat het bij mannen meer om controle..., net als ze soms vrouwen willen temmen :+
echter het aanleren van kunstjes van een hengst, kan een vrouw net zo goed.
het leiding nemen bij mensen die er niet "staan" herken ik wel in het verhaal.
door de hoop bravoure wat hij afgeeft en uitstraalt, kunnen mensen soms angstig worden.
echter als deze mensen zich minder uit het veld laten slaan door zijn gedrag en zich bewust zijn van hun eigen lichaam(taal) , kunnen ze er prima mee overweg.
Hij ziet het als een spelletje en kan behoorlijk mensen spiegelen daarin, die nog niet genoeg op zichzelf en hun uitstraling vertrouwen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:44

Professor schreef:
soeske schreef:

Veel plezier er mee, dat is leuk voor u, alleen daarvoor zijn ze niet op deze wereld.

prachtig voor ieder wat, shetlanders, native armerican, cowboys, kortom paardenfluisteraars die spelen met hun paarden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:47

ik vind het geweldig hoe u kan in zien hoe de hengst in kwestie het zie, werkelijk bewonderswaardig, hoe noemt u het dan als hij eerst u probeert te raken met stijgeren en vervolgens weg galopeerd en draait hoofd laag bij de grond mond wijt open en oren in de nek recht op u af galoppeerd, ook spelen?

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:10

Moll schreef:
ik vind het geweldig hoe u kan in zien hoe de hengst in kwestie het zie, werkelijk bewonderswaardig, hoe noemt u het dan als hij eerst u probeert te raken met stijgeren en vervolgens weg galopeerd en draait hoofd laag bij de grond mond wijt open en oren in de nek recht op u af galoppeerd, ook spelen?

mol

wel dat deze hengst , die je omschrijft , diegene die er staat wat duidelijk maakt.

haha, kan me nog goed herinneren dat een paard dit bij mij deed
oren in zijn nek, hoofd laag, mond open, op me af galopperend :D
er was al ooit een parelli driller uit de bak gejaagd, en bestempelde dit paard als levensgevaarlijk.
echter ik ren niet weg.. blijf staan....meneer stopte vlakbij me , oortjes naar voren...HOI hahahahahahha
dat was zeker een imponeer spelletje van hem.
ik vond het echt humor
dit paard laat zich namelijk niet/nooit drillen. op de nh manier in rondjes jagen, of parellien .
Pikt ie niet
zo heb ik er hier ook een paar staan :D
Ik zag het paard juist als een krachtige persoonlijkheid, waarmee je juist moet samenwerken..op een andere dril/afdwing manier krijg je het echt niet voor elkaar. Dan wordt het idd gevaarlijk. Nh en en Parelli , zie ik juist als het breken van het persoonlijkheid van het paard. Niet respectvol naar het paard, maar onbegrip kweken bij een paard.
Ik wil het vuur in de oogjes blijven zien van de hengsten, ogen moeten stralen vol levenslust.
dat breekt bij paarden die veel parelli of nh gedaan hebben.

overigens, als ik steiger spelletje doe met mijn hengsten , hebben ze mij nog nooit/nooit geraakt...
ze zijn zich heel bewust , waar ik sta , en wie ik ben

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:55

Professor schreef:
soeske schreef:

Dat is zeker grappig.
Maar waarvoor zijn shetty's daarvoor niet op de wereld? Waarvoor dan? Hebben ze geen recht om ook getraind te worden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:48

soeske schreef:
Dat is zeker grappig.
Maar waarvoor zijn shetty's daarvoor niet op de wereld? Waarvoor dan? Hebben ze geen recht om ook getraind te worden?

Het gebruik:
Het gebruik van de kleine Shetlanders is bijzonder veelzijdig te noemen! Behalve als 'speelpony' voor de kinderen (laat kinderen nooit zonder toezicht met het dier sollen!), wordt de Shet gebruikt als rijpony, in 1-, 2- en 4 span bij het aangespannen rijden, zowel recreatief als in wedstrijdverband en vaak in de vrijheidsdressuur!

Toen in 1842 in het Verenigd Koningkrijk de MinesAct(verbod van vrouwen- en kinderarbeid in de mijnen)van kracht weerd,fungeerde de Shetlandponyals dankbaar alternatief.Deze opdracht bleek niet min:de mijngangen waren bijzonder nauw en om elke hoek gluurde instortingsgevoor.De barre en gevaarlijke werkomstandigheden in de koolmijn zijn voorgoed voorbij, maar moed en doorzettingsvermogen zullen de Shetlander wel altijd blijven typeren: Je hoeft niet groot te zijn om dapper te zijn!!Na de 2de wereld oorlog profileerde de shetlandpony zich meer en meer als recreatiepartner.Daarbij vormt zijn kleine gestalte geen hindernis...integendeel kinderjumping,aangespannen rijden,ponyrace etc.

Ze werden vooral geimporteerd omdat ze zo sober en goedkoop in onderhoud waren.
Maar de volgende pony´s zijn nog spaarzamer:
http://www.youtube.com/watch?v=lRb8lGD8 ... re=related

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:25

soeske schreef:
Hebben ze geen recht om ook getraind te worden?

Het recht om paarden te trainen is een recht dat wij vooral onszelf toekennen omdat wij dat leuk vinden en omdat dat paarden (als je het goed doet) beter geschikt maakt voor hetgeen wij ermee willen doen (sporten, rijden, mennen, circus wat je maar wil)

Het recht wat een paard/pony (zou) moet(en) hebben is het recht op een paardwaardig bestaan, goede voeding, vrije beweging/weidegang en contact met soortgenoten (niet et een hek ertussen dus). En het recht dat wij het dier in zijn waarde laten geen niets van hem verlangen waar hij niet geschikt voor is, fysiek of geestelijk niet/moeilijk aan kan. Helaas voor paarden is dat nergens echt vastgelegd, noch dat er op gecontroleerd wordt.

Als iemand hier van mening is dat zijn draver geschikt is voor GP dressuur dan knikt bijna iedereen hier van 'ja hoor, kan makkelijk! Als je maar geduld hebt!' Maar weinigen schijnen zich te realiseren dat het paard ook enige aanleg voor dressuur moet hebben. Ze verschuilen zich allemaal achter het argument 'dat ze het paard toch moeten leren dragen, en zijn lichaam functioneel moeten leren gebruiken'... Een beetje dressur voor de gehoorzaamheid is voor elk gebruiks (niet-dressuur wedstrijdpaard) prima. Worden ze gehoorzaam van (als je het goed doet). Meer dan wat op B/L niveau gevraagd wordt is dan echt niet noodzakelijk.

Maar ja, wat op B/L niveau gevraagd wordt is natuurlijk niet spannend. We willen op zijn minst zijgangen rijden, piaffes, wissels etc. En dat wordt allemaal verantwoord met: ja maar dressuur is zo goed voor mijn paard. In de praktijk is het vaker een excuus om zich met zaken bezig te houden waar men rijtechnisch nog lang niet aan toe is....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:48

Van mijnpony tot speelpony en dan tot gp pony promoveren, is toch een toppromotie voor de shetlander.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:17

Vind de bemerkingen van Moll nog het meest duidelijk.
Spelen doet men met een paard niet, dat doet hij met zijn soortgenoten.
Een doorsnee paard heeft ca 21 uur vrijetijd, dan is het niet erg als hij/zij een uurtje of twee zich concentreren moet?
De paarden van tegenwoordig worden behandeld als watjes, wij hebben ze tam gemaakt om voor ons te werken, tot de stoommachine uitgevonden werd, moesten ze iets minder doen, en toen de verbrandingsmotor kwam was er bijna geheel geen werk meer voor ze.
Voor de sport zijn ze altijd gebruikt, kijk naar de Vorstenhoven, waar ze altijd rijstallen hadden.
Denk dat de mens van tegenwoordig te ver gaat met zijn denken dat een paard er niet voor ons is.
Zeker is de dressuur ontwikkeld om het paard houdbaarder te maken, dat het langer mee gaat.
Maar men moet niet denken dat het zielig voor het huidige paard is wanneer hij luisteren moet en dat men dat ook van hem vereist.
De paarden hebben het vaak "te" goed en gaan kapot aan verkeerd werken met ze, en te onregelmatig werk.
Spelen met paarden is een hersenschim, denkend dat het paard dat leuk vind.
Op de filmpjes zie je het paard even bokken, op zulke momenten is er geheel geen controle, en dan word er steeds op de linkerhand met die paarden dingen gedaan, die mij vaak niet duidelijk zijn.
Dan ziet men ook veel filmpjes waar het paard springt, en de begeleider ook, het valt mij altijd op dat het ene paard springt, het andere als een hondje naast de begeleider loopt, en weer een ander paard weer iets anders doet.
Wanneer men op beide handen, en steeds in een andere volgorde met paarden dit zou doen, dan zou ik het nog iets vinden, maar dit is herhaling op herhaling, tot dat het paard het verveeld.
En dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:21

ben het eigenlijk altijd met je oneens Prof :D :D

maar dit keer mag ik eingdelijk een keer AMEN zeggen :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:25

Uniek moment voor professor en kiwiko, daar moeten we alle op proosten.
Is dressuur er ook niet voor correct werken?