Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:34

oh, en ik sluit mij ook graag aan bij Vur :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:50

Kadankovitch schreef:
Geachte Fabersmid,

Teveel eer, maar wacht eerst de kritieken van de experts af. Zij zullen mij in duizend stukjes scheuren, of erger.............

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Ik hoef niet op de kritische experts te wachten, zodra uw boek uit komt wil ik maar al te graag een gesigneerd exemplaar. U heeft uw harnas die u zal beschermen.

Kadankovitch schreef:
Neen geachte Fabersmid,
ik kan u verzekeren het ziet niet hetzelfde uit; zoals de naam al zegt. Maar ik vat het op als een goedkeuring.
Met vriendelijk groet,
Kadankovitch

U mag het opvatten als een goedkeuring, maar niet voor de suikerklontjes. Uw paarden zullen wel trauma's hebben van de tandarts.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:52

Ik kan me in veel dingen vinden die al geschreven zijn, al snap ik niet zo goed waarom je elke keer zou belonen na het halthouden. Ik leer mijn paarden altijd voorwaarts te denken en als je gaat verzamelen wil je toch niet dat het paard terug gaat denken? Als ik mijn paard wil leren verzamelen, rijd ik korte stukjes terug, maar ik vind het nog belangrijker dat ik hier weer uit kan rijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:02

Professor schreef:
Geachte mijnheer Kadankovitch,

Daar ik even niet zo fit ben, heb ik fluchtig uw proza gelezen.
Er zitten voor mij veel herkenbare dingen in, maar er zijn ook enkele die ik verfoei, bv dat omkopen van de paarden en dat met suikerklontjes.
Maar ik kom nog terug op uw betoog, de Bügeltritt laten wij maar zijn.
U weet ik houdt niet van trucage, rijden is geen Black Magic.

Misschien zijn het dxtroseklontjes Professor? Kent u het ook van western, dan moet ik er wel eerlijk bij vermelden dat de zit de basis blijft. Het paard moet met name op de zit terug komen, maar die Bügeltritt kan net dat extra zijn.

Daarbij nog een kantekening, u schrijft er zijn ruiters die op verschillende manieren te werk gaan, ik denk stellig dat de men genoeg oefeningen en hulpen en combinaties van hulpen kan gebruiken om iets te bereiken, en dat juist dat combineren en het juist toe te passen en op het juiste moment dat in wezen het bewijs is dat de wat ik noem moderne Klassieke Dressuur oneindig veel mogelijkheden heeft een probleem op te lossen.
Dat moet ook wel, aangezien wij niet alleen hier te doen hebben met een paard maar ook nog een ruiter erop.
En dan te bedenken dat niet elk paard en zeker niet elk mens hetzelfde is.
Van de laatste die ik noemde is dat maar gelukkig, anders lazen wij allemaal dezelfde berichten hier op bokt.
En daarom is rijden zo mooi, men leert iedere dag weer nieuwe oplossingen, met eigenlijk de zelfde hulpen op een andere manier gegeven.

Daar denk ik net zo over, net als bij western riding. Maar ook daar zijn verschillende wegen die naar Rome leiden. Hoewel ik maar een weg geleerd en kan berijden, dat Rome ook bereikbaar is. Rijden in een eindeloos doolhof met giftige heggen, is niet paardvriendelijk.

Maar zijt u maar niet bang mijnheer Kadankovitch , ik kom hier nog op terug, en vooral hoe u mijn secondant aan het inpalmen bent.

Omkopen is altijd te proberen het geld zal bij een goed doel een goede bijdrage zijn, maar ik blijf een eigenwijze hoefsmid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:07

vur schreef:
Beste Kadankovitch,
Ik heb even de rust genomen om uw uitleg over het aanleren van de verzamelde galop aan het paard te lezen. Ik zag ook een suggestie van iemand anders (sorry, ik weet even niet meer wie) dat u een boek zou kunnen schrijven. Ik kan het hier alleen maar zeer mee eens zijn. Het zou de boekenschappen bij de gemiddelde ruitersportzaak sieren. Een uitleg zoals het kan, die te begrijpen is en thuis zelf toe te passen is. Daar ontbreekt het veelal aan in de huidige generatie "snelle" boeken. Met snelle boeken bedoel ik de boeken die in een hoog tempo geschreven lijken te zijn, zonder daadwerkelijk diepgang, met een hoop mooie foto's en tekeningen als bladvulling en een dito snelle (lage) prijs. Hartstikke leuk allemaal voor een leek die plaatjes wil kijken en die wil kennismaken met het fenomeen paard, maar voor de streberige ruiter, die ook wel eens verder wil komen dan de rondjes in de manege met 8 man of meer, is de uitleg die u geeft, werkelijk zeer nuttig. Misschien moet je er even voor gaan zitten. Ja, dat klopt, in onze jachtige tijd soms even een opgave, maar dan komt de beloning. Weer een bladzijde met kennis om in je rugzakje te stoppen en mee aan de slag te gaan.
Mijn complimenten. (:)

Hoe kunt u mij toch vergeten?
Dat zijn dan al 2 boeken, wie zal ons volgen en Kadankovitch zo ver krijgen?

jasmijn78 schreef:
oh, en ik sluit mij ook graag aan bij Vur :D

3 boeken al, dat is een mooi begin.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:01

liesje1986 schreef:
Ik kan me in veel dingen vinden die al geschreven zijn, al snap ik niet zo goed waarom je elke keer zou belonen na het halthouden. Ik leer mijn paarden altijd voorwaarts te denken en als je gaat verzamelen wil je toch niet dat het paard terug gaat denken? Als ik mijn paard wil leren verzamelen, rijd ik korte stukjes terug, maar ik vind het nog belangrijker dat ik hier weer uit kan rijden.

Ik weet niet of dat in reactie is op een opmerking die ik maakte, maar elke keer belonen na het halthouden zou inderdaad onzin zijn. Belonen van nieuw aangeleerde dingen is altijd goed volgens mij. Bij dingen die al aangeleerd zijn versterkt af en toe belonen het gedrag, altijd belonen juist niet. Het feit dat het onhandig is om een paard eten te geven tijdens het werk maakt voerbeloningen iets minder geschikt. Ik heb ooit les gehad van iemand die altijd een snoepje gaf na het werk (en dan stond hij natuurlijk stil als hij het kreeg) en hij deed altijd wel heel erg zijn best bij die instructrice vooral als hij dacht dat het einde van de les naderde. ;)

Ik sluit me aan als lezer van het boek dat Kadankovitch moet gaan schrijven.

Volgens mij is suiker trouwens niet slecht voor paardentanden ze slijten te snel voor tandbederf door zoetigheid.

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:13

Al 4 fans Kadankovitch!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:23

Hermelientje schreef:
Ik heb ooit les gehad van iemand die altijd een snoepje gaf na het werk (en dan stond hij natuurlijk stil als hij het kreeg) en hij deed altijd wel heel erg zijn best bij die instructrice vooral als hij dacht dat het einde van de les naderde.

Mijn paarden krijgen van mijn vader altijd op wedstrijd worteltjes in de trailer.... Na de laatste proef kijken ze beide altijd direct waar mijn vader is en willen ze linea recta naar de trailer :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:06

Professor schreef:
Ben tegen suikerklontjes, omdat het de gevaar met zich mee brengt dat het paard spelen wil en gaat (likken) met zijn tong, bovendien heb ik al in mijn jeugd geleerd dat paarden daardoor in stal enkele ondeugenden krijgen.
Zelf heb ik het ook gezien van het spelen van de tong door suikerklontjes geverij.
Het belonen van paarden zolang zij een bit in hebben door middel van voergave of het nu lekkerlies of suikerklontjes is daar ben ik tegen.
Een knuffel geven en belonen is net zo effektief.

Alle dingen die niet met werkelijke hulpen gereden worden vind ik poedeldressuur, men kan een paard ook leren aangaloperen door in zijn oor te knijpen, het kan allemaal geleerd worden dat is dresseren maar niet gymnastieseren en gehoorzaam maken.
Alles kan, maar daar heb ik zo mijn grenzen die ik van mijn leermeesters geleerd heb, en die ik volkomen begrijp.

Dat van die ondeugden in de stal door met name suiker heb ik wel eens eerder gehoord, maar ik weet niet of die bewering ooit getoetst is. Zoals Kadankovitch en Jasmijn ook aangeven, sommige paarden zijn erg gevoelig voor voedselbeloningen. De kunst is denk ik toch net als bij het africhten van honden om die beloning te vinden die het beste werkt voor elk dier en een grote beloning te bewaren voor een grote inspanning, enz.

Wat een "werkelijke hulp" is en wat niet, dat vind ik nogal een schimmig gebied. De meeste paarden beleert men toch eerst aan de longe met behulp van stemhulpen. Stemhulpen zijn heel erg handig bij gymnastiseren en gehoorzaam maken, maar is dat een "werkelijke hulp"?. En een waarschuwende vinger opsteken kan ook heel handig zijn bij gehoorzaam maken. En sommige paarden vinden een stembeloning weer veel fijner dan een voerbeloning of een aai. Ik vind het altijd erg moeilijk waar die grens ligt. En ik vind het ook moeilijk waar de grens ligt van circusdressuur (of poedeldressuur) en echte dressuur. Frédy Knie was een echte circusman (gebruikte ook veel snoepjes bij africhten), maar er zijn toch zeer veel wedstrijdruiters zoals o.a. Sylvia Iklé die zeggen enorm veel van hem geleerd te hebben. Als het circusdressuur of poedeldressuur is wat zij doet dan zie ik het verschil niet.

Verder lijkt mij dat bugeltrit niets anders is dan het ritme van de gang doorbreken met je zit, alleen op een iets andere manier dan gebruikelijk is. Waarom zou dat dan geen werkelijke hulp zijn? De normale zithulpen bij halthouden werken toch op precies dezelfde wijze en worden ook op dezelfde wijze aangeleerd als Kadankovitch aangeeft voor bugeltrit.

En stel nou dat een voedselbeloning Clarence direct of indirect zou helpen om zijn paard te laten begrijpen wat de bedoeling is bij het verzamelen van de galop wat zou daar dan eigenlijk op tegen zijn?

Ik ben benieuwd naar uw gedachten daarover.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:24

vur schreef:
Beste Kadankovitch,
Ik heb even de rust genomen om uw uitleg over het aanleren van de verzamelde galop aan het paard te lezen. Ik zag ook een suggestie van iemand anders (sorry, ik weet even niet meer wie) dat u een boek zou kunnen schrijven. Ik kan het hier alleen maar zeer mee eens zijn. Het zou de boekenschappen bij de gemiddelde ruitersportzaak sieren. Een uitleg zoals het kan, die te begrijpen is en thuis zelf toe te passen is. Daar ontbreekt het veelal aan in de huidige generatie "snelle" boeken. Met snelle boeken bedoel ik de boeken die in een hoog tempo geschreven lijken te zijn, zonder daadwerkelijk diepgang, met een hoop mooie foto's en tekeningen als bladvulling en een dito snelle (lage) prijs. Hartstikke leuk allemaal voor een leek die plaatjes wil kijken en die wil kennismaken met het fenomeen paard, maar voor de streberige ruiter, die ook wel eens verder wil komen dan de rondjes in de manege met 8 man of meer, is de uitleg die u geeft, werkelijk zeer nuttig. Misschien moet je er even voor gaan zitten. Ja, dat klopt, in onze jachtige tijd soms even een opgave, maar dan komt de beloning. Weer een bladzijde met kennis om in je rugzakje te stoppen en mee aan de slag te gaan.
Mijn complimenten. (:)

Hier een stille meelezer van dit reuze interessante topic, die elk woord van Vur onderstreept :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:25

Mijn persoonlijke ervaring is, dat de paarden hun verzorging na hun training genieten. En dan ook hun slobber en hooi.
Bij honden weet ik dat een lekkernij in het begin helpt je te focussen op je "hand", maar dat een speeltje een betere beloning is. Bij politiehonden helemaal, waaronder speurhonden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:29

Maar FS, de kern zit hem in het feit dat goed/gewenst gedrag beloond wordt. Of dit nu met voer, een speeltje, of een andere manier is. Zelf de goedkeurende schouderklop van de baas kan hetzelfde gevoel van goedkeuring opleveren. Hiermee refereer ik aan de theorie van klassieke conditionering door dhr Pavlov.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:33

Dat begrijp ik Petulan, maar er is wel degelijk verschil in de beloning en de resultaten daar door.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:37

is er hier iemand ooit wel eens oprecht trots geweest op een paard.......??? zonder fysieke of smakelijke beloning?

maar gewoon echt vanuit het hart op gevoel echt trots geweest op het dier.....???

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:41

Beste mevrouw Hermelientje,

Men heeft de zithulpen, de beenhulpen en de handen.
De stemhulpen zijn ondersteunende hulpen, die men later bij goede africhting niet meer nodig heeft.
Belonen is goed, maar voeren van suiker is werkelijk uit den boze.
Dat doen veel mensen die vrijheids dressuur doen, wij ruiters kloppen op de hals, en dat vaak ertussen door, en maken dan even een pause met bv hals laten strekken.
En wat betreft de beugeltritt leuke truc, maar een paard uit zijn ritme halen???
Denk meer aan een circus truc, mijnheer Stensbeck heeft ook vele paarden klaar gemaakt voor circussen, en deed vaak dingen die men op de grens van circus dressuur bestempelde, hij was een begnadigd ruiter dat wel, maar hij pochte ook dat hij vele paarden voor het circus klaargemaakt hadt en verkocht.
Hij handelde veel in paarden. Dat wil niets zeggen van zijn begaaftheid van rijden.
Fillis en Baucher reden ook in het circus, maar dat aan gebrek aan Manege´s.
Heb zelf een Frans getinte opleiding gehadt, tot mijn 20 levensjaar, daarna meer Duits georienteerd, dus van beide richtingen die op vele punten eigenlijk gelijk zijn heb ik veel geleerd.
Maar van beide richtingen heb ik geleerd belonen van het paard is goed, maar nooit met suiker, en zonder hoofdstel.
Ook heb ik weleens gehoord en gelezen dat men in Australien en vele andere landen de paarden na het "rijden" werken in hun box issoleerde (ca. 30 minuten)en ze een lekkerrij gaf en liefkoosde wanneer zij hun werk goed gedaan hadden. Dit werkte ook perfekt.
Belonen kan men ook tijdens het rijden maar nooit iets uit de hand geven.
Dat kan men doen met vrijspringen.
Dat "omkopen" van een paard heeft mij nooit bevallen, gewoon eerlijke hulpen geven en veel met hem omgaan.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:09

KiWiKo schreef:
is er hier iemand ooit wel eens oprecht trots geweest op een paard.......??? zonder fysieke of smakelijke beloning?

maar gewoon echt vanuit het hart op gevoel echt trots geweest op het dier.....???

Jup, elke dag :)

Werk zelf nooit met voedselbeloningen, maar mijn paard weet echt wel wanneer hij iets goed gedaan heeft. Hij is dan ook helemaal trots op zichzelf :(:)

Voor iemand die eerder vroeg waarom suiker slecht is.... Suiker is slecht voor een paard. Niet zozeer voor de tanden, maar de algehele gezondheid. Ik voer daarom ook nooit molasses etc.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:16

KiWiKo schreef:

Ja, zo ongeveer iedere keer als ik er wat nieuws mee doe, ik heb de 3 beste paarden van de wereld lopen ;) :+:

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 23:29

I wilde dhr. Kadankovitch ook hartelijk bedanken voor zijn bijdrage. Zo gauw ik meer tijd heb, ga ik er wat dieper op in.

Verder wilde ik ook mijn steun toezeggen voor het Kadankovitch boek.

Tot gauw,

Clarence

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:37

Geachte Jasmijn,
Bij deze; U, als ook andere oprecht geïnteresseerden, bent van harte welkom om de uitwerking van bügeltrit bij mij thuis te komen bekijken. Ik geef U volledig gelijk dat U zoiets wilt zien. Jammer genoeg druf ik geen afspraken aan om op een 'praktijkdag' dit te tonen. Door mijn lichamelijke toestand is de kans groot dat ik moet afbellen, iets wat op zo'n dag onmogelijk is. Bij mij, en een beperkt aantal bezoekers is dat geen probleem.

SNOEP:
Door mijn bericht is wellicht de indruk ontstaan dat ik voortdurend snoep geef. Dat is alleen het geval voor het opstappen het geval. Dan moeten mijn paarden knielen en weer rustig omhoog komen. Ik wil hiervoor extra aandacht krijgen.
Voor het overige geef ik, om bij het onderwerp te blijven, alleen bij de eerste paar keer dat bügeltrit (enigzins) correct is uitgevoerd, snoep. Het gaat mij om de 'wilsoverdracht'. Als het paard hierdoor het sneller snapt, is mijn doel gediend. Zodra ik de indruk krijg dat het paard begrepen heeft wat ik bedoel, geef ik steeds minder (tot nihil) snoep, maar vervang het met veelvuldig belonen met stem en hand. En natuurlijk is ook bij niet de bedoeling dat het paard om de twee seconden stilstaat. Van de hier aanwezigen, heeft alleen Hermelientje mijn rijden gezien. Zij kan getuigen dat, dit soort bedel-gedrag, niet het geval is. Men kan het één doen, zonder dat het automatisch tot uitwassen moet komen.
Ook tracht zoals hier door ....(?) is beschreven, bij de africhting deze duidelijke vorm van beloning te gebruiken, de tegelijktijd gegeven beloning van streling en goedkeuring met de stem, te versterken. Zodat het paard, in de verdere africhting, streling en stem, versterkt met iets positiefs associëerd. Ik gevoel dat veel africhters dat doen. Ik heb het hier wat meer expliciet gesteld.
Het geven van snoep is voor mij (persoonlijk) alleen mogelijk bij oefeningen en bewegingen waarbij 'stilstand' geen negatieve uitwerking heeft op de voortgang van de bedoelde oefening.

BÜGELTRIT:
Hermelientje geeft heel terecht aan dat 'Bügeltrit' een extra hulp creëert. Deze handeling doorbreekt de bewegingsafloop van een paard een beetje, en is daardoor 'logsch' als remmende hulp.

REDOP:
Is de oude benaming van vierslag galop. ik heb deze term met opzet gebruikt, omdat o.a. De la Guérinière juist deze uitvoering als de enig juiste zag. Men is tot een ander, en volgens mij beter, inzicht gekomen, maar ik gebruik het, voor het paard dat moet leren begrijpen wat ik bedoel, als 'ezelsbrug'.
Ik ben niet goed in afkortingen wat bedoeld U met "de AR-richting"? Waarschijnlijk zal ik dedelijk zeggen: aha, dat ken ik, maar nu kom ik er niet op.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:40

Geachte en Uiterst geleerde Heer Professor,

Hebt U even geduld? Een antwoord aan U zal ik met zorg voorbereiden. Het ligt als het ware in de marinade.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:43

Geachte Kiwiko,

Bedankt voor Uw stichtelijke bijdrage, heel 'to the point'. Ik zou zeggen: DIEP, heel erg DIEP. Zo diep dat als we dadelijk boven komen, we in een decompressie-cabine moeten.

Waarvoor dank,
Kadankovitch

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:20

KiWiKo schreef:

Elke dag... zelf als ik een keertje niet gereden heb, maar ze gewoon even een beetje prachtig staan te wezen in de box of in het land... Als ik van hen gewoon een beetje aandacht van ze krijg in de zin van een warme neus in mijn nek, of een lip die heen en weer gaat over mijn rug...

Twee weken geleden helemaal, toen ik na mijn zwangerschap/bevalling de ring weer in reed en voelde hoe verschrikkelijk hij zijn best deed. Dat we meteen weer met een lintje naar huis gingen (met 59,71%, maar daar was het paard niets van te verwijten, want deze oen hier maakte weer eens een programmafoutje en dacht de jury om de tuin te leiden door gewoon even twee piroutjes over te slaan }:0 ) Na een wedstrijdstop van 8 maanden. Dan denk ik: dat doet hij toch maar voor mij :D

Tjeee... Ik lijk wel een penny :+

Verder over het belonen; tijdens het rijden beloon ik altijd alleen maar door mijn paard even te aaien over zijn hals en/of met mijn stem. Even halsstrekken, of 'de druk eraf' (in de zin van nageven) halen zie ik ook als een beloning. Verder krijgen ze bij mij altijd allerlei lekkers na het werk in de box, of als we op pad zijn in de trailer.... (in de regel appels en wortels, maar mijn vader probeert ook graag uit wat ze nog meer erg lekker vinden... zoals kropjes sla, peren etc. Mijn ene paard blijkt nu ook een kropje ijsbergsla te verkiezen boven een appeltje) Verder heb ik wel vaker gezien dat er veel topruiters zijn die het paard na de proef te paad, vanuit de hand belonen met een klontje. Dus ik denk dat het niet averechts hoeft te werken... Maar ook bij belonen denk ik dat de timing erg van belang is. Ik heb wel eens gelezen dat je een paard binnen 3 sec. nadat hij iets goeds heeft gedaan moet belonen (ongeacht welke wijze) omdat hij anders het verband niet legt waar hij nu precies voor wordt beloond.

Verder zie ik wel eens mensen met paarden die moeilijk op de trailer gaan, het dier belonen met voer bij iedere pas die het op de klep doet. En uiteindelijk gaat het paard er alsnog niet is, maar is ondertussen wel stierlijk vervelend geworden van al dat voer geven... Bij ons krijgen ze pas de beloning als z er helemaal IN staan. En dat weten ze; als je ze bij wijze van spreke los zou laten op het voorterrein en de klep staat open, dan vliegen ze er zo uit zichzelf in.

Ook zie ik vaak mensen een beetje hooi voor hun paard neerleggen of ophangen als ze het dier aan het poetsten/opzadelen zijn... Om ze een beetje bezig te houden. Ook daar houd ik niet van. Als ze dan een keer geen pluk hooi voor handen hebben zijn die paarden stierlijk vervelend. Mijn paarden kunnen de hele dag door eten, dat ene uurtje dat ik met ze bezig ben wil ik dus dat ze hun aandacht bij mij hebben en niet bij een pluk hooi.

Libera schreef:
Werk zelf nooit met voedselbeloningen, maar mijn paard weet echt wel wanneer hij iets goed gedaan heeft. Hij is dan ook helemaal trots op zichzelf

Soms zou je die indruk wel eens krijgen ja... Al blijf ik mij toch wel eens afvragen wat er nu echt in ze omgaat. Mijn ene paard gaat na iedere proef, na het laatse halt houden en groeten, op het moment dat ik de teugels laat vieren om in stap de rijbaan te verlaten vrijwel altijd direct 1 keer heel luid hinneken. Net of hij wil zeggen: zo, ik ben klaar, vinden jullie mij nu niet heel knap? Op andere momenten hinnekt hij eigenlijk nooit... Maar goed, dat is de interpretatie die ik er aan geef. Misschien doet hij het wel om een hele andere reden?

Kadankovitch schreef:
Ik ben niet goed in afkortingen wat bedoeld U met "de AR-richting"? Waarschijnlijk zal ik dedelijk zeggen: aha, dat ken ik, maar nu kom ik er niet op.

Oh, sorry, daarmee bedoel ik de academische rijschool/dressuurrichting... Beetje ala Bent Branderup, dat soort dressuur zeg maar.

Kadankovitch schreef:
Geachte Jasmijn,
Bij deze; U, als ook andere oprecht geïnteresseerden, bent van harte welkom om de uitwerking van bügeltrit bij mij thuis te komen bekijken. Ik geef U volledig gelijk dat U zoiets wilt zien. Jammer genoeg druf ik geen afspraken aan om op een 'praktijkdag' dit te tonen. Door mijn lichamelijke toestand is de kans groot dat ik moet afbellen, iets wat op zo'n dag onmogelijk is. Bij mij, en een beperkt aantal bezoekers is dat geen probleem.

Lijkt me heel interessant, ik zou ook wel eens willen zie hoe je dat doet met het laten knielen en opstijgen :D Melaas is belgie voor mij niet naast de deur, maar ik houd de uitnodiging zeker in gedachte. Mocht ik een keer in de buurt zijn, kom ik er zeker op terug ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:51

Kadankovitch schreef:
Geachte en Uiterst geleerde Heer Professor,

Hebt U even geduld? Een antwoord aan U zal ik met zorg voorbereiden. Het ligt als het ware in de marinade.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Niet te vroeg antwoorden mijnheer Kandovitch, hoe langer in de marinade hoe malser het vlees.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:50

clarence schreef:
I wilde dhr. Kadankovitch ook hartelijk bedanken voor zijn bijdrage. Zo gauw ik meer tijd heb, ga ik er wat dieper op in.

Verder wilde ik ook mijn steun toezeggen voor het Kadankovitch boek.

Tot gauw,

Clarence

5 als ik me iet vergis?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:17

Geweldig dat een aantal mensen hier het weer helemaal on topic hebben gekregen! :)
Ik had de hoop al opgegeven..

Ik wil als het zover is ook graag een boek en stel voor om dan hier op Bokt ook een lees topic te openen, dan is het boek vast zo uitverkocht! ;)
Het boekenwijsheid topic zit geloof ik een beetje vast, ik ben daardoor wel dat boek aan het lezen.

Belonen met voer heb ik nog nooit geprobeert, met mijn hengst zal dat niet werken, die hoeft geen snoep, die wil liever iets anders!
En hij schrikt al als ik mijn arm ineens uitsteek, hij lijkt regelmatig te vergeten dat ik op zijn rug zit. :D

Bügeltrit, super interessant!
Wat zou de reden zijn dat we dit niet allemaal gebruiken?
Het klinkt goed, de meeste mensen rijden toch teveel met de hand. (ik zelf ook, vind het echt moeilijk om te verzamelen en de druk naar de hand toe te behouden)