Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:55

Equimotion schreef:
Bomba schreef:
Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen).

Even puur nieuwsgierig, kan je het FEI artikel er eens bij halen waar dat op deze manier in staat?

Het voor en achterbeen gelijktijdig op het hoogste punt hebben is nl een andere benadering dan kijken naar de hellingshoek, ik vraag me af hoe exact de reglementen daarin zijn. Puur vanwege het feit dat een paard souplesse in de schouder en bovenlijn heeft en daardoor het voorbeen hoger kan heffen zegt m.i. niet per definitie dat hij achter te weinig doet, mits hij achter ook gelijktijdig het hoogste punt van z'n bewegingsafloop heeft bereikt. Bij een hele trage (denk even aan het welbekende Weltmeyer-syndroom) zie je dat de beweging achterblijft tov voor. Even los van of je graag wilt zien wat hij doet, bij Totilas is de bewegingsafloop voor en achter wel gelijk, in die zin dat hij achter ook op het maximale punt zit. (als je begrijpt wat ik bedoel, het is al laat op de avond)
Maar misschien zit ik er wel volledig naast, en is er in de reglementen duidelijk omschreven dat de helling exact gelijk moet zijn.

Ik zie in de basis nog wel wat verbeterpunten in de GP's van Totilas, maar jeetje, mag dat met een 9 jarige die debuteert op dit niveau? Gigolo en Rembrandt en Ahlerig en alle andere toppers die we gekend hebben waren toch ook nog niet "kant en klaar" en nog lang niet op hun top ten tijde van hun debuut?

Wat de wedstrijdsport betreft geef ik op dit moment voorkeur aan Parcival boven Totilas, omdat je bij Parcival de combinatie ziet van vermogen en kwaliteit van africhting, en m.i. toets je in een dressuurproef toch ook voornamelijk dat laatste. Maar Totilas kan meer dan alleen het uitstrekken waar hier over gediscussieerd wordt, ik denk dat niemand er omheen kan dat het een paard is met gruwelijk veel vermogen, die nog alle tijd voor zich heeft om te groeien in het GP-werk.

Hmmmmmm interessant stukje...

Freedom007

Totilas Totilas heel veel mensen hebben het over Totilas..... Tja ik zie toch liever,Parcival op 1 of andere manier vind ik hen er natuurlijker ontspannender en goed in balans uit zien. En dan spreek ik alleen over een beeld van filmpjes......
Heb Parcival echter wel real life zien lopen en Totilas niet. En daarbij komt Parzival is natuurlijk wat ouder en heeft meer wedstrijd ervaring ook een belangrijk punt natuurlijk

Ja Totilas is spectaculair maar ja tis maar net wat de jury wil......
Hij is nog jong en heeft heel veel talent maar hij is er nog lang niet.....hij heeft nog heel veel te leren...
Maar goed de eigenaren en edward gal zullen wel weten wat ze doen.
Ik heb Totilas nog niet in real life gezien dus om te gaan vertellen of rug gebruik goed is etc begin ik niet aan.
Wel als ik hem in real life heb zien lopen dan wil ik wel een poging wagen....
Laatst bijgewerkt door Freedom007 op 27-09-09 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Suelza schreef:
Maar hier toon je wel een foto van Salinero in een uitgestrekte draf. Totilas daarentegen zwaait ook zo achterlijk in zijn basisgangen...

Daarnaast vind ik Salinero sterker in het achterbeen als Totilas. Laat ik het zo zeggen. Het achterbeengebruik van Salinero strookt meer net zijn voorbeengebruik als in het geval van Totilas... Zoals eerder gezegd in dit topic, dat paard beweegt in 2 delen... De achterkant houdt de voorkant bij lange na niet bij... Salinero is wat dat betreft wat sterker...

Dat het allebei knappe heren zijn als het gaat over het wegdrukken van de rug en het omhoog brengen ipv dalen van het bekken n de piaffe kunnen ze ook beide op een formidabele manier...

Tja, ik ben misschien van de oude stempel, maar zag de paarden van vroeger in de GP toch vele malen liever...

En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik Anky met Bonfire echt wel oke vond, maar sinds zij Bonfire niet meer heeft voor de sport, vind ik haar in negatieve zin veranderd... Maar ja, wie ben ik. Men bombardeerd haar wel tot meervoudig Olympisch kampioene... Ik ben het spoor een beetje bijster geraakt in die jaren geloof ik...

Dat is misschien het verschil in basisgangen. Salinero is ook niet helemaal zuiver als het om de gewone draf gaat. Salinero is inderdaad sterker, maar ook een stuk ouder al. Het is gewoon typisch hoe je aardig aan het paard kan zien op welke manier hij getraind is. Overigens vind ik Totilas zijn halshouding beter dan die van Salinero, die lijkt helemaal de grond in te duiken.

En ik ben het met je eens dat Anky met Bonfire veel mooiere dingen liet zien.

ThePast03

Suelza schreef:
Maar hier toon je wel een foto van Salinero in een uitgestrekte draf. Totilas daarentegen zwaait ook zo achterlijk in zijn basisgangen...

Daarnaast vind ik Salinero sterker in het achterbeen als Totilas. Laat ik het zo zeggen. Het achterbeengebruik van Salinero strookt meer net zijn voorbeengebruik als in het geval van Totilas... Zoals eerder gezegd in dit topic, dat paard beweegt in 2 delen... De achterkant houdt de voorkant bij lange na niet bij... Salinero is wat dat betreft wat sterker...

Dat het allebei knappe heren zijn als het gaat over het wegdrukken van de rug en het omhoog brengen ipv dalen van het bekken n de piaffe kunnen ze ook beide op een formidabele manier...

Tja, ik ben misschien van de oude stempel, maar zag de paarden van vroeger in de GP toch vele malen liever...

En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik Anky met Bonfire echt wel oke vond, maar sinds zij Bonfire niet meer heeft voor de sport, vind ik haar in negatieve zin veranderd... Maar ja, wie ben ik. Men bombardeerd haar wel tot meervoudig Olympisch kampioene... Ik ben het spoor een beetje bijster geraakt in die jaren geloof ik...

Als Totilas wat sterker wordt zal de achterhand vergelijkbaar worden met die van Salinero, misschien zelfs wel beter.

Wat de rest betreft ben ik het helemaal met je eens en ook van de oude stempel.
Bonfire was ook minder extreem maar die is in zijn beginperiode ook nog niet LRD getrained.

Ik word ook veel blijer van het filmpje van Reiner Klimke en zoals ik al eerder in dit topic schreef, het is echt jaren terug dat ik echt kippenvel kreeg van een dressuurproef.

Adil als je dat filmpje dan hebt, pb me dan maar. Als je het op Bokt gaat plaatsen kun je er op wachten dat je een ellenlange discussie krijgt over hoe verkeerd je wel niet bezig bent. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:57

Artikel 404: De draf

1. De draf is een twee tact waarbij de diagonaal van de benen (linker voorbeen en rechter achterbeen en vice versa) tegelijkertijd voorwaarts bewegen en daarbij een zweefmoment vertonen.
2. De draf dient vrije, actieve en gelijkmatige gangen te vertonen
3. De kwaliteit van de draf word bekeken door de impressie, dus de regelmaat en elasticiteit van de gangen, de tact en impuls in zowel de verzamelde en de uitgestrekte beweging. Deze kwaliteit komt door een soepele rug en een goed ondertredend achterbeen en de mogelijkheid om dezelfde tact en regelmaat te bewaren in alle variaties van de draf.
4. De volgende drafvarianten worden erkend: Arbeidsdraf, Verlengende passen, Verzamelde draf, Middendraf en Uitgestrekte draf.
4.1. Arbeidsdraf. Dit is een gang die het midden houd tussen de verzamelde en de middendraf, bij een paard waarbij de training nog niet vergevorderd genoeg is voor de verzamelde gangen. Het paard toont een goede balans en blijft nageeflijk. Het dier gaat voorwaarts met gelijke, elastische passen en goed achterhandgebruik.
4.2. Verlengende passen. In de tests die uitgevoerd worden bij vier jarige paarden, horen de verlengende passen een onderdeel te zijn. Dit is een variatie tussen de arbeids- en middendraf en word gebruikt voor paarden die het verzamelen nog niet beheersen.
4.3. Verzamelde draf. Het paard blijft nageeflijk en voorwaarts met zijn hals gebogen en zijn nek als hoogste punt. De achterhand word goed ondergebracht en de passen moeten energiek zijn en een energieke druk van achter geven zodat de schouder meer beweging kan vertonen, het paard vertoond een grote mate van dragen. De passen zijn korter dan bij de andere drafbeweging, maar behouden tact en regelmaat.
4.4. Middendraf. Deze gang is van gemiddelde strekking in vergelijking met de uitgestrekte draf, maar is ‘ronder’ en zonder haast. Het paard gaat voorwaarts met duidelijk zichtbare verruiming van de gangen en impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard toe het hoofd iets voor de loodlijn te houden en daarmee ook de hals en het hoofd iets te laten dalen. De passen moeten tact en regelmaat behouden.
4.5. Uitgestrekte draf. Het paard strekt zijn benen maximal zonder te versnellen. De passen zijn maximaal gestrekt als resultaat van impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard toe te strekken in zijn lichaam om meer grond te bedekken. De voor- en achterbenen moeten even ver naar voren gaan tijdens het moment van strekken. De beweging blijft altijd in tact en regelmaat. De draf moet gladjes in de verzamelde draf overgaan doormiddel van meer gewicht op de achterhand.
5. Alle drafbewegingen worden ‘zittend’ uitgevoerd.

FEI richtlijnen draf.

whitje

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:58

ik weet niet of het natuurlijk of onnatuurlijk is ik vind het in ieder geval absoluut niet mooi hoe dat paard met zijn voorbenen aan de gang is.

en inderdaad kijk ik ook liever naar parcival

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:59

_San87_ schreef:
Suelza schreef:

Dat is misschien het verschil in basisgangen. Salinero is ook niet helemaal zuiver als het om de gewone draf gaat. Salinero is inderdaad sterker, maar ook een stuk ouder al. Het is gewoon typisch hoe je aardig aan het paard kan zien op welke manier hij getraind is. Overigens vind ik Totilas zijn halshouding beter dan die van Salinero, die lijkt helemaal de grond in te duiken.

En ik ben het met je eens dat Anky met Bonfire veel mooiere dingen liet zien.

En Totilas zit constant met zijn kin haast op zijn nek... Nee geef me dan toch maar Salinero van halshouding.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:59

ThePast03 schreef:
Adil als je dat filmpje dan hebt, pb me dan maar. Als je het op Bokt gaat plaatsen kun je er op wachten dat je een ellenlange discussie krijgt over hoe verkeerd je wel niet bezig bent. :D

Hahaha, deal! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:02

Artikel 414: De Passage

1. De passage is een zeer verzamelde, zeer liftende en zeer tactmatige draf. Het word gekenmerkt door een geprononceerde geslotenheid van de achterhand, een meer geaccentueerde buiging in de knieën en spronggewrichten en een elegantie elasticiteit van de beweging. Ieder diagonaal paar benen word tegelijkertijd opgetild en weer neergezet met tact en een duidelijk zweefmoment.
2. In principe moet de geheven voorvoet gelijk staan aan de knie van het dragende voorbeen. De teen van het geheven achterbeen moet ongeveer ter hoogte van het kootgewricht van het dragende achterbeen worden geheven.
3. De hals moet geheven en gracieus gebogen zijn met de nek als het hoogste punt. Het paard moet nageeflijk blijven en moet makkelijk de overgang van passage naar piaffe en vice versa uitvoeren zonder duidelijke moeite en zonder tact te verliezen en met impuls die altijd aanwezig is.
4. Ongelijkheid in de achter en voorbenen, zwaaien met de achterhand of voorhand, trage beweging van zowel de voor als de achterhand, het laten vallen van de achterbenen tijdens het zweefmoment of ongelijkmatige tact zijn serieuze fouten.

Artikel 415: De Piaffe

1. De piaffe is een zeer verzamelde, tactmatige en geheven diagonale beweging die de indruk geeft dat het paard op een plaats beweegt. De rug van het paard is soepel en elastisch. De achterhand word verlaagd en treed extreem onder en het paard is gesloten waardoor het paard meer vrijheid, lichtheid en mobiliteit in de schouders en de voorhand verkrijgt. Elke diagonale paar benen word om de buurt geheven en neergezet met veel afdruk en balans.
1.1 In principe moet de geheven voorvoet gelijk staan aan de knie van het dragende voorbeen. De teen van het geheven achterbeen moet ongeveer ter hoogte van het kootgewricht van het dragende achterbeen worden geheven.
1.2 De hals moet geheven en gracieus gebogen zijn met de nek als het hoogste punt. Het paard moet nageeflijk blijven en moet makkelijk de overgang van passage naar piaffe en vice versa uitvoeren zonder duidelijke moeite en zonder tact te verliezen en met impuls die altijd aanwezig is. Het geheel beschrijft een gracieuze beweging.
2. De piaffe moet altijd gekenmerkt worden door een levendige impuls en een perfecte balans. Terwijl de indruk word gegeven dat het paard op een plaats blijft, mag er een kleine voorwaartse pas geschreven worden, die aantoont dat het paard accepteert voorwaarts te gaan op wanneer de ruiter dat vraagt.
3. Een achterwaartse beweging, onregelmatige en krampachtige passen met de voor of achterbenen, geen duidelijke diagonale passen, scharen van voor of achterbenen, wijd worden voor en achter, teveel voorwaarts gaan en onregelmatige tact zijn serieuze fouten.
4. Een beweging met gehaaste, ongelijke of onregelmatige passen, zonder balans en gehevenheid kan geen ware piaffe worden genoemd.

En meteen even de passage en piaffe. Al is de Piaffe dan wel geen draf.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:03

_San87_ schreef:
Artikel 404: De draf

1. De draf is een twee tact waarbij de diagonaal van de benen (linker voorbeen en rechter achterbeen en vice versa) tegelijkertijd voorwaarts bewegen en daarbij een zweefmoment vertonen.
2. De draf dient vrije, actieve en gelijkmatige gangen te vertonen
3. De kwaliteit van de draf word bekeken door de impressie, dus de regelmaat en elasticiteit van de gangen, de tact en impuls in zowel de verzamelde en de uitgestrekte beweging. Deze kwaliteit komt door een soepele rug en een goed ondertredend achterbeen en de mogelijkheid om dezelfde tact en regelmaat te bewaren in alle variaties van de draf.
4. De volgende drafvarianten worden erkend: Arbeidsdraf, Verlengende passen, Verzamelde draf, Middendraf en Uitgestrekte draf.
4.1. Arbeidsdraf. Dit is een gang die het midden houd tussen de verzamelde en de middendraf, bij een paard waarbij de training nog niet vergevorderd genoeg is voor de verzamelde gangen. Het paard toont een goede balans en blijft nageeflijk. Het dier gaat voorwaarts met gelijke, elastische passen en goed achterhandgebruik.
4.2. Verlengende passen. In de tests die uitgevoerd worden bij vier jarige paarden, horen de verlengende passen een onderdeel te zijn. Dit is een variatie tussen de arbeids- en middendraf en word gebruikt voor paarden die het verzamelen nog niet beheersen.
4.3. Verzamelde draf. Het paard blijft nageeflijk en voorwaarts met zijn hals gebogen en zijn nek als hoogste punt. De achterhand word goed ondergebracht en de passen moeten energiek zijn en een energieke druk van achter geven zodat de schouder meer beweging kan vertonen, het paard vertoond een grote mate van dragen. De passen zijn korter dan bij de andere drafbeweging, maar behouden tact en regelmaat.
4.4. Middendraf. Deze gang is van gemiddelde strekking in vergelijking met de uitgestrekte draf, maar is ‘ronder’ en zonder haast. Het paard gaat voorwaarts met duidelijk zichtbare verruiming van de gangen en impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard toe het hoofd iets voor de loodlijn te houden en daarmee ook de hals en het hoofd iets te laten dalen. De passen moeten tact en regelmaat behouden.
4.5. Uitgestrekte draf. Het paard strekt zijn benen maximal zonder te versnellen. De passen zijn maximaal gestrekt als resultaat van impuls vanuit de achterhand. De ruiter staat het paard toe te strekken in zijn lichaam om meer grond te bedekken. De voor- en achterbenen moeten even ver naar voren gaan tijdens het moment van strekken. De beweging blijft altijd in tact en regelmaat. De draf moet gladjes in de verzamelde draf overgaan doormiddel van meer gewicht op de achterhand.
5. Alle drafbewegingen worden ‘zittend’ uitgevoerd.

FEI richtlijnen draf.

Ik vat dit niet direct meetkundig op, maar dat kan aan mij liggen. Ik zou die vraag wel eens door een FEI jurylid beantwoord willen zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:04

Nee. Niet meetkundig, een paard is een dier, geen bouwwerk. Maar afgaande van de FEI beschrijving, vind jij Totilas daaraan voldoen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:07

neen want eerder in een topic werd mij verklaard dat ik dacht dat hij zijn achterhand niet onderbracht omdat zijn voorbeen zo ver naar voren gaat :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:08

pharagirlke schreef:
neen want eerder in een topic werd mij verklaard dat ik dacht dat hij zijn achterhand niet onderbracht omdat zijn voorbeen zo ver naar voren gaat :+

:?

*Gaat terug lezen, snapt er even niks van...*

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:09

Totilas blijft niet achter in het achterbeen, als we het over de beoordeling van de bewegingsafloop hebben. Ik kan wel zaken opnoemen als bijv. aanleuning en lengte in de hals. Dat is ook de reden dat ik qua score Parcival of Salinero verkies boven Totilas. Bij Totilas straalt de groenigheid op dit niveau er gewoon nog aan alle kanten vanaf, en daarom vind ik persoonlijk zijn punten wat geflatteerd, maar dat heeft er niets mee te maken dat ik het er niet mee eens ben dat Edward hem voor het maximale van wat hij kan laat bewegen.

Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot deze combinatie over een paar jaar dat fantastische bewegingsvermogen kan koppelen aan een meer bevestigde africhting op dit niveau, dan gaan de scores wat mij betreft door het dak :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:10

Adil18 schreef:
pharagirlke schreef:

:?

*Gaat terug lezen, snapt er even niks van...*

Niet in dit topic. :)

EM k heb eerder de neiging te denken dat deze combinatie over een paar jaar niet meer in de ring zal verschijnen :o

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:13

Equimotion schreef:
Totilas blijft niet achter in het achterbeen, als we het over de beoordeling van de bewegingsafloop hebben. Ik kan wel zaken opnoemen als bijv. aanleuning en lengte in de hals. Dat is ook de reden dat ik qua score Parcival of Salinero verkies boven Totilas. Bij Totilas straalt de groenigheid op dit niveau er gewoon nog aan alle kanten vanaf, en daarom vind ik persoonlijk zijn punten wat geflatteerd, maar dat heeft er niets mee te maken dat ik het er niet mee eens ben dat Edward hem voor het maximale van wat hij kan laat bewegen.

Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot deze combinatie over een paar jaar dat fantastische bewegingsvermogen kan koppelen aan een meer bevestigde africhting op dit niveau, dan gaan de scores wat mij betreft door het dak :D

Dit vind ik ook!

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:13

Dus eigenlijk hadden ze nu nog niet die 90% moeten hebben dan.....
Ze moeten nog veel meer groeien. Met die laatste zin ben ik het helemaal met je eens Equimotion

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:14

Ik zie het fantastische in de bewegingen van dit paard niet. Ik zie alleen een voorbeen die naar de hemel rijkt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:15

Equimotion schreef:
Bomba schreef:
Officieel is het zo dat de helling van het pijpbeen gelijk moet zijn aan die onderkant van het spaakbeen van het voorbeen (gezien de kracht juist vanuit de achterhand moet komen).

Even puur nieuwsgierig, kan je het FEI artikel er eens bij halen waar dat op deze manier in staat?

Het voor en achterbeen gelijktijdig op het hoogste punt hebben is nl een andere benadering dan kijken naar de hellingshoek, ik vraag me af hoe exact de reglementen daarin zijn. Puur vanwege het feit dat een paard souplesse in de schouder en bovenlijn heeft en daardoor het voorbeen hoger kan heffen zegt m.i. niet per definitie dat hij achter te weinig doet, mits hij achter ook gelijktijdig het hoogste punt van z'n bewegingsafloop heeft bereikt. Bij een hele trage (denk even aan het welbekende Weltmeyer-syndroom) zie je dat de beweging achterblijft tov voor. Even los van of je graag wilt zien wat hij doet, bij Totilas is de bewegingsafloop voor en achter wel gelijk, in die zin dat hij achter ook op het maximale punt zit. (als je begrijpt wat ik bedoel, het is al laat op de avond)
Maar misschien zit ik er wel volledig naast, en is er in de reglementen duidelijk omschreven dat de helling exact gelijk moet zijn.

Ik zie in de basis nog wel wat verbeterpunten in de GP's van Totilas, maar jeetje, mag dat met een 9 jarige die debuteert op dit niveau? Gigolo en Rembrandt en Ahlerich en alle andere toppers die we gekend hebben waren toch ook nog niet "kant en klaar" en nog lang niet op hun top ten tijde van hun debuut?

Wat de wedstrijdsport betreft geef ik op dit moment voorkeur aan Parcival boven Totilas, omdat je bij Parcival de combinatie ziet van vermogen en kwaliteit van africhting, en m.i. toets je in een dressuurproef toch ook voornamelijk dat laatste. Maar Totilas kan meer dan alleen het uitstrekken waar hier over gediscussieerd wordt, ik denk dat niemand er omheen kan dat het een paard is met gruwelijk veel vermogen, die nog alle tijd voor zich heeft om te groeien in het GP-werk.

Afbeelding

Kijk op het paard 8-)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:17

Ik snap je punt even niet modie. We hebben het hier over Totilas in de uitgestrekte draf, 2 onderwerpen die ik niet op deze foto terugzie.

Misschien je zonnebril afzetten, dan zie je dat deze niet zwart is :)*

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:19

Equimotion schreef:

Wat vind je zo goed aan Parzival?

En nee, natuurlijk blijft Totilas niet achter in het achterbeen, dat lijkt alleen maar zo ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:19

Ik snap m ook niet helemaal. Maar ik ga wel naar bed, ik lees morgen wel wat de bedoeling was :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:20

Equimotion schreef:
Ik snap je punt even niet modie. We hebben het hier over Totilas in de uitgestrekte draf, 2 onderwerpen die ik niet op deze foto terugzie.

Misschien je zonnebril afzetten, dan zie je dat deze niet zwart is :)*

Is Parzival, die jij zo goed vind.

Jammer, dat dat bij jou niet gaat, zonnebril afzetten, herken je Parzival dan niet, tijdens het EK?
Die vernoem je toch ook, zie voorgaande quote

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:21

Ik ben ook benieuwd wat de foto moet bewijzen...behalve dat het een beroerd geschoten foto op het foute moment is zie ik er niks in of aan...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:21

Bomba schreef:
Zie hier een Duits discussie over Totilas (http://www.st-georg.de/streitthema/index.php).

Verder citeer ik hier een stuk van Jan Maiburg in de Paardenkrant van 25 september 09 "De tienen de Edward Gal met Moorlands Totilas scoorde op het onderdeel piaffe tijdens het EK in Winsor hadden nooit gegeven mogen worden. Totilas' zijn gangen kloppen niet. Zijn bewegingen zijn veel te extreem en de takt ligt te hoog. - De dressuursport lijkt vandaag de dag alleen nog maar te draaien om show en spektakel. - De moderne dressuur heeft meer weg van een circusact. Totilas laat een mooi kunstje zien, maar het is geen tien waard. Waarom krijgt Totilas dan toch een tien? Dat heeft met vakkennis te maken. Daar ontbreekt het de heren en dames achter de jurytafels volledig aan."
`

Jij weet op je 18e het beter dan de hele internationale jury :(:)
En over dat artikel in de St George, daar kon je op wachten he, de uitvinders van de roll kur nemen de Nederlanders kwalijk dat ze die ook gebruiken en ergo er ook nog mee winnen. Wat een jalourzie en naijver.