Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Professor schreef:Schouderbinnenwaarts is daarom zo moeilijk, tenminste dat vind ik zelf.
Omdat je het paard werkelijk tussen je zit en handen moet rijden.
De zit (gewicht, bovenbeen en kuit) zet alles in werking, en de hand verfijnert het.
Dit samenspel van hulpen is het moeilijkste, vooral wanneer het paard fijn reageerd.
Maar tegelijk eingenlijk het mooiste.
Mando schreef:Klopt maar daar kies ik zelf voor, niet dat mijn zit beroerd is maar af en toe is het wel fijn om weer op puntjes gewezen te worden.
Daarbij rij ik iedere 6 weken een les bij David de Wispelaere zodat we weer wat huiswerk krijgen om mee door te gaan.
Een keer per jaar op trainingsweek bij een Maestro in de Klassieke rijkunst...
En verder proberen we ons best te doen om die Bolle recht te houden...
Dus al met al ben ik er een die van een nood een deugt heeft gemaakt en ben gaan trainen volgens de klassieke manier en dat bevalt me prima.
Alleen tja..die schouder binnenwaarts he.. het blijft moeilijk![]()
![]()
lammie2701 schreef:schouders naar binnen plaatsen en met binnenzitbeenknobbel en binnenbeen het binnenachterbeen ondervragen...oftewel sbw...
en travers is met de heupen iets naar binnen gedraait en bovenlijf recht en met het buiten been het buitenachterbeen eronder vragen...
Professor schreef:lammie2701 schreef:schouders naar binnen plaatsen en met binnenzitbeenknobbel en binnenbeen het binnenachterbeen ondervragen...oftewel sbw...
en travers is met de heupen iets naar binnen gedraait en bovenlijf recht en met het buiten been het buitenachterbeen eronder vragen...
Mag ik u iets vragen?
Wie zijn schouders,
In de klassieke dressuur is het vast gegeven dat de schouders van de ruiter gericht is op de heupen van het paard.
Dit beschreef o.a. Egon von Neindorff, Stecken, Alouis Podhajsky en velen meer.
Waar heeft u dat geleerd dat indraaien met de schouders?
De Heup van de ruiter dito.
Bij het aangaloperen maakt men er weleens gebruik van, om de binnenheup naar voren te draaien, maar dit heeft meer een opvoedende werking op de zit van de ruiter, zodat hij niet met zijn/haar bovenlichaam naar voren gaat.
Mijn vraag is wie verteld zulke dingen??
En waar komt het vandaan??
Citaat:mijn instructrice lest bij marijke de jong en is ook door haar opgeleid (instructrice derde graad), ook lest zij bij bent branderup en zij zegt juist (evenals marijke zelf) dat de schouders gelijk staan aan de voorhand en de heupen aan de achterhand...dus daar heb ik dat vandaan...en het werkt wel...
lammie2701 schreef:ja zo is het ook maar de schouders van de ruiter staan gelijk aan de voorhand van het paard...de zit is ook onderverdeeld in de fysieke en statische zit dus...maar ik heb geen zin in discussies hierover...ik geef enkel en alleen antwoord op de vragen zoals het mij geleerd is...
Professor schreef:lammie2701 schreef:ja zo is het ook maar de schouders van de ruiter staan gelijk aan de voorhand van het paard...de zit is ook onderverdeeld in de fysieke en statische zit dus...maar ik heb geen zin in discussies hierover...ik geef enkel en alleen antwoord op de vragen zoals het mij geleerd is...
Denk dat het anotomisch en biomechanisch ietje anders in elkaar zit.
Wanneer ik mijn schouders draai, dan kan ik onmogelijk mijn binnenzitbeenknobbel makkelijk belasten.
Ik ontlast hem juist.

FaberSmid schreef:Is het niet zo dat de ruiter door een goede zit automatisch als het ware mee gaat in het rijden? In plaats van zelf indraaien en kantelen?