Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:43

Daarom gebruik ik ook de beschrijving, het Nederlandse rijden (dressuur en springen) en western riding (all round).
Feit blijft dat ik niet bij elk paard anders rij, dus een ander systeem gebruik. Nee de dosering en hoeveelheid van de hulpen bijvoorbeeld kan verschillen. Maar ik rij met elk paard volgens het Nederlandse rijden en de western paarden volgens western riding.

KiWiKo

Re: Discussie's, kan het de meningen veranderen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:45

ik deed dat wel eens ........ een lesje western tussendoor......

gewoonweg omdat het in de dressuur je leuk op weg kan helpen.

maar ik vond het altijd rete moeilijk :) :)

Ik heb er altijd wel veel aan gehad overigens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:56

Welk onderdeel western heeft u gereden?
Mijn ervaring is dat de confrontatie van de ruiter met zijn hulpen directer is. Begrijpt u hoe ik dat bedoel en is uw ervaring ook zo?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:02

gewoon les :D :D :D

Ik vond het voor mijn ontwikkeling wel interessant om andere stromingen te leren..... Dinnetje van mij heeft een westernpaard dus daar heb ik een jaar lang op gelest elke week. Volgens mij heette het pleasure..... maar goed daar moet je me niet aan ophangen :)

maar ik had er moeite mee....... veel moeite mee, omdat je eigenlijk een soort van NIKS doet :)

Maar ik heb het geleerde goed kunnen verwerken in mijn "dressuur/africhtings" programma..... EN niet te onderschatten, IK heb er veel van geleerd :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:17

Heb eens western gereden, nou ja gereden, onder aanleiding van.
Zou dit graag meer doen, daar de principes van rijden nog niet zo ver uit elkaar liggen, andere beenhouding, en handhouding, zeer intressant om het verschil te proeven.
Ook op IJslanders gereden, heel intressant.
Toen ik nog jong en slank was ook renpaarden getraind tenminste een paar trainingen mee gedaan, om voor de Eventing mijn tempo gevoel te verhogen.
Denk dat het goed is om vele andere rijrichtingen uit te proberen, men leert er enorm van.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:18

Zou best kunnen kiwiko het onderdeel pleasure, ontspannen de gangen rijden.
Kan u geheel begrijpen dat u er moeite mee ondervond, juist door het geen u als niks doen beschrijft. Is het punt wat ik bedoel, met dat de confrontatie van de ruiter met zijn hulpen directer is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:20

dat is ook zo professor......... ik heb ook op ijslanders gelest......... ook renpaarden gereden (al was het dan om ze om te scholen toen ik in Amerika werkte)

Ik vind de diversiteit in de sport echt bijzonder......

En ik heb uit alle disciplines echt veel geleerd.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:21

FaberSmid schreef:
Zou best kunnen kiwiko het onderdeel pleasure, ontspannen de gangen rijden.
Kan u geheel begrijpen dat u er moeite mee ondervond, juist door het geen u als niks doen beschrijft. Is het punt wat ik bedoel, met dat de confrontatie van de ruiter met zijn hulpen directer is.

precies.......... die western lessen hebben mij echt een behoorlijke deksel op de neus gegeven......... veel van geleerd!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:37

Heren,
Dank voor de boeiende uiteenzetting. Boeiend omdat u beide de waardheid spreekt denk ik en het slechts een nuance is in de details die een verschil van opvatting opleveren.
Als ik het goed vertaal naar mijn zienswijze denk ik dat in het voorbeeld van Baucher, waar ik maar moeizaam doorheen kom, een fraai voorbeeld is van géén beginnende ruiter.
Om de man zijn uitermate interessante zienswijze en werkwijze te kunnen begrijpen, want willen is het niet, is toch al een heleboel basiskennis nodig. Een startende ruiter zal niet begrijpen waar de man het over heeft. Het rijden van een een 'effet d'ensemble' waarbij de het arrêt aangehouden dient te worden totdat het paard z'n evenwicht weer gevonden had, of tot rust gekomen is is geen taal of kost voor iemand die nog niet begript of ervaren heeft wat een ophouding is. Afgezien van de interpretatie ervan, is het domweg trekken tot het paard zich overgeeft, of is het iets anders? Ik vraag het me nog steeds wel eens af, behalve dat ik nu weet en ervaren heb dat het werkt, en het ook wel eens heb toegepast.
Maar toch, het is maar een heel kleind stukje van de ijsberg.
Het ramener autré is ook zoiets, het wordt in diverse 'vormen' in alle culuren tpege[ast, alleen heet het daar anders en is er een nuance die vooral afhangt van het gebruiksdoel van het paard.

Dat ondervond ik toen ik aan het lezen sloeg als een groot bezwaar, was dit haute cuisine of zat er meer achter. Wat me ook deed schrikken was de, in mijn beleving extreme teugelspanningen die weliswaar gemotiveerd worden maar toch echt geen basisopleiding inhouden.
Hoe wordt het geïnterpreteerd, wat brebgt het in beweging, Rollkur een paar eeuwen later?
Ai denk ik dan, het likt wel de bijbel waar door vele interpretaties ervan wat dooien zijn gevallen, maar dat is een zijweg.
Wat ik bedoel te zeggen zonder een meester afbreuk te willen doen, welke dan ook, is dat de basis niet duidelijk wordt met de Gymnasiumtaal. Daar moet eerst een flinke scholing aan vooraf gaan. Met vooral DUIDELIJKHEID over om te beginnen, het 'materiaal' het paard, het dier, de partner. Dat is niet waar de heren op uit waren, die gingen al van een zeker niveau van kunde uit. Ik vraag me dan hardop af, is het nuffig doen of is het meesterlijk?
De gemiddelde ruiter is net als zijn paard heel lang remonte, sommigen wel levenslang. Het is niet anders, en wie weet is het ook een stuk minder van belang ook. Het is in de fase van leren de zwaarste, maar ook de meest interessante weg, het is de weg ergens naar toe.

Ik nam zelf geen enkel genoegen met dikdoenerij van instructeurs, leverde me niet altijd een glimlach op maar goed, ik zag het ook als een blijk van ondeskundigheid om als ik als leerling vroeg hoe iets dan zat weggewuifd te worden met ach, ga eerst maar eens lezen. Dat heb ik gedaan, met verwondering en met ergernis af en toe. Maar mijn reizen in allerlei culturen leverden me veel meer op dan al die boeken bij elkaar. Daar zag ik diverse trainers van hr. Hinrichs tot Hr. Althoff en ook Hr. Fernandez die zeer uiteenlopend werkten maar een ding over wisten te brengen. De liefde voor het paard en de enorme variatie van paarden. In combinatie met hun persoonlijke en authentieke vaardigheden en kunde. Dat zag ik niet terug in de ‘nuffige’ boeken. Die ik nog wel pak en steeds weer denk… hmm ,nog maar eens lezen, wat bedoelt die, ga ik weer…man hiermee?

Vraag: Wat levert een discussie op? Heel veel verschillende kanten van één zaak, hoe zitten we te paard en wat doen we zelf of willen we aan anderen overdragen.
Met groot respect voor het ‘materiaal’ het paard wat geen letter kan lezen, en alleen maar zichzelf hoeft te zijn.
Was ik maar paard, hoewel, nee… dan had ik weer geen bokt.. (Grapje)
;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:41

Paardentango een discussie kan veel opleveren, neem het voorbeeld van onderanderen meneer Baucher en Filles. En zo vele ruiters die met elkaar de discussie aan gaan en blijven aan gaan, maar er geen degengevecht van maken met al hun proza.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:51

Ja ik fantaseer wel eens hoe een ronde tafel gesprek met de heren nu zou verlopen. Ik zou dan wel hopen dat ze niet eerst op een aantal maneges gaan kijken, want ik denk dat het ze nogmaals zou doen sterven.
Mar Steinbrecht, Baucher, Fillis, Pluvinel, Grisone, d.l. Guerinière en Oliviera en nog een aantal die me zo even nie te binnen schieten aan dezelfde tafel, :9

Wat een malle fantasie hè :+ Maar wat zouden ze bespreken, zouden ze duelleren?
(Vast wel)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:00

Kadankovitch schreef:
Waar ik wel in geloof, is dat een eerlijke open discussie, vooral die waar niet intreedt om te 'winnen', mensen aan het denken zet, begrip kan opleveren voor een ander standpunt. Zo'n discussie heeft voor mij nut, terwijl ik al vaker gesteld heb dat een wellis-niettis geschrijf, geen discussie te noemen is. Dat is dan hooguit het 'herhaaldelijk en voortdurend uitwisselen van standpunten'. Voor eenmaal is dat goed, maar meer is overbodig.

Dit speekt mij in elk geval heel erg aan, het getuigt van sportiviteit en compassie. Iets wat iedere ruiter zou moeten hebben, dat is misschien wel het ruitergevoel, ruiterlijk.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:24

Doet me denken aan het "verslag" van de heer Kadankovitch dat zijn degen niet nodig was. Maar ineens was de sfeer als een storm omgeslagen, wat daar de rede van was? Hoe dan ook, ben ik er van overtuigt dat de heren tesamen meer kunnen bereiken dan tegen elkaar.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:40

Heb mijnheer Kandankovitch wel gesproken, en wij hadden een zeer vruchtbaar gesprek.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 21:11

KiWiKo schreef:
ik denk dat niemand hier op de site pro rollkur is............ wij hebben met zn allen bij elkaar niet het vermogen om dat uit een paard te halen.......

maar ja, ik zou graag aan tafel zitten onder het genot van, en de dingen bepspreken

Lijkt me, in ieder geval heel leuk!!!!

En zeker als er meer interesse is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:21

bij deze wil ik even inhaken op het geen dat er sugesties worden gewekt door die en genen dat er iemand iemand anders zou kennen op grond van informatie gegeven door 3e, ik voel een vorm van valsse schaamte optreden wanneer ik dan moet lezen hoe iemand zich een stukje blood legt en er zo laconiek op gereageerd word.

mol

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:01

Oh en mijn post wordt ook verwijderd...
Ik zei dus, "hè, nu zijn ze allebei voor een maand gebanned" :?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:37

Yep, discussie beeindigd. Discussie's gaan tussen mensen, die het NIET eens zijn, als iedereen eruit ligt, die wat te vertellen heeft, wordt het onwijs rustig op een forum.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:34

Misschien dat voorlichting meningen kan veranderen. Kijk op Horsus naar de clinic van Anky over diep en rond van Maastricht jl. ;)