Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KladJ

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:23

mijn lesgeefster stapt er ook weleens op.
zo kan ze voelen hoe hij is en kan ze mij weer beter helpen

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:34

Hier had een pensionklante problemen om haar paard voorwaarts te rijden. De instructrice merkte te weinig vooruitgang, en heeft er dan ook es mee gereden. Toen merkte ze dat het paard (dat nog niet ver doorgereden was), de beenhulpen blijkbaar nog niet snapte. Nadat zij enkele keren overgenomen had, is het nu een heel voorwaarts paardje.

Maar ik zou het niet iedereen laten doen, maar zou ook niet bij iedereen les nemen. Zo was hier een lesgever van een pensionklante die direct teveel vroeg van het paard. Toen het niet lukte met de 15jarige eiganeres, wou hij het eens voortonen. Het paard ging zwaar in verzet, steigerde loodrecht met de voorbenen vooruit gestrekt. Meneer de instructeur durfde niet meer, en... heeft er dan maar dat meisje weer op gezet! Gevolg: verstandhouding tussen ruiter en paard compleet naar de knoppen, terwijl het voordien zo goed klikte bij het rijden. De andere lesgeefster, en een vorige eigenaar hebben nog wel geholpen, maar het is nooit meer goedgekomen tussen die twee.

jientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:41

Mijn lesgeefster heeft ook eens op mijn paard gekropen omdat mijn paard de hals niet wou strekken. Bij haar deed ze het wel. Dus nu weet ik dat het aan mij lag. Dan weet je dat ze aan mij moet werken en niet aan mijn paard. Nu moet ik wel zeggen dat ik een heel goede lesgeefser heb die provinciaal kampioene Z2 was vorig jaar. Ik vind dat het ook een beetje van je lesgever (lesgeefster) afhangt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:01

mijn instructrice van nu heeft mijn bijrijdpaardje ingereden, maar zei rijdt z2 dressuur en is jury enzo. maar van mij mag ze er wel op klimmen.. maar niet te lang natuurlijk want het paard moet wel naar mij blijven luisteren haha :+

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:15

Bij mij rijdt mijn lesgeefster ook wel eens op mijn paarden. Dat helpt mij alleen maar vooruit en zij voelt dingen die ze misschien niet zo snel ziet. Ik vind het wel leuk om te zien dat iemand anders eens op mijn paarden rijdt. Ik ga er veel op vooruit als zij een keer heeft gereden en ze kan me dan beter helpen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:32

die van mij klimt er nie top maar pakt de teugels vast vanaf de grond ;)

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:37

Ik laat die van mij wel eens rijden als mij echt iets niet lukt en ik ertegen aan blijf hikken. Dan weten we of het aan mij ligt of aan het paard! Soms is het mijn probleem maar er zijn ook dingen aan het licht gekomen waar ik niets aan kan doen. Het geeft wel even duidelijkheid vindt ik! En ze rijdt geen uren hooguit even 5 minuten ofzo.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:39

Mijn instructrice stapt ook wel eens op mijn paard. Ze kan dan even voelen of het klopt wat ze denkt te zien vanaf de grond.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:18

ik doe het soms want dan gaat ie beter lopen met goede houdingen enzo

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:22

Ik heb mijn instructrice ook wel eens betaald om mijn paard te rijden. Ik was zelf weg toen ze les kwam geven, maar wilde eigenlijk wel heel graag de training op een manier mee pakken. Dus haar gevraagd om mijn paard te rijden en daar heb ik super veel aan gehad!

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:23

Mijn instructrice stapt ook wel eens op mijn paard.
Vooral op een moment dat ik echt tegen een probleem aanloop waarbij zij beter aanvoelt hoe ze het moet oplossen als ze erop zit. Ook als hij soms echt een periode heeft dat hij niet wil luisteren, gaat zij er vaak ook een keertje op omdat zij hem toch meer de baas is dan wat ik ben. Dan krijgt hij een soort "opfriscursus" en dan doet hij het vaak weer :D
Soms rijdt ze hem ook wel eens een paar dagen als ik op vakantie ben, ik vind het altijd wel fijn omdat ze toch ongeveer hetzelfde rijd zoals ik, dus hij word er alleen maar beter van :)

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:49

Ik denk dat het geen kwaad kan om je instructeur op je paard te laten rijden, en idd dan kan hij/zij je paard ook aanvoelen en beter begrijpen waar je mee zit of moelijk vindt

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:52

Hangt er echt van af wie me les geeft,
ze zijn zowiezo veel te groot,
maar ik weet iemand die ik er echt niet op wil hebben,
terwijl ik de ander er wel op wil laten ,
(heb geen eigen rij-pony,maar in het geval dat,)

Amandaxxx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:55

toen ik vorig jaar een jonge D pony had , klom mijn instructrice er ook wel eens op , om hem aantevoellen , en om hem wat beter telaten inbuigen ! ;)

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:58

Op dit moment klimt mijn instructeur er niet op. Hij probeert het gewoon van de grond op te lossen. ;)

XxKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:22

Die van mij klom een van mijn eerste lessen op mijn paard, om te weten te komen hoe hij onder het zadel is.
Dat is voor haar makkelijker les geven, want dan weet ze hoe hij op dingen reageerd.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:48

Als er bij mij echt iets niet lukt en heel lang niet, dan wil mijn instructrice er wel eens opklimmen, maar dat is al weer tijden geleden.
Wel heeft mijn paard bij mijn instructrice op stal gestaan tijdens mijn vakantie, en aangezien mijn vader een week na onze vakantie naar de Brabantse Kampioenschappen moest, heeft zij hem die week actief gehouden.
Dat was voor haar ook wel fijn, want nu weet ze hoe hij loopt en is ze er meer achter hoe wij soms meer feedback willen, aangezien bij mijn paard het gevoel en vertoon wel eens wil verschillen. Dit komt dus wel ten goede van de trainingen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:26

Zoals ik al eens eerder vermelde, wilde ik dus niet dat mijn lesgeefster op mijn paard klom.
Vandaag, beter gezegd vanavond om 7u, gaat mijn instructrice voor de eerste keer op mijn paard rijden. Waarom? Niet omdat ik problemen heb met hem ofzo, maar gewoon zodat ik een keertje kan kijken hoe hij loopt (er heeft namelijk ook nog nooit iemand anders mee gereden dan ikzelf) en hoe hij zich dus gedraagt met iemand anders.
Ik heb er wel een beetje schrik voor dat hij (wat logisch is uiteraard) veel beter bij haar loopt en dat zij er natuurlijk alles uitkrijgt wat ik er niet uitkrijg..
Maarjah, we zien wel :)

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:31

Mijn instructrice gaat heel af en toe eens op het paard zitten waar ik op rijd. Ze heeft in de 5 jaar dat ik mijn pony nu heb gereden er net 1 keer op gezeten om zegmaar te voelen hoe ze was en ook bij mijn bijrijdpaard (heb ik nu niet meer) heeft ze er 1 of 2 keren opgezeten, gewoon om te voelen en dan juist beter te kunnen helpen. Ik vind het heel fijn als ze er even op gaat zitten, dan weet ze precies wat er aan de hand is :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:08

Ik heb er tot nu toe geen ervaring mee, ook met mijn vorige pony's niet, maar ik zou het wel doen. Dan kan hij mijn paard aanvoelen en mij beter uitleggen wat ik moet doen, het lijkt mij juist heel waardevol om een instructeur/trice te laten rijden. Natuurlijk niet altijd, dat is weer niet handig, dan leer ik het nooit :P
Instructeurs weten meer over het rijden van paarden dan ik (hoop ik, anders betaal ik voor niets) en ieder paard is weer anders. Natuurlijk zullen ze veel kunnen zien van de grond af, maar een keer voelen lijkt mij echt niet verkeerd.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 00:40

Ja hoor :D Op mijn vorige stal liet ik ook wel eens m'n instructrice op m'n verzorgpony rijden, zodat ze kon aanvoelen waar ik tegen aan liep en wat het probeer werkelijk was.
Soms ook wel eens zodat ze precies kon laten zien wat ze bedoelde, en het voor deed op hem. Was heel fijn en leerzaam :j

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 03:26

Om mijn paard aan te voelen; ja.
Om de problemen op te lossen; nee.
Vind dat je dat zelf op moeten kunnen lossen, daar leer je meer van dan wanneer iemand anders het voor je doet. Daarbij heeft een paard dat ook wel door. ;)

J_Weya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:18

Tot nu toe is mijn instructrice 1 keer op mijn pony gestapt. Ze heeft het aan mij gevraagd en ik vond het goed. Ze heeft toen aangevoeld hoe het was, hij was namelijk even erg sterk. Daardoor kon ze mij beter lesgeven, ze had nu een beter idee over wat voor tips ze mij kon geven. Maar niet om de problemen op te lossen nee, dat moet je toch echt zelf doen vind ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:46

Mijn instructeurs mogen onder geen beding op mijn paarden, maar dat komt omdat ik over het algemeen meer ervaring heb dan mijn instructeurs en omdat ik meestal aparte paarden heb die bang zijn voor anderen. :+

Verder ben ik tegen het principe, hoewel er wat uitzonderingen zijn.
Ik vind dus niet dat je instructeur je paard moet trainen, maar jou. Als je iemand nodig hebt die je paard wat leert, moet je een trainer nemen. Hier in Portugal gaat een en ander strikt gescheiden, in Nederland weet ik dat het wat vager is.

Maar:
Een instructeur kan er best (heel even) op om te voelen wat je in handen hebt/onder je hebt om gerichter instructies te kunnen geven.
Een instructeur kan ook even wat voordoen. Dat werkt soms veel beter dan eindeloos proberen uit te leggen terwijl een ruiter zit te ploeteren.

Maar dat zijn dan wel momentjes. Ik geloof niet in het doorpakken of rechtzetten van een paard. Nogmaals, dan maar zorgen dat je een trainer hebt die je paard bijhoudt zodat jij er beter op kunt rijden.
De taak van de instructeur is bovenal om jou te leren hoe je je paard zover krijgt dat hij doet wat je wilt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:53

Ik rijdt bij nieuwe lesklanten vaak -dus niet altijd- het paard zelf ook even. Puur om te voelen en te kijken waar we staan, dat kan heel handig zijn voor mijn lesgeven..

Andersom komt het ook wel eens voor, dat mijn instructeur even gaat zitten -wat ik altijd heel gaaf vindt want hij is toch al een jaar of 60/65. :))

Maar ik ben niet vergelijkbaar met bovenstaande Lusitana, die weet toch overal wel wat meer van .. :)