Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:28

Selma_Selma schreef:
Als iedereen die een paard heeft meerdere paarden zou moeten hebben heb je veel meer land nodig. Ook als ieder paard dat er is met een hele kudde moet staan. Zoveel land hebben we hier in nederland niet.

Dus?

Moet het paard maar in een poepdoos leven zonder de essentiële familiebanden?

Staat in de bijbel van Waring een hoofdstuk over gedrag en ruimte, weidegrootte. Daar staat keurig zelfs hoe groot het optimum is; wat met een minimum aan gedragsverlies de minimale weidegrootte is. Zelfs de verhouding lengte x breedte.

Nee, geen mogelijkheden is geen excuus voor suboptimale leefomstandigheden, wel een reden om GEEN paard te houden.

In de praktijk blijken de meeste paardenliefhebbers echter bovenal liefhebber van paardhébben en niet van paard liefhebben.

hc

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:33

Huertecilla schreef:
Selma_Selma schreef:
Als iedereen die een paard heeft meerdere paarden zou moeten hebben heb je veel meer land nodig. Ook als ieder paard dat er is met een hele kudde moet staan. Zoveel land hebben we hier in nederland niet.

Dus?

Moet het paard maar in een poepdoos leven zonder de essentiële familiebanden?

Staat in de bijbel van Waring een hoofdstuk over gedrag en ruimte, weidegrootte. Daar staat keurig zelfs hoe groot het optimum is; wat met een minimum aan gedragsverlies de minimale weidegrootte is. Zelfs de verhouding lengte x breedte.

Nee, geen mogelijkheden is geen excuus voor suboptimale leefomstandigheden, wel een reden om GEEN paard te houden.

In de praktijk blijken de meeste paardenliefhebbers echter bovenal liefhebber van paardhébben en niet van paard liefhebben.

hc

En als je je aan die minimale weidegrootte houd alleen je hebt geen geld om bijvoorbeeld 6 paarden te houden. ( dus maar 2 of 3 )

Vind jij dat dan nog steeds een reden om geen paard te houden?

@Moet het paard maar in een poepdoos leven zonder de essentiële familiebanden?:
Dat heb ik niet gezegd.
Ik heb ook gezegd dat ik vind dat een paard niet alleen hoort te staan. minimaal 1 ander paard erbij.
Doordat jij maar 1 stukje quote is het net alsof ik beweer dat je een paard maar in een klein hok moet stoppen zonder contact.
En dat beweer ik dus niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:37

Iedereen kickt ontzettend op jouw manier van paarden houden hc. Prachtig en o zo mooi allemaal. Tja, ik vind dat je een mooie babbel hebt en inderdaad goed hebt nagedacht over het hoe en wat met paarden. Maar je kunt ook tever doordraven en dat gevoel heb ik bij jou. Als het op jouw manier moet, dan kan 99% van nederland de paarden wegdoen. Wordt dan lekker druk in de slachthuizen en transporten richting buitenland.
Er bestaat ook nog zoiets als een tussenweg...
Mening willen geven oke. Proberen mensen te laten nadenken oke. Maar laat mensen toch in hun waarde, als ze hun best doen. Sommige dingen komen bij mij namelijk als bijzonder ongeloofwaardig over en ik denk dat er vast wel meerderen zijn die dat vinden.

PS Ik ken niemand hier (ook niet op bokt) die de paarden op de manier houdt zoals jij je paarden houdt hc.

Selma_Selma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:39

Zammie schreef:
Iedereen kickt ontzettend op jouw manier van paarden houden hc. Prachtig en o zo mooi allemaal. Tja, ik vind dat je een mooie babbel hebt en inderdaad goed hebt nagedacht over het hoe en wat met paarden. Maar je kunt ook tever doordraven en dat gevoel heb ik bij jou. Als het op jouw manier moet, dan kan 99% van nederland de paarden wegdoen. Wordt dan lekker druk in de slachthuizen en transporten richting buitenland.
Mening willen geven oke. Proberen mensen te laten nadenken oke. Maar laat mensen toch in hun waarde, als ze hun best doen. Sommige dingen komen bij mij namelijk als bijzonder ongeloofwaardig over en ik denk dat er vast wel meerderen zijn die dat vinden.

PS Ik ken niemand hier (ook niet op bokt) die de paarden op de manier houdt zoals jij je paarden houdt hc.

Dat wilde ik dus precies zeggen.
Jij verwoord het alleen wat beter :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:43

Zammie schreef:

Klopt, een overgangsregeling.
Nu een richtlijn over weidegang voor paarden die er al zíjn.

Voor nieuw geboren paarden eerst aantonen dat je het volgens de welzijnseisen van het páárd kan houden, anders geen vergunning.

Dan lost het zich uiteindelijk op zonder conflict. Iedereen houdt zijn/haar paard en dat krijgt wat lucht.
Níeuw aan te schaffen paarden alleen volgens de normen die we allemaal prima zouden moeten kennen.

Citaat:

1. dat is geen argument, alleen een illustratie van het gesol met de welzijnsrechten van het paard

2. ik wel ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:51

Tja, dan krijg je de discussie wat iemand de basisvoorwaarden vindt van paarden houden en zoals je al hebt gemerkt kan die heel verschillend zijn. Wie zou dat dan moeten bepalen volgens jouw? Die debielen in Den Haag? Dacht het niet toch?!? Zelfs die partij voor dieren heeft totaal geen weet van hoe je paarden behoort te houden, dus....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:01

Zammie schreef:
Tja, dan krijg je de discussie wat iemand de basisvoorwaarden vindt van paarden houden en zoals je al hebt gemerkt kan die heel verschillend zijn. Wie zou dat dan moeten bepalen volgens jouw? Die debielen in Den Haag? Dacht het niet toch?!? Zelfs die partij voor dieren heeft totaal geen weet van hoe je paarden behoort te houden, dus....

Ik zou zeggen; wat is er mis met het Equid Ethogram en de bijbel van Waring? Daar staat het wetenschappelijk onderbouwd in.
Zoals ik al schreef keurig en konkreet zelfs het optimum compromis tussen vrijheid van gedrag en ruimte.
Ik heb hier nog wat meer boeken op dit gebied in de kast, doch deze twee zijn de huidige stand van kennis samengevat. Waring en McDonnell geven ook uitgebreide bronverwijzingen.
Ook hebben beiden geen uitgangspunt anders dan weergeven van wat ís.

Het boek van Waring is een draak om te lezen, maar het is dan ook geen leesboek voor de doelgroep van de Penny en prima bruikbaar voor invulling van beleid.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:21

Ik ken boeken niet en kan daar dus niet over oordelen. Ik ga er dus gemakshalve vanuit, dat jij je paarden op die manier houdt, zoals beschreven in deze boeken ;)
Dan kom je dus weer op mijn eerdere bemerking: dan kan 99% van nederland de paarden wegdoen. Mijn kijk op dit geheel is dus anders. Ik kan me vinden in die tussenweg. Het grijze vlak om het maar zo te zeggen. En ik ben best bereid om mijn levenstijl/instelling nog meer aan te passen aan mijn paarden, maar het houdt voor mij een keer op. Ik stap echt niet over op een kudde met 1 hengst en allemaal merries. Ik ben namelijk van mening, dat de paarden die in mijn leven zijn (ge)komen daar met een reden voor zijn gekomen. Ik ga dus deze paarden, die ik nu als mijn maatjes mag zien echt niet wegdoen om aan zo'n kudde bij elkaar te kunnen krijgen. dan kom ik op het punt: hoe moet ik dat allemaal bolwerken om dat in mijn uppie en mijn man die ook meer als zijn best doet voor de paarden, om dat allemaal te kunnen bolwerken. Zou dus mijn paarden bij anderen moeten onderbrengen. Nou, dat gaat me dus ook weer een stap tever. Mijn paarden behoren bij mij en niet op een andere plek. Weet zeker (en daar hebben we dus zo'n bijzondere band, die jij al eerder aanhaalde) mijn paard Zam dan diep ongelukkig wordt.
Je kunt het niet zo zwart/wit bekijken hc. Jij hebt daar blijkbaar een weg in gevonden, maar voor de meesten is die weg onbegaanbaar en om daarom te zeggen, dat zo iemand dan geen paarden om zich heen mag hebben? Nee, dat gaat mij ook weer tever.
Ben absoluut voor regels/wetten in het kader van hoe paarden, maar ook andere dieren gehouden behoren te worden. En dan denk ik dat iedere stap richting de manier zoals jij omschrijft een megastap voor nederland zal zijn. Dus stap voor stap....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:26

Nog even iets anders hc.... Maar wat moet jij vaak hier op bokt en ook op andere forums misschien met pijn in je hart rondsurfen. Ik kan me al giga ergeren aan bepaalde dingen/mensen en de manier van houden/omgang met hun paarden. Lijkt me voor jouw een regelrechte hel, als je zo als jij in het leven staat met je dieren/natuur.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:03

Zammie schreef:
Nog even iets anders hc.... Maar wat moet jij vaak hier op bokt en ook op andere forums misschien met pijn in je hart rondsurfen. Ik kan me al giga ergeren aan bepaalde dingen/mensen en de manier van houden/omgang met hun paarden. Lijkt me voor jouw een regelrechte hel, als je zo als jij in het leven staat met je dieren/natuur.....

Poep gebeurt en daar heb ik geen invloed op. Ik kan wel bepalen hoe ik er op reageer, wat mijn emotie is.
Als ik me erger aan wat een ander doet heb ík daar last van. Ik ben liever vrolijk, dat is veel leuker ;)

Ik maak me daarom alleen druk over mijn invloedssfeer.
Direct houdt dat in dat ik geen paarden hield tot ik het goed kon regelen en dat bijstellen is nog een hele uitdaging om dat je steeds bijleert
Indirect houdt dit in dat ik kennis deel. Wat een ander daarmee doet ligt buiten mijn invloedssfeer. Indien niets erger ik me daar dus niet aan.

DreamUp

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:18

maar even weer over het bijrijder gebeuren :P
er zijn heel veel mensen die gelijk denken dat de ban slechter wordt omdat er iemand anders op rijd of dat je geen genoeg tijd neemt voor je pony/paard
maar er zijn ook mensen die bij de bijrijder blijven en een soort les geven bijvoor beeld ik zelf doe dat ook bij mijn shetlander en die heeft een bijrijder omdat ik te groot ben leek me niet zielig? :)

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:35

Voor mij is het i.i.g. nog steeds een superoplossing. De eigenaresse van mijn bijrijpaard gaat IEDERE dag, meerdere keren per dag naar haar paarden, dus het hebben van bijrijders is voor haar geen gemakzucht maar pure noodzaak omdat ze zelf praktisch niet meer kan rijden maar haar dieren voor geen geld weg wil doen. Nu ziet ze dat andere mensen (ik dus o.a.) ontzettend veel plezier beleeft aan haar paarden en dat doet haar weer plezier :D

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:39

@HC: zoals gezegd, respect voor de manier waarop jij jouw paarden houdt maar ik vind jouw gedachtegang wel heel erg zwart/wit. Alleen de manier waarop jij het doet is het goed. Dan kan inderdaad zo’n beetje elke paardeneigenaar zijn dieren wel naar de eeuwige groene weiden sturen. Maar ik geloof niet dat dit topic daar in eerste instantie over ging, volgens mij gaat het over paardeneigenaren en hun bijrijders...

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:54

Ik had aan het begin dat ik mijn paard nog maar net had ook een bijrijder voor één keer in de week omdat zij veel beter rijd dan ik en mij zo tips kon geven hoe ik haar het best aan kon pakken en tevens haar meteen goed te trainen zodat ze voor mij weer wat handelbaarder was. Ik was er ook bijna altijd bij als ze ging rijden.

Nu loop ik zo met haar weg maar in het begin had ik echt mijn handen vol aan haar :P

Momenteel ben ik 6 maanden zwanger en wordt het 6 keer per week rijden wel erg zwaar dus nu heb ik iemand die 2 keer per week met haar springt, dat durf ik echt niet meer aan.

Dus ik ben gered met mijn bijrijder momenteel

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:57

ja idd, en omdat je toch van hem houdt zoek je een leuke bijrijder, niks mis mee toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:11

Hahaatje schreef:
@HC: zoals gezegd, respect voor de manier waarop jij jouw paarden houdt maar ik vind jouw gedachtegang wel heel erg zwart/wit. Alleen de manier waarop jij het doet is het goed. Dan kan inderdaad zo’n beetje elke paardeneigenaar zijn dieren wel naar de eeuwige groene weiden sturen. Maar ik geloof niet dat dit topic daar in eerste instantie over ging, volgens mij gaat het over paardeneigenaren en hun bijrijders...

Dan mis je de kern.

De stelling van de ts heeft een prima basis:
- een paard hoort een betekenisvolle relatie met de eigenaar/rijder te hebben en dan is een bijrijder daarmee in strijd
- een paard hoort met vrienden buiten en heeft dan geen behoefte aan een vreemde terwijl een tijdje niet rijden niets vervelends is

Waarom heeft dan een eigenaar die een paard heeft een bijrijder nodig? De stelling van de ts klopt. Alleen is schokkend voor het egoïstisch ruiterbelang.

Jij kan dat zwart/wit vínden, maar is dat niet door jouw eigen ruiterbelang dat jij dit vindt?!

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:13

in jouw geval denk ik idd ja je heb gelijk dat je een bijrijdster neemt! maar ken ook mensen die idd echt te lui zijn om dingen zelf te doen, en ken er ook een paar die voor de "heb" een paard hebben en er zelf niks mee doen.. :+

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:15

Waarom moet elke discussie waar bepaalde personen zich in mengen, ELKE keer weer over precies hetzelfde gaan en elke keer weer diezelfde kant op getrokken worden. Er zijn toch al discussies geopend, die daarvoor bedoeld zijn (zoals deze dat bijvoorbeeld niet direct is ...).

Nu lees ik ook weer in DIT topic precies dezelfde gedachtes, precies dezelfde verhalen, precies hetzelfde ding, letterlijk hetzelfde als in andere topics. Of ik het er nou mee eens ben of niet, dat doet even niets ter zaken, alleen dat DIT topic daar niet voor geopend is. En bovendien, we het nou toch wel een keertje zou ik zo zeggen.

Het is echt mega irritant.

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:18

wf, zulke mensen ken ik inderdaad ook... Die zijn het echt niet waard een eigen paard te hebben, arm dier

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:35

HannahFrouk schreef:
Waarom moet elke discussie waar bepaalde personen zich in mengen, ELKE keer weer over precies hetzelfde gaan en elke keer weer diezelfde kant op getrokken worden. Er zijn toch al discussies geopend, die daarvoor bedoeld zijn (zoals deze dat bijvoorbeeld niet direct is ...).

Rollkur/LDR, doping, stalgebreken, weidegang, bijrijder GAAT ook allemaal altijd over hetzelfde :)*

Over het negeren van de universele vrijheden van het gehouden dier. Dat terwijl dit bij ruitersport in extrema geldt omdat dit geen existentieel doel dient.

hc

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:36

Op het eerste: precies. En ook dat is mega-irritant, want dat gebeurt ook telkens in topics waar dat niet aan de orde is. Zo ook het dragen van een cap.

En dit topic gaat dus niet over de existentiele rechten van een dier. Dit topic gaat (blijkbaar) over het "al of niet respect kunnen opbrengen voor mensen met bijrijders".

En om zelf on-topic te blijven: ja, ik heb ook een bijrijder. En mijn paard is onwijs gek op haar. Ze heeft net een iets andere band met hem dan ik. Niet beter of slechter maar net iets anders, omdat zij gewoon ook een net iets ander karakter heeft. In elk geval een zeer innige band.

Ik zou niet weten waarom dat minder respect zou verdienen. Mijn paard krijgt het er alleen maar beter door.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:04

Dank u HannahFrouk.
Nou we wachten nou maar weer op weer een intelligent bla die bla antwoord uit één of ander(e) boekje(s).

Mijn bijrijdpaard is gek op mij en mijn eigen paard is gek op de kinderen die haar af en toe eens poetsen.

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:42

:Z

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:07

Dan kun je je ook wel gaan afvragen of een paard de bemoeienis uberhaupt een mens wel prettig vind?
Een paard heeft van nature geen enkele belang bij de mens, maar 99,9% van de paarden in nederland zijn gedomesticeerd en dus afhankelijk van de mens, kortom dat wordt een oneindige discussie die niet relevant is aan dit topic.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:13

Nou, als je het zo gaat bekijken, dan moeten we er ook absoluut niet op gaan zitten. Wij zijn jagers (van oorsprong) en hebben voorheen denk ik menig paard alleen als eten gezien. Het paard ons als jager. Het is dus heel bijzonder, dat een paard zijn jager op zijn rug laat....