heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:27

Yamcha schreef:
Dat ben ik toch niet met je eens, Merlijn.
Ik geef liever een paar goede tikken, dan kan ik er in een later stadium, als het paard goed op de beenhulp reageert, altijd nog een spoortje bijpakken.

Ja, maar je kan je paard wel elke keer blijven rammen maar als ie er schijt aan heeft en dus gewoon gaat bokken haalt het toch niks uit om te slaan? Daar gaat ie dan niet voorwaartser door lopen.

Anoniem

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:29

Als jij consequent bent wel.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:21

Yamcha schreef:
Als jij consequent bent wel.

Slaan heeft niks met consequentheid te maken, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:22

Hou alsjeblieft op, je snapt best wat ik bedoel, en anders denk je maar even goed na.

Ik ben hier klaar mee. Je hebt het gewoon niet goed opgelost, punt.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:23

Yamcha schreef:
Hou alsjeblieft op, je snapt best wat ik bedoel, en anders denk je maar even goed na.

Ik ben hier klaar mee. Je hebt het gewoon niet goed opgelost, punt.

Inderdaad dat we hier klaar mee zijn, want jij kent mijn pony niet en weet dus ook niet hoe hij nu loopt. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:25

slaan heeft niets met consequent zijn te maken, maar consequent zijn in de tik als hij niet luisterd wél! Je hebt nl ook mensen die de ene keer een ram geven om u tegen te zeggen en de andere keer gaan janken "toehooeeee loohooop nouihou tohoochh".

Als je iets wil oplossen moet je consequent zijn. Sta je niet open voor oplossingen, moet je het probleem niet aandragen.

Dat veel paarden beter op spoor reageren is ook al niet waar. Ik zie er meer bokkent door de piste gaan als ze voor het eerst met spoor moeten, dan als het voor het eerst met zweep moet... En dat zijn geen ruiters die grof zijn met hun benen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-05-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

hvjponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:26

op mijn pony rij ik zonder en op mijn paarden met

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:28

ik rijd zelf liever ook zonder sporen. Ik vind dat als je paard een vlieg kan voelen, hij je been ook zeker wel voelt!
het paard dat ik een tijd heb gereden voor iemand werd altijd met sporen gereden. want hij reageert niet zonder sporen zei de eigenares. Dit klopt ook wel, maar dan komt juist door het teveel rijden met sporen. Ook rijdt zij niet goed genoeg vind ik om met sporen te rijden. Zij drijft constant en heeft altijd haar sporen in de buik staan.
Ik reed dit paard alleen met sporen als hij heel erg vervelend was, dan vloog hij ineens opzij bijvoorbeeld en dan kon drukken wat je wou, daar reageerde hij dan niet op...dus alleen als het niet anders kon reed ik met sporen. ik vond het verder niet nodig
oh ja...het paard kon niet gereden worden met zweep want dan werd ie helemaal gek!!!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:34

pharagirlke schreef:
slaan heeft niets met consequent zijn te maken, maar consequent zijn in de tik als hij niet luisterd wél! Je hebt nl ook mensen die de ene keer een ram geven om u tegen te zeggen en de andere keer gaan janken "toehooeeee loohooop nouihou tohoochh".

Als je iets wil oplossen moet je consequent zijn. Sta je niet open voor oplossingen, moet je het probleem niet aandragen.

Dat veel paarden beter op spoor reageren is ook al niet waar. Ik zie er meer bokkent door de piste gaan als ze voor het eerst met spoor moeten, dan als het voor het eerst met zweep moet... En dat zijn geen ruiters die grof zijn met hun benen.

Tja, en ik heb er meer heel overdreven zien reageren op een tik van de zweep :+ en dan bedoel ik niet die paarden met dat "niet met zweep in de hand gereden kunnen worden omdat ze daar niet tegen kunnen" verhaal.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:45

Mijn paard is prima aan het been, zowel voorwaarts als voor zijwaartse druk.
Maar ik heb toch (kleine) spoortjes om sinds een paar weken, om haar nu te gaan verfijnen in haar beweging en figuren en oefeningen.

Wel vind ik dat sporen bij een onrustig en niet stil liggend been niet gebruikt zou mogen worden. Of als een paard niet voorwaarts is dat met een spoor oplossen. Doe de spoortjes af en ga enorm veel schakelen en overgangen rijden, geen reactie tik met de zweep er bij. Sporen zijn vooral om alles te gaan verfijnen, zowel de hulpen als de laatste puntjes op de I te gaan zetten qua oefeningen. :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:07

ben ook van mening dat ze gewoon op enkel je beenhulp moeten kunnen lopen.

spoor kan erg handig zijn inderdaad als je er een nuttig doel voor ogen hebt wat hiermee voor beiden vergemakkelijkt wordt.

maar op spoor kunnen ze net zo afgestompt worden als op je been als je wat net zo fout doet, waardoor sommigen steeds op scherpere of langere gaan..
daarbij vind ook zeker dat je met je zweep consequent moet omgaan, net als met je (been)hulpen

een manege hier in de buurt laat die jonge meisjes ook gewoon met sporen rijden }:0

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:36

Ik heb niet eens sporen, en denk niet dat ik met sporen ga rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:37

Merlijn schreef:
pharagirlke schreef:

Tja, en ik heb er meer heel overdreven zien reageren op een tik van de zweep :+ en dan bedoel ik niet die paarden met dat "niet met zweep in de hand gereden kunnen worden omdat ze daar niet tegen kunnen" verhaal.

Dan is de tik niet op het juiste moment geweest. Als je op het foute moment je spoor erin duwt krijg je die reactie ook van dergelijke paarden.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:49

Moest op de manege wel met sporen rijden, maar sinds ik mijn eigen paard weer heb, ben ik ermee gestopt, omdat mijn paard zelf goed voorwaarts is! Soms wel slecht aan het been, maar ze is ook nog erg jong!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:55

dus tijd om daar nú aan te werken!!

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:34

Als je het goed gebruikt hoeft het gen rpobleem te zijn, maar veel mensen weten niet hoe ze het goed moeten gebruiken!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 05:48

Ciaraaa schreef:
Moest op de manege wel met sporen rijden, maar sinds ik mijn eigen paard weer heb, ben ik ermee gestopt, omdat mijn paard zelf goed voorwaarts is! Soms wel slecht aan het been, maar ze is ook nog erg jong!

sporen zijn ook niet bedoeld voor het voorwaartse...........

goed dat je ze niet meer gebruikt

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:41

Ik beleer ieder paard (sowieso tot het M1) zonder sporen, en probeer het zonder zweep, maar je hebt er slome tussen en daarbij pak ik de zweep. Sporen helpen in mijn ogen van geen meter als het paard niet voorwaarts is, hierdoor wordt hij alleen maar minder gevoelig op mensen die geen sporen aanhebben. Ik doe pas sporen aan als ik M1 startgerechtigd ben met een paard. Waarom? Omdat het dan verplicht is. Maar als een paard goed luisterd op mn been dan is dat nog niet eens nodig en vind ik het onzin om percee met sporen te moeten rijden..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:42

helemaal met je eens stravero.
je mag in het M1 toch ook zelfs dummysporen dragen?
is je probleem ook opgelost als je sporen niet nodig acht.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:43

Snoevie schreef:
helemaal met je eens stravero.
je mag in het M1 toch ook zelfs dummysporen dragen?
is je probleem ook opgelost als je sporen niet nodig acht.

Sorry maar zijn dummysporen met zo'n soort bolletje achterop (zo'n stompe)? Zoja, daar rijd ik zelf ook mee. ;)

Edit: Deze bedoel ik alleen heb ik ze van 1 cm, iets langer dus: http://static.bokt.nl/w/images/thumb/d/ ... pspoor.jpg

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:56

nee,jij bedoeld knopspoortjes,ik bedoel echte dummy's:

Afbeelding
als je gewoon geen sporen nodig hebt,maar ze zijn wel verplicht,dan mogen deze ook(best onnozel eigenlijk)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:35

Snoevie schreef:
nee,jij bedoeld knopspoortjes,ik bedoel echte dummy's:

Afbeelding
als je gewoon geen sporen nodig hebt,maar ze zijn wel verplicht,dan mogen deze ook(best onnozel eigenlijk)

Maar wel erg paardvriendelijk :j

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:19

kun je ze net zo niet niet verplicht maken :+
Ik blijf die regel niet snappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:31

Ik wel.
Je moet leren met die dingen om te gaan, en ze goed te gebruiken. Ook dat is een deel van je rijkunstige opleiding.

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:35

Als je paardje goed voorwaarts is hoeft dat ook echt niet, maar zoals die van mij die plakt heel erg aan het been die moet ik afentoe wel vooruit trappen, (niet hard hoor) maar dan is zo'n spoortje wel handig!