De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:05

modie schreef:
modie schreef:
Weer heb je het over het "nageven", Prof en dit keer in stilstand.

Waarom heeft een paard zich "vastgezet" dan?
Waren toch de teugelhulpen niet subtiel genoeg?

Voorwaarts moet een paard altijd zijn en rechtgericht ook ;)

Wat bedoel je dan, Prof met voorwaarts? BV over het tempo lopen? Of in wat voor tempo dan?

Een paard geeft na, als het ontspannen is, in een doelmatige aanspanning voor de verlangde beweging ;)

Dat is een nogal dom antwoord over voorwaarts.
Natuurlijk moet een paard dan niet over zijn tempo lopen, voorwaarts is een paard die met animo zonder aan te hoeven drijven een actieve, sterke, veerkrachtige drang naar voren heeft zonder het gevraagde tempo van de ruiter over te nemen en hard te gaan.

En een paard heeft al nagegeven wanneer het in die ontspannen aanspanning loopt bij de desbetreffende gevraagde oefening

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:06

Citaat:
Waarom zou een paard zich moeten vastzetten?
Ik denk dat de inspiratie in het paardrijden vooral te maken heeft met ontspanning?
En met het gymnastiseren?
En met het sterker maken?

Dit word een leuk spelletje modie, u vraagt naar de bekende weg en heeft geheel niet gelezen wat ik geschreven heb.
Bovendien heeft u zoveel boeken thuis, maar bestuderen dient men die, en niet lezen.
U slaakt steeds kreten uit die nergens op slaan.
Overdenkt u aub uw inzichten en de logika van het rijden, en niet iets verdedigen wat niet te verdedigen is.
Ook niet met steeds het herhalen van vragen die men over al kan lezen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:08

setteke schreef:
Nageven doet een paard ook op een eenvoudige bijzetteugel (natuurlijk niet te kort), zonder been, zonder zit. Dat is dus stilstaand nageven.

En dat wil ik niet op die manier :+
Ik wil het nageven op een beenhulp ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:11

modie schreef:
setteke schreef:
Zal wel een groentje zijn, maar snap er niets van, dat een paard zich nooit "vastzet" of "verweert" tegen de hulpen. Ik zou doodverveeld zijn, als ik opstap en mijn partner (paard) voert zonder strubbelingen alles uit wat ik vraag. Boring. Zou gauw mijn interesse kwijt zijn en een andere hobby gaan zoeken :D

Waarom zou een paard zich moeten vastzetten?
Ik denk dat de inspiratie in het paardrijden vooral te maken heeft met ontspanning?
En met het gymnastiseren?
En met het sterker maken?

Krijg jij dit alles voor elkaar, zonder dat je ros ooit eens zegt, maar dit vind ik niet zo leuk? Ontspanning vind ik ook helemaal geweldig, maar de andere kant, inspanning, gelijk zijn op 2 kanten (ze hebben echt wel hun voorkeurskant, net zoals wij), gaat dit bij jou vanzelf?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:12

Eerst schrijft u paard geeft vanzelf na, paard loopt vanzelf in balans. En nu schrijft u nageven op been?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:13

modie schreef:
setteke schreef:
Nageven doet een paard ook op een eenvoudige bijzetteugel (natuurlijk niet te kort), zonder been, zonder zit. Dat is dus stilstaand nageven.

ik vanuit ontspanning :D

anders kunnen ze het beter "overgeven" noemen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:15

modie schreef:
setteke schreef:

Een groot verschil dus, been is naar voren volgens mijn zienswijze, hand is ho. Been tijdens stilstaan betekent aanstappen of aandraven of aangalopperen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:16

Dat is ook de letterlijke term van "nageven", Nombrado

Zich "over geven" ;)

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:17

modie schreef:
vestasiana schreef:
Nageven is een eeuwenoude term.
Een paard zal met lange teugels terwijl hij stilstaat en jij niets doet gewoon met de neus in de wind om zich heen kijken.
Een paard in dressuur moet wel gereden worden wilt hij een dressuurhouding of dressuurbeweging aannemen.
Het hoeft helemaal niet veel te zijn, net dat kneepje in de teugels en weer de hand ontspannen, met zit en been erbij, en dat is alles bij een paard wat goed aan de hulpen is.

Eigenlijk doen de anders verkondigers van dressuurrijden gewoon wat eigenlijk doorsnee gangbaar is bij dressuurrijden hetzelfde, ze rijden met hoofdstel en bit, mogelijk stang en verder zit, been en weinig hand, dat is wat men bij dressuur ook wilt zien.
Het enige verschil is dat de zgn "anders rij dames" op pré's en welsh cobs rijden, die temperamentvol en met zelfhouding zijn, vandaar dat ze hun rijstijl die zij ten uitvoer brengen op hun manier aanprijzen.
Maar niet elk paard is supertemperamentvol, kort, krachtig, wendbaar, dragende achterhand, en met veel zelfhouding.
Bij veel paarden moet de dressuurhouding en beweging er met training komen.

Dat zeg ik EEN TOPCOB <3

Maar ik rijd ook op een Stravinsky XX hoor en daar lukt het ook goed bij.
Wat een dragende achterhand voor een gemak zorgt :D

Ik hoef niet mijn Strav in een buiging te forceren *D zoals rij-dames weleens aan de longeerlijn doen à la Power & Paint in een mate extremer

Hij zou inderdaad als TOPCOB kunnen lopen, maar door zelfhouding en voorwaarts zijn is men te snel ervan overtuigd dat het paard geweldig loopt, juist met de neus in de wind is er totaal geen verbinding , of afmaken van passen, buiging en stelling en rijdbaarheid laten ook te wensen over, net zoals gewicht ovenemen op de achterhand.
Maar om te kunnen voelen of zijn paard echt goed loopt is gewoon meer ervaring nodig, dan een paar paardjes te rijden in de achtertuin.

En zou je niet gewoon bij je eigen Strav xx blijven in antwoord, dan het over rijdames te hebben die je nooit hebt zien trainen onder het zadel, of longeren, waar jij dus totaal niet van afweet.
Die Strav van jou zien we toch ook niet op een foto, of uitslagen bij wedstrijden, misschien zeg je alleen maar dat hij het goed onder het zadel doet, maar stap en draaf je er alleen nog maar wat op rond met z'n 7 jaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:17

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:18

Het ligt eraan, Setteke welke reflex geprikkeld wordt met een beenhulp ;)

Dat is een beetje het voordeel van boeken lezen, bestuderen en het begijpen (dit voor de Prof)

Dit wordt ook uitgelegd in boeken over de biomechanik :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:19

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:21

Ook dit is supersimpel aan te leren, onze partners staan echt overal voor open.

Nou bij deze, Modie, leg eens uit. Er zitten niets voor niets zoveel mensen op Bokt als ze alles uit boeken kunnen halen. Zou zo stil zijn hier :D
Wat doe jij met je beenhulp om een paard na te laten geven, welke reflex prikkel je?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:24

setteke schreef:

Nou bij deze, Modie, leg eens uit. Er zitten niets voor niets zoveel mensen op Bokt als ze alles uit boeken kunnen halen. Zou zo stil zijn hier :D
Wat doe jij met je beenhulp om een paard na te laten geven, welke reflex prikkel je?

Dat heeft ze van mij geleerd, de tong zenuw.
Dan begint het paard te kauwen wanneer men deze treft.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:24

Geen leuke woordspeling, en een paard geeft zich nagenoeg altijd over, welke rijstijl je ook toepast. Think.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:25

Prof, hoe raak je een tongzenuw met je been?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:28

Afbeelding
Hier kan men dat zien, hoe deze zenuw van de tong verloopt.

nombrado

Professor schreef:
setteke schreef:

Dat heeft ze van mij geleerd, de tong zenuw.
Dan begint het paard te kauwen wanneer men deze treft.

pft, moet je dan wel super lenig voor zijn
om met je been de tongzenuw te raken

cherie78

setteke schreef:

Beenhulpen kun je geven met kuit, hak en spoor. De hulpen moeten voldoen aan 3 voorwaarden: 1. op het juiste moment (tijd), 2. op de juiste plaats en 3. in de juiste mate.

Het juiste moment (tijdstip,tijd), is wanneer de schuine buikspier invalt, dus concaaf of hol wordt, omdat op dat moment het achterbeen van de grond komt om naar voren te treden.

De juiste plaats is achter de singel, omdat de aanhechting van de schuine buikspier zich bevindt op de plaats van de singel en dus prikkeling van de buikspier terplaatse de grootste lengte van de buikspier aktiveert. Bovendien doet een prikkeling op deze plaats de rug en lendenen aan deze zijde buigen.

De juiste mate hangt af van de gevoeligheid van het paard.

De fysiologische werking bestaat uit het prikkelen van de zenuw van de buikspier, die langs sensibele banen een signaal doorgeeft aan de hersenen. Er komt een signaal terug langs andere motorische banen naar de spier, die de samentrekking veroorzaakt.

Een beenhulp op de singel heeft meer buiging van de rug en lendenen tot gevolg en werkt daardoor meer in op het systeem van de locomotie van het paard.

Een hulp op de rechte buikspier doet de rug en de lendenen buigen, zonder daarbij de achterbenen te betrekken.

Een hulp voor de singel zorgt voor buiging van de hals en heeft tot gevolg vertraging van gang.

Bedenk daarbij dat beenhulpen interrumperend moeten werken. Assidue hulpen stompen een paard af.

De andere hulpen hebben op hun beurt ook weer specifieke fysiologische reacties tot gevolg.

Zo maar even wat tekst gekopiërd :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:29

Professor schreef:
Afbeelding

leuk, maar hoe bereik je de tong dan bitloos?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:31

Citaat:

Niet opgepast nombrado?
Met het been, het binnenbeen.
Bovendien druk op het neusbeen, net zo als druk op de onderkaak.
Dat u dat niet wist.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:31

nombrado schreef:
Professor schreef:
Afbeelding

Door gewoon de juiste reflex te prikkelen :+
Net voor de singel lopen spieren door tot het tongbeen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:32

Zo functioneert dat ook met een kaptoom bij het longeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:33

Professor schreef:
Citaat:

Niet opgepast nombrado?
Met het been, het binnenbeen.
Bovendien druk op het neusbeen, net zo als druk op de onderkaak.
Dat u dat niet wist.

nee, gebruik ik niet
heb ik niet nodig..
ik vind de tekening ook erg onlogisch en vergezocht
welk boek is dat?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:34

Citaat:
Door gewoon de juiste reflex te prikkelen :+
Net voor de singel lopen spieren door tot het tongbeen

Bijna goed, daar is het meeste gevoel, maar achter de singel is pas het einde, en daar kan men het net zo toepassen.