Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kadankovitch schreef:Geachte Fabersmid,
Teveel eer, maar wacht eerst de kritieken van de experts af. Zij zullen mij in duizend stukjes scheuren, of erger.............
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch
Kadankovitch schreef:Neen geachte Fabersmid,
ik kan u verzekeren het ziet niet hetzelfde uit; zoals de naam al zegt. Maar ik vat het op als een goedkeuring.
Met vriendelijk groet,
Kadankovitch
Professor schreef:Geachte mijnheer Kadankovitch,
Daar ik even niet zo fit ben, heb ik fluchtig uw proza gelezen.
Er zitten voor mij veel herkenbare dingen in, maar er zijn ook enkele die ik verfoei, bv dat omkopen van de paarden en dat met suikerklontjes.
Maar ik kom nog terug op uw betoog, de Bügeltritt laten wij maar zijn.
U weet ik houdt niet van trucage, rijden is geen Black Magic.
Misschien zijn het dxtroseklontjes Professor? Kent u het ook van western, dan moet ik er wel eerlijk bij vermelden dat de zit de basis blijft. Het paard moet met name op de zit terug komen, maar die Bügeltritt kan net dat extra zijn.
Daarbij nog een kantekening, u schrijft er zijn ruiters die op verschillende manieren te werk gaan, ik denk stellig dat de men genoeg oefeningen en hulpen en combinaties van hulpen kan gebruiken om iets te bereiken, en dat juist dat combineren en het juist toe te passen en op het juiste moment dat in wezen het bewijs is dat de wat ik noem moderne Klassieke Dressuur oneindig veel mogelijkheden heeft een probleem op te lossen.
Dat moet ook wel, aangezien wij niet alleen hier te doen hebben met een paard maar ook nog een ruiter erop.
En dan te bedenken dat niet elk paard en zeker niet elk mens hetzelfde is.
Van de laatste die ik noemde is dat maar gelukkig, anders lazen wij allemaal dezelfde berichten hier op bokt.
En daarom is rijden zo mooi, men leert iedere dag weer nieuwe oplossingen, met eigenlijk de zelfde hulpen op een andere manier gegeven.
Daar denk ik net zo over, net als bij western riding. Maar ook daar zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Hoewel ik maar een weg geleerd en kan berijden, dat Rome ook bereikbaar is. Rijden in een eindeloos doolhof met giftige heggen, is niet paardvriendelijk.
Maar zijt u maar niet bang mijnheer Kadankovitch , ik kom hier nog op terug, en vooral hoe u mijn secondant aan het inpalmen bent.
Omkopen is altijd te proberen het geld zal bij een goed doel een goede bijdrage zijn, maar ik blijf een eigenwijze hoefsmid.
vur schreef:Beste Kadankovitch,
Ik heb even de rust genomen om uw uitleg over het aanleren van de verzamelde galop aan het paard te lezen. Ik zag ook een suggestie van iemand anders (sorry, ik weet even niet meer wie) dat u een boek zou kunnen schrijven. Ik kan het hier alleen maar zeer mee eens zijn. Het zou de boekenschappen bij de gemiddelde ruitersportzaak sieren. Een uitleg zoals het kan, die te begrijpen is en thuis zelf toe te passen is. Daar ontbreekt het veelal aan in de huidige generatie "snelle" boeken. Met snelle boeken bedoel ik de boeken die in een hoog tempo geschreven lijken te zijn, zonder daadwerkelijk diepgang, met een hoop mooie foto's en tekeningen als bladvulling en een dito snelle (lage) prijs. Hartstikke leuk allemaal voor een leek die plaatjes wil kijken en die wil kennismaken met het fenomeen paard, maar voor de streberige ruiter, die ook wel eens verder wil komen dan de rondjes in de manege met 8 man of meer, is de uitleg die u geeft, werkelijk zeer nuttig. Misschien moet je er even voor gaan zitten. Ja, dat klopt, in onze jachtige tijd soms even een opgave, maar dan komt de beloning. Weer een bladzijde met kennis om in je rugzakje te stoppen en mee aan de slag te gaan.
Mijn complimenten.
jasmijn78 schreef:oh, en ik sluit mij ook graag aan bij Vur
liesje1986 schreef:Ik kan me in veel dingen vinden die al geschreven zijn, al snap ik niet zo goed waarom je elke keer zou belonen na het halthouden. Ik leer mijn paarden altijd voorwaarts te denken en als je gaat verzamelen wil je toch niet dat het paard terug gaat denken? Als ik mijn paard wil leren verzamelen, rijd ik korte stukjes terug, maar ik vind het nog belangrijker dat ik hier weer uit kan rijden.
Hermelientje schreef:Ik heb ooit les gehad van iemand die altijd een snoepje gaf na het werk (en dan stond hij natuurlijk stil als hij het kreeg) en hij deed altijd wel heel erg zijn best bij die instructrice vooral als hij dacht dat het einde van de les naderde.
Professor schreef:Ben tegen suikerklontjes, omdat het de gevaar met zich mee brengt dat het paard spelen wil en gaat (likken) met zijn tong, bovendien heb ik al in mijn jeugd geleerd dat paarden daardoor in stal enkele ondeugenden krijgen.
Zelf heb ik het ook gezien van het spelen van de tong door suikerklontjes geverij.
Het belonen van paarden zolang zij een bit in hebben door middel van voergave of het nu lekkerlies of suikerklontjes is daar ben ik tegen.
Een knuffel geven en belonen is net zo effektief.
Alle dingen die niet met werkelijke hulpen gereden worden vind ik poedeldressuur, men kan een paard ook leren aangaloperen door in zijn oor te knijpen, het kan allemaal geleerd worden dat is dresseren maar niet gymnastieseren en gehoorzaam maken.
Alles kan, maar daar heb ik zo mijn grenzen die ik van mijn leermeesters geleerd heb, en die ik volkomen begrijp.
vur schreef:Beste Kadankovitch,
Ik heb even de rust genomen om uw uitleg over het aanleren van de verzamelde galop aan het paard te lezen. Ik zag ook een suggestie van iemand anders (sorry, ik weet even niet meer wie) dat u een boek zou kunnen schrijven. Ik kan het hier alleen maar zeer mee eens zijn. Het zou de boekenschappen bij de gemiddelde ruitersportzaak sieren. Een uitleg zoals het kan, die te begrijpen is en thuis zelf toe te passen is. Daar ontbreekt het veelal aan in de huidige generatie "snelle" boeken. Met snelle boeken bedoel ik de boeken die in een hoog tempo geschreven lijken te zijn, zonder daadwerkelijk diepgang, met een hoop mooie foto's en tekeningen als bladvulling en een dito snelle (lage) prijs. Hartstikke leuk allemaal voor een leek die plaatjes wil kijken en die wil kennismaken met het fenomeen paard, maar voor de streberige ruiter, die ook wel eens verder wil komen dan de rondjes in de manege met 8 man of meer, is de uitleg die u geeft, werkelijk zeer nuttig. Misschien moet je er even voor gaan zitten. Ja, dat klopt, in onze jachtige tijd soms even een opgave, maar dan komt de beloning. Weer een bladzijde met kennis om in je rugzakje te stoppen en mee aan de slag te gaan.
Mijn complimenten.
KiWiKo schreef:is er hier iemand ooit wel eens oprecht trots geweest op een paard.......??? zonder fysieke of smakelijke beloning?
maar gewoon echt vanuit het hart op gevoel echt trots geweest op het dier.....???

KiWiKo schreef:is er hier iemand ooit wel eens oprecht trots geweest op een paard.......??? zonder fysieke of smakelijke beloning?
maar gewoon echt vanuit het hart op gevoel echt trots geweest op het dier.....???
) Na een wedstrijdstop van 8 maanden. Dan denk ik: dat doet hij toch maar voor mij
Libera schreef:Werk zelf nooit met voedselbeloningen, maar mijn paard weet echt wel wanneer hij iets goed gedaan heeft. Hij is dan ook helemaal trots op zichzelf
Kadankovitch schreef:Ik ben niet goed in afkortingen wat bedoeld U met "de AR-richting"? Waarschijnlijk zal ik dedelijk zeggen: aha, dat ken ik, maar nu kom ik er niet op.
Kadankovitch schreef:Geachte Jasmijn,
Bij deze; U, als ook andere oprecht geïnteresseerden, bent van harte welkom om de uitwerking van bügeltrit bij mij thuis te komen bekijken. Ik geef U volledig gelijk dat U zoiets wilt zien. Jammer genoeg druf ik geen afspraken aan om op een 'praktijkdag' dit te tonen. Door mijn lichamelijke toestand is de kans groot dat ik moet afbellen, iets wat op zo'n dag onmogelijk is. Bij mij, en een beperkt aantal bezoekers is dat geen probleem.
Melaas is belgie voor mij niet naast de deur, maar ik houd de uitnodiging zeker in gedachte. Mocht ik een keer in de buurt zijn, kom ik er zeker op terug