bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:09

jasmijn78 schreef:
KiWiKo schreef:
maar ik zeg wel dat de huidige generatie sportpaarden helemaal niet vatbaar zijn voor de aangeleerde kunstjes van een mens (lees goeroevolgelingen) want daar zijn ze veel te slim en temperamentvol voor

_O- Alhoewel mijn Storm (KWPN-sportpaard) nog wel het geduld zou kunnen opbrengen voor een (wannabe) goeroevolgeling hoor ;) Maar die is dan ook vaak liever lui dan moe. Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Shahazai schreef:
Als ik het geld had zou ik een sport gefokt 1e klas paard kopen met capaciteiten en daar NH en VD mee gaan doen om te laten zien dat het kan.

Nee joh!! Dat is zonde!!! Ik vind altijd dat je een paard moet inzetten waar zijn talenten liggen. Dus een goed sportpaard moet je lekker laten sporten. Daar is hij het beste in!

Bizzybijtje schreef:
KiWiKo, ondanks dat ik helemaal geen natural ben, moet ik toch tegen je ingaan I.m.o. kun je met ieder paard wel NH doen. Het feit dat je bijna geen KWPN'ers ziet bij NH'ers, is volgens mij níet omdat ze daar gewoon weg niet goed in zijn, maar omdat de naturals gewoon minder intresse hebben in sportpaarden. Volgens mij is een paard gewoon een paard wat NH betreft.

Hier heb je best een goed punt, maar ik zou er graag wat aan toe willen voegen. Ik zie maar weinig mensen die (bewust) NH beoefenen en die in mijn ogen echte 'paardenmensen' zijn (inclusief feeling, juiste interpretatie van gedrag etc) al vinden zijn natuulijk zelf van wel :+ .
De echte paardenmensen beoefenen vaak onbewust een soort van NH. Hebben door kennis/ervaring/van huis uit al veel meegekregen en hebben allerlei NH goeroes, games en de hele mikmak meestal niet nodig. Voor dat soort mensen zijn die games, goeroes etc. vaak ook een beetje lachwekkend.

Verder heeft Kiwiko ook gewoon een punt. De gemiddelde fjord, haf, fries, arabier, tinker, draver etc. waarmee de NH-liefhebber NH/VD beoefent heeft gewoon een ander karakter dan een modern gefokt sportpaard. De laatste is over het algemeen gewoon intelligenter en minder vergevingsgezind voor 'fouten' getreuzel en getrut wat gewoon meer feeling/ervaring/kennis en kunde van de ruiter vraagt.

Je kunt niet ontkennen dat er nu eenmaal bepaalde rassen zijn die geschikter zijn voor de beginnende/minder ervaren mens en dat er rassen zijn die geschikter zijn voor meer ervaren mensen.

En er zullen altijd hier en daar NH mensen opduiken die hun kunstje met een intelligent sportpaard ook kunnen flikken, en andersom: onervaren mensen met paarden/wannaby anky's/sportruiters die met hun sportpaard niets voor elkaar krijgen. Maar nogmaals: uitzonderingen bevestigen de regel. Maar als we realistisch om ons heen kijken en 'gemiddeld genomen' kijken kun je dat onderscheid echt wel maken. Voo de meeste NH liefhebbers is een goed modern sportpaard in de regel gewoon minder geschikt. Evenals de gemiddelde fjord, haf, fries, arabier, tinker, draver etc. voor de wat ambitieuzere sportruiter gewoon minder geschikt is.

Doet verder allemaal niets af aan de rassen zelf. Je doet zelfs de kwaliteiten van de individuele rassen gewoon tekort als je alle rassen over 1 kam scheert en zegt dat iedereen er maar op weg moet kunnen hobbelen. Net als dat je de capaciteiten van ruiters/NH beoefenaars overschat door te zeggen dat zij met elk ras overweg kunnen. Je kunt globaal bovenstaande conclusie trekken en verder verschilt het gewoon per individu waar welk ras het beste bij past.

Precies Jasmijn...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:11

Shahazai schreef:
Goh, misschien bedoelt ze het wel als voorbeeld :) maar ze heeft gelijk, "in de krul" rijden is makkelijker aan te leren dan bijv. een paard laten stijgeren.

kijk en daar ga je al vreselijk verkeerd......... in de krul is geen kunstje :D :D :D maar een nageeflijk paard is een gevolg van correct rijden :D

Je hoeft dat een paard ook niet aan te leren, dat doen ze van nature als de ruiter gewoon correct rijd (mits het paard in lijf en leden gezond is!!)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:12

o0marije0o schreef:
Ik heb mijn post iets aangepast het klonk misschien inderdaad toch als "alles onder een kam scheer" opmerking. Dat was niet mijn bedoeling.
Alleen een opmerking over waarom niet iedereen NH oid rijd..en dat is imo omdat er veel mensen zijn die het geduld niet hebben.

En daar ben ik het niet mee eens. :)
Ik heb zeker geduld, heel veel geduld zelfs. Maar wat versta jij onder NH en VD?
Denk je dat het voor mij helpt als mijn paard kan buigen/stijgeren/zitten? Wat heb ik daar nou weer aan? Ik houd niet van al die kunstjes, vind het leuk om te zien bij anderen, maar denk niet dat ik mijn eigen paard er gelukkig mee maak. (al wil ik het misschien wel gaan leren om haar soepeler te maken, daar zou buigen denk ik bij kunnen helpen, mits goed uitgevoerd. Maar dan gaat het dus niet om het kunstje)
En NH, hoe bedoel je dat? Dat ik niet bitloos rijd omdat ik geen geduld zou hebben? Ik gebruik wel mijn kennis over het gedrag van paarden en ik lees goed de lichaamstaal als ik met ze om ga. Ik heb bij mijn paard eerst lang de tijd genomen om een band op te bouwen, rijden en werken kwam pas later. Pas nu, na 5 maanden, ga ik echt lekker hard aan het werk met haar, omdat ze tijd nodig heeft gehad.
Ik doe dit denk ik meer op de manier van de klassieke dressuur, neem tijd, ben bezig met gymnastiseren, en tussendoor wandel ik met haar en let ik op dat ze stopt als ik stop, loopt als ik loop, achterwaarts gaat als ik dat ook doe, enzovoort. Ook verdiep ik me in trainingen, hoe ik het beste de spieren op kan bouwen, hoe ik het beste met bepaald gedrag moet omgaan, enz.
Ik heb zelf gewoon nog nooit iemand zien rijden met een touwhalster waarbij ik het paard vrolijk, los door het lijf en soepel heb gezien. Dus er is voor mij geen reden om met NH bezig te gaan. Ik houd van een los, soepel, gespierd, vrolijk paard, die doordat hij steeds meer kracht krijgt, steeds iets meer kan en ook echt 1 wordt met de ruiter. En dit kan (als de ruiter het goed doet) in de dressuur.
Wat ik het liefste zie, zie ik dus in de dressuur (mits goed uitgevoerd, dat is 'soms' nog ver te zoeken).
Begrijp me niet verkeerd, ik vind bitloos een heel goed initiatief, ik ga naar NH-clinics, leer daar van en neem sommige dingen mee in mijn training. Alleen ik denk dat als je NH niet goed doet, dat het net zo goed slecht is als dat je dressuur niet goed doet.
Doe je NH wel goed, denk ik dat het echt goed is voor het paard. Maar ik denk dat dressuur, als je op de goede manier bezig bent, ook goed is voor een paard. (in het wild staan is natuurlijker dan beide van deze 'methodes', maar daar gaat het niet om)
Ik denk ook, dat als je goed met dressuur bezig bent, je vaak ook inderdaad (zoals iemand al noemde) (onbewust) een beetje NH meeneemt in de training en verzorging van een paard.

Ik denk wel dat heel veel ruiters inderdaad het geduld niet hebben, en daardoor de paarden 'in de krul trekken', zoals ik hier al las. Maar dat heeft niet zozeer met 'geen NH willen' te maken denk ik.. Bij veel ruiters is het ook een gebrek aan kennis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:15

NHevaVD schreef:
Citaat:
maar ik zeg wel dat de huidige generatie sportpaarden helemaal niet vatbaar zijn voor de aangeleerde kunstjes van een mens (lees goeroevolgelingen) want daar zijn ze veel te slim en temperamentvol voor :)

Sorry? Dus een Haflinger en een Fries zijn afgekeurd, niet sportief genoeg en dom? Sorry, maar dit slaat echt NERGENS op!
ALLE paarden, groot klein dik dun lang kort, kunnen VD. Natuurlijk speelt het karakter mee, maar komop, waarom inhemelsnaam
zo'n stelling geven? ;( Da's toch wel erg laag! Het feit dat je eerder een Sportpaard tegen komt in de ZZ dan een Haflinger hoeft
ECHT NIET te betekenen dat deze rassen nergens goed voor zijn. En.. begrijp ik nu ook dat onze paarden dom zijn? Amehoela,
wat een reactie.. :(:)

niet afgekeurd :D :D maar anders :)

reacties zijn anders, zenuwen zijn anders, krachtverdeling is anders en de karakters ook........

maar als jij wil lezen dat ik andere rassen dom vind, dan moet je dat maar vooral doen........maar ik heb dat helemaal nergens gezegd, en sterker nog dat VIND ik ook niet. Elk ras heeft zijn eigen plussen en minnen....... elk ras heeft zijn charmes en zijn karakterflow's en daartussen in is ook nog eens elk paard individueel

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:43

Trouwens even terug op wat een paar mensen zeiden, dat je met alle paarden bitloos kunr rijden. Jürgen Krackow springt met zijn paard Looping met succes met bosal. In een interview echter antwoordde Krackow op de vraag waarom hij niet alle paarden met bosal rijdt, dat lang niet alle paarden daar geschikt voor zijn, dat vergt volgens hem een bepaalde vorm van intelligentie, mentaliteit en instelling ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:45

Adil18 schreef:
Trouwens even terug op wat een paar mensen zeiden, dat je met alle paarden bitloos kunr rijden. Jürgen Krackow springt met zijn paard Looping met succes met bosal. In een interview echter antwoordde Krackow op de vraag waarom hij niet alle paarden met bosal rijdt, dat lang niet alle paarden daar geschikt voor zijn, dat vergt volgens hem een bepaalde vorm van intelligentie, mentaliteit en instelling ;)

Daar heb je het al. En natuurlijk is het ook "volgens ons", maar er worden zoveel verschillende paarden bitloos gereden. En heeft dan ook elk paard een bepaalde vorm van intelligentie, mentaliteit en instelling nodig om met bit gereden te kunnen worden? Want in feite is het hetzelfde, alleen zonder ijzer in de mond.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 09-05-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:47

Shahazai schreef:
Adil18 schreef:

Daar heb je het al.

Sorry dat ik meer waarde hecht aan de mening van iemand die internationaal succes boekt met zijn theorien i.p.v. aan die van iemand die gewoon achter in de wei een paar truucjes uitoefent...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:12

Citaat:
Sorry dat ik meer waarde hecht aan de mening van iemand die internationaal succes boekt met zijn theorien i.p.v. aan die van iemand die gewoon achter in de wei een paar truucjes uitoefent..

Grappig dat de mening van een internationale springruiter wel aangehangen word maar dat half bokt op de kast zit als we het over dr Cook hebben. (Die overigens 50 jaar onderzoek naar de paardenmond heeft gedaan. VIJFTIG JAAR!!)

Niet dat ik een aanhanger ben van dr. Cook maar vind het wel een beetje hypocriet.

p.s. Mijn bedoeling is absoluut niet degene aan te vallen die dit schreef hoor! ;)
Heb het over bokt in het algemeen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:15

Hannah_Menno schreef:
Citaat:
Sorry dat ik meer waarde hecht aan de mening van iemand die internationaal succes boekt met zijn theorien i.p.v. aan die van iemand die gewoon achter in de wei een paar truucjes uitoefent..

Grappig dat de mening van een internationale springruiter wel aangehangen word maar dat half bokt op de kast zit als we het over dr Cook hebben. (Die overigens 50 jaar onderzoek naar de paardenmond heeft gedaan. VIJFTIG JAAR!!)

Niet dat ik een aanhanger ben van dr. Cook maar vind het wel een beetje hypocriet.

p.s. Mijn bedoeling is absoluut niet degene aan te vallen die dit schreef hoor! ;)
Heb het over bokt in het algemeen.

Wat heeft Dr. Cook allemaal bereikt dan? Volgens mij is het wel een leuke paardenarts, maar heb hem nog nooit met een paard + bosal een parcours van 1.60m. door zien rijden...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:17

Dus iemand die een paard met bosal een parcour van 1.60 doorrijd weet het beter dan iemand die 50 jaar research heeft gedaan vanuit een neutraal standpunt...

*grinnik* sorry hoor :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:19

Misschien omdat die internationale springruiter geen geld verdient aan het bitloze gebeuren? Zo neutraal vind ik dat niet. Hij heeft enkel de mond onderzocht. Dat heeft niets te maken met of het voor elk paard kan of niet.

Dr Cook is een heel ander persoon dan een internationale springruiter. :) Die heeft ervaring met hoe het werkt bij zo'n paard en hoe paarden er op reageren... Ik betwijfel of Dr Cook paarden op dat niveau rond stuurt met zijn eigen hoofdstel om te kijken of het voor elk sportpaard geschikt is :) Dus Imo snap ik niet waarom je hem er bij haalt. Heeft nl niets te maken met of het met elk paard kan of niet, enkel wat deze pro-bitloze-meneer met een hoofdstel dat, naar wat ik gehoord heb, niet eens echt geprefereerd word door veel bitloze ruiters.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-05-09 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:19

Shahazai schreef:
Dus iemand die een paard met bosal een parcour van 1.60 doorrijd weet het beter dan iemand die 50 jaar research heeft gedaan...

*grinnik*

ja, grinnik maar, Cook kent alleen de theorie, Krackow heeft zo veel paarden onder zijn kont gehad dat hij wel weet dat het een utopische gedachte is dat je elk paard met een bitloze optoming kunt rijden ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:22

pharagirlke schreef:
Misschien omdat die internationale springruiter geen geld verdient aan het bitloze gebeuren? Zo neutraal vind ik dat niet. Hij heeft enkel de mond onderzocht. Dat heeft niets te maken met of het voor elk paard kan of niet.

Dr Cook is een heel ander persoon dan een internationale springruiter. :) Die heeft ervaring met hoe het werkt bij zo'n paard en hoe paarden er op reageren... Ik betwijfel of Dr Cook paarden op dat niveau rond stuurt met zijn eigen hoofdstel om te kijken of het voor elk sportpaard geschikt is :)

Dat laatste bedoelde ik dus ook inderdaad!

Voor de rest kan ik je vertellen dat Krackow zowel bitloos als met bit bij de paarden probeert en dan kijkt wat het beste bij het paard past. Overigens rijdt hij Looping afwisselend met bit of met Bosal, wat ik op zich wel interessant vind.
Laatst bijgewerkt door Adil op 09-05-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:26

Het valt me al mee dat hij het probeert, alleen dan vraag ik me af of hij het paard er ook echt een aantal keer goed mee probeert te trainen, of hij er echt tijd en moeite in stopt om het paard te laten wennen aan de verandering.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:29

Het is mooi om te zien dat een sportruiter écht luisterd naar zijn paard. En eigenlijk zou ik er geen probleem mee hebben als ze op dressuur het bitloze ook toelaten. :) Ik snap ook niet dat het andere wedstrijden moeten worden. Laat ze er toch gewoon tussen? :)

Shahazai: Ik denk he, dat hij het aan doet, diep in de ogen kijkt en dan beslist... Tuurlijk zal hij daar wel mee trainen :? Hij is een sportruiter en hij weet hoe het spul werkt, dus hij zal ook best weten dat een paard er soms even aan moet wennen. Langer dan tien minuten zeg maar. Dus ik denk wel dat hij er een paar keer mee rijd eventueel afgewisseld met bit tot ie echt goed weet wat nou het beste gaat bij dat dier.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:32

Nou ja in ieder geval ben ik en zijn velen met mij het er niet mee eens dat bitloos niet voor elk paard geschikt is. Dat een internationaal bekende springruiter zegt dat het zo is wil nog niet zeggen dat het zo is. We zijn het toch ook lang niet allemaal eens met de rollkür die wordt toegepast door internationaal bekende dressuur ruiters?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:35

Maar omdat jij zegt dat wel elk paard bitloos gereden kan worden betekent toch ook niet dat het zo is? :) IMO moet je dat ook durven omdraaien als je iemand daarop wil aanspreken.

Heb er al een hoop uitgenodigt maar er is nog niemand gekomen. Maar ik ga het nog eens proberen: degene die wil mag mijn merrie komen proberen bitloos te rijden. :) Ze is overigens absoluut niet gevaarlijk maar als je iets fout doet laat ze je dat wel weten. Ik zou het dan wel fijn vinden dat, als je haar bitloos hebt, dat je haar ook eens met bit rijd en eerlijk zegt waarop je haar het fijnst vind. Neutraal en eerlijk zijn dus. Ik vind het zelfs jammer dat er niemand komt. Ik zou het, voor mezelf, als een hele leerzame ervaring zien.

Wat de rollkür er mee te maken heeft snap ik overigens al helemaal niet :n

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:37

Je woont helaas een beetje ver weg voor mij :( maar ik had het graag geprobeerd. Niet zozeer zodat 1 van ons gelijk krijgt en de ander niet, maar omdat we dan allebei weer een ervaring rijker zijn, hoe het ook zou eindigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:38

Inderdaad, en daarom zoek ik dus nog steeds iemand. :) Ik bied de merrie aan omdat de pony's voor de meeste mensen te klein gaan zijn. Als je niet groter dan 1.50 bent en geen 50kg weegt mag je gerust ook de pony uit kiezen. Die is iets "betrouwbaarder". (Pret durft wel eens kuren hebben zoals het een echte merrie betaamt :) )

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:39

pharagirlke schreef:

Een internationaal bekende ruiter zegt dat niet elk paard bitloos kan, dus geloven mensen dat.
Een internationaal bekende ruiter gebruikt de rollkür, dan zou je zeggen dat mensen dat dan ook goed zouden moeten vinden, maar veel mensen vinden dat toch eigenlijk niet. Snap je het verband wat ik probeerde te maken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:40

Ja dat snap ik, maar ik zit dan weer met het punt dat ik niets tegen rollkur heb mits goed en professioneel toegepast. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:43

Shahazai schreef:
Het valt me al mee dat hij het probeert, alleen dan vraag ik me af of hij het paard er ook echt een aantal keer goed mee probeert te trainen, of hij er echt tijd en moeite in stopt om het paard te laten wennen aan de verandering.

Tuurlijk niet, je hoeft toch geen tijd en moeite in een paard te stoppen om in de top mee te rijden.......... gaat allemaal vanzelf :D :D en trainen..... das echt helemaal not done op dit niveau :D

en dat bedoel ik dus :D die man rijd het paard naar het beste van zijn kunnen en het kunnen van het paard, en past daar ook de optoming naar aan.....

DAT mijn lieve kijkbuiskinderen, is NH in TOPvorm.......

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:46

pharagirlke schreef:
Ja dat snap ik, maar ik zit dan weer met het punt dat ik niets tegen rollkur heb mits goed en professioneel toegepast. ;)

Dan denk ik dat ik het anders moet verwoorden maar ik kan er zo even niet bij :+

Adil

Shahazai schreef:
pharagirlke schreef:

Een internationaal bekende ruiter zegt dat niet elk paard bitloos kan, dus geloven mensen dat.
Een internationaal bekende ruiter gebruikt de rollkür, dan zou je zeggen dat mensen dat dan ook goed zouden moeten vinden, maar veel mensen vinden dat toch eigenlijk niet. Snap je het verband wat ik probeerde te maken?

Kijk, je moet het maar zo zien:

Aan de ene kant hoor ik hier mensen zeggen dat elk paard bitloos kan, maar ik twijfel eraan met hoeveel paarden zij dit uit hebben geprobeerd...Dan hebben we een internationale springruiter waarvan ik weet dat hij een hele hoop paarden onder zijn kont heeft en heeft gehad. Hij zegt dat je niet elk paard bitloos kan rijden....Dit ligt echter niet aan zijn rijkunst als je het mij vraagt, omdat hij ook met paarden succesvol bitloos springt.

Wie zou ik nu geloven....

KiWiKo

Shahazai schreef:
pharagirlke schreef:

ik snap zeker het verband wat je probeert te maken, en je snijd hier wel een heel goed punt aan.

Het enige punt wat ik ter verdediging in deze stelling aan kan nemen is dat heel veel mensen niet precies weten wat RC inhoud en waar het nou eigenlijk op gebaseerd is, wat de voordelen ervan zijn, en hoe het tot stand komt. Dat is namelijk een technisch heel ingewikkelde kwestie.

wel of geen bit is technisch niet ingewikkeld :D