Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:35

Moniek schreef:
ik denk dat ik op de vorige pagina toch heel onderbouwd was?

Dat heeft dan tussen de regels gestaan en daar kan ik als Martiaan niets mee. Nee, ik heb geen onderbouwing gelezen. Alleen een ongefundeerde mening en 19de eeuwse bio-ethiek.

Vraagje: wát is er anders aan een prikband voor een hond en een bit voor een paard?

De prikband voor de hond is maatschappelijk verketterd en de db jaagt op de laatste gebruikers.

Antwoord: de prikbank zit niet in de weg als je er niet aan trekt.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:40

Huertecilla schreef:
Moniek schreef:
ik denk dat ik op de vorige pagina toch heel onderbouwd was?

Dat heeft dan tussen de regels gestaan en daar kan ik als Martiaan niets mee. Nee, ik heb geen onderbouwing gelezen. Alleen een ongefundeerde mening en 19de eeuwse bio-ethiek.

Vraagje: wát is er anders aan een prikband voor een hond en een bit voor een paard?

De prikband voor de hond is maatschappelijk verketterd en de db jaagt op de laatste gebruikers.

lees eens goed terug heb dacht ik een heel stuk geschreven met alleen maar feiten dus geen mening.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 20:13

Mmmmm,zit eens even aan ie prikband te denken.
Die is bij goed gebruik een prima middel om de hond duidelijk te maken dat ie moet gehoorzamen aan de baas.
Is ontwikkeld na het bekijken van het opvoeden van de puppie's door de moederhond.
Niet luisteren is pup in het nekval pakken en goed heen en weer schudden.
Oftewel zit,niet luister klein rukje,en het is voor de hond duidelijk.Veel hondlievender dan het voordurend aan een band trekken,hangen,of een wurgsysteem.
Maar een prikband heeft niets met een bit te maken.
Je gebruikt immers het bit niet als bestraffing maar als een communicatiemiddel van paard naar ruiter.
Je nodigt het paard uit tot het volgen van je hand zodat ie optimaal zijn lijf kan gebruiken,zodat ie niet zijn rug wegdrukt of op de voorhand gaat sloffen.
Ik begrijp deze vergelijking dan ook niet,een bit is niet om te straffen of om op te voeden.
Nog steeds vage discussie :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:05

En een hond heeft ook een hele andere natuur dan een paard. ;)
Ik vind honden en paarden niet echt met elkaar te vergelijken. :n

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:19

dagmach schreef:
Die is bij goed gebruik een prima middel om de hond duidelijk te maken dat ie moet gehoorzamen aan de baas.

Goed gebruik als in een ruk en de pinnen in z'n vel? :r
Primitief...methodes voor mensen die geen verstand hebben van dieren of training.

FaberSmid

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:44

Sorry maar prikbanden en stroom zijn de onkunde van de geleider.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:33

dagmach schreef:
Mmmmm,zit eens even aan ie prikband te denken.
Is ontwikkeld na het bekijken van het opvoeden van de puppie's door de moederhond.
Niet luisteren is pup in het nekval pakken en goed heen en weer schudden.
Oftewel zit,niet luister klein rukje,en het is voor de hond duidelijk.Veel hondlievender dan het voordurend aan een band trekken,hangen,of een wurgsysteem.
Maar een prikband heeft niets met een bit te maken.
Je gebruikt immers het bit niet als bestraffing maar als een communicatiemiddel van paard naar ruiter.
Je nodigt het paard uit tot het volgen van je hand zodat ie optimaal zijn lijf kan gebruiken,zodat ie niet zijn rug wegdrukt of op de voorhand gaat sloffen.
Ik begrijp deze vergelijking dan ook niet,een bit is niet om te straffen of om op te voeden.
Nog steeds vage discussie :o

ehm, hier ben ik het totaal niet mee eens, die prikband doet wel degelijk pijn en inmiddels is het bewezen dat moederhonden hun pups niet schudden.
Schudden betekend dat je iets dood wil maken (in hondentaal) dus als je aan je hond gaat staan schudden, dan ben ik je in de ogen van de hond, behoorlijk raar bezig.
Er zijn voldoende honden die na de prikband wel goed luisteren, maar dit heeft niets met gezag, leiderschap of natuurlijk gedrag te maken, de hond vertoont dan vermijdings gedrag, komt door pijn en angst!!

honden en paarden zijn voor een deel te vergelijken, zeker kwa leerprincipes. Maar zeker niet met alles, paarden zijn vluchtdieren, prooidieren terwijl honden juist het tegendeel zijn.
Van mij mag de prikband per direct verboden worden!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:38

ach, prikbanden worden doorgaans alleen gebruikt door mensen met een hond een maat te groot voor ze, met de kennis opgedaan uit het grote hondenboek "lief hondje"

OF door mensen met werkhonden in opleiding..... bijvoorbeeld pliesie honden, bewakings honden, snuffel honden...... en daar kan ik me wel in vinden, tis een ander kaliber hond..... met een andere benadering. Zijn werkhonden, geen schoothonden.

Mensen die het fenomeen werkhond niet kennen, kan je het niet kwalijk nemen dat ze bepaalde dingen niet begrijpen :)

trek dat door naar paarden :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:45

tja, ik snap wat je bedoeld.
En mensen die met correctie middelen kunnen werken, daar kan ik nog mee leven, maar veel mensen weten niet waar ze mee bezig zijn en kramen dan een hoop onzin uit.
nog 1 ding over honden, als voorbeeld, veel mensen denken ook dat volwassen honden een pup niet mogen corrigeren, dan is de volwassen hond gestoord en word gestraft, zo creeër je dus een gestoorde pup.
Een pup word juist door volwassen honden, supergoed opgevoed! zo jammer dat men zich niet in een dier verdiept alvorens het aan te schaffen.
Zo zetten veel mensen dus idd een paard in een stal dag en nacht, denkend dat het zo hoord en zo worden paarden ook met bit ingereden, niet omdat men zich er in verdiept heeft, maar gewoon omdat het zo hoord.
Ik ben niet tegen bit, maar wel tegen hoe sommige mensen er mee omgaan en niet er over nadenken dat een bit in een mond van een dier zit!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:08

JoviBan schreef:
Bovendien: Lees jij wel?!?!?
Het zijn jùist de mensen die pro-bitloos zijn die met argumenten en onderbouwing komen.

Ja, vooral de onderbouwing :D , er wordt uit een of ander blad een artikel voor/over mensen geplukt, volkomen ongefundeerd gekoppeld aan eigen visie/allergie tegen het rijden met bit, om maar vooral een gevoel te creeeren, dat degene die met bit rijden toch wel erg verkeerd bezig zijn en hun paard een constant ongemak, zoniet martelende pijn bezorgen.
Dit wordt op pagina twee, volledig af geserveerd, met onderbouwd onderzoek, m.b.t. speekselproduktie etc., waarna er alleen nog maar van alles en nog wat erbij wordt gesleept, om maar vooral iedereen van eigen gelijk te overtuigen.
Het is juist die houding, dat vingerwijzende, dat zich zo boven de anderen verheven voelen, wat zoveel aversie op roept.
Het bit bestaat bijna net zolang, als paarden zijn gedomesticeerd en heeft blijkbaar zijn waarde als " communicatiemiddel " met het paard bewezen.
Dat er nieuwe andere methoden en middelen zijn is prima, maar die zullen ook hun waarde dienen te bewijzen, mede door degelijk onderbouwd onderzoek en niet door allerlei hypothesen, aannames en onderbuikgevoelens en tot dat zover is dienen we elkaar in waarde te laten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:15

KiWiKo schreef:
ach, prikbanden worden doorgaans alleen gebruikt door mensen met een hond een maat te groot voor ze, met de kennis opgedaan uit het grote hondenboek "lief hondje"

OF door mensen met werkhonden in opleiding..... bijvoorbeeld pliesie honden, bewakings honden, snuffel honden...... en daar kan ik me wel in vinden, tis een ander kaliber hond..... met een andere benadering. Zijn werkhonden, geen schoothonden.

Ik ken deze honden ook en ze luisteren allemaal prima met een normale halsband. Ze laten de persoon die ze moesten pakken los op een enkel woord van hun baas, zonder geschreeuw of getrek of gemep.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:16

Daan_Ordeal schreef:
Devaney2009 schreef:
Is het niet verstandiger dat de ruiters die problemen hebben met paarden en bitten eens gewoon naar hun eigen rijden kijken?

Die opmerking heeft echt veel toegevoegde waarde! :n

Meid ben je een beetje gefrustreerd ofzo? :')

Als je eens nadenkt dan heeft die opmerking dus juist in 1 zin heel veel toegevoegde waarde. Hoeveel mensen hebben nog zitles en kunnen onafhankelijk zitten zonder een paard te storen?

Verder ben ik het eens met de laatste post van Paul11.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:20

Heb helemaal niet alles gelezen, veel te veel, maar een vraagje. Het paardenhoofd is anders gebouwd dan een mensenhoofd. Na de snijtanden zit er een volledig ledige plaats, daarna komen pas de kiezen en die lopen tot bijna aan de kaken van het hoofd. De keel zit ook bij de kaken. Het bit ligt op de lagen, dus nog voor de kiezen. Dat komt nog niet eens in de buurt van de keel! Als je het zou vergelijken met ons, dan zou je kunnen zeggen dat je vlak na je snijtanden een naald of zo houdt. BIj een paard ligt dat dan nog vrij ook, want daar zitten geen tanden. Dus hoogstens het voorste kleine deel van de tong heeft contact. Hoe kunnen ze dan in godsnaam spreken over eventueel een brok in de keel of belemmering van de ademhaling? Aangezien de keel daar niet eens in de buurt is?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:38

Citaat:

Dan doet de DB niet erg hard z'n best :+ je ziet die prikbanden bij elke werkhonden vereniging en voornamelijk bij SV (duits) en de VDH (nederlands).

Een prikband en een bit vind ik NIET met elkaar te vergelijken. Ik ben zelf geen enorme voorstander van een prikband, mijn vader gebruikt ze wel, die richt werk/politiehonden af. En zelfs bij het africhten bij de politie gebruiken ze prikbanden.

Waarom ik een prikband in sommige gevallen wel tollereer en een bit niet? Omdat je een prikband (zoals KiWiKo zei) over het geheel genomen alleen bij een bepaald kaliber hond (politie-, speur- en werk honden) gebruikt. Niet bij een teckeltje bijvoorbeeld. Dit zijn honden die (zoals de meeste honden maar hier nog erger) als ze even de duidelijkheid niet krijgen volledig doorslaan en zelfs agressief kunnen worden en dominant over de baas.

Ik nodig je van harte uit om eens langs te komen! (dit meen ik trouwens serieus)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:46

KiWiKo schreef:
OF door mensen met werkhonden in opleiding..... bijvoorbeeld pliesie honden

Pinnenkettingen zijn verboden bij de politie/brandweer en verboden in alle takken van hondensport. Iedereen die iets of wat een getrainde werkhond heeft, is die vorm van archaïsche africhting al lang voorbij hoor.
't Is gewoon echt een randverschijnsel voor het eerste soort wat je daar aanhaalde.
België..geen idee hoe het bij onze noorderburen zit..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:49

Devaney2009 schreef:
Als je eens nadenkt dan heeft die opmerking dus juist in 1 zin heel veel toegevoegde waarde. Hoeveel mensen hebben nog zitles en kunnen onafhankelijk zitten zonder een paard te storen?

Ik hoef er echt niet over na te denken om tot de conclusie te komen dat zitles en ofhankelijk zitten volkomen los staat van bitloos rijden. Ook héél veel bitruiters hebben geen onhankelijke zit. En even ter informatie, ik heb wel zitlessen gehad en was tijdens mijn opleiding de enige tijdens de zitlessen die in galop even met een been over de hals zwaaide om in dameszit verder te galloperen ;) En dat terwijl ik bitloos rij, knap he?! :Y)

Tjelle123 dat boek vond ik ook erg interessant :j

Moniek ik heb je posts op de vorige pagina nagelezen maar kan geen goed onderbouwde argumenten vinden...

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:57

Tja,heb het alleen aangehaald omdat ik inderdaad ook de prikband ken vanuit de opleiding tot politiehond.
Zo mooi,bij goed gebruik,zo duidelijk en inderdaad een fijne gehoorzame hond,maar een hond is geen paard :D
En een prikband heeft helemaal niets te maken met een bit :( .
Nogmaals een bit is er niet om te straffen maar ervoor te zorgen dat het dier de uitnodigende hand fijn volgt zodat ie optimaal zijn rug gebruikt waardoor ie deze niet wegdrukt of op de voorhand gaat sloffen.
Helaas,hier verdiept de discussie zich niet in,want het moet niet voor-of tegen het bit gebruik zijn.
Maar het moet een discussie zijn over het correct trainen van paarden,zodat ie geen hinder ondervind van de ruiter.
Wat er voor aan het hoofd zit maakt dan helemaal niets uit,maar ach,dat is natuurlijk nog confronterender dan gaat het niet meer over materiaal maar rijtechnische onkunde van ruiters.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:59

Moniek schreef:

Niets, en met die tweede zin heb je misschien wel een toekomstbeeld geschetst 8-)

Devaney2009

Onafhankelijk zitten heeft wel degelijk te maken met de mensen die vinden dat hun paard bitloos zoveel beter loopt.

Zoals laatst al gezegd is tijdens de oefenwedstrijd van de KNHS. Het nivo was dramatisch laag. Die mensen storen het dier dus enorm in de mond met een bit. Niet zo vreemd dat die paarden fijner lopen als ze bitloos gereden worden.

Kon je dat onafhankelijk zitten in galop ook zonder teugels?

KiWiKo

e_horse schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ken deze honden ook en ze luisteren allemaal prima met een normale halsband. Ze laten de persoon die ze moesten pakken los op een enkel woord van hun baas, zonder geschreeuw of getrek of gemep.

naaaah :) heb wel anders meegemaakt hoor! :) uiteindelijk luisteren ze inderdaad allemaal prima, en laten ze inderdaad los op een simpele commando........ en diegene die dat na corrigeren niet doen, gaan via de achterdeur weg....... :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:01

Nog één keer:

Wat maakt het dat de felle bit tegenstanders WETEN dat het bit pijn doet terwijl er weinig over pijn bekend is. We weten helemaal niet wat, waar en bij hoeveel druk pijn doet. Hoe kun je daar nu zomaar over oordelen? Pijn is voor iedereen persoonlijk. Iedereen heeft zijn eigen fijne en pijnlijke plekken.

Hoe kun je nu generaliseren dat ieder paard ongemak voelt van het bit?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:04

Misschien wel alle twee. 't is niet omdat het verboden is dat het niet gebeurt, onze politie zijn ook maar mensen en het is een wereldje met hardnekkige tradities. En ik woon een pak naar het zuiden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:05

Ach Marin Gaus is ook van de slipketting overgestapt op clickertraining..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:05

Devaney2009 schreef:
Onafhankelijk zitten heeft wel degelijk te maken met de mensen die vinden dat hun paard bitloos zoveel beter loopt.

Zoals laatst al gezegd is tijdens de oefenwedstrijd van de KNHS. Het nivo was dramatisch laag. Die mensen storen het dier dus enorm in de mond met een bit. Niet zo vreemd dat die paarden fijner lopen als ze bitloos gereden worden.

Kon je dat onafhankelijk zitten in galop ook zonder teugels?

Zitles is naar mijn beleving altijd zonder teugels en beugels ;) Wil je nou echt zeggen dat ik mijn paard niet met bit kan rijden en daarom zonder bit rij? |o

Nogmaals, onafhankelijk zitten heeft NIETS te maken met bit of bitloos rijden. Onafhankelijk zitten heeft ALLES te maken met ruitergevoel.

Bovendien heb je mij nooit horen zeggen dat mijn paard bitloos beter loopt dan met bit. Veel mensen die ik ken die bitloosrijden zijn dat gaan doen omdat ze een bit geen prettig middel vinden om met hun paard samen te werken, of als gevolg van medische problemen maar niet omdat ze rijtechnische problemen hadden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:06

Het niveau van de bitloze wedstrijd was niet drastisch laag.. er zaten erg goede combinaties bij. Niet alles over één kam scheren.