waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:12

mang schreef:
Janine1990 schreef:
Zoals ik net ook al zei: Ik heb nergens gezegd dat ik volwassen ben.

ik heb ook nergens gezegd dat jij dat zegt ;)
ik zeg dat jij doet alsof je al heel lang geen puber meer ben.

Na je 18e wordt er helaas ook van je verwacht dat je volwassen bent. Kom hier misschien volwassener over dan ik in werkelijkheid ben. Daar durf ik wel 100 euro om te verwedden :P

Je posts voegen echter weinig toe aan het topic... :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:13

Janine: Een fijn gereden paard kan IMO door iedereen gereden worden... := Anders is het geen fijn gereden paard. Een puber kan net zo geduldig en rustig in de hulpen zijn als een ouder iemand. Ik ben best een ongeduldig persoon buiten de paarden om, maar zet me tussen de paarden en ik ben de rust en het geduld zelve... En na je 18 wordt meer zelfstandigheid verwacht, volwassenheid komt pas na je 21e ;)

Op de rest ga ik niet reageren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:14

Janine1990 schreef:
[
Helemaal mee eens! Maar zoals ik al heb genoemd is het best kenmerkend aan pubers dat ze denken dat ze heel veel weten en veel wijsheid bezitten, maar uiteindelijk toch tot het besef komen: "Hé, zoveel stel ik eigenlijk niet voor."
Het gaat om zelfkennis, maar ook om de kennis van de ouders. En naar mijn idee overschatten pubers zichzelf meer dan eens.

Ik ga er vanuit dat jij voldoende kennis hebt over je dochter en over je paarden, om te beslissen of het zou kunnen lukken. Er zijn genoeg pubers die niet zo'n hoge pet van zichzelf op hebben als ik vroeger heb gehad... Je hoeft echt niet op te komen voor je dochter, zij heeft voor jou al bewezen dat zij het wel kan. Maar elke puber is weer anders.

In mijn geval, laat ik de keuze aan mijn dochter, moet er dan wel bijvertellen dat ik alleen bravbe paarden op stal hebben wil.

Zoals jij refereerd aan je eigen ervaringen, doen anderen dat ook.. en mischien was jij wel meer een uitzondering dan een reguliere puber...

Ik ben het met je eens als je zegt dat het niet voor iedereen weggelegd is, en dat niet iedereen het kan...
Maar vergis je niet in de kinderen, kijk op de concoursen in de buurt, hoe denk je dat die pony's opgeleid zijn en worden...

Het in- en/of doorrijden heeft niets te maken of iemand puberd of niet... immers is ook niet iedere jongen een stervoetballer, of wordt een kind zomaar NEderlands kampieon turnen, dat zijn allemaal uitzonderingen... en die heb je dus ook bij paarden... de een heeft de feeling en ambities om Werledkampieon te willen worden, een ander vindt het leuker de paarden op te leiden, de een heeft het hart bij de dressuur liggen en de andere bij het springen.. en het ene kind kan wel met die verantwoording omgaan om zelf een paard te verzorgen en een ander niet...
en zelfs dat zie je ook bij volwassenen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:14

Janine1990 schreef:
Na je 18e wordt er helaas ook van je verwacht dat je volwassen bent. Kom hier misschien volwassener over dan ik in werkelijkheid ben. Daar durf ik wel 100 euro om te verwedden :P

ik heb toch verteld dat ik op mijn 13e een arabier heb ingereden met goede begeleiding, dit maakt toch wel duidelijk dat ik vind dat pubers dat met goede begeleiding wel een paard kunnen opvoeden?

vind jou posts er trouwens ook weinig aan toevoegen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:15

pharagirlke schreef:
Janine: Een fijn gereden paard kan IMO door iedereen gereden worden... := Anders is het geen fijn gereden paard. Een puber kan net zo geduldig en rustig in de hulpen zijn als een ouder iemand. Ik ben best een ongeduldig persoon buiten de paarden om, maar zet me tussen de paarden en ik ben de rust en het geduld zelve...

Absoluut, maar kan het paard ook door iedereen zo fijn gereden blijven? Is het na een maand nog exact gelijk?
We hadden het hier echter over inrijden, en je moet je afvragen voordat je een puber op je paard gaat zetten, is deze puber ervaren genoeg, begrijpt deze puber wat het paard nodig heeft? En ben ik blij met het resultaat? Kan deze puber er een fijn gereden paard van maken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:17

Alane schreef:
In mijn geval, laat ik de keuze aan mijn dochter, moet er dan wel bijvertellen dat ik alleen bravbe paarden op stal hebben wil.

Zoals jij refereerd aan je eigen ervaringen, doen anderen dat ook.. en mischien was jij wel meer een uitzondering dan een reguliere puber...

Ik ben het met je eens als je zegt dat het niet voor iedereen weggelegd is, en dat niet iedereen het kan...
Maar vergis je niet in de kinderen, kijk op de concoursen in de buurt, hoe denk je dat die pony's opgeleid zijn en worden...

Het in- en/of doorrijden heeft niets te maken of iemand puberd of niet... immers is ook niet iedere jongen een stervoetballer, of wordt een kind zomaar NEderlands kampieon turnen, dat zijn allemaal uitzonderingen... en die heb je dus ook bij paarden... de een heeft de feeling en ambities om Werledkampieon te willen worden, een ander vindt het leuker de paarden op te leiden, de een heeft het hart bij de dressuur liggen en de andere bij het springen.. en het ene kind kan wel met die verantwoording omgaan om zelf een paard te verzorgen en een ander niet...
en zelfs dat zie je ook bij volwassenen.

Dan zijn wij er helemaal uit, ik kan hier enkel amen op zeggen :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:17

mang schreef:
Janine1990 schreef:

ik heb toch verteld dat ik op mijn 13e een arabier heb ingereden met goede begeleiding, dit maakt toch wel duidelijk dat ik vind dat pubers dat met goede begeleiding wel een paard kunnen opvoeden?

vind jou posts er trouwens ook weinig aan toevoegen ;)

Euh ja... :)*
Ik zeg maar even niets geloof ik... :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:19

Janine1990 schreef:
pharagirlke schreef:
Janine: Een fijn gereden paard kan IMO door iedereen gereden worden... := Anders is het geen fijn gereden paard. Een puber kan net zo geduldig en rustig in de hulpen zijn als een ouder iemand. Ik ben best een ongeduldig persoon buiten de paarden om, maar zet me tussen de paarden en ik ben de rust en het geduld zelve...

Absoluut, maar kan het paard ook door iedereen zo fijn gereden blijven? Is het na een maand nog exact gelijk?
We hadden het hier echter over inrijden, en je moet je afvragen voordat je een puber op je paard gaat zetten, is deze puber ervaren genoeg, begrijpt deze puber wat het paard nodig heeft? En ben ik blij met het resultaat? Kan deze puber er een fijn gereden paard van maken?

Dat moet je je imo niet enkel bij die puber afvragen... Ik zie op wedstrijd een hoop 12/13 jarige beter en fijner wegrijden met jonge dieren dan menig 40 jarige...

Janine1990

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:19

Inderdaad PG :j

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:20

Weer helemaal ontopic, mijn mening en nog eens goed uitgelegd ook (al zeg ik het zelf :D ) :+

Bomba schreef:
Als dertienjarige heb je simpelweg nog niet genoeg ervaring en kunnen op een jong paard een succesvolle opleiding te bieden. Dat is zonde voor het paard, maar minstens zo zonde voor jezelf. Als je tot aan bijvoorbeeld je 16e een leerpaard rijdt, kun je ervaren hoe dingen in elkaar zitten, wat je wel en niet bij een paard kan doen en kan je leren gevoel ontwikkelen. Op die manier kun je een juist ruitergevoel ontwikkelen en dan heb je een goede basis, waar je veel profijt van hebt als je daarna een jong paard wil opleiden. Bij het opleiden van een jong paard komt echter veel kijken: je moet veel gevoel, kennis en handigheid hebben. Een jong paard opleiden is een vak apart waar veel bij komt kijken, en ervaring is daarbij een must. Als er bij het opleiden misschien iets misgaat, schaadt dat misschien het vertrouwen van het paard, maar ook het vertrouwen van de jonge ruiter.

Om die reden zie ik liever dat jonge mensen zelf geen jong paard opleiden.

Bomba schreef:
=Een paard beleren en opleiden doe je niet alleen met een 'dosis lef'. Het opleiden van een paard is gecompliceerd en vergt heel veel tijd, aandacht en rijkunstig gevoel. De TS heeft dit topic geopend met de vraag waarom een puber geen paard op kan leiden. In mijn eerste post meldde ik al dat pubers daar te weinig ervaring en gevoel voor hebben. Dat is niet rot bedoeld. Wanneer een jong persoon zichzelf de tijd gunt om op een leerpaard gevoel voor paardrijden te ontwikkelen, is de kans op slagen veel en veel groter. Zoals ik al zei, kan de ruiter dan leren voelen hoe hij moet omgaan met een paard, wat wel of niet kan tijdens het rijden et cetera. Leerpaarden zijn ervoor om niet ervaren ruiters te begeleiden in het rijden. Wanneer een puber op een jong paard zal stappen, dan kan er van alles mis gaan. Gaat het jonge paard bijvoorbeeld bokken uit joligheid, dan weet een puber vaak niet hoe hij daar op moet reageren. Misschien geeft hij hem dan wel een ruk aan het bit, schopt of probeert het op een andere manier op te lossen. Dit kan tot onvoorziene reacties lijden, waar zowel het paard als de jonge ruiter schade aan kunnen over houden. Wanneer het paard op een foute manier teveel wordt gestoord in zijn lopen en als enigste uitweg steigeren ziet, zal de jonge ruiter niet weten wat hij hier aan moet doen. Misschien trekt hij het paard per ongeluk achterover, of de ruiter weet niet hoe hij zijn balans moet bewaren wat alle gevolgen van dien heeft. Dit soort voorvallen kunnen ernstige problemen veroorzaken. De ruiter durft misschien wel nooit meer op paard te stappen, en het paard eindigt vaak als een het welbekende 'probleempaard'.
Maar niet alleen zulk soort dingen kunnen zich voordoen, maar ook rijtechnische problemen. Weet een jonge ruiter hoe hij bij een jong paard takt behoudt? Hoe hij op aanleuning verkrijgt? Wanneer eenmaal iets fout is aangeleerd, is dat vrijwel nooit meer af te leren, of er gaan zeeën van tijd overheen. Instructeur erbij? Ja natuurlijk is dat beter, maar zal het helpen? Niet echt, want de ruiter rijdt vast niet iedere dag onder begeleiding.
Dan is er ook nog de factor die doorzettingsvermogen heet. Pubers zijn alles behalve stabiel van karakter. Komen ze een keer thuis van school en zijn ze boos om een laag cijfer voor een proefwerk, dan kunnen ze maar zo eens hun paard laten staan uit boosheid. Of hebben ze ruzie met hun ouders en willen ze uit principe niet meer rijden, dan blijft het paard weer een dag staan. Dat is absoluut niet bevorderlijk voor een jong paard.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, jonge ruiters die over zo'n enorme dosis talent en doorzettingsvermogen die er alles aan doen om hun paard een zo goed mogelijke opleiding te bieden, dat kan zeker slagen. Maar ditzelfde verhaal kan zich ook voordoen bij volwassen met geen ervaring die een jong paard willen opleiden. Ook dat kan problemen veroorzaken, maar die mensen zijn volwassen en weten als het goed is welke keuze ze maken. Pubers zijn nog jong en moeten de gelegenheid krijgen om zich tot ruiters te ontwikkelen met gevoel, ontspanning en een goede basis. Het is niet eerlijk om een puber een jong paard voor te schotelen, ook al willen ze het graag. Er kan zoveel mis gaan, dat is gewoon zonde. Gun pubers gewoon een plezierige opleiding, zodat ze later met een goede basis kunnen beginnen aan het opleiden van een jong paard.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:21

slaat dat op mij?
ik voel me even aangesproken ...
pharagirlke schreef:
Dat moet je je imo niet enkel bij die puber afvragen... Ik zie op wedstrijd een hoop 12/13 jarige beter en fijner wegrijden met jonge dieren dan menig 40 jarige...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:24

Ik dacht dat jij je nooit aangesproken voelde, en al helemaal niet op bokt. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:28

Staat je naam er voor bitje?
Sowieso snap ik niet hoe je je "aangesproken" zou kunnen voelen door die zin maar goed, dat even daar gelaten.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:30

Bomba schreef:
Ik dacht dat jij je nooit aangesproken voelde, en al helemaal niet op bokt. :D

wel goed lezen blijven he :D ik voelde me niet aangevallen ;)

Wat een verhaal zeg :oo
idd mooi omschreven,..maaruh daar voel ik me niet aangesproken door hoor :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:31

pharagirlke schreef:
Staat je naam er voor bitje?
Sowieso snap ik niet hoe je je "aangesproken" zou kunnen voelen door die zin maar goed, dat even daar gelaten.

nee net niet.. ik had het over het stukje 'die puber' , niet dat het bedoeld was voor mij..
snap ie :o

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:31

Ah nouja, bijna hetzelfde :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:31

Bomba schreef:
Ah nouja, bijna hetzelfde :D

maar niet helemaal O:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:33

"die puber" was in het algemeen. Ik heb het recht niet om jou al dan niet als puber te zien ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:34

pharagirlke schreef:
"die puber" was in het algemeen. Ik heb het recht niet om jou al dan niet als puber te zien ;)

waarom niet dan eigenlijk :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:37

Omdat ik sowieso van het principe ben dat je niet iemand hebt te veroordelen via een forum puur op leeftijd. Er zijn 14 jarigen die verstandiger zijn dan sommige 30 jarige mensen. Bovendien ben ik zelf nog maar 19 dus ook nog maar net officiëel "volwassen" :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:41

oh zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:47

Ik ben al héél lang volwassen :') O:)

Maar ik voel me er prima bij om iemand van 13 een puber te noemen, dat is hij/zij dan ook.

Ik wil niet via internet oordelen over iemands rijkunsten (al zal ik me er ongetwijfeld schuldig aan gemaakt hebben) want een goed beeld krijg je pas als je iemand echt ziet rijden, en dan nog op een aantal verschillende paarden.

Ik praat dus heel bewust in het algemeen, in percentages. Ik kan en wil niet persoonlijk worden, omdat ik bij velen hier geen beeld heb, bij sommigen een beetje een beeld, bij PG denk ik een redelijk beeld te hebben, maar dat is dan nog n.a.v. HAW-topics.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:48

13 is niet gelijk aan puber. Dat is een jeugdig persoon en valt onder de groep "jongeren". Maar pubers zijn dat feitelijk gezien niet. Pubers zijn ze pas als ze eigenschappen van de pubertijd vertonen waaronder een aantal gedragingen.

En van mijn rijkunsten heb ik niet zo'n hoge pet :') Het enige wat ik "weet" is dat ik heel goed het paard tussen mij en de grond kan houden. Maar daar houd het dan ook meteen op :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 19:50

ik vind het ook helemaal niet erg om hier als puber beschouwt
te worden, ik ben toch ook een puber O:)

En idd.. zelfs met honderden fotos kun je het nog verkeerd hebben
over iemands rijkunst, negatief en possitief :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:50

Van 12 tot 17 ben je volgens mij puber, en van 17 tot 21 ben je adolescent, dus iemand van 13 een puber noemen is redelijk terecht hoor ;)