Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:04

En voor dat te snel gaan moet men waken. Maar wat versta je onder te snel, vraag ik me dan af... ik vind het zelf niet erg als een vierjarige L2 loopt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:05

hier hetzelfde LDRD :) hier het zelfde :)

duikt mee :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:15

Het ligt er maar net aan hoe die 4 jarige L2 loopt.
Is hij er naar toe geschopt of doet hij het met alle vier zijn hoeven in zijn neus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:17

Om een vierjarige probleemloos zonder schoppen met alle hoeven in de neusgaten in de L2 te laten lopen, mét winst, is niet zo ingewikkeld, hoor. Mits je een paard hebt met aanleg en een ruiter die KAN rijden ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:32

NHevaVD schreef:
Citaat:
en daarom heb je talentvolle paarden en minder talentvolle paarden.
als ik die van mij pas met 4 aan het werk ga zetten dan heb ik een hoop geld weggegooid.
ja dan kijk ik alleen naar mezelf en dat doen we allemaal ben ik van overtuigd.

Geld gaat het dus om? :) Vandaar die reacties...... :)*

En het gekke is dat juist lastig is om een talentvolle al met 2.5 aan het werk te schoppen. Een talentvolle doet alles met 4 hoeven in zijn neus. Hoe ga je die bezig houden totdat je hem in hogere klasses mag starten? Weet je hoe lastig het is om een getalenteerde maar thuis te houden omdat hij eenvoudigweg nog niet mag starten?
Een getalenteerde kan je makkelijk met 3.5 zadelmak maken en met 4 jaar pas wat serieuzer gaan rijden. Dan nog heb je maar de helft van de trainingstijd nodig dan die een minder getalenteerde nodig heeft om evenver te komen op dezelfde leeftijd.

Alle reden dus om juist die getalenteerde nog even lekker te laten staan.[/quote]

dat had ik juist al uitgelegd ze word uitgebracht in the futurity dit is uitsluitend voor 3 en 4jarige.
in de reining werkt et even heel anders dan de dressuur en zijn klasses en leeftijden

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:12

suleilitha schreef:
Om een vierjarige probleemloos zonder schoppen met alle hoeven in de neusgaten in de L2 te laten lopen, mét winst, is niet zo ingewikkeld, hoor. Mits je een paard hebt met aanleg en een ruiter die KAN rijden ;)

Precies, maar niet iedereen schijnt dat te beseffen dat aan die voorwaarden wel moet worden voldaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:13

Moniek schreef:
En het gekke is dat juist lastig is om een talentvolle al met 2.5 aan het werk te schoppen. Een
dat had ik juist al uitgelegd ze word uitgebracht in the futurity dit is uitsluitend voor 3 en 4jarige.
in de reining werkt et even heel anders dan de dressuur en zijn klasses en leeftijden

Yep...ik denk alleen in dressuur.....excuus.....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:16

LDRD schreef:
Moniek schreef:
En het gekke is dat juist lastig is om een talentvolle al met 2.5 aan het werk te schoppen. Een

Yep...ik denk alleen in dressuur.....excuus.....

is goed ik dacht zeg het er even bij.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:51

Pff bedankt voor jullie reactie's!

Blijf ik toch mooi zo doorgaan en mezelf niets aantrekken van anderen op stal!

Blijf het verder even volgen, vind jullie verschillende meningen enorm boeiend en dan kan ik de volgende keer een 'wijs' weerwoord geven als ik weer commentaar krijg dat ik nog niet op mn 2 (en bijna half) jarige rijd!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:59

NoaSky schreef:
Pff bedankt voor jullie reactie's!

Blijf ik toch mooi zo doorgaan en mezelf niets aantrekken van anderen op stal!

Blijf het verder even volgen, vind jullie verschillende meningen enorm boeiend en dan kan ik de volgende keer een 'wijs' weerwoord geven als ik weer commentaar krijg dat ik nog niet op mn 2 (en bijna half) jarige rijd!

ik denk wel dat je moet inzien dat er geen goed of fout bestaat alleen een verschil van mening
en zolang alles met kennis en goede begeleiding gebeurd je al goed bezig bent.
we hebben allemaal verschillende doelen en verschillende wegen die we bewandelen,zolang er geen kwaad is het spel is vind ik het best

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:59

ik wacht altijd op 3 jaar.
bij 2.5 kan je wel een zadel opleggen enzo en steunen ect.
maar niet er op gaan zitten !
dat is ook slecht net zo als wij lekker kind zijn geweest laat hun lekker veulen zijn . .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:03

Ik zie er niks ernstigs in als je gedurende een halve minuut op een twee en een half jarige gaat zitten, daarvan gaan ze echt niet kapot, hoor...
En wat voor kinderen geldt, geldt net zo goed voor paarden, een menselijke topsporter begint ook niet na zijn dertigste...

Michelle96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:04

suleilitha schreef:
Ik zie er niks ernstigs in als je gedurende een halve minuut op een twee en een half jarige gaat zitten, daarvan gaan ze echt niet kapot, hoor...
En wat voor kinderen geldt, geldt net zo goed voor paarden, een menselijke topsporter begint ook niet na zijn dertigste...

\\dat ben ik helemaal met je eens ;)
maar gewoon een uur of zo gaan rijden en naar beneden trekken vind ik wel weer anders .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:05

Michelle96 schreef:
suleilitha schreef:

\\dat ben ik helemaal met je eens ;)
maar gewoon een uur of zo gaan rijden en naar beneden trekken vind ik wel weer anders .

Dat noem ik ook geen inrijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:06

Nou tja, dat zou niet in me opkomen maar dat is ook niet de normale gang van zaken bij aanstaande sportpaarden.

Klopt Jollie, dat valt ook niet onder de noemer inrijden, maar hoort bij het voorwerk... verder is het ook niet gebruikelijk om driejarigen nou maar een uur te gaan rijden, nergens voor nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:09

daarintegen wil ik wel dat het paard correct loopt onder me, ook al heeft die voor de eerste keer een ruiter op zijn rug :)

dus ik ga bij pas een al voor de nageeflijkheid (even voor de duidelijkheid, das wat anders dan het krulletje :D )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:10

suleilitha schreef:
Nou tja, dat zou niet in me opkomen maar dat is ook niet de normale gang van zaken bij aanstaande sportpaarden.

Klopt Jollie, dat valt ook niet onder de noemer inrijden, maar hoort bij het voorwerk... verder is het ook niet gebruikelijk om driejarigen nou maar een uur te gaan rijden, nergens voor nodig.

Ik bedoelde het een uur lang naar beneden trekken...
Dat ik dat geen inrijden vind ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:15

KiWiKo schreef:
daarintegen wil ik wel dat het paard correct loopt onder me, ook al heeft die voor de eerste keer een ruiter op zijn rug :)

dus ik ga bij pas een al voor de nageeflijkheid (even voor de duidelijkheid, das wat anders dan het krulletje :D )

Maar dat is wat anders dan naar beneden sjorren ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:17

WAAAAAT, hang er een slof an!!! :D :D

(geintje!!!)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:20

hahahahahahhahaha kiwiko op dreef :P

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:22

KiWiKo schreef:

Ik snap je :D want hoe oud het paard ook is hem slechte gewoontes aanleren heeft geen zin en heb je uiteindelijk het paard mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:27

Het mooie is dat er niet veel nodig is om een net zadelmak paard nageeflijk te laten lopen. Die doen dat spontaan als je maar de goeie hulpen geeft. Moeilijker wordt het met paarden die eerst verkeerd zijn ingereden, brei die maar weer eens goed!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 18:29

Idd Sul.
Die hier gaat ook vanzelf wel naar beneden :) Ze neemt de teugel inmiddels wel aan.
je hebt vanmiddag de foto's gezien :D

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:30

Weet wat je bedoelt maar toch wat kiwiko zegt is zeker waar, als je je paard in gaat rjiden doe het meteen goed,niet direct aan de teugel lopen zo bedoel ik het niet maar direct de juiste hulpen geven daar ontbreekt het nog wel eens aan bij het inrijden van paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:43

Als je de juiste hulpen geeft dan GAAT een groen paard automatisch nageeflijk lopen, Eppie...