Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lydia_

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:18

Bij ons op de manege loopt geen enkele manege-paard/pony met een hulpteugel. In onze manege lessen word vooral veel aandacht besteed aan zelfstandig rijden en het paard in balans te laten lopen. Trein-lessen komen hier absoluut niet voor, maar ik ben ook van mening dat er bij vele lessen ook weinig aandacht word besteed aan het nagevelijk rijden. Eigenlijk enkel bij de mensen met eigen paarden, of mensen met een huur pony. :)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:30

Dan denk ik dat je definitie van beginner niet helemaal begrepen hebt. Het woord zegt het toch al? Een beginner; oftwel een beginnende ruiter. Na 20 jaar kan iemand goed of slecht rijden.. maar een beginnende ruiter is het niet meer...

Een Z-ruiter die met meerdere brave paarden Z rijdt maar geen jonge dieren rijd: wil jij dus ook een beginner noemen?

Beginner is geen negatief woord; maar een manegeruiter die al 10 jaar met plezier rijdt en een aantal paarden leuk voor elkaar krijgen is geen beginnende ruiter maar een gevorderde ruiter.
Ook al valt ze misschien van een 3-jarig eigen paard af....

Ik denk dat wat jij bewoordt als een beginner; je meer iemand bedoeld met weinig ervaring met jonge/moeilijke paarden?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:09

Nee ervaring met verschillende paarden, niet alleen de paardjes van een manege

Iemand die meerdere paarden Z heeft gereden, daarvan hoop ik dat die wel heeft gevoeld hoe een los paard voelt.
Hoe een paard de achterhand er onder zet en de verzameling heeft ervaren.
En dat ervaar je niet op manege paarden. Mensen die anders beweren hebben nog nooit een fijn gereden paard gevoelt. :)

Ander voorbeeld.
Ik rij al meer dan 15 jaar auto.Hier in de buurt rij ik rond zonder gevaar.
Zet je mij in een snelle auto dan denk ik dat als ik een keer de gas intrap zoals ik gewend ben uit de eerste bocht vlieg.
Zet je mij in amsterdam, dan zal ik een aanrijding hebben met de eerste tram.

Als ik geen ervaring op ga doen in dergelijke wagen of dergelijke plaats zal ik nooit een ervaren autorijder worden. Nooit.
Ik rij 20.000 km per jaar, maar ik vind me daarin gewoon een beginner.
Erg? Nee hoor. Ik heb ook geen behoefte in meer. Ik kan komen waar ik moet zijn.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:43

Als je niet in een vreemde auto kan rijden wil toch niet zeggen dat je nog geen ervaren rijder kan zijn? je kan stad en land afrijden in je eigen auto.. Klinkt mij behoorlijk ervaren...

Je noemt hier woorden als los, verzamelt, achterhand eronder zetten en fijn voelen etc. Kunnen brave paarden dit niet?

Ik vind vooral het begrip beginner en ervaren verkeerd gebruikt. Juist een manege ruiter heeft vaak meer ervaring met verschillende paarden. Terwijl een ruiter met eigen paard juist veel ervaring opdoet op zijn eigen paard.
Zo is ieder op zijn eigen manier geen beginnen maar een ervaren ruiter te noemen.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:49

Waarom hebben we het over brave paarden als ik vragen mag?
en er is al een ander topic over ; wanneer ben je een beginner ?

Misschien kunnen jullie daar je mening kwijt ?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:53

Assiej schreef:

Als je het tegen/over mij hebt; die mening heb ik al gegeven een aantal pagina's terug.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:06

renee16 schreef:
Assiej schreef:

Als je het tegen/over mij hebt; die mening heb ik al gegeven een aantal pagina's terug.

Met jullie bedoel ik allereerst iedereen, leek mij vrij duidelijk. Als ik iemand persoonlijk aanspreek maak ik een quote.
En dit topic gaat over manegepaarden met hulpteugels, goed idee? En niet over ; wanneer ben je een beginner. Dus ik neem aan dat je niet in dit topic je mening hebt gegeven een aantal pagina's terug?

nsvc1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:15

Ik vind het gewoon zielig voor de paarden,ze hebben bonkende mensen op hun rug,en dan moeten ze met die kop tussen de benen gaan lopen,nou ik zou zeggen:
De paarden waar de échte beginners op lessen,gewoon zonder die 'hulpteugels' rijden.
En voor de gevorderde zou ik het ook niet doen,maar dat kan ik nog eerder begrijpen als voor zo'n beginner die nog niks kan,wat maakt het dan uit of het paard met zn kop de lucht in loopt of tussen de benen?
Kies dan voor het belang van het paard.;)

Dus eigenlijk zou ik zeggen:
Afschaffen die hulpteugels.
Je paard word er echt niet beter op hoor.
Het gaat juist minder verruimen,minder vloeiend lopen.
Dus eigenlijk maak je er geen vooruitgang mee.
Een paard moet vanuit zichzelf afgebogen lopen,om het aan teleren zou je LOSSE hulpteugels kunnen gebruiken,maar meer niet.
Je moet het paard zelf 'voorwaarts neerwaarts' rijden;)

maar het is MIJN mening hé,het is maar een mening.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:30

juist voor het belang van het paard kiezen,door er bij een beginner wel een correct afgestelde hulpteugel aan doen.
een 'gevorderde' heeft dat dan toch juist niet nodig?

zo is mijn gevoel erover

en om te stellen dat iemand die veel brave paarden gereden heeft,een beginner is,vind ik erg arrogant overkomen,voor mij persoonlijk heeft het niet een prettige bijsmaak als je op die manier over een beginner praat.
dus je bent alleen ervaren als je een stel van die hete sportknollen onder je kont hebt gehad?

ook dit is maar mijn mening,ik spreek gewoon maar voor mezelf

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:07

Maar een beginnende ruiter kan de achterhand er niet zelfstandig onder rijden. Dus is een hulpteugel nooit goed aan te brengen.
Het is anders bij 1 op 1 les waar dan de instructrice zorgt voor de achterhand en de ruiter alleen maar hoeft te zitten, zoals bij een zitles.

En wanneer ben je een beginner komt dan vanzelf naar voren, omdat er heel veel mensen zijn die denken dat ze goed rijden en dus vinden dat ze er best een hoop dingen aan de voorkant aan kunnen knopen. Ze zijn immers toch geen beginner meer?
En dat geldt voor manege en eigen paarden mensen hoor :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:11

ok dat is ook weer zo.
maar je hebt ook paarden die echt lopen te sterrenkijken,daar word de beginner niet beter van en het paard ook niet.
ik heb dan zoiets van,liever dat hoofd wat lager,dan gaat het voor beiden wat makkelijker.
niet ingesnoerd uiteraard!het moet dan alleen begrenzen als het hoofd te hoog komt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:16

Of je gaat uitzoeken waarom dat paard zo enorm sterrenkijkt?
Is de ruiter te onrustig met de hand?
Is zijn bit te scherp?
Past het zadel wel, nog meer belangrijk als er eens uit het ritme gereden wordt.
Rugpijn?
Misschien wel een vorm van angst van telkens andere ruiters?
Je kunt ze naar beneden knopen, dan lijkt alles opgelost, maar is dat wel zo of is dat schijn?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:19

het is inderdaad schijn ;) want je paardje kan leuk met zijn hoofd naar beneden lopen, maar zolang de achterhand er niet bij gebracht word zal hij met een holly/weggetrokken rug gaan lopen en heb je een manegepaard die binnen een jaar een kapotte rug heeft. Lang leve de hulpteugels...

Op een manege betaal je ervoor les te krijgen. Als een paard dan een sterrenkijker is is het aan de instructrice om het probleem op te lossen d.m.v de ruiter aanwijzingen te geven en niet door er een hulpteugel aan te hangen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:55

ik denk dat dat soort technische aanwijzingen nog niet doorkomen bij een echte beginner.
ik heb niet met heel veel maneges ervaring,maar hier wordt er wel goed op het welzijn van de paarden gelet,er komt heus niet zomaar een hulpteugel om.

nogmaals ik vind ook het welzijn van het paard belangrijk,even voor de duidelijkheid hoor :)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:03

Ik ken ook lang niet alle maneges in de omgeving... maar degene die ik wel ken... pff... daar worden geen hulpteugels gebruikt, maar ook niet degelijk les gegeven.

Daarom was ik 9 jaar geleden ook blij toen ik een eigen paard kreeg. Jammer genoeg zijn er ook maneges die niet denken aan de welzijn van het paard maar alleen aan de inkomsten. Naar mijn ervaring kopen ze paarden in bij een groothandelaar voor max 500 per stuk, ze weten neits van de paarden af zolang ze maar geld opbrengen voor de lessen en braaf zijn.

Als ik hulpteugels indenk bij de situaties die ik hier ken, dan raad ik het heel erg af. Uiteraard zijn er verschillen tussen maneges en hebben sommige maneges (ook hier in de omgeving hoor) goeie paarden lopen, en ook goeie instructie die de ruiters juist daar begeleidt waar het nodig is. Dan kan een hulpteugel *zoals normaal;mits goed gebruikt* toepasselijk zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:04

precies dat bedoel ik ook,uit je laatste stukje

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:06

Snoevie schreef:
precies dat bedoel ik ook,uit je laatste stukje

ja dat dacht ik ook :) daarom reageerde ik er ook op haha.
Nog even een p.s : een martingaal vind ik wel toepasselijk aangezien dit geen schade bij het paard toe kan brengen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:08

nee,mits ie goed afgesteld is,dat geld ook voor veel andere hulpteugels.
maar idd een martingaal is wel de meest vriendelijke denk ik

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:10

kazary schreef:
Nee ervaring met verschillende paarden, niet alleen de paardjes van een manege

Iemand die meerdere paarden Z heeft gereden, daarvan hoop ik dat die wel heeft gevoeld hoe een los paard voelt.
Hoe een paard de achterhand er onder zet en de verzameling heeft ervaren.
En dat ervaar je niet op manege paarden. Mensen die anders beweren hebben nog nooit een fijn gereden paard gevoelt. :)

Ander voorbeeld.
Ik rij al meer dan 15 jaar auto.Hier in de buurt rij ik rond zonder gevaar.
Zet je mij in een snelle auto dan denk ik dat als ik een keer de gas intrap zoals ik gewend ben uit de eerste bocht vlieg.
Zet je mij in amsterdam, dan zal ik een aanrijding hebben met de eerste tram.

Als ik geen ervaring op ga doen in dergelijke wagen of dergelijke plaats zal ik nooit een ervaren autorijder worden. Nooit.
Ik rij 20.000 km per jaar, maar ik vind me daarin gewoon een beginner.
Erg? Nee hoor. Ik heb ook geen behoefte in meer. Ik kan komen waar ik moet zijn.

Nou, in dat geval heeft e.e.a. toch ook echt te maken met aanleg en gevoel. Zet mij in een willekeurige auto (van mini tot mini-vrachtwagen) en ik rij er zo mee weg, snelle auto's inclusief. Zet mij in Amsterdam en ik zoef er doorheen. Terwijl ik normaal gesproken toch echt door Westfriesland tuf in mijn Peugeotje.

Ik wou dat ik zo makkelijk op elk paard weg reed :-s

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:11

haha dat zou ik ook wel willen :D kon ik maar zo goed paardrijden als dat ik autorij

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:12

Dat denk ik wel en de enige toevoeging van een martingaal is het voorkomen dat het paard zijn hoofd/hals te hoog draagt. Dus als dit een probleem is bij een manege paard, zoals eerder genoemd *sterrenkijkers* vind ik dit wel toepasselijk. Dat is voor de ruiter wel zo fijn, daar ben ik het mee eens.

Maar verdere hulpteugels zoals slof, thiedemann etc vind ik uit den boze bij mensen die er niet mee om kunnen gaan. of dit nou is bij manege paarden of bij mensen met een eigen paard. In verkeerde handen is dit gewoon dierenmishandeling.

Bijzet, gogue, elastiek en noem maar op vind ik niet 'nodig' bij manege/les paarden. Daarom ben ik er tegen ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:14

ok dat kan,ieder zn mening!

zowieso moet je ermee om kunnen gaan of er begeleiding bij krijgen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:15

En dat heb ik dan een stuk gemakkelijker op een paard.
Autorijden, mijn ding is het niet, zal het ook nooit worden. Ik heb daar totaal geen gevoel voor.

Paardrijden gaat me na ook erg veel uren oefenen toch redelijk goed af.Ik rij echt niet op elk paard weg, maar wel op veel.En dat had ik zeker weten nooit geleerd door op een manege te blijven rijden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:16

nee dat ben ik ook wel met je eens.
ik zou willen dat ik het kon,zo op veel paarden wegrijden

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:18

Ga dan eens verder kijken dan de plaatstelijke manege zou ik zeggen.
Als je dat echt graag wilt leren :)