Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 22:13

Natuurlijk heb ik een foto van een uitgesproken modern beeld genomen en chargeer ik wat; desalniettemin is dit dezelfde Gal met dezelfde Totilas die wel negens en tienen scoort.

maar goed, als ik de kreten uit mijn eerste post op de tweede fotovergelijking loslaat (en let wel, ik heb het niet over een onderdeeltje maar over de totaalindruk van het paard)
- gehoorzaam levendig en kalm
- indruk dat hij het uit vrije wil doet
- harmonisch evenwicht, zowel fysiek als mentaal
- algehele ontspannenheid
- licht gebogen hals (ik kan het toch niet laten)

Verder wil ik ook even wijzen op het totaalbeeld, dus ook het kruis en het ondertredende achterbeen.de achterhand.

Niet alleen op basis van het laatste maar vooral vanwege de eerste punten vind ik dat Klimke dichter bij het beschreven ideaalbeeld komt.
(ik vind het ook mooier maar da's persoonlijk natuurlijk. Daar mag je best anders over denken. Het gaat mij erom dat ik wil laten zien dat de oorspronkelijke uitgangspunten de laatste decennia losgelaten worden)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 07:39

ik vind ook dat het er bij klimke harmonieuzer uitziet dan bij gal...maar ja de punten waarom heb ik ook al in mijn eerdere post geplaatst...en ja das mijn mening...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:31

Dan delen we die mening, zijn vast meer die onze mening delen.
Goed dat jullie nog zitles krijgen, hoor je niet veel meer.
Wat maakt schouder binnenwaarts nou zo moeilijk of juist voor anderen zo makkelijk? Persoonlijk is het zeer moeilijk zo perfect mogelijk te rijden. Een pas of wat gaat nog redelijk, maar een lange lijn is een ander verhaal.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:37

Klopt maar daar kies ik zelf voor, niet dat mijn zit beroerd is maar af en toe is het wel fijn om weer op puntjes gewezen te worden.

Daarbij rij ik iedere 6 weken een les bij David de Wispelaere zodat we weer wat huiswerk krijgen om mee door te gaan.
Een keer per jaar op trainingsweek bij een Maestro in de Klassieke rijkunst...

En verder proberen we ons best te doen om die Bolle recht te houden...
Dus al met al ben ik er een die van een nood een deugt heeft gemaakt en ben gaan trainen volgens de klassieke manier en dat bevalt me prima.

Alleen tja..die schouder binnenwaarts he.. het blijft moeilijk :D :D :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 09:21

Schouderbinnenwaarts is daarom zo moeilijk, tenminste dat vind ik zelf.
Omdat je het paard werkelijk tussen je zit en handen moet rijden.
De zit (gewicht, bovenbeen en kuit) zet alles in werking, en de hand verfijnert het.
Dit samenspel van hulpen is het moeilijkste, vooral wanneer het paard fijn reageerd.
Maar tegelijk eingenlijk het mooiste.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:22

Ik ben ook van mening dat het beeld wat dhr Klimke laat zien vele malen meer vertrouwen, ontspanning en harmonie uitstraald, dan bij dhr Gal.

Maar wat ik me eigenlijk afvraag is: Hoe heeft het zover kunnen komen?
Een jury-probleem of een ruiter-probleem?

Maar dat is eigenlijk wel stof voor een nieuw topic.
Ook al is het relevant aan dit topic, want ook hier beoordeelt een jury de schouderbinnenwaarts.

Misschien is de schouderbinnenwaarts "de moeilijkste zijgang" omdat het vaak al redelijk vroeg in de training wordt gebruikt om het paard sterker te maken en een paard dan nog niet genoeg kan verzamelen om de oefening "goed" te doen.

Maar juist door de schouderbinnenwaarts in de training toe te passen, kan de schouderbinnenwaarts wel verbeteren, doordat het paard steeds meer verzameld kan gaan.

Een aantal "grootmeesters" noemden de schouderbinnenwaarts niet voor niets de "aspirine" van de dressuur.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:26

Professor schreef:
Schouderbinnenwaarts is daarom zo moeilijk, tenminste dat vind ik zelf.
Omdat je het paard werkelijk tussen je zit en handen moet rijden.
De zit (gewicht, bovenbeen en kuit) zet alles in werking, en de hand verfijnert het.
Dit samenspel van hulpen is het moeilijkste, vooral wanneer het paard fijn reageerd.
Maar tegelijk eingenlijk het mooiste.

Als een paard fijn reageert, is het minder moeilijk ;)

Maar dat is nu net de "kunst" van het paardrijden: samenspel tussen ruiter en paard.

Een paard kan pas "fijn" reageren, als er aan een aantal basis-voorwaarden is voldaan.

En voordat daar echt aan voldaan is, is men al een heel eind gevorderd in de training. En zoals ik in mijn vorige post ook schreef: de schouderbinnenwaarts helpt daarbij.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:32

Denk dat het een samenhang van problemen is. De ruiters nemen nu aan zo veel wedstrijden mee, dat de winstpunten van zelf scoren. De jury ziet ook hetzelfde beeld en geen bijzonderheden en dus verschil meer. De topruiters hebben zo veel invloed op de paardensport, waardoor de onafhankelijk weg is. Wil iets niet lukken, pas je gewoon de proeven aan. Is de jury te eerlijk, dan boycot je die gewoon.
Dat is ook zo bij de organisaties, die werken gewoon de mensen die eerlijk voor hun mening en ervaring uitkomen gewoon uit de weg.
Schouder binnenwaarts is niet alleen moeilijk te rijden, maar ook te beoordelen. En aangezien de mens er zo makkelijk over denkt, omdat je er anders niet bij hoort maar een buiten beentje bent. Gaan de schapen mee met hun kudde, een paard zwarte schapen durven toe te geven dat juist de oefening een van de moeilijkste is.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:47

Mando schreef:
Klopt maar daar kies ik zelf voor, niet dat mijn zit beroerd is maar af en toe is het wel fijn om weer op puntjes gewezen te worden.

Daarbij rij ik iedere 6 weken een les bij David de Wispelaere zodat we weer wat huiswerk krijgen om mee door te gaan.
Een keer per jaar op trainingsweek bij een Maestro in de Klassieke rijkunst...

En verder proberen we ons best te doen om die Bolle recht te houden...
Dus al met al ben ik er een die van een nood een deugt heeft gemaakt en ben gaan trainen volgens de klassieke manier en dat bevalt me prima.

Alleen tja..die schouder binnenwaarts he.. het blijft moeilijk :D :D :D

Sir Maestro? (van paardenbegrijpen?) die heeft bij ons gestaan op stal, is een paar maanden van mijn instructrice geweest, maar voor maestro was dat niet de goede plek aangezien er hoe dan ook altijd merries in de buurt waren...

ook heb ik af en toe zitles om de puntjes op de i te zetten.
zo ging ik van de week in schouderbinnenwaartszit zitten en hoppa ik had een schouderbinnenwaarts bij jana, even later hetzelfde met de travers (terwijl jana nog nooit een travers heeft gelopen hahaha)...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 09:58

Wat is de schouder binnenwaarts zit en de travers zit?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:12

schouders naar binnen plaatsen en met binnenzitbeenknobbel en binnenbeen het binnenachterbeen ondervragen...oftewel sbw...
en travers is met de heupen iets naar binnen gedraait en bovenlijf recht en met het buiten been het buitenachterbeen eronder vragen...

xLeviRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:44

geen leuning aan tegen de kant ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:47

lammie2701 schreef:
schouders naar binnen plaatsen en met binnenzitbeenknobbel en binnenbeen het binnenachterbeen ondervragen...oftewel sbw...
en travers is met de heupen iets naar binnen gedraait en bovenlijf recht en met het buiten been het buitenachterbeen eronder vragen...

Mag ik u iets vragen?
Wie zijn schouders,
In de klassieke dressuur is het vast gegeven dat de schouders van de ruiter gericht is op de heupen van het paard.
Dit beschreef o.a. Egon von Neindorff, Stecken, Alouis Podhajsky en velen meer.
Waar heeft u dat geleerd dat indraaien met de schouders?

De Heup van de ruiter dito.
Bij het aangaloperen maakt men er weleens gebruik van, om de binnenheup naar voren te draaien, maar dit heeft meer een opvoedende werking op de zit van de ruiter, zodat hij niet met zijn/haar bovenlichaam naar voren gaat.

Mijn vraag is wie verteld zulke dingen??
En waar komt het vandaan??

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:51

bedoel je de aanleuning en stelling? want die is bij de sbw meer naar binnen gesteld als anders en bij de travers heb je normale stelling zoals je altijd hebt als je rechtuit gaat...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:55

Professor schreef:
lammie2701 schreef:

Mag ik u iets vragen?
Wie zijn schouders,
In de klassieke dressuur is het vast gegeven dat de schouders van de ruiter gericht is op de heupen van het paard.
Dit beschreef o.a. Egon von Neindorff, Stecken, Alouis Podhajsky en velen meer.
Waar heeft u dat geleerd dat indraaien met de schouders?

De Heup van de ruiter dito.
Bij het aangaloperen maakt men er weleens gebruik van, om de binnenheup naar voren te draaien, maar dit heeft meer een opvoedende werking op de zit van de ruiter, zodat hij niet met zijn/haar bovenlichaam naar voren gaat.

Mijn vraag is wie verteld zulke dingen??
En waar komt het vandaan??

mijn instructrice lest bij marijke de jong en is ook door haar opgeleid (instructrice derde graad), ook lest zij bij bent branderup en zij zegt juist (evenals marijke zelf) dat de schouders gelijk staan aan de voorhand en de heupen aan de achterhand...dus daar heb ik dat vandaan...en het werkt wel...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:00

Dus die gaan tegen hun eigen leer in? Expres indraaien mag niet is mij geleerd, stelling en buiging moet van nature gaan en niet gedwongen. De mens heeft de gewoonte dat onder controle af te dwingen en is in zijn doen en laten te laat van reactie. Dat is zichtbaar aan de paarden, ruiter blokkeert dan het paard door het paard letterlijk in de weg te zitten.
Ik heb wat filmpjes zitten te bekijken en dan valt op dat de paarden hun programma draaien?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:03

in het begin zijn de hulpen groot maar daarna worden ze steeds kleiner met als gevolg dat er nauwelijks ingedraaid wordt...

marijke traint inderdaad volgens een vast schema, maar mijn instructrice en ik in ieder geval niet...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 11:05

Citaat:
mijn instructrice lest bij marijke de jong en is ook door haar opgeleid (instructrice derde graad), ook lest zij bij bent branderup en zij zegt juist (evenals marijke zelf) dat de schouders gelijk staan aan de voorhand en de heupen aan de achterhand...dus daar heb ik dat vandaan...en het werkt wel...

Heb dingen gelezen en gezien over de Marijke de Jong.
Bent Branderup, zegt dat hij les gehad heeft bij Egon von Neindorff.
Dan is het een trucje van hemzelf van Bent Branderup, maar niet van de Klassieke Dressuur en zeker niet van Egon von Neindorff.
Want de Klassieke Dressuur beschrijft dat niet zo.
De zit van de ruiter is op de achterhand, de handen dirigeren de voorhand.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:08

Dat van een vast programma draaien is goed te zien, de mens geeft aan dat de oefening voldaan is maar het paard gaat gewoon verder. Mooi is dan ook te zien, dat de mens veel te laat in reactie en doen. De paarden laten duidelijk zien dat ze als het ware geprogrammeerd zijn?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:09

ja zo is het ook maar de schouders van de ruiter staan gelijk aan de voorhand van het paard...de zit is ook onderverdeeld in de fysieke en statische zit dus...maar ik heb geen zin in discussies hierover...ik geef enkel en alleen antwoord op de vragen zoals het mij geleerd is...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 11:11

lammie2701 schreef:
ja zo is het ook maar de schouders van de ruiter staan gelijk aan de voorhand van het paard...de zit is ook onderverdeeld in de fysieke en statische zit dus...maar ik heb geen zin in discussies hierover...ik geef enkel en alleen antwoord op de vragen zoals het mij geleerd is...

Denk dat het anotomisch en biomechanisch ietje anders in elkaar zit.
Wanneer ik mijn schouders draai, dan kan ik onmogelijk mijn binnenzitbeenknobbel makkelijk belasten.
Ik ontlast hem juist.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:12

Is het niet zo dat de ruiter door een goede zit automatisch als het ware mee gaat in het rijden? In plaats van zelf indraaien en kantelen?

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:16

Professor schreef:
lammie2701 schreef:

Denk dat het anotomisch en biomechanisch ietje anders in elkaar zit.
Wanneer ik mijn schouders draai, dan kan ik onmogelijk mijn binnenzitbeenknobbel makkelijk belasten.
Ik ontlast hem juist.

ik kan als ik mijn schouders indraai juist makkelijker mijn binnenzitbeenknobbel belasten...maar misschien komt dat wel door mijn hypermobiliteit...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:21

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:21

FaberSmid schreef:
Is het niet zo dat de ruiter door een goede zit automatisch als het ware mee gaat in het rijden? In plaats van zelf indraaien en kantelen?

ja, daar werk je ook naartoe...dat is alleen niet zo makkelijk als zowel ruiter als paard de oefeningen nog niet kennen...
zo ben ik nu ook echt in het begin van het verfijnen van mijn hulpen en het aanleren van een nieuwe oefening...