als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

Anoniem

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:16

Sorry Mambobeach, je posts zijn voor mij dusdanig onduidelijk dat het me nu geheel ontgaat, waar ik dan op in moet gaan. Als je dat nog even zou kunnen verduidelijken, zou dat mooi zijn. Verder vind ik het een beetje typisch dat je dit afdoet als kinderachtig want zo is het zeer zeker niet bedoeld.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:20

slof bit bitloze optoming zadel het
valt bij mij allemaal in het zelfde schuitje

soms heb je even iets nodig voor je eigen veiligheid
of voor de veiligheid vd omgeving
of om even duidelijk te maken aan paard tot daar en niet verder
let wel "even" geen dagelijkse 12 uurs kost , nee op DE momenten
even dat beetje extra omdat we graag alle weer levend en op de gewenste
manier van paard afstappen ..

paarden zijn en blijven heeeel veeel sterker
en soms heb je iets nodig om hun te doen geloven
(want ook met al die hulp middellen kan je gerust een paard
treffen die zich er niks van aantrekt ..)
dat je sterker bent
of ze te slim af te zijn of om je punt duidelijk te maken

maar het is ALTIJD ! het gebrek van de ruiter dan die dat nodig heeft

heb heeeeele leuke B ruiters gezien die op bijna alles zo wegrijden
heb ook hele slechte Z ruiters gezien die je nog geen hobbelpaard
in beheer durft te geven ..

meeste paarden pleasen graag , er zijn er die dat nog niet doen en dat is soms een ruiterfout
uit het verleden maar soms ook karacter van het paard , het zijn immers niet allemaal volgers
en dan is het lastiger om samen evt na een pittige discussie tot een overeen stemming te komen

ts beweert niet dat iedere ruiter of ieder paard olympische eindresultaten zou moeten kunnen halen
maar wel "jij geeft die "rotknol"de kans om zo te zijn
en weet waar je eigen grensen en beperkingen liggen

ik kan echt niet zonder zadel rijden op mijn paarden
das mijn fout , ook al kan ik daar weinig aan doen

ts is van mening dat het altijd ene ruiterfout is
ook het maken van een inschattings fout of je wel of niet op dat betreffende paard moet stappen
maakt niet uit wat , en ergens heeft ze een punt

al werkt het in de praktijk niet zo zwart wit
en noemen andere het beestje bij andere naam

er zijn er helaas ook die denken jezoes te zijn
maar blijken toch in water te zinken ipv er overheen te lopen

denk dat dat vaak kwestie van perspectief in combi met ervaring is

maar ook voor die mensen is er een punt wat idd in dat grijze vlak loopt

als paard het bij persoon a wel doet en bij persoon b niet
is het soms echt wel een "rotknol" , sommigen spannen de kroon

als ik kijk naar de shetter van mijn kleine die er heeeel veel mee
kan , daar kan ik ande kind op zetten (voor ongeveer halve bak lengte ) en dan zegt meneer tot daar en niet verder (op alle mogelijke manieren )
of het nu een ini mini kindje is aan de hand die stil zit of
leuk ruitertje die na aftappen tijdens een steiger actie weer rustig opstapt ..
is gewoonweg kwalitatief uitermate teleurstellende knol
die nooit doorgereden is , graag voor de wagen loopt
maar bij meest ervaren menner een etterbak is en
bij die kleine een sjonnetje

we hebben eens een niet opgever gehad die bleef keer op keer op keer opstappen
en na n uur zei pony nog van doe het lekker zeluf .. te vroeg gestopt ?
kweet niet .. weet eigenlijk zeker met de juiste ruiter die dagelijks het gevecht aan durft te gaan
het eerlijk doch consequent blijft vragen om meedewerking
dat het uiteindelijk gaat lukken

met genoeg tijd is ieder paard klein te krijgen toch
volhouder wint

of pony er gelukkiger van word .. dat betwijfel ik ten zeerste

al met al denk ik dat dit topic gestart is naar aanleiding van een ander topic

er van uitgaande dat paard gezond is in lijf ...

- 95% vd paarden laat zich naar voren jagen (indien lief vragen om braaf te zijn niet werkt)
- 4 % zegt ech nie .. en heeft andere en langzamere minder dwingende consequente inspiererende manier van berijden en leren nodig
- 1 % heeft kronkel in zijn kop , en ook dat is ruiterfout daar moet je immers gewoonweg niet op willen stappen , of aan de hand willen hebben , laat staan voor de wagen knopen
die moet je domweg met rust laten

en er zijn genoeg hengsten die achter mega hekwerken gehouden worden
zelden om die reden in de hand komen
en via automatische deuren van hok a naar b geleid worden

of dat een leuk leven is voor het paard is weer een heeel andere discussie

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:40

Er zijn weer interessante dingen bijgekomen in de tijd dat ik niet gelezen heb :D

aerdenhout1 schreef:
Mee eens...maar rijden sul en kiwiko ook niet af en toe van die hele leuke vereden paarden waar een klein steekje aan los zit hier en daar?? En dan word het verhaal toch wel anders vind ik zelf, is de ruiterfout niet helemaal te verhalen op de persoon die zo'n paard weer moet "opvoeden", maar meer aan de persoon ( personen) die zo'n paard daarvoor hebben gereden.

Als jij op een vereden/verpest paard terecht komt is dat zeker geen ruiterfout als het niet meteen de eerste keer lukt. Het gaat er dan imo om wat je op de langere termijn weer lukt/recht hebt weten te breien!

Ook het gebruik van slof vind ik een interessante kwestie ;) Ik ben namelijk van mening dat het een erg goede hulpteugel kan zijn, mits goed gebruikt... Ook geen ruiterfout vind ik, want je maakt op dat moment een keuze die goed is voor je paard! Kijk het word anders als je em alleen gebruikt om je paard ermee in de krul te trekken, want dan is het wel een ruiterfout!

En zo zijn er nog tig dingen waar de meningen over verdeelt zijn, maar wat geen ruiterfouten hoeven te zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:48

Rianneke, wat wel is gebleken is, dat wat de een ruiterfouten vindt dat bij een ander helemaal niet zo wordt gezien ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:56

Precies, er zijn altijd verschillende meningen! Vind ik op zich helemaal niks mis mee hoor! Er zijn meerdere wegen die naar rome rijden (vond ik wel toepasselijk :+ )

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:56

Ik vind ook dat het aan de ruiter ligt, een paard doet eigenlijk alles om je te plezieren als je het op de juiste manier van hem vraagt!

Maar ik vind wel dat er heus wel een paar uitzonderingen tussen zitten. Bijvoorbeeld mijn nicht. Kocht haar verzorgpaardje.. De eerste paar maanden op de nieuwe stal gingen perfect!

Daarna ging het snel bergafwaarts. Hij bokte net zolang totdat je er aflag, en dan ook echt gemeen bokken en tegelijker tijd zijn rug bollen, dus echt bokken om je eraf te krijgen. Stijgeren.

Ze heeft alles eraan gedaan.. Eerst van alles laten komen, VA, zadelmaker zadel laten aanpassen noem maar op, fysio, tandarts noem het maar op en ze heeft het allemaal over de vloer gehad.. Verschillende instructrises. Andere goede ruiters geprobeerd.
Toen lichamelijk alles uitgesloten was, konden ze hem proberen te straffen (ik zeg proberen, omdat je echt nog sneller als water moest zijn, omdat je er anders al weer aflag.) NIKS hielp gewoon.

En ondanks dat zij echt netjes, correct, en eerlijk reed.. Konden ze geen oplossing vinden.

Het heeft ze klauwen vol met geld gekost, en dat is niet erg dat moet je voor een dier over hebben. Vaak komt er wel iets uit, maar bij meneer niet.

Ik vind in dit verhaal dat mijn nicht niet fout is geweest (is voor jullie best moeilijk te beoordelen omdat jullie niet weten hoe zij rijd en met dieren omgaat, maar als er één correct en met respect met zijn dieren omgaat is zij het wel!!) . Ze heeft echt alle mogelijkheden geprobeerd, maar helaas was er niks te vinden.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening, dat respecteer ik ook. Dus ik hoop dat jullie mij mening ook respecteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 20:24

maikeltje schreef:
KiWiKo schreef:
ik ben inderdaad voor sommige paarden niet snel of handig genoeg............. en dan hang ik er een slof aan, want ik weet dat ik dat net effe niet ken hendelen........... en dat is mijn ruiterfout.........

en ik vind het niet erg :D om die ruiterfout te hebben :)

ik weet dat ik een hele eerlijke ruiter ben, en ik weet dat ik soms tekort schiet........ in mijn kunnen......

so be it :)

Even off-topic misschien, maar soms kan wat hulp in de vorm van een goede instructeur vanaf de grond wonderen doen.
Ik heb in zo'n geval graag iemand die even meekijkt vanaf de grond in plaats van dat ik alleen aan het klooien ga met een draak.
En wat Yamcha ook al aangaf, wil je toch perse met zo'n dier naar buiten, neem een bomproof paard mee. Da's toch geen schande?

even voor de duidelijkheid......... ik rij dat soort paarden nooit zonder toekijkend oog......... al is het alleen maar om 112 te kunnen bellen of mij weer in het gareel te krijgen......

en ik zorg er dan ook nog eens voor dat toeziend ook heel bekwaam is in het mij weer op de wereld helpen :)

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:21

Geen 1 paard is 100% voorspelbaar. Je kunt achteraf wel concluderen dat iets fout is gegaan. Maar om nou te zeggen dat vrijwel alles dat fout gegaan is te wijten is aan een ruiterfout: NEE zeker niet. Tenzij je als ruiter helderziende bent en vtv precies weet wat je paard gaat doen of hoe hij reageert.
Er zijn wel een groot aantal basis reactie`s van een paard waar je als ruiter rekening mee kunt ( moet ) houden. Ook de bekwaamheid van een ruiter moet je een inschatting van maken daarnaast een aantal overige factoren.

Als achteraf blijkt dat de ruiter onvoldoende rekening heeft gehouden met de basis reactie`s van een paard, of dat hij het paard onderschat danwel overschat. offffffffff dat hij zichzelf onderschat danwel overschat offfffffffff dat hij onvoldoende rekening heeft gehouden met de overige factoren dan zou je mijns inziens kunnen spreken van een ruiterfout. In alle andere gevallen zou ik zeggen oliebol HAPPENS.
En dit staat helemaal los van het gebruik van enige hulpmiddelen. Ik zou willen stellen dat het gebruik van een hulpmiddel een keuze van de ruiter is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:23

een ruiter hoort dat op te pikken,,,,,,,,,,,,,, een goede ruiter dah.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:26

Precies.....
Ik ben in mijn leven heel wat keren van een paardenrug gewapperd, nu is het wel zo dat het niet altijd lieverdjes waren, maar afgezien van dat, kan ik niets anders doen dan toegeven dat het in 99,8 % van de gevallen aan mij lag, de overige 0,2 % daar kan ik geen vinger op leggen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:37

KiWiKo schreef:
MamboBeach schreef:
Je gaat je nu achter moeilijke paarden schuilen en dan wel er direct achteraan zeggen dat het een ruiterfout is maar het moet toch gezegd worden dat het kapot gereden paarden zijn van een ander. Daar ging het verhaal ook over, er zijn uitzonderingen. Jullie doen ook of jullie moeilijke paarden rijden en andere mensen niet. Het is mij nu wel duidelijk hoe de vork in de steel zit... Ik zou zeggen, kom een keer naar mijn huis en rijd die van mij even. Waar hebben we het eigenlijk over?!

lief........... niet om het een of ander en zeker niet om te bluffen..................

maar ik heb mijn enigste eigenste te danken aan het feit dat niemand hem meer wilde rijden......... en hij komt bij toch echt heule leuke ruiters vandaan.

waar ik het over heb is over 20 jaar handelspaarden rijden, ik heb het over 20 jaar andermans ellende goedmaken........ ik heb het over 20 jaar de deksel op je neus krijgen........ wat ga je me vertellen. Het is 20 jaar mijn werk geweest om paarden weer acceptabel te maken voor de doorsnee en de wedstrijd ruiter......

en eerlijk is braaf.......... als ik inschat dat ik het zo niet de baas kan en dat MIJN vermogen me in in de steek gaat laten op het moment supreme, dan hang ik er heel ruitertechnisch fout een slof omheen, net zoals ik mijn bp en helm opzet..........

kan je misschien voor jouw beleving in het grijze gebied plaatsen, sterker nog je kan het mij afrekenen........ moet je vooral doen :)

maar dat zegt meer over jou dan over mij :)

Als ik alles goed gelezen heb dan bedoelt mambobeach met dat grijze gebied precies hetzelfde als ik. Namelijk dat je niet kunt stellen dat alles per definitie een ruiterfout is en dat niet alles op te lossen is door in het paard z'n oor te fluisteren dat ie braaf moet lopen, ookal heeft ie net uitgevonden dat je onder het werk uit kunt komen door met je ruiter de bak door te gassen met de nek erop omdat dat met de vorige ruiter ook altijd zo leuk werkte. En dat je die nek erop moet zetten zodat je die ruk in je bek dan wat beter op kunt vangen in combinatie met die beuk in je rug die je dus als gevolg daarvan maar even voor het gemak lekker vastzet als paard zijnde omdat je het vertrouwen in alles wat op je rug komt te zitten kwijt bent. Nee, dat is niet op te lossen met lief in het oortje fluisteren. Dat moet anders opgelost worden en ja, daar heb je oa ook hulpteugels voor al is het voor je eigen veiligheid. Dus ruiterfout of fout paard, zo zwart-wit ligt het simpelweg niet altijd. Soms is er dat grijze gebied. De oorspronkelijke veroorzaker buiten beschouwing gelaten dan.

Daar rekent mambobeach ook niemand op af, wel op denegrerend overkomende opmerkingen als bv "lief...."
Daar gaan bij mij eerlijk gezegd ook de haren van overeind staan :) :)

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:16

suleilitha schreef:
Precies.....
Ik ben in mijn leven heel wat keren van een paardenrug gewapperd, nu is het wel zo dat het niet altijd lieverdjes waren, maar afgezien van dat, kan ik niets anders doen dan toegeven dat het in 99,8 % van de gevallen aan mij lag, de overige 0,2 % daar kan ik geen vinger op leggen.

Vind ik heel nobel van je maar de ervaring van slechts 1 ruiter is niet echt representatief. Maar het klinkt wel leuk als bladvulling dat wel. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:17

Nou ik bedoel het niet echt als bladvulling maar ik vind het geen crime dat je het zo opvat :D

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:27

suleilitha schreef:
Nou ik bedoel het niet echt als bladvulling maar ik vind het geen crime dat je het zo opvat :D

Oftewel in 99.8% van de gevallen weet jij dat je 1 van de 3 factoren waar ik het over had onjuist hebt ingeschat en tevens dat je dat vtv had kunnen weten. Typisch gevalletje van helderziendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:30

Ach dat heeft niks met helderziendheid te maken, maar meer met paarden waarvan je weet dat ze een historie hebben, en die toch onder het zadel moeten. Met die wetenschap in je achterhoofd is het een gemakkelijke inschatting, dat je vlieglessen zult krijgen. Nu kan ik nog steeds redelijk wat bokjes uitzitten, maar een paard is en blijft een levend wezen, die je niet kunt voorspellen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:34

Ik zit de bokjes ook nog aardig uit, gelukkig! :j :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:38

Nou, het wordt bij mij wel iets minder nu ik de 40 voorbij ben, ik merk toch, dat ik vroeger rapper reageerde dan nu. Toch hoop ik, dat ik door veel aan andere sporten te doen naast het paardrijden, nog lang genoeg in goeie doen zal blijven om nog een aantal jaren door te gaan met beleren en corrigeren van paarden. Mezelf kennende weet ik dat het bloed kruipt waar het niet kan gaan.... maar ik moet wel bekennen dat ik vooral na het ongeluk van manlief, een keer extra nadenk, voor ik me aan bepaalde paarden waag. Het is niet zozeer dat ik bang ben maar meer dat het besef er is, dat als er iets misgaat, je zo een paar maanden bezig bent met herstellen.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:40

suleilitha schreef:
Ach dat heeft niks met helderziendheid te maken, maar meer met paarden waarvan je weet dat ze een historie hebben, en die toch onder het zadel moeten. Met die wetenschap in je achterhoofd is het een gemakkelijke inschatting, dat je vlieglessen zult krijgen. Nu kan ik nog steeds redelijk wat bokjes uitzitten, maar een paard is en blijft een levend wezen, die je niet kunt voorspellen.

Dat is dus precies wat ik zeg het blijft een levend wezen en kun je dus niet stellen dat alles per definitie ( zoals in jouw redenatie) een ruiterfout is. Achteraf kun je, zoals ik al schreef, wel zeggen wat een ruiter evt. anders had kunnen e/o moeten doen. Maar pas als hij tegen beter weten in deze fouten begaat is het een ruiterfout. Even los van de 2 overige factoren. Natuurlijk moet het paard niet onderschat of overschat zijn voordat je het aan een bepaalde opgave onderwerpt.

Het zijn iedere keer deze 3 factoren die bepalen of je van een ruiterfout kunt spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:41

Jawel, je weet dat je een noodlanding kan maken mits je niet snel genoeg bent en dat zie ik toch als ruiterfout :D

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:44

suleilitha schreef:
Nou, het wordt bij mij wel iets minder nu ik de 40 voorbij ben, ik merk toch, dat ik vroeger rapper reageerde dan nu. Toch hoop ik, dat ik door veel aan andere sporten te doen naast het paardrijden, nog lang genoeg in goeie doen zal blijven om nog een aantal jaren door te gaan met beleren en corrigeren van paarden. Mezelf kennende weet ik dat het bloed kruipt waar het niet kan gaan.... maar ik moet wel bekennen dat ik vooral na het ongeluk van manlief, een keer extra nadenk, voor ik me aan bepaalde paarden waag. Het is niet zozeer dat ik bang ben maar meer dat het besef er is, dat als er iets misgaat, je zo een paar maanden bezig bent met herstellen.

Oftewel je bent erachter gekomen dat je jezelf de afgelopen periode wellicht overschat hebt. Ofwel dat je de gevolgen van je handelen niet goed overzien hebt. Alleen jammer dat je daar pas achterkomt als er iemand in je directe omgeving schade oploopt en dat je wellicht wat minder aan je omgeving gedacht hebt bij het maken van jouw keuzes

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:45

Ik ben ook een dikke 40 plusser en merk bij mezelf wel dat ik eerde opmerk wanneer ik moet stoppen.
Paar jaar geleden bleef ik mijn merrie rijden, ook al had ze tot 2 maal toe alle letters van de bakrand gebokt met mij erop.
Nu besef ik wat beter dat ik dat gewoonweg niet meer moet doen.
Fout dus van mij waar ik gelukkig van geleerd heb.
Achja...verstand komt met de jaren he :P

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:48

suleilitha schreef:
Jawel, je weet dat je een noodlanding kan maken mits je niet snel genoeg bent en dat zie ik toch als ruiterfout :D

Oftewel je houdt altijd rekening met het feit dat je zelf weleens je nek kan breken en omdat je dat doet is alles dat daaraan vooraf gaat een ruiterfout.

Maar los van jouw ervaringen is jouw mening niet representatief en slechts de mening van 1 persoon en kun je daar dus niet alles aan ophangen zoals je dat doet. Laat maar eens wat onderbouwing van de cijfers zien zonder alleen maar iets te roepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:50

Nee, zo ligt het niet Dirkje, al denk ik dat je dat wel graag zou willen horen. Ik heb zelf nooit nare ongelukken met een nare nasleep gehad en het is ook geen angst, het is meer het besef dat je door 1 fatale seconde maandenlang uit de running kunt geraken. Verder klinkt de volgende passage erg banketstaaf maar ik weet, en ik voel dat ik in de omgang met paarden veel meer kan dan 20 jaar terug. Kwestie van ervaring....
Kwa conditie en lenigheid moet ik er wat meer voor doen en eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg...

Maar goed, cijfers kan ik je niet leveren. Ik ben gewoon zo'n particuliertje die dit erbij doet.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:52

Onassa schreef:
Ik ben ook een dikke 40 plusser en merk bij mezelf wel dat ik eerde opmerk wanneer ik moet stoppen.
Paar jaar geleden bleef ik mijn merrie rijden, ook al had ze tot 2 maal toe alle letters van de bakrand gebokt met mij erop.
Nu besef ik wat beter dat ik dat gewoonweg niet meer moet doen.
Fout dus van mij waar ik gelukkig van geleerd heb.
Achja...verstand komt met de jaren he :P

Dan kunnen we elkaar de hand schudden ik zal niet zo snel meer op een paard van een ander stappen alhoewel mijn handen soms jeuken. En dat komt doordat mijn lijf me verteld dat de balans een beetje O:) minder wordt en doordat er ondertussen verantwoordelijkheden bijgekomen zijn ( i am a familyman) Het is me wel mij eer te na om omwille daarvan ons eigen paard weg te brengen naar een zg. profesional die het wel ff zal opknappen. Dan heb ik nog altijd meer vertrouwen in mijn eigen ruitergevoel en handigheid.

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:55

suleilitha schreef:
Nee, zo ligt het niet Dirkje, al denk ik dat je dat wel graag zou willen horen. Ik heb zelf nooit nare ongelukken met een nare nasleep gehad en het is ook geen angst, het is meer het besef dat je door 1 fatale seconde maandenlang uit de running kunt geraken. Verder klinkt de volgende passage erg banketstaaf maar ik weet, en ik voel dat ik in de omgang met paarden veel meer kan dan 20 jaar terug. Kwestie van ervaring....
Kwa conditie en lenigheid moet ik er wat meer voor doen en eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg...

Maar goed, cijfers kan ik je niet leveren. Ik ben gewoon zo'n particuliertje die dit erbij doet.

Een van die mensen die het wel ff zal oplossen, helaas heb ik daar ook "fijne" ervaringen mee.
Paarden half platspuiten en dan eropstappen en dat soort grappen. Dat heeft volgens mij niets te maken met ruitergevoel of liefde voor het paard maar puur geld verdienen over de rug van een paard. Maar we dwalen een beetje af denk ik.