Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:56

Helemaal mee eens. Je moet wel met gevoel blijven rijden. Of je nou springt of dressuurt. Met zowel geweld als gemuts los je niks op.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:05

Onze stelling: Springen is dressuur met hindernissen.
We (onze kids) doen dit alle maal vol overgave.
En als je knollie dressuur matig goed hebt dan heb je
hier heel veel aan in het parcours. Dus zowel dressuur als
springen halen we eruit wat er in zit. En ja daar hoort
soms ook op je snufferd vallen er bij. :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:07

hey, maar als je de stelling omdraait in: dressuurruiters rijden met meer gevoel dan springruiters? Hier bestaat namelijk ook discussie over, toch?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:09

ilse86 schreef:
hey, maar als je de stelling omdraait in: dressuurruiters rijden met meer gevoel dan springruiters? Hier bestaat namelijk ook discussie over, toch?

Ja volgens mij wel ja. iig het beeld wat je krijgt bij veel wedstrijden ben ik het met de stelling eens :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:10

Ik bedoel het niet zozeer als: welke discipline/ruiter is beter ofzo hoor. Maar gewoon even terzijde.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:12

ilse86 schreef:

is lef het tegenovergestelde van gevoel? Dat betwijfel ik.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:13

Toch denk ik dat het door veel mensen wel zo word opgevat hoor! Denk je zelf niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:15

Weet ik niet. Gevoel vind ik de tegenhanger van onverschillig, maar dat is anders dan lef, hoewel het wel vaak samen gaat. In die zin snap ik je stelling, maar desondanks ben ik het er niet mee eens. Ik vind zeker wel dat de springruiters ove rhet algemeen minder perfectionistisch/gemakkelijker/slordiger zijn in hun rijden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:17

Dat bedoelde ik ook een beetje dat er naar mijn idee veel meer geaccepteerd wordt bij springen dan bij dressuur

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:18

op welk gebied bedoel je dat?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:18

Maar die springruiters komen zichzelf op hoger niveau ook tegen. net zozeer als dressuurruiters die alleen maar pielen en denken met geruk en geduw hun paarden in t rond slingeren trouwens.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:20

Ik krijg altijd het idee van zolang ik maar rond kom, maakt me niet uit hoe, dan is het goed met springen dan. Ik zou veel liever zien dat er meer op stijl gesprongen wordt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:22

Dat red je tot de M. Daarna word je wel weer met beide pootjes in de drek gezet hoor!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:28

ik ben het er ergens wel mee eens want springen is net iets uitdagender, maar sommige dressuur ruiters hebben ook behoorlijk wat lef hoor!

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:55

eventingruiters, die hebben pas lef! :D

Ik denk dat je met springen wel iets meer lef moet hebben, die paarden zijn doorgaans (niet altijd) ook iets feller dan dressuurpaarden, en maken wat vaker rare sprongen. Bovendien lijkt een 1.40 parcours me best wel eng! Maar om nou te zeggen dan ik bang wordt van een dressuurproef :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:19

_Sascha_ schreef:
eventingruiters, die hebben pas lef! :D

Ik denk dat je met springen wel iets meer lef moet hebben, die paarden zijn doorgaans (niet altijd) ook iets feller dan dressuurpaarden, en maken wat vaker rare sprongen. Bovendien lijkt een 1.40 parcours me best wel eng! Maar om nou te zeggen dan ik bang wordt van een dressuurproef :P

Pardon? Denk je dat dressuurpaarden nooit fel zijn :+ ? Met een slome kakker kom je ook niet ver hoor :))

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:22

haha nee dat klopt! Maar naar mijn idee zie ik vaker felle springpaarden dan felle dressuurpaarden. En met fel bedoel ik dan echt rare bokkesprongen maken na de hindernis enzo, of keihard op de hindernis afgaan en daarna vrolijk verder racen:P Kan ook zijn dat ik gewoon een vertekend beeld heb :+

marjo1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:27

Ben ik helemaal mee eens!
vrieling zegt altijd : dressuur ruiters zijn afgekeurde springruiters !
ik wil niet zeggen dat dat helemaal klopt haha
maar een goede springruiter heeft zn paarden minstens net zo goed voor elkaar anders kom je geeen dik parcours door!
kijk maar eens bij de top ruiters op stal!
tja wat je in de lagere klasses sosm ziet....
maar ligt ook aan de dressuurpaarden , 9 van de 10 zijn schijtbakken en overal bang voor en de ruiters eerst longeren op t conours veld omdat ze dr anders niet op durven whaha
je ziet soms de leukste dingen op zon veld !

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:28

Mee eens! Ik beschouw mezelf ook als een bange dressuurruiter! Haha en ik kom er ook gewoon voor uit. Ben blij met mn slome dressuurpaardje! Hindernissen van boven de meter mij niet gezien...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:41

Denk ook dat je dressuurpaarden zo mak en zonder bokje ziet lopen omdat dat weggetraind wordt (als het ware). Bij springpaarden wordt dat denk ik nog wel eens geaccepteerd.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:13

jouke_h schreef:
Ik krijg altijd het idee van zolang ik maar rond kom, maakt me niet uit hoe, dan is het goed met springen dan. Ik zou veel liever zien dat er meer op stijl gesprongen wordt.

Dit vind ik zo kortzichtig he!
Sommige springruiters hebben de paarden 10 keer beter voor mekaar en 10 keer losser als bijvoorbeeld een dressuurruiter!
Denk je dat ik het in de M red met alleen maar rond komen maakt niet uit hoe ?
Ja echt niet he!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:28

hmm, ik ben op het moment meer een dressuurruiter doordat ik mijn paardje veel makkelijker een parcour voorzet dan een dressuurproef. Maar toch heb ik een échte schijtebak. In mijn springproef ziet ze enkel de hindernissen, maar ik kom uit de bak en ik heb een schijtebak onder mijn kont.

Ik ben sinds ik een eigen paard heb gekregen juist voorzichtiger geworden. Ik was altijd het typ dat er wel even op stapt als paardje vervelend was. (Ben ook op die manier ingezet op mijn 2e stal, dus weet wel waar het vandaag komt) Ik ben ook totaal niet bang aangelegd, maar wanneer mijn paard bokt/staakt dan doe ik niet haha en ook niet waah. Dan heeft paard verdient dat we extra lang bezig gaan met de oefening waar ze zo moeilijk op deed. Want ik accepteer het gewoon niet dat ze gaat bokken/staken omdat ze iets niet leuk vind, dat is niet grappig, dat is verkeerd! In een parcours vind ik dat weer anders, omdat die van mij redelijk heet kan worden en dat ipv hard gaan wel eens een bokje wil geven, dan is dit voor mij positievere wegvloeïing van de spanning dan rennen.

Ik stap tegenwoordig ook veel minder snel op vervelende paarden van anderen, ben van het motto dat ik mijn handen vol heb aan die van mij en dat ik mezelf heel moet houden.

Donanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:25

Volgens mij zijn dressuurruiters niet banger dan springruiters.
Het blijven altijd paarden, die kunnen altijd wel een stap verkeerd zetten. Het maakt niet uit of je aan het springen bent of aan het dressuurrijden. En er zijn genoeg dressuurruiter die ook best een sprong kunnen/durven maken, maar het gewoon leuker vinden om te dressuren. En springen is dressuurrijden met af en toe een sprongetje tussendoor.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:44

Bij springen is het meer een kwestie van gewoon gaan (even heel kort door de bocht). Lijnen rijden, meekijken en niet al teveel nadenken over wat er allemaal kan gebeuren. Het ligt ook aan je paard vind ik, het ene paard springt graag en makkelijker dan het andere en kan je dus ook een beter gevoel geven.
Ik denk wel dat de gemiddelde dressuurruiter wat meer wil "controleren" waardoor het wellicht wat spannender wordt als een paard gek gaat doen.
Het is denk ik vooral een geval van voorkeur voor het een of het ander. Springen is super maar dressuur kan ook heel leuk zijn als het goed gaat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:17

Hhm, moet wel toegeven dat juist de springruiter hier op stal zonder blikken of blozen op paarden stapt waar een ander voor bedankt.
Maar dat heeft er mischien ook mee te maken dat het de enige man is?
Dus mischien is het wel zo dat mannen meer lef hebben, en dat het lijkt alsof dat ook voor springruiters geld omdat je daar meer mannen hebt?