Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:29

Precies, het kan heel lang duren als een paard eenmaal die slechte ervaring heeft om hem weer goed te laten ontspannen.. Ondanks het correct rijden van de ruiter!

Noortjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:38

allebei eigenlijk, soms is een paard vervelend en moet je gewoon wat meer van jezelf laten weten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:08

Mijn fjord is best een eigenwijs en heel sterk staaltje typisch fjord.
Dus ja dan moet ik soms wel eens wat strenger inkomen, maar zo snel als
ze dan nageeft, meteen weer ontspannen. Ik denk niet dat dat nou
zo slecht is. Als je altijd maar terug komt op de ontspanning.

CMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:16

Ik gebruik methode 2 het meest. En dan bedoel ik het meest de problemen voorwaarts oplossen en van achter naar voren rijden. Maar ik vind niet dat je alle paarden zo kan rijden. Elk paard heeft een andere methode nodig.
Qua spelen met vingers of stille hand: Ik rijd mijn jonge paard voornamelijk met een erg stille hand, want doe ik bij haar te veel met de handen dan raakt ze uit balans. Als ik bij mijn M paard de hand continue stil hou dan ben ik binnen no time haar persoonlijke kapstok.

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:23

Denk eens na over de opvatting: "mijn paard is vervelend".

Zal een paard echt denken ik heb vandaag geen zin dus ik doe mijn hoofd eens omhoog? Of zal het paard als gevolg van een dis-balance / blokkade / stijve spier misschien als reactie zijn hoofd omhoog heven.
Als je heel logisch nadenkt weet ik zeker dat je op het juiste antwoord komt. En anders probeer je het eens uit. Vraag iemand of hij/ zij op jouw rug wil gaan zitten (acrogym oefening). Laat diegene eens met een holle rug, rechte rug en bolle rug op jou zitten. Laat diegene eens naar links en naar rechts hangen. Hoe voelt dat?
Het is heel moelijk om bewust te zijn van je eigen acties, maar ze zijn bijna altijd de oorzaak van een heleboel reacties of "problemen". De oplossing is een goede instructeur (die jou kan vertellen wanneer en wat je verkeerd doet en hoe het beter kan).

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:27

ik heb geleerd om af en toe een seintje te geven in de teugels dus dat komt dan neer op met de vingers spelen maar dan elke keer als je drijft en niet voordurend.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:29

LostEscape schreef:
ik heb geleerd om af en toe een seintje te geven in de teugels dus dat komt dan neer op met de vingers spelen maar dan elke keer als je drijft en niet voordurend.

hangt er vanaf hoeveel je drijft, lijkt mij namelijk behoorlijk vaak dan..
Waarom zou je af en toe een seintje moeten geven?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:33

superwoman schreef:
LostEscape schreef:

hangt er vanaf hoeveel je drijft, lijkt mij namelijk behoorlijk vaak dan..
Waarom zou je af en toe een seintje moeten geven?

jaa ik heb het zo aangeleerd dat ik zeg maar af en toe in mijn teugel moet knijpen en daarbij moet drijven ik bedoel niet elke keer als ik drijf dat zou anders wel heel vaak zijn inderdaad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:43

Dan nog waarom zou je af en toe een seintje moeten geven?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:44

Wel een beetje apart dat heel veel mensen hier zeggen 'manier 2' terwijl ik bijna nooit iemand zo zie rijden ;) Ga maar eens lang de wedstrijdring staan; wedden dat 80% niet zo rijdt? Maar goed het zullen wel die 20% zijn die hier in het topic zitten :+

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:46

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik methode 2 de beste vind hoor! Als ik mijn handen alleen maar stil houd fungeer ik idd als kapstok ;) Ik ik friemel/knijp wel degelijk, tot ze loslaat, dan houd ik elastisch contact.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:47

ja, maar 1 paardje waar ik op rij probeer ik nu zoveel mogelijk op manier 2 te rijden, wel af en toe een kneepje in de teugels om haar bij de les te houden.
mijn andere verzorgpaardje rijd ik voornamelijk een mix van manier 1 en 2.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:57

superwoman schreef:

ik heb geleerd om zo aanleuning te krijgen, als je af en toe kneed in je binnen of buitenhand dan komt het paard met zijn/haar hoofd naar beneden en dan heb je aanleuning xD het werkt soms wel niet altijd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:07

LostEscape schreef:
superwoman schreef:

ik heb geleerd om zo aanleuning te krijgen, als je af en toe kneed in je binnen of buitenhand dan komt het paard met zijn/haar hoofd naar beneden en dan heb je aanleuning xD het werkt soms wel niet altijd

aanleuning = de "druk" die je in je hand hebt.Dus als jij netjes mee gaat met de beweging van de paardenmond, heb jij een vaste aanleuning. Een los-vaste aanleuning = wanneer je minder goed mee gaat en er regelmatig een klein waslijntje ontstaat, waarna deze weer strak komt te staan.
Je wil een constante lichte aanleuning toch?
Waarom zou je die dan zelf verstoren door kneepjes te geven en zo het paard in zijn mond pesten?

Als jij netjes met de beweging mee gaat en het paard actief zijn achterbenen zo ver mogelijk onder zijn buik zet, zal deze vanzef zakken. Als hij namelijk zijn achterbenen ver onder z'n buik zet, wordt zijn rug bol en dat zorgt voor het makkelijker afbuigen van de hals.
Vraag jij het paard aan de teugel met kneepjes - hoeft het paard dus niet over zijn rug te lopen, terwijl dát juist je doel moet zijn ;)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:30

LostEscape schreef:
superwoman schreef:

aanleuning = de "druk" die je in je hand hebt.Dus als jij netjes mee gaat met de beweging van de paardenmond, heb jij een vaste aanleuning. Een los-vaste aanleuning = wanneer je minder goed mee gaat en er regelmatig een klein waslijntje ontstaat, waarna deze weer strak komt te staan.
Je wil een constante lichte aanleuning toch?
Waarom zou je die dan zelf verstoren door kneepjes te geven en zo het paard in zijn mond pesten?

Als jij netjes met de beweging mee gaat en het paard actief zijn achterbenen zo ver mogelijk onder zijn buik zet, zal deze vanzef zakken. Als hij namelijk zijn achterbenen ver onder z'n buik zet, wordt zijn rug bol en dat zorgt voor het makkelijker afbuigen van de hals.
Vraag jij het paard aan de teugel met kneepjes - hoeft het paard dus niet over zijn rug te lopen, terwijl dát juist je doel moet zijn ;)[/quote]

bij me andere verzorgpaardje rijd ik met een mix van manier 1 en manier 2.
En ik vind het wel erg zwart wit hoor: manier 1, zagen.
manier 2,helemaal op je zit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:34

Nergens zegge we dat manier 2 helemaal op je zit moet zijn, dat kan ook helemaal niet want dan kan je geen contact houden.
Ik gok zo dat de aanleuning alleen maar gigantisch verstoord wordt als je kneepjes geeft, het paard zal dit namelijk willen ontwijken en dan zal de aanleuning wegvallen.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:47

x_Marr schreef:
Nergens zegge we dat manier 2 helemaal op je zit moet zijn, dat kan ook helemaal niet want dan kan je geen contact houden.
Ik gok zo dat de aanleuning alleen maar gigantisch verstoord wordt als je kneepjes geeft, het paard zal dit namelijk willen ontwijken en dan zal de aanleuning wegvallen.

het paarjde waar ik met een mix op rij heeft dan wel een regelmatige aanleuning en achterhand is er dan ook bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:04

Dat kan niet.

Door de kneepjes verbreekt de ruiter zelf het contact steeds :)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:10

Yamcha schreef:
Dat kan niet.

Door de kneepjes verbreekt de ruiter zelf het contact steeds :)

ik kneed eerst en daardoor ontspand ze zich sneller.
Als ze zich dan ontspant houd ik me hand stil en elastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:10

Hoe voelt die ontspanning aan dan?

Hoe ziet het eruit?

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:14

Yamcha schreef:
Hoe voelt die ontspanning aan dan?

Hoe ziet het eruit?

ja, ik kan het niet echt omschrijven.
maar wat ik kan omschrijven is: ze loopt lekker en lekker voorwaarts, meer kan ik echt niet omschrijven..
Ik kan een gevoel niet zo goed omschrijven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:16

Maar je kunt wel beschrijven hoe het eruit ziet, toch? :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:17

maaikedewit schreef:
ik kneed eerst en daardoor ontspand ze zich sneller.
Als ze zich dan ontspant houd ik me hand stil en elastisch.

Waarom zou het paard nou sneller ontspannen als deze steeds rukjes in zijn mond krijgt?
imo krijg je daar juist minder vertrouwen van. Kan wel zijn dat hij z'n hoofd laat zakken, maar of je daar een fijne van achter naar voren gereden paard in terug ziet valt te betwijfelen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:18

Dat is helemaal niet waar, je kan wel degelijk kneepjes geven zonder het contact te verliezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:19

Hoe wil je dat doen dan? Je hebt hoe dan ook een los-vast contact.