Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJasmijn

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:28

ik rijdt bijna nooit met zweep,vindt het niet fijn rijden met zo'n ding in je hand,aleen met springen als ik voel dat hij gaat weigeren,even een klein tikje op de schouder,en hij gaat erover ;)

WinterWortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:39

xMoreill schreef:
Nou heeft mijn vp paard ook de kuren om als je bijv van B naar E gaat en bij E rechts wil, het bit vast te pakken, kop naar links te gooien en links te gaan (richting uitgang) dit is bij mij heel snel afgeleerd door een tik op de buitenschouder (in dit geval linkerschouder)..

Dat heeft mijn paard inderdaad ook, dus dan krijgt hij een tikje op zijn hals. Ook moet ik hem soms gebruiken om mijn beenhulpen te verduidelijken.
Ik stapte vandaag op, eerst zonder zweep.. Later de zweep erbij gepakt en paard was niet meer te houden :+ Dus vandaag maar even zonder die zweep en gelukkig ging dat leuke trucje (ik wil naar links, hij gaat naar rechts) vandaag ook niet door :o Dat wordt vaker zweeploos rijden!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:41

Gebruik em om mijn paard te begrenzen als mijn teugels ed niet meer helpen. Als extra duidelijke aanwijzing dat we echt voorwaarts moeten is ie ook erg handig.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:53

Ik gebruik zelden een zweep maar als ik hem gebruik om te corrigeren, en dan voornamelijk bij het springen.

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:32

Ik gebruik geen zweep, heb hem niet perse nodig, dus pak hem er ook nog niet bij. mocht ik hem nodig gaan hebben zal ik het eerst met mijn zit en benen proberen op te lossen en dan pas met de zweep, logisch. Paard is ook totaal geen zweep gewend, misschien dat eerst maar eens doen :+

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:51

Nergens voor :)
Rij nooit met zweep

Lisaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:49

Ik rijd nooit echt met zweep..
Alleen een bepaalde pony heeft soms net even een extra tikje nodig, omdat ze nog even moet begrijpen dat ze moet reageren als je been geeft :P

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:53

Mellanii schreef:
Nergens voor :)
Rij nooit met zweep

Ik ook niet. Als mijn pony niet wakker genoeg is ga ik net zoveel overgangen rijden tot 'ie wel alert is.

Ik gebruik mijn oude springzweep trouwens als Parelli stick. :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:56

ik gebruik eigenlijk zelde of nooit een zweep en rij meestal zonder... met uitrijden neem ik hem afhankelijk van welk paard mee gewoon voor de zekerheid, ik gebruik hem voornamelijk als het niet luisterd naar mijn been en stem...maar ik sla NOOIT het zijn kleine tikjes... maar indien het niet nodig is rij ik echt gewoon zonder

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:59

Mijn 5 jaar heeft soms de gewoonte van op zn 4 benen te gaan staan en dan geen voet meer de verzetten. Tenzij de 2 voorvoetjes, die willen nog wel eens redelijk hoog de lucht in gaan. Duwen met mijn benen heeft dan enkel als gevolg dat hij vanuit stilstand een bok geeft. Dus gebruik ik mn zweep voor een tik op zn achterhand en als dat niet helpt een mep. Hij doet dat 1 keer om de zoveel weken, gewoon uit koppigheid. In dressuur rij ik soms met een dressuurzweep, om de achterhand te activeren. Voor de rest heeft n zweep alleen een omgekeerd effect op hem.

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:20

Ik heb 'm in de bak eigenlijk alleen nodig omdat mijn paardje soms gaat lopen klooien als ik 'm niet heb. Alleen het vasthouden is kennelijk al dreigend genoeg ofzo.. := Heb 'm nog noot hard geslagen dus weet niet waar het vandaan komt.
(Ik ken ook iemand die met een potlood in d'r hand rijdt. Paardje is dan even braaf als met zweep, terwijl 'ie zonder echt een draak is!)

Als ik buiten rijd stopt hij soms en loopt 'ie bewust achteruit richting de sloot. Hij weet dat ik het er niet op aan laat komen dat we in de sloot staan, dus dat houdt 'ie vol tot we een paar stappen richting huis zijn gelopen en als ik hem dan weer wil draaien begint het circus opnieuw. Hier gebruik ik een enkele keer mijn zweep voor, als het écht de spuigaten uitloopt!

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:21

Had altijd een zweep bij omdat het paard wat ik toen reed zeer goed wist wanneer ik die niet bij had en dan maakte hij daar misbruik van. :D Verder ' gebruikte' ik de zweep alleen voor een eventuele corrigerende tik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:22

Mijn broer

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:24

Om mijn paard zo nu en dan eens even flink af te rossen!! }>

Nee hoor! _O- Ik gebruik min zweep als aanwijsstokje :) Voornamelijk om tegen de vbinnenschouder te leggen bij het rijden van kleine foltes! :D Zodat hij niet naar binnen komt zetten door mijn been heen. :)

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:27

als verlengstuk van me benen :D

als ze niet reageert even een klein tikje .

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:36

Om onze pony sneller te laten lopen.
Ik sla altijd met die zweep op mn eigen rijlaars. Best wel triest eigenlijk :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:39

Onder het zadel rij ik altijd zonder zweep. Aangespannen rijden doe ik met zweep, omdat je dan uiteraard je benen niet kan gebruiken ;-) Ik gebruik 'm dan als alternatief voor mijn beenhulpen.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:43

Om te corrigeren. Reageert ze niet op mijn been, krijgt ze een tikje achter mijn been. Ook bij springen inderdaad. En mijn poown wil nog wel eens een trap uitdelen naar vreemde paarden, en een klein tikje om even te laten weten dat dat absoluut niet mag wil nog wel eens helpen.

Maar ik gebruik hem uiteraard zo min mogelijk.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:45

Af en toe een corrigerend tikje als ze bv. niet op mijn been reageren. Of af en toe als hulp bij de zijgangen, maar zo min mogelijk natuurlijk. :)

Janneke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:13

Ik gebruik mijn zweep alleen als mijn pony niet doorloop, en met springen anders tilt hij zijn voeten niet op.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:15

Mijn zweep gebruik ik om stof mee te vangen in de kast :+
Ik rijd eigenlijk nooit met zweep, tenzij het beest in kwestie het wel erg bont maakt en dan nog gebruik ik em minimaal :) Ik los liever dingen op met een strenge uhh of een klikje om ze allert te maken :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:07

ik rij op een manege en die paarden hebben vaak een tikje nodig om even wat beter door te lopen.
bovendien gebruik ik de zweep als ze gaan bokken (wat ook vaak genoeg gebeurt :P).
en als ik naar links wil (achter een ander paar vandaan bijv.) en mijn paard/pony wil dat niet, dan krijgt hij een tikje om even te laten merken dat hij wel moet luisteren.

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:50

Ik rij niet met zweep, heb m'n handen al 'vol' aan het fatsoenlijk rijden van mijn paard :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:23

Ik rij met zweep om er vervolgens niks mee te doen. :+
alleen al door dat ding in m'n handen te houden loopt het paard goed door. :)
Op de manege rij ik vaak op een paard dat het moeilijk vindt om de achterhand mee te nemen, dan leg ik vaak mijn zweep er even tegenaan. Niet slaan, alleen tegenaan leggen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:46

Geen reactie op mijn been? --> Tik.
Af en toe kan die nog wel eens vervelend doen in het bos, en
gaat hij opeens stilstaan, omdraaien en stijgeren, en niet meer
verder willen lopen.. Dan zorg ik eerst dat ik hem weer recht krijg,
de richting in waar ik naar toe wil gaan.. en dan krijgt hij een schop
met me benen van me, en vervolgens een tik van mij.. :j
Hij heeft het zo 2 keer gehad, en tot op heden -afkloppen- doet hij
geen gekkigheid meer onderweg in het bos. :D

Rijdt overigens bij 1 paard maar met zweep.. die andere 2 rijdt ik zonder..