De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:50

Paardentango schreef:
De heren gaan een beetje op hol, ik ga even koffie drinken geloof ik.
Dat is nou weer zo'n fundamenteel verschil, daar hebben wij gelukkig niet zoveel last van.

Anky wel die heeft dat al eens laten zien, wat op hol slaan is.... :P

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:50

Paardentango schreef:
De heren gaan een beetje op hol :P , hormonenkwestie, ik ga even koffie drinken geloof ik.

Dat is nou weer zo'n fundamenteel verschil, daar hebben wij gelukkig niet zoveel last van. Daarom worden hengsten ook gesneden en merries niet... _O-

Zwart graag, weet u wat men "vroeger" met de merrie deed? En waarom een merrie niet geschikt was als leger en politiepaard?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:59

Professor schreef:
Bovendien hebben ze bij de Spaanserijschool in Wien, 2 vrouwlijke leerlingen, die inmiddels al Bereiter geworden zijn, dat is voor de eerst keer in de geschiedenis van dit oude Instituut.

De Spaanse Rijschool in Wenen heeft men een probleem. Er zijn erg weing ruiters die hun drempelniveau halen.
Er zijn té weinig mannelijke ruiters die hun drempelnivau halen.

In hoeverre emancipatie iets is wat van belang is voor een dergelijk historisch instituut is mijns inziens irrelevant.
Ze willen een bepaald niveau van ruiter. Punt. De rest is bijzaak.
In Wenen rijdt men in een specifieke stijl, met een bepaalde specifieke zit. De anatomie van het mannenbekken is daar geschikter voor dan dat van de vrouw. Daar zit geen woord discriminatie bij.
De door de vrouwenanatomie steeds universeler wordende dooszit mag dan norm worden doordat het referentiekader is, ze is wel gewoon ´verkeerd´. Ook daar is geen woord discriminatie bij. Zie ´Anatomy of Dressage´ Schusdziarras en de site van Dr.Bennett.

Het is in Wenen simpel een kwestie van; X aantal aspirantruiters nodig, selecteer de meest geschikte X uit Y aantal sollicitanten. Het geslacht is volgens mij daar op zich nu geen kriterium.

Dat gaat echter vér van het topic. Terug naar dat topic;
De zít van Anky op de omslag van ´Het Dressuurpaard´ is mijns inziens typisch Hollandse School én typisch vrouw. Ja, dat heeft mijns inziens een verband, een wederkerige oorzaak-gevolg relatie.
Mógelijk ook samenhangend met valangst en resulterende controledrang welke mijns inziens ook typisch amazone is.
Let wel; ´typisch´ is niet allemaal.
Gewoon een observering. Geen waardeoordeel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:10

Professor schreef:
Pardon, ik ben weer op de naam gekomen hadt mij vertypt, het is van der Gal geloof ik.
Sorry kon het niet meer veranderen....

Bullshit, elk bericht kan tot een uur na plaatsing veranderd worden...
Het is gewoon Gal btw...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:20

Paardentango schreef:
Uh en HC andalusier is geen paardenras,

Echt wel.

Jij haalt de definite van wat volgens biologen een ras is en wat voor rasverneiginge een ras is door elkaar.
De ´andalusiër´ bestond al millenia voor het recnet als ras p.r.e. gedoopt werd.
De portugezen waren er pissig over want die fokten al eeuwen hetzelfde paard en die vonden hun paarden uiteraard niet ´español´ dus richtten hun ´Lusitano´ras op.

Idem de berber.
Er zijn tíg prachtige raszuivere berbers in NoordWest Afrika. De rasclub echter heeft het boek gesloten. Zíj hebben ´ras´paardjes en de rest is..... euh ook heel eenvoudig ras, alleen niet met een stuk papier waarop een paar generaties bijgehouden zijn :D
Dat is net zoveel waard als je wil, want de paarden op dat papier zijn hetzelfde als die in NW Afrika en de voorouders over de rand van dat papier ook dezelfden....

Een willekeurig dozijn geregistreerde p.r.e´s, lusitanos, berbers en idem uit de campo in marokko en hier bij elkaar in een koraal valt op grond van hun uiterlijk niet te indentificeren bij het ras volgens de drie dozijn afstammingspapieren.
Volgens mDNA populatieonderzoek (let wel NIET per definite elk paard!) behoren ze tot dezelfde populatie met dezelfde kenmerkende gencluster en hun kermerken zijn niet identificeerbaar onderscheiden = ras? ;)

Zo heb ik ook een hond die hier al 4 duizend jaar ras is en pas sind 20 jaar ´erkend´. Fokkers in NL waarschuwen tegen honden uit andalusië zonder papieren halen.
Tja de herders die deze honden hier al milennia gebruiken/fokken zijn niet aangesloten bij een kynologenclub. Foei toch....

Idem de podencos hier.
Ras of ´erkend´ ras is commercie Paardentango. Nergens meer dan bij paarden. Zo´papier heeft investeringswaarde. Het zegt níets over de kwaliteit en er zijn in het geval van iberiërs honderdduizenden papierloze paarden met dezelfde raskenmerken.
Als jij wil denken dat een p.r.e een ander paard is dan de paarden zonder afstammingsbewijs hier in de campo, dan moet je dat doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:23

Professor schreef:
Vrouwen kunnen zeer goed zitten, neemt u een voorbeeld aan Ingrid Klimke.
En dat Anky zo zit maar vroeger niet zo zat, is de "danken" aan SJ., die zit zelf ook als iemand die op de pot zit.
En dan moet u nog die van der Kwal zien, die hangt er echt als een meid op.

naar en ontzettend below the belt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:23

Professor schreef:

Ik schrijf niet van niet :)*
Er is gewoon een anatomisch verschil in bekken en onderrug. In vorm en in afmetingen, absoluut en relatief.
Zie http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf
Is een korte samenvatting van het werk van het artsenduo Schusdziarra.

Valangst en teugeldenken helpen dit anatomisch verschil niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:27

Huertecilla schreef:
Professor schreef:

Er is gewoon een anatomisch verschil in bekken en onderrug. In vorm en in afmetingen, absoluut en relatief.

Iedereen kan leren zitten.
Onzin dat mannen dat beter kunnen dan vrouwen, van wat ik zie, zitten de meeste mannen behoorlijk beroerd. Niet dat alle vrouwen geweldig zitten, ik zeker niet. Maar leren zitten kan zeker wel!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:29

Huertecilla schreef:
Professor schreef:

Met dat rapport ben ik het niet eens.
Heb meer als 50 jaar ervaring in de paardensport, en zeker in het lesgeven.
En met dat becken, natuurlijk zijn vrouwen anders gebouwd, maar dat neemt niet weg dat er velen eleganter zitten dan de mannen.
En een mooie zit is niet altijd een effectieve zit.
En niet ieder lichaam kan mooi op een paard zijn, maar wel elegant en effectief.
U draaft een beetje door.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:41

Professor schreef:
U draaft een beetje door.

Dat mag u vinden.

Ik ben geen medicus.
Ik heb hier geen andere basis voor een mening over dan de expert info.
Ik heb de kennis van de Dr.s Schusdziarra, Dr.Bennet en Dr.Nicholson als info.
Mannen hebben minder moeite de op het paard anatomisch meest optimale houding te zitten.
Dit sluit aan bij mijn praktijkervaring.
Ik heb geen kennis of onderzoeksresultaten die mij gefundeerd anders kunnen doen vinden dan dat wat deze bronnen goed met feiten onderbouwd schrijven.

Wanneer u stelt dat zíj :)* overdrijven, dan is dat uw mening. Ik kan niet beoordelen hoe goed deze onderbouwd is en deze dus niet gewogen meenemen in de basis voor de mijne.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:57

Janine1990 schreef:
Iedereen kan leren zitten.
Onzin dat mannen dat beter kunnen dan vrouwen, van wat ik zie, zitten de meeste mannen behoorlijk beroerd. Niet dat alle vrouwen geweldig zitten, ik zeker niet. Maar leren zitten kan zeker wel!

Ja, iederren kan streven naar dezelfde als anatomisch correct beschouwde zit.
Volgens de gemelde bronnen is dat met een mannenanatomie makelijker te bereiken dan met een vrouwenanatomie.
Dat zegt dus NIETS over de zit van een willekeurig individu!

Nee, niet iedereen kán in dezelfde houding leren zitten.
Niet eens met een verschil in moeite en inspanning.
Er blijven anatomische verschillen als mogelijke beperkende factoren.
Een holle rug zoals die bij vrouwen niet ongewoon is en bij mannen wel, sluit de anaotomisch correcte zit volgens de Schusdziarras uit.

Ik vind het niet zinvol om daar verder over te discussieëren als niet alle betrokkenen de inhoud van de brondocumenten kennen.
Ik accepteer als niet medicus hun expertise en heb aan het boek va de Schusdziarras veel bij het lezen van Müsseler en Solinski.
Het werk van Nicholson helpt mij met mijn eigen concrete mannenanatomie verder bij de volgende stappen. Ik betrek daar mijn fysiotherapeut bij. Die heeft om me concreet te kunnen helpen de betreffende hoofdstukken bestudeerd en met zijn professor besproken.
Ik accepteer hun expertise. Mijn mening is dat zij de experts zijn. Ik geef slechts terugkoppeling over mijn ervaring. De fysio kan dat voor een groot deel verifieëren aan mijn heupen en spieren.

Zal wel een erfenis van mijn motorracen zijn; de tijd welke je op de baan zet is the proof of the pudding. De telemetrie geeft informatie en de techneuten zijn de experts daar wat mee te doen. Hun aanpassingen en instructies kán je niet beoordelen want je mist kennisbasis voor een mening. Je kan op de baan testen en terugkoppelen.
Als de expert van Pirelli je voor de baancondities van die dag adviseert, dan vertrouw je daar met je leven op.

Anoniem

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:00

FaberSmid schreef:
Zo houdt je hem te vriend en wil hij voor jou presteren.

Is het zo gepubliceerd?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 09:49

Wat weet jij toch veel HC, je weet echt overal echt àlles van.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:08

KiWiKo schreef:
Professor schreef:
En dat Anky zo zit maar vroeger niet zo zat, is de "danken" aan SJ., die zit zelf ook als iemand die op de pot zit.

en het riekt naar afgunst

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 10:45

Zonder allerlei wetenschappelijke bewijzen en uitgebreide verklaringen denk ik dat er zeker een anatomisch verschil zit tussen dames en heren. Zeker in het rijden zie je verschil.

Iemand wees er ergens op dat Mej. Cornelissen sinds ze bij Dhr. Janssen traint op een andere manier op haar paard zit. Daar ben ik eens op gaan letten en verdraaid ja zeg, ze zit meer achterover.

Het achterover zitten ken ik van de ringrijders hier in Zeeland die op hun werkpaarden naar het ringrijden draven, achterover leunend om de passen op te vangen en de billen te ontlasten. Aan het einde van de dag hangen ze nog meer achterover, om de billen te ontlasten die van het ringrijden pijnlijk kunnen gaan worden.
In de dressuur werd dit altijd gezien als fout en als manier om hard aan de teugels te kunnen trekken.

Is dat een van de vakken van de Hollandse school? Gaan de ruiters nu anders te paard zitten, net als de loodlijn. Vroeger was het op of net voor de loodlijn, nu is het op of net achter de loodlijn.
Ja ik weet het tijden veranderen, maar de paarden lijken zo onveranderd hoogstens wat temperamentvoller. Dhr. Gal heeft er ook zo een, net een PRE.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:47

Waarom praten we over vakken als het niet eens zodanig over een opleiding gaat? 8)7

Het meer achterover zitten, is volgens mij een vertekenend beeld. Dat heet op de loodlijn zitten, en pas wanneer je op de loodlijn zit, kan je je paard goed aanvoelen en beter rondsturen. Diezelfde loodlijn zorgt ervoor dat je je eigen bewegingen kunt opvangen, zodat je paard er geen last van heeft.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 10:50

Zit wat in, het is ook niet mijn term die Hollandse school. :n
Ik pas me slechts aan...

Vind je niet dat er verandering te zien is? Ik vraag het me af of het echt een vertekend beeld is, ik ie hetzelfde bij mw. van Grunsven. Zij zat in het begin leuk rechtop, als je haar nu ziet hangt ze als een ringrijder te paard. (Ik chargeer om het duidelijker te maken).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:57

Paardentango schreef:
Zit wat in, het is ook niet mijn term die Hollandse school. :n
Ik pas me slechts aan...

Vind je niet dat er verandering te zien is? Ik vraag het me af of het echt een vertekend beeld is, ik ie hetzelfde bij mw. van Grunsven. Zij zat in het begin leuk rechtop, als je haar nu ziet hangt ze als een ringrijder te paard. (Ik chargeer om het duidelijker te maken).

Ik ben 19, hoeveel verandering moet ik hebben gezien. Ik rij pas 10 jaar paard. :P
Oké, de interesse is er al wel langer, maar zozeer weet ik niet veel van de vroegere sport.
Ik kan helaas geen filmpjes vinden van Prisco in Seoul.
Verschil zal er zeker zijn, maar kijk naar de prestaties 20 jaar geleden en nu, het is nu niet ongebruikelijk om boven de 72% te scoren in de Grand Prix, terwijl voorheen 60% al een topscore was.
Sport gaat met z'n tijd mee.

Kijk nu even een filmpje van Anky en Cocktail, maar ik zie niet veel anders.
Wat ik wel weet wat in Nederland gebruikelijk is, zoals ik al meerdere malen heb gezegd: Ruiter moet ook topfit zijn, in Nederland werken ze ook aan de ruiter.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 11:05

Jonge blom !

Het is hier een beetje druk nu, ik zal later eens zoeken of ik wat filmpjes kan vinden waar de verschillen in te zien zijn. Of misschien zijn er andere die ze zo te pakken hebben. (Ik ben 'ietsje ouder' en minder rap op de PC)

Wat ik me dus afvraag is dat werkelijk een verbetering.
Er wordt goud gehaald, en de punten scoren hoog maar met het gemiddelde wat net niet die top haalt of in komt heeft de gewone ruiter over het algemeen géén leuk paard in huis. Enorme krachtpatsers en temperamentvolle paarden, en niet altijd even 'paards'. Om niet te zeggen levensgevaarlijk.

Wat me brengt op is die verandering nu ook ècht innovatie?
Zo zijn de paarden, de sport types, alleen maar geschikt voor topruiters?
Is het dan nog altijd een verbetering, of een beperkte verbetering die indirect verslechtering is.
De toppers zijn er maar weinig, de meeste ruiters willen toch een leuk paard waar je competities mee kan rijden.
Geen bommetje?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:11

Paardentango schreef:
Jonge blom !

Het is een beetje druk nu, ik zal eens zoeken of ik wat filmpjes kan vinden waar de verschillen in te zien zijn. Wat ik me dan afvraag is dat werkelijk een verbetering.
Er wordt goud gehaald, en punten scorene hoog maar met het gemiddelde wat net niet die top haalt of in komt heeft de gewone ruiter géén leuk paard in huis. Enorme krachtpatsers en temperamentvolle paarden, en niet altijd even 'paards'. Wat me
brengt op is die verandering nu ook echt innovatie?
Zo zijn de paarden, de sport types, alleen maar geschikt voor topruiters?
Is het dan nog altijd een verbetering, of een beperkte verbetering die indirect verslechtering is.

Veranderende paarden, dat heet fokkerij.
Maar zet een paard als Totilas een jaar in de wei, is het niets anders dan bijvoorbeeld het paard van de buurman, dat slechts gechipt is. Je moet oog hebben voor paarden om de toppers te herkennen.
Denk aan het verhaal van die rus, een circuspaard dat Grand Prix loopt, en succesvol ook nog. Dat paard is in principe weinig bijzonders.
Bij het EK afgelopen jaar liep een paard dat vroeger gekocht was voor €3.500,- dat is ook niets! Voor een leuk veulen tel je tegenwoordig al meer neer.
Je moet zelf de eigenschappen hebben om topruiter te worden, dat betekent niet alleen talent hebben, maar ook je constant willen ontwikkelen. De mentaliteit van een sporter is heel anders dan de eerste de beste wedstrijdruiter op de wekelijkse wedstrijden overal in het land gehouden. Ze zullen daar wel tussen zitten, en blinken dan ook vaak wel uit.

De toppaarden zijn niet weggelegd voor de topruiters, maar de paarden moeten passen bij de ruiter. En als de paarden niet bij de ruiter passen, ontstaat er gewoon geen topcombinatie. De klik moet er gewoon zijn...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:40

Janine1990 schreef:
Professor schreef:
Pardon, ik ben weer op de naam gekomen hadt mij vertypt, het is van der Gal geloof ik.
Sorry kon het niet meer veranderen....

Bullshit, elk bericht kan tot een uur na plaatsing veranderd worden...
Het is gewoon Gal btw...

Laat me raden Professor had per ongeluk kw in plaats van g getypt?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:44

KiWiKo schreef:
Professor schreef:

Had dus goed gegokt, Professor weet u wel dat u op uw vingers getikt kan worden door bokt. Ik heb er meerdere gehad wegen Sjefke schrijven en dat de echte familienaam van vader op zoon. Maar goed nu schrijf ik braaf meneer janssen, de vraag is hoe lang ik dat kan volhouden omdat de gewoonte te diep geworteld zit. Maar dat u meneer van de kwal schrijft is niet netjes, maar u kent die van mevrouw van grunsven dan ook vast wel? Niet hier plaatsen, stuur die maar per pb.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:44

Ja, hoe voorspelbaar. Hoe bijna grappig he?

Wil ik die van Anky ook wel weten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:46

__Laura schreef:
FaberSmid schreef:
Zo houdt je hem te vriend en wil hij voor jou presteren.

Is het zo gepubliceerd?

Heb ik dat geschreven, niet dat ik me dat kan herinneren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:48

Janine1990 schreef:
Ja, hoe voorspelbaar. Hoe bijna grappig he?

Wil ik die van Anky ook wel weten.

Dan mag u dat mooi per pb vragen, genoeg tikken op mijn vingers gehad van bokt nog een en kan niet meer typen.