ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:23

Dan zijn ze 100% goed inderdaad, ook al zijn daar wel erg weinig van volgens mij. Mijn quarter had wel wat 2 maar dat is nog steeds ruim voldoende :)

claudianoa

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:25

hihi! dan ben ik helemaal trots! De dierenarts vertelde toen idd dat er maar weinig helemaal goed zijn op de foto.

Laten jullie je jonge paard voor dat je begint met trainen ook op de foto zetten?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:34

quarter zijn op shows (en dan heb ik het over het hoge showcircuit) op hun top met 4 jaar ofzo.
waarom? alle classen waar geld te verdienen valt (futurity's, derby's) zijn voor 2 tot 5 jaar ongeveer. daarna is het grote geld niet meer te verdienen.
anders dan bij de engelse sport waar ze pas rond hun 7e ofzo op hun top zitten.

maar, ook op de jeugd WK afgelopen week liepen er showpaarden mee van 18 ed die nog top liepen en veel winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:30

Paarden die met 2 al wedstrijden lopen, vind ik niet kunnen. Met een vent op je rug van .... kilo, nee sorry. Dan kun je nog zo goede verzorging bieden, maar :n
Als die paarden op hun vierde in hun topjaren zitten, wat dan daarna? Allen in de dekdienst of als fokmerrie, wordt er nog op gereden?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:34

ligt eraan. sommigen blijven gewoon doorgaan en showen nog op hun 20e.
sommigen zijn na een aantal jaren mentaal klaar met de echte sport en gaan naar vrijetijdsruiters of de fok.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:39

@Claudianoa: ik schrik daar dus wel van, dat de DA zegt dat er maar weinig zijn die goed zijn op de foto.
Maar zie nu dat er niet bijstaat dat het iets met leeftijd o.i.d. te maken heeft, maar dan nog. Aan de andere kant zal er met mensen ook 9 van de 10 keer wel iets op de foto te zien zijn. Iedere gek zijn gebrek ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:45

hoeveel mensen staan helemaal goed op de foto? hoeveel honden? iedereen heeft wel iets, ook paarden

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:47

Eh...dat zei ik in de derde zin!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:50

Die van mij is met 2.5 op de foto gezet en allemaal 1en op het rapport..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:50

ow haha sorry

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:42

mariska32 schreef:
Paardentango schreef:
Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?

het gemidelde sportpaard word 7....... :x

3 is gewoon te jong.

17 komt volgens mij meer in de richting.. Ik zie op de grote concoursen, de ervaren paarden.. Veel daarvan zijn aan hun top als ze al ver boven de 10 zijn! Sommige internationale springpaarden doen nog mee aan de top als ze 16 jaar zijn.. En ik neem aan dat die ook vrij vroeg echt aan het werk gezet worden..

Neemt niet weg dat ik 3 jaar ook veel te jong vind, van mij mogen ze rustig 4/5 jaar zijn.. En sowieso met springen en andere zwaardere belastingsvormen laten tot 5/6 jaar..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:39

Paardentango schreef:
Hoe lang gaat een gemideeld Quarter horse ook al weer mee? Jaartje of 8 a 9.

Knap hoor van die Amerikanen, en dat na ruim 150 jaar paardengeschiedenis. Héél knap ! ben vooral onder de indruk van die dikkerd met zijn sliding stop. :n
Ik neem er zelf geen voorbeeld aan.

Vraagt iemand zich wel eens af waar al die, vaak vreemde kreupelheden vandaan komen in ons eigen kleine landje. Zou het iets van oorzaak en gevolg kunnen zijn. Cijfers van de klinieken, DA vragen, of andere ....peuten wat ze in de oprkatijk zien.

Ik kreeg namelijk ook op een, recentelijk gevolgde, opleiding (gedragstherapeut paard) bij medische begrippen cijfers die me toch wel bevreemdden. Vooral de benen zijn nogal essentieel voor paarden. Er zijn enorm veel vage kreupelheden die niet direct te herleiden zijn.
't gebeurt natuurlijk altijd bij een ander.

Misschien vind ik daarom ook die Spaanse rijstijlen en die paarden zo veel interessanter. Alsof ze respect voor de paarden hebben. Ze mogen dar pas op de competitie verschijnen als ze 4 jaar zijn.

Uh, o, ja en geen paard daar is 'jarig' op 1 januari, er wordt gekeken naar de datum van geboorte.
Enne, 'hulpteugels' zijn strikt verboden.

Ik zie aardige wat QHs op oudere leeftijd nog goed lopen......recent is iemand bij ons op stal met een oudere QH reserve Europees Kampioen geworden.....en ik sta op een grote stal. Die mening deel ik dus niet.

Ik heb in portugal driejarige aan het werk werk gezien waar veel meer werd gevraagd dan dat ik zou doen, iedere dag. En ik heb op dezefde stal , waar goed opgeleide toppaarden stonden, van een hoog opgeleide instructeur les gehad met een slofteugel (dat had niest met ons t=rijden t emaken (anders hadden we er niet op gezeten) ze waren zuinig op dat paard) ....dus niets verboden. En geen van de paarden stond er slecht bij ! Je verhaal raakt voor mij noch kant noch wal......En een vierjarig paard zou in jouw filosifie net zo "te jong"moeten zijn als een driejarige...maakt dan echt geen moet uit.....en het versachil met klassiek dressuur en gewoon dressuur rijden...de basis is het zelfde.....
edit: HC nu ik alles ook nog eens heb bijgelezen, kan ik niet anders zeggen dan dat ik je heeeel kort door de bocht vind gaan.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:04

denk idd dat ook bij mensen en alle diersoorten wat te vinden is op de foto! Mar ik denk niet dat het veel te maken heeft met vroeg of oud beleren

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:12

Mijn paard is nu 3.5 jaar en 3 maanden geleden is hij ingereden voor de veiling, dus dan worden ze altijd wel snel ingereden, maar sinds ik hem gekocht heb, 2.5 maanden geleden, doe ik het rustig aan. En vraag ik haast niets van hem, behalve rechtuit lopen, ontspannen en overgangen. Maar echt oefeningen bijleren doe ik niet.
Ik vind het belangrijk dat een paard met plezier blijft werken en het rijden niet als een straf ziet. Vaak rijden op een jonge leeftijd kunnen ze geestelijk niet aan, maar lichamelijk ook niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:31

KiWiKo schreef:
ik rij alles met sporen, ook de jonkies.......... heerlijk, blijven ze scherp van.....

Kan je mooi je been stil houden en alleen inkomen indien nodig........

zo maak je ze gelijk goed aan het been en hou je ze ook goed aan het been

Aan het been zijn heeft niets te maken met sporen dragen ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:40

claudianoa schreef:
Ik heb ook af en toe een spoortje om, blijven ze idd mooi scherp van. Die van mij is ook erg lui, Met een klein spoortje kan je mooi je been stil houden en leren ze meteen door lopen.

Wanneer ie erg lui is dan zou ik toch eens naar jezelf kijken. Als jij je benen stil laat liggen maar je drukt bij wanneer hij ongevraagd terug in tempo komt en je bent daar consequent in, dan heb jij daar echt geen sporen voor nodig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:44

KiWiKo schreef:
x_Marr schreef:
Dat is inderdaad waar Lovely.

Kiwiko: daar heb je geen sporen voor nodig, kan ook gewoon met been geven. Als je maar consequent erin bent.

valt in de praktijk ernstig tegen :D :D

peerd reageert altijd veel allerter op een korte prikkeling, dan een kuitdruk :)

en aangezien ik wil voorkomen dat ik elke pas opnieuw het tempo of de buiging of welke andere aanwijzing dan ook die je met je been geeft aan moet geven, rij ik gewoon alles met een spoortje zodat ik slechts een keer iets hoef te vragen :) :) Werkt perfect :)

In die context werkt je been precies hetzelfde. Die korte prikkeling kun je net zo goed met je been geven, desnoods 2x vlak achter elkaar. En da's een kwestie van 2 dagen en je kunt je been gewoon laten liggen en bij iets kuitdruk je paard al laten versnellen. Waar moet je dan in godsnaam mee aankomen tegen de tijd dat je in het M of Z bent belandt?

Consequent rijden en je hebt echt geen spoor nodig.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:46

KiWiKo schreef:
je kan rijden of je kan het niet :) :) en als je kan rijden dan kan je elk paard met een spoortje rijden.......... niks aan het handje :D

het is heerlijk als er geen ruis op de lijn is :) houd de communicatie simpel :) :) en dat is wat we willen toch? Een simpele duidelijke communicatie tussen ruiter en paard :)

Ja maar hier voor moet je het wel eerst leren ;)
Iedere ruiter/amazone is ooit begonnen als een stuiterend, zijn been niet stil kunnen houdend persoon.
Een spoortje is ter verfijning van je hulpen en hier voor moet je dit eerst allemaal leren op je kuit!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:47

KiWiKo schreef:
je kan rijden of je kan het niet :) :) en als je kan rijden dan kan je elk paard ZONDER spoortje rijden.......... niks aan het handje :D

het is heerlijk als er geen ruis op de lijn is :) houd de communicatie simpel :) :) en dat is wat we willen toch? Een simpele duidelijke communicatie tussen ruiter en paard :)

:D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:48

KiWiKo schreef:
precies :D en ik ben een vrij luie ruiter, wil dingen maar een keer vragen :D

Dan moet je bij jonge dieren uit de buurt blijven en een volledig beleerde 8 of 10-jarige gaan rijden die is ingereden zonder spoor :)*

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:03

De ENIGE reden dat ik een jong paard dat ik aan het beleren ben, met sporen zal rijden, is om 'm voorwaarts te kunnen schoppen wanneer ie ofwel zou gaan staan stuiteren en bokken ofwel wanneer ie op z'n achterbenen zou gaan staan en dan NOG alleen wanneer zo'n paard echt niet te rijden is met zweep. In alle andere gevallen rij ik alleen met zweep en dan puur om die reden. Om 'm voorwaarts te kunnen houden wanneer dat nodig is voor mijn eigen veiligheid.

een paard maak je JUIST niet aan het been dmv sporen :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:36

Even tussendoor; vandaag iemand gesproken die járenlang bij de bereden politie heeft gewerkt. Daar gaan paarden pas onder het zadel met vier jaar (of gingen, misschien dat het veranderd is). Vanaf twee worden ze aan lange lijnen beleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 06:49

Lieve Maikeltje :) tot nu toe zijn alle paarden die ik ingereden heb heel fijn na te rijden geweest MET en ZONDER spoor :) kwestie van gewoon goed beleren :)

en geloof me, dat zijn er echt heel veel :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:14

Zou angst voor normaal paardengedrag leidend en bepalend kunnen zijn voor velen om al heel jong te starten met van alles zodat het paard wordt afgevlakt en 'braaf' is? Dat gaat makkelijker met een jong paard dan met een ontwikkeld paard.
We noemen dat uiteraard liever geconditioneerd of goed getraind.

Zoals paarden in bepaalde disciplines heel vroeg al worden 'gedensibiliseerd' zodat ze mak, braaf en gewillig zijn en zich niet meer volledig gedragen als een paard maar dingen gelaten over zich heen laten komen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:20

Als je predikt dat je pas met 5/6 op een paard kunt zitten, moet je niet mensen die met 4 jaar op een paarden gaan zitten als het goede voorbeeld nemen.