jasmijn78 schreef:KiWiKo schreef:maar ik zeg wel dat de huidige generatie sportpaarden helemaal niet vatbaar zijn voor de aangeleerde kunstjes van een mens (lees goeroevolgelingen) want daar zijn ze veel te slim en temperamentvol voor
Alhoewel mijn Storm (KWPN-sportpaard) nog wel het geduld zou kunnen opbrengen voor een (wannabe) goeroevolgeling hoor
Maar die is dan ook vaak liever lui dan moe. Maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Shahazai schreef:Als ik het geld had zou ik een sport gefokt 1e klas paard kopen met capaciteiten en daar NH en VD mee gaan doen om te laten zien dat het kan.
Nee joh!! Dat is zonde!!! Ik vind altijd dat je een paard moet inzetten waar zijn talenten liggen. Dus een goed sportpaard moet je lekker laten sporten. Daar is hij het beste in!Bizzybijtje schreef:KiWiKo, ondanks dat ik helemaal geen natural ben, moet ik toch tegen je ingaan I.m.o. kun je met ieder paard wel NH doen. Het feit dat je bijna geen KWPN'ers ziet bij NH'ers, is volgens mij níet omdat ze daar gewoon weg niet goed in zijn, maar omdat de naturals gewoon minder intresse hebben in sportpaarden. Volgens mij is een paard gewoon een paard wat NH betreft.
Hier heb je best een goed punt, maar ik zou er graag wat aan toe willen voegen. Ik zie maar weinig mensen die (bewust) NH beoefenen en die in mijn ogen echte 'paardenmensen' zijn (inclusief feeling, juiste interpretatie van gedrag etc) al vinden zijn natuulijk zelf van wel.
De echte paardenmensen beoefenen vaak onbewust een soort van NH. Hebben door kennis/ervaring/van huis uit al veel meegekregen en hebben allerlei NH goeroes, games en de hele mikmak meestal niet nodig. Voor dat soort mensen zijn die games, goeroes etc. vaak ook een beetje lachwekkend.
Verder heeft Kiwiko ook gewoon een punt. De gemiddelde fjord, haf, fries, arabier, tinker, draver etc. waarmee de NH-liefhebber NH/VD beoefent heeft gewoon een ander karakter dan een modern gefokt sportpaard. De laatste is over het algemeen gewoon intelligenter en minder vergevingsgezind voor 'fouten' getreuzel en getrut wat gewoon meer feeling/ervaring/kennis en kunde van de ruiter vraagt.
Je kunt niet ontkennen dat er nu eenmaal bepaalde rassen zijn die geschikter zijn voor de beginnende/minder ervaren mens en dat er rassen zijn die geschikter zijn voor meer ervaren mensen.
En er zullen altijd hier en daar NH mensen opduiken die hun kunstje met een intelligent sportpaard ook kunnen flikken, en andersom: onervaren mensen met paarden/wannaby anky's/sportruiters die met hun sportpaard niets voor elkaar krijgen. Maar nogmaals: uitzonderingen bevestigen de regel. Maar als we realistisch om ons heen kijken en 'gemiddeld genomen' kijken kun je dat onderscheid echt wel maken. Voo de meeste NH liefhebbers is een goed modern sportpaard in de regel gewoon minder geschikt. Evenals de gemiddelde fjord, haf, fries, arabier, tinker, draver etc. voor de wat ambitieuzere sportruiter gewoon minder geschikt is.
Doet verder allemaal niets af aan de rassen zelf. Je doet zelfs de kwaliteiten van de individuele rassen gewoon tekort als je alle rassen over 1 kam scheert en zegt dat iedereen er maar op weg moet kunnen hobbelen. Net als dat je de capaciteiten van ruiters/NH beoefenaars overschat door te zeggen dat zij met elk ras overweg kunnen. Je kunt globaal bovenstaande conclusie trekken en verder verschilt het gewoon per individu waar welk ras het beste bij past.
Precies Jasmijn...........