Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AndiraStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:39

ik lees mee, vandaar deze stip :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:13

Hallo,
ik ben ook aan het rechtrichten, vandaag mijn eerste les gehad!
Paard:
Noa, merrie, 7 jaar, net 3 weken in mijn bezit. In april heeft Noa een scheve wervel gehad die door DA is rechtgezet en de vorige eigenaar heeft oefeningen meegekregen om paard te revalideren. Noa heeft een bemerking op haar rechterachterbeen, ze loopt iets onregelmatig.
Bij aankoop overwogen of dit een groot probleem zou zijn, maar besloten het toch te doen en Noa door o.m. rechtrichten beter in haar lijf te krijgen. Ze is linksgebogen, haar linkerbeenachterbeen is dragend haar rechterbeenachterbeen is stuwend. Ze heeft ook veel spanning in haar hals.

Noa is mijn eerste paard en ikzelf ben nog onervaren in rechtrichten maar vind het allemaal geweldig interessant om samen met Noa te leren, niet in het minst omdat ik hoop dat Noa veel ontspannener gaat lopen.

Vandaag dus begonnen met de basis: in stilstand hoofd neerwaarts, hals ontspannen. En stelling vragen links en rechts ook in stilstand. Rechts vindt ze extra moeilijk, daardoor moet ik daar naast haar schouder staan en haar schouder aanraken om haar te helpen haar balans te behouden en haar iets makkelijker in de stelling te krijgen. Dit allemaal voor het begin. Mijn instructrice is ook al verder met haar gegaan door haar in stap op de volte te vragen hoofd laag en ontspannen te blijven in hals. Noa leert heel snel en ik moet nu 3x per week deze basis met haar gaan doen. Over een paar weken komt een chiropractor om haar licht te laten schijnen over Noa's fysieke conditie.
Foto's maken vind ik heel moeilijk, vooral foto's waarop iets goed te zien is. Ik zal hier in ieder geval meelezen en mijn eigen ervaringen delen en vragen stellen.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:48

het gaat weer zo goed de laatste dagen.
De kandare word stilletjes aan afgetast door mij.
Maar hij reageert hier veel beter op .
Hij ligt niet meer in mijn handen te hangen .Luistert nu veel beter naar de neckreining met de teugels. Waardoor ik super zacht kan zijn.
zijn achterbenen swingen nu ook veel meer omdat ik hem voor kan plaatsen en gerust laten met een trensje moets ik hem dan elke keer van mijn hand af houden of weer begrenzen.
Ik ben zelfs met sb in draf gestart aan de hand en in het zadel.

Maar jullie zijn ook allemaal goed bezig als ik zo kan lezen.
doe zo verder.

_Margarita_

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:50

Heb gisteren mijn eerste les gehad (www.rechtpaard.nl) was erg apart en indrukwekkend. Wel vreemd om na 15 jaar ineens totaal anders te gaan rijden. Maar aan het einde van de les was ze totaal ontspannen. We hebben nog een lange weg te gaan, want we hebben problemen op meerdere punten. Maar ik denk toch wel dat deze manier van rijden ons verder kan brengen. Daarom gaan we er ook mee door.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:57

_Margarita_ schreef:
Heb gisteren mijn eerste les gehad (http://www.rechtpaard.nl) was erg apart en indrukwekkend. Wel vreemd om na 15 jaar ineens totaal anders te gaan rijden. Maar aan het einde van de les was ze totaal ontspannen. We hebben nog een lange weg te gaan, want we hebben problemen op meerdere punten. Maar ik denk toch wel dat deze manier van rijden ons verder kan brengen. Daarom gaan we er ook mee door.

Ik ben erg benieuwd wat je nu ineens totaal anders moest doen dan je gewend was :)

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:14

ik zit heel anders, met het voorwaarts rijden moet ik veel meer naar voren rijden. Het overdreven contra stelling vragen, waarbij ik totaal geen contact mag hebben met mijn andere teugel. De slingerlijntjes. Mijn handen veel hoger houden. Dat zijn toch de dingen die ik anders doe.
Ook werk ik nu meer toe naar de ontspanning.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:49

Ik ga over een tijd (als paard weer goed is) ook eindelijk beginnen met gym-lessen.. na wat pogingen om hier en daar iets op te hoogte te komen, geef ik de hoop maar vast op :D

Wat een lastige materie zeg! Ik snap geen drol van alle termen en kan me bij het meeste totaal geen voorstelling maken, dus ik blijf lekker meelezen. Dat wou ik maar even melden }:0

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:01

_Margarita_ schreef:
ik zit heel anders, met het voorwaarts rijden moet ik veel meer naar voren rijden. Het overdreven contra stelling vragen, waarbij ik totaal geen contact mag hebben met mijn andere teugel. De slingerlijntjes. Mijn handen veel hoger houden. Dat zijn toch de dingen die ik anders doe.

Jij krijgt zeker les volgens de methode van Antoinne de Bodt of niet?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:00

klopt ja

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:57

Haai haai,

Margarita ik herken je methode ook.. Zo krijg ik momenteel ook les.. Ik heb gister voor de 2e keer geoefend en heb echt een totaal ander paard onder mij.. Ze pakt het super goed op, zonder dat ik haar naar benede vraag, loopt zij uit zich zelf neerwaarts... Lay was altijd heel erg druk, vluchte voor alles en liep rechts achter kreupel.. Ze lijkt nu zo wat de rust zelf.. Geen gerace meer door de bak... Ik heb ook zowat niks in mijn handen.. Ik ben zelfs van een scherp bit gaan rijden met een dik enkel gebroken bit.. Als dit zo blijft ga ik van de week ook is proberen om er een dubbel gebroken bitje in te hangen..

Maar mijn instructrice zei ook dat ze verschillende methodes gebruikt, maar dat dit momeneel het beste is om mee te starten.. :)
Maandag komt ze weer en ik ben erg benieuwd hoe mijn les dangaat.. Morgen nog 1 keer oefenen.. Kijken of ik weer zo trots kan zijn op mijn meisje :D

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:45

_Margarita_ schreef:

Moest je bewust de oefening contra-stelling rijden in de holle richting (bijv. rechtsgebogen paard op de rechterhand), dit ervoor om te zorgen dat de ruiter midden op het paard komt te zitten?

Òf moest je je paard die (buiten)teugel laten nemen die hij zelf niet neemt in de bolle richting (bijv. rechtsgebogen paard op de linkerhand) en de 'zware teugel lossen, waardoor contra-stelling ontstaat, maar het paard zich uiteindelijk zelf 'rechtricht'?

Leuke ervaring hè, dat je paard daar zo lekker vanuit de rug van gaat ontspannen, doordat je samen rechtop komt (in verticaal evenwicht). Veel succes met je lessen!! Doe je instructeur maar de groeten uit Wormerveer ;-)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 23:21

Zoo vandaag weer gereden met Lay.. Ging helaas iets minder goed dan de vorige keer... Lay is heel gevoelig voor het weer en de wind hielp vandaag dus niet mee... Helaas, des ondanks zaten er wel goede stukken bij.. Ik ben erg blij dat ik hier mee gestart ben... Aangezien dit de 3e keer is dat ik het toepas, merk ik echt verschil... :)

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 19:21

Hallo. Ik sluit me ook aan bij dit Topic
Ik heb een gezonde tinkerruin en zocht een andere manier van rijden met hem. Ik kwam uit na veel lezen bij Heleen Brizee.
We hebben vandaag voor de 3e keer les gehad en ik ben zo blij met haar.............heb weer heerlijk gereden en een hoop geleerd.

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:55

vandaag weer voor de 2e x les gehad.. Het gaat echt goed :) lay pakt het super snel op.. Eigenlijk gaan we net iets te snel, maar lay geeft zelf goed aan hoe en wat.. Na 3kwartier intensief bezig te zijn geweest hebben we het goed afgesloten.. Nu weer oefenen! :) ik moet leren om mij zelf meer te ontspannen.. Door mij krijgt lay ook net weer te veel spanning, maar ja oefening baart kunst ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:24

Leuk topic! Even een stipje!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:44

Leuk al die mensen die zich aanmelden! Nog leuker is het als iemand weer foto's of een filmpje plaatst.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:17

Ja, klopt. Maar ik krijg niemand nu zo gek om met de camera in de aanslag in de regen klaar te gaan liggen ;-)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:07

Foto's staan in m'n profiel, of zal ik ze hierop zetten???

cynnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:49

Hallo Iedereen.

Ik kwam per toeval op dit forum.
Ook ik rijd volgens de Antoine de bodt bij Steef Geelen.
Ik rijd nu een jaar volgens de methode de bodt.
Ik heb een paard wat aardig wat problemen had!!
Maar dankzij de lesmethode is hij al ruim een jaar Blessure vrij!
Het is een duidelijke consequente manier van rijden zonder dat je je paard dwingt.In het begin moet echt het knopje om om alles om te schakelen qua rijstijl.
Het is best lastig,maar zeker de moeite waard. :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 18:25

Zou wel leuk zijn als je ze hier neerzet Caballos.
Dan hebben we weer wat concreets om over te praten.

WELKOM voor alle nieuwelingen!

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:18

Vraag..........stel mijn tinker en ik rijden alweer een paar maanden volgens deze methode,wat best heel anders is.......kan iemand anders die er niet mee werkt,dan ook op hem rijden en loopt ie dan ook zo uit zichzelf ontspannen nagevelijk(als ruiter ook ontspannen is natuurlijk)??

ps Bij volgende keer les worden fotoos gemaakt...

cynnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:20

Marsan,

Ik heb iemand die op mijn paard rijd en dan af en toe alleen een lekker buitenritje maakt.Dus lekker relaxed recht toe recht aan rijd.Als ik dan de dag erna opstap heb ik totaal geen problemen.
Echter als iemand die er niet mee werkt dressuurmatig gaat rijden,ander hulpen geeft en misschien toch teveel druk geeft wordt het een ander verhaal.
Mijn paard loopt dan toch minder ontspannen ,zeker de dag erna...
Het kan natuurlijk bij ieder paard anders zijn,maar ik ben daar niet zo`n voorstander van. *D

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:31

Ik geef mijn paard ook nooit weg.......maar mijn dochter rijdt em ook,nu iets minder,want ze is lekker aan t puberen,maar als ze nu met em rijdt,is de valse knik weg en loopt ie heerlijk een uur met zijn hoofd in de lucht.
Nu heb ik pas 3 lesjes gevolgd en gelukkig rijdt mijn dochter niet veel,maar ik ben dus benieuwd of zij straks ook gewoon ontspannen met em in de bak kan gaan rijden en eens een proefje met em gaan doen bijvoorbeeld.....(Of kan ik em dan alleen maar zo rijden?)
Hoop dat jullie mijn vraag snappen....

cynnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:02

Je hebt nog maar 3 lesjes gevolgd lees ik.
Als je een half jaar verder bent zal alles op zijn plaats vallen denk ik zo.
Je dochter kan er best ontspannen mee rijden,zelfs ook een proefje.De basis heb jij dan namelijk al gelegd(een aantal lessen verder)Als je je dochter dan een klein beetje stuurt en begeleid hierin dat ze dus niet teveel druk geeft of dwingt(wat niet wil zeggen DAT je dochter dat doet,laat ik dat er even bij vermelden haha)moet dit gewoon kunnen.
Ik denk dat het ook gewoon iets is wat je zelf moet ondervinden en uitproberen ;)
Ieder paard reageert anders zoals ik al eerder zei.

Succes!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:17

Over (hopelijk) niet al te lange tijd heb ik een kennismakingsles bij Natalie van fijnerijkunst.nl Zijn er mensen hier die ervaring met haar hebben? Ze geeft les volgens de Branderup. Dit topic wat verticaal doorlezend zag ik vooral AdB, of heb ik dat verkeerd?

Vind het wel spannend trouwens :o