Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:53

poe dan doe ik het wel heel slecht, heb al 7 jaar geen gerichte les gehad (2 of 3x een los privelesje verder niet)

ik denk ook dat het met je ambitie te maken heeft, wanneer je op een bepaald punt bent aangeland dat je je paard goed kent (beter gezegd de bewegingen), dat je goed bewust bent van je eigen lichaam en dat je geen problemen tijdens het rijden tegen komt en je geen wedstrijd ambities hebt of meer wil leren dan je nu beheerst omdat je daar voor jezelf het nut niet van inziet.

dán zie ik niet in waarom je je scheel zou moeten betalen voor lessen. Af en toe iemand even kritisch laten kijken of je nog wel een juiste houding hebt en of je paard inderdaad een beetje in evenwicht loopt kan wel verstandig zijn natuurlijk.

maar je bent inderdaad nooit uitgleerd, de vraag is alleen 'wil je alles leren wat er te leren valt?'

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:56

Ik vind het onzin om zo iets als 'ik heb geen les nodig' te zeggen. Les is en blijft belangrijk voor iedereen, écht iedereen. Gewoon omdat die derde persoon dingen kan zien die jij niet kan voelen en je dus kan verbeteren. Ik had tot een jaartje terug 2 jaar geen les meer gehad. Nu was er aan mijn houding niet zoveel te sleutelen maar des te meer aan de samenwerking tussen mij en mijn pony. Het echte rijden was door het recreatiecrossen best achteruit gegaan en baanwerk was dus best even inspannen. Maar al na twee lessen zag je enorme verschillen, hij begon veel beter te lopen dat hij tot voor de lessen ooit gedaan had, en ook ik heb veel geleerd toen. Ook met buitenrijden luisterde hij opeens veel beter. Dus les is echt wel heel belangrijk. Ik vind dat er een groot verschil is tussen op je paard kunnen blijven zitten en daadwerkelijk rijden. En voor dat laatste is nu eenmaal les nodig. Er zijn mensen die er prima op blijven zitten maar als je ze vraagt eens wat anders te doen dan rechtuit crossen wordt het vaak even moeilijk, want dan moet je namelijk beginnen te rijden! Les is overigens goed te combineren met recreatief, je kunt ook buiten werken aan de soepelheid, om bomen heen slalommen, verruimingen vragen, stelling, tempo en gangwisselingen oefenen. Dat maakt een buitenrit imo ook veel interessanter dan alleen maar rechtuit hobbelen, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:56

De ruiters hebben de lessen misschien niet zozeer nodig, maar de paarden des te meer :).

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:00

kazary schreef:
Ja en dus? wat is dat voor antwoord?
Heb je iets in dit topic gelezen?

Topsport is weer heel wat anders als waar we het hier over hebben, want dat rijdt geloof ik niemand van ons, is dus ook een beetje raar om aan te halen.
Maar een paard dat netjes beleerd is dat buiten een rondje sloft, daar rij je hem op kapot. Hij kan netjes beleerd zijn, maar als je dat niet onderhoud blijft dat niet goed gaan. Dat je er kent die wel ouder zijn geworden dat kan, daarom zei ik ook, ik ken ook ongezonde mensen die 90 worden.
En over voornamelijk in stap heeft niemand het hier gehad. Dan doen de meeste buitenrijders ook niet, die gaan ook echt wel draven en een stukje galoperen.

Lees nog eens goed, ik ontken nergens dat het paard met buiten rond sloffen kapot gereden wordt. :D Ik voeg er alleen aan toe dat een 'correct gereden' paard net zo goed kapot gaat aan het bereden worden. Als je dat niet kunt inzien is dat toch echt en gebrek aan jouw kant.

Als je echt het beste voor een paard wil laat je hem op de wei staan en gras vreten.

Nog even een uiteenzetting van mijn theorie, want blijkbaar snap je er weinig van:

De stelling is, 'ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden.'

Mijn reactie:

- als je verder wilt komen in wat voor opzicht dan ook, heb je altijd les nodig

Maar:

- als het je doel is om ontspannen rond te sloffen VOOR DE LOL (voor de lol van de mens, niet van het paard, want die doe je sowieso met rijden geen lol) dan denk ik dat je al snel 'genoeg' les gehad hebt.

Conclusie:

- de stelling kan best van toepassing zijn, maar dat ligt geheel en al aan het uitgangspunt van de ruiter.

Mijn visie:

- Als iemand graag rond wil hobbelen en daarmee een paard kapot rijdt, tja, jammer maar helaas.

Want:

- paardrijden is egoïstisch en ieder 'gebruik' van het paard is schadelijk dus -> het doet er niet echt toe.

N.B:

- iemand die veel rijd en veel dressuurmatig (in wat voor opzicht dan ook) bezig is, doet er goed aan om les te nemen, omdat de schade dan beperkt wordt. Iemand met beperkte vaardigheden die alleen hobbymatig wil rijden, zal geen les willen nemen want ziet daar het punt niet van in. En terecht, als je het mij vraagt.

Helder?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:06

Qimm schreef:
poe dan doe ik het wel heel slecht, heb al 7 jaar geen gerichte les gehad (2 of 3x een los privelesje verder niet)

ik denk ook dat het met je ambitie te maken heeft, wanneer je op een bepaald punt bent aangeland dat je je paard goed kent (beter gezegd de bewegingen), dat je goed bewust bent van je eigen lichaam en dat je geen problemen tijdens het rijden tegen komt en je geen wedstrijd ambities hebt of meer wil leren dan je nu beheerst omdat je daar voor jezelf het nut niet van inziet.

dán zie ik niet in waarom je je scheel zou moeten betalen voor lessen. Af en toe iemand even kritisch laten kijken of je nog wel een juiste houding hebt en of je paard inderdaad een beetje in evenwicht loopt kan wel verstandig zijn natuurlijk.

maar je bent inderdaad nooit uitgleerd, de vraag is alleen 'wil je alles leren wat er te leren valt?'

Dat laatste is een erg interessante vraag! Ik denk, dat als je je al voorneemt alles te leren wat voor jou persoonlijk van pas zou kunnen komen dat je al een nobel doel hebt en vooral dat je daar al meer dan genoeg werk aan zult hebben. Ik denk dat alles leren wat te leren valt echt met een korreltje genomen zou moeten worden, niet meer dan een vast gezegde. ;)

Qimm

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:15

ik snap ook wel dat je nooi álles kan leren hoor. Maar wil je zpo veel mogelijk leren of ben je op een tevreden punt aangekomen? Ik ben nu op een punt waar ik voorlopig tevreden mee ben. Laatst heb ik een prive les gehad omdat ik tegen een lastig probleem aanliep bij m'n jonge paardje wat ik met mijn eigen kennis en weten niet op kon lossen. 1 les gehad en ik heb daar érg veel aan gehad, ik kan nu weer verder waar ik gebleven was en de stijgende lijn zet door. Kom ik weer een hobbel tegen, neem ik weer een prive lesje. Ik ga niet eindeloos iets proberen op te lossen waarvan blijkt dat ik dat niet kán, ik zoek dan heus wel hulp. maar ik kom gewoon niet erg vaak problemen tegen. En niet omdat ik zo goed ben maar omdat het paard zo intelligent is, en daar ben ik dankbaar voor.

Mogelijk wil ik met haar wel wedstrijden gaan rijden, als het zo ver is dan zal ik ook vaker les nemen om de puntjes op de 'i' te zetten en die puntjes er ook op te houden. Ik heb nog nooit wedstrijden gereden, dus daar zal ik wel hulp bij nodig hebben :+ Maar voor nu, voor nu heb ik genoeg aan wat ik in het verleden al geleerd heb en zo lang we vooruitgaan vind ik niet dat les echt nódig is. Alleen wanneer ik er zelf niet uitkom.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:22

Ik denk dat ik duidelijk weet waar het gebrek hem zit hoor. Want het ene geeft minimaal schade het andere een hoop. Ook al wordt er vaak andersom gedacht.
Dat is nu zeker helder. Vooral je aller laatste zin geeft die helderheid en daarmee ook het gebrek.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:23

Waar zit het gebrek hem dan? Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:25

Ik reageerde op rider die het over gebrek heeft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:27

ooh oke, ik dacht ook al :+ Misschien volgende keer even iets van @rider erbij of het stukje quoten, kan rare verwarringen voorkomen :)

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:29

Nou,..ik ben het er niet mee eens..
Ik heb wel les nodig haha, het liefst elke week!

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:31

Qimm schreef:

Omdat je dan JUIST de fout ingaat. Ik dacht ook vroeger altijd, goh ik heb mijn paard prima voor elkaar. Tot ik ineens op een ander paard stapte, en het dier ineens wel erg met zijn achterhand naar binnen liep. Goh, wat gek. Ja, wat blijkt? Mijn eerste paard was behoorlijk scheef, linksom gebouwd, dus gebruikte ik veel meer rechterbeen, onbewust, om hem onbewust rechter te richten (toen was ik dus een huis-tuin en keuken ruitertje).

Het gevaar van maar 1 paard en 1 berijder, die al jaren met elkaar in training zijn, is dat je je gaat aanpassen aan elkaars gebreken. En dat is slecht paardrijden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:32

Lovely schreef:
De ruiters hebben de lessen misschien niet zozeer nodig, maar de paarden des te meer :).

Hier ben ik het absoluut NIET mee eens.
De ruiters hebben het even hard nodig als de paarden.
Want WAT het paard doet, Hangt van de ruiter af. :)

EDIT: Typfoutje ;)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:35

kazary schreef:
Ik denk dat ik duidelijk weet waar het gebrek hem zit hoor. Want het ene geeft minimaal schade het andere een hoop. Ook al wordt er vaak andersom gedacht.
Dat is nu zeker helder. Vooral je aller laatste zin geeft die helderheid en daarmee ook het gebrek.

*zucht*

Ik weet nu ook zeker waar jouw gebrek aan inzicht zit. :+

Je kunt het niet zo simpel stellen, ieder geval is namelijk anders. De schade is alleen meetbaar als je het per geval met de omstandigheden gaat vergelijken. Intensiviteit van gebruik (van het paard), vaardigheden van de ruiter, gewicht van de ruiter, kwaliteit van het zadel, duur van het gebruik etc.

Maar goed, ik zal het even in Jip en Janneke taal uitleggen, voordat je me weer verkeerd begrijpt:

Stel, alcohol drinken is véél slechter dan roken (dit is een metaforisch voorbeeld, dus ik zeg niet dat dit in werkelijkheid ook zo is).

Persoon A is lichamelijk fit en in goede conditie en drink eens per week een glaasje wijn.

Persoon B heeft chronische bronchitis en rookt iedere dag een pakje shag.

Wie gaat er eerder gezondheidsklachten krijgen? Persoon B, ondanks het feit dat alcohol schadelijker is dan roken.

Dat neemt niet weg dat als persoon A ook dat ene glaasje niet zou drinken, persoon A alsnog gezonder zou zijn. Dat neemt ook niet weg dat persoon B nog steeds beter af zou zijn als persoon B met mate zou roken, of geen gezondheidsklachten zou hebben.

Met andere woorden: hoe schadelijk iets is, is altijd afhankelijk van omstandigheden en je kunt niet zwart op wit stellen dat X altijd schadelijker is dan Y.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:40

Als jij gaat zuchten en menen zo'n denigrerende post als ik ga het wel in jip en janneke taal uitleggen voordat je meer verkeerd begrijpt, te moeten gebruiken ben ik gewoon meteen met je klaar dame. Wat een persoonlijkheid. Daar ga ik niet in mee. Misschien begrijp jij ook wel eens dingen verkeerd? Zoals nu bijvoorbeeld? Of kan dat niet?

Crumpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:32

Grote nonsens!
Ik heb vroeger veel gereden, en ik heb altijd veel uit mijn lessen kunnen opsteken.
Zelf ging ik veel te ver naar voren zitten en mijn beenhouding was ook ontzettend slecht.
Helaas heb ik door ziekte moeten stoppen, maar als mijn verzorgster komt, geef ik haar af en toe wat tips.
Ze zegt zelf ook: 'Zodra ik een paar weken geen tips/les heb gekregen, gaat het weer fout'.

Kortom, les heb je heel je leven nodig :)

Anja

Nonce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:35

Iedereen heeft les nodig! Vind persoonlijk dat je er altijd naar moet streven jezelf te verbeteren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:55

Als je een paard niet leert om zijn rug GOED te gebruiken en de JUISTE spieren te trainen zal hij er meer moeite mee hebben om jou te dragen.

Bovendien gaat het " je paard nog beter op de wei kunnen gooien als je echt goed voor m wil zijn" ook niet op.
Of je moet een natuurgebied hebben.
Aangezien paarden veeel meer moeten lopen dan wij ze kunnen bieden.. Kun je ze nog beter op de juiste spieren trainen dan op de wei gooien. in betere conditie word je ouder :)

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:00

kazary schreef:
Als jij gaat zuchten en menen zo'n denigrerende post als ik ga het wel in jip en janneke taal uitleggen voordat je meer verkeerd begrijpt, te moeten gebruiken ben ik gewoon meteen met je klaar dame. Wat een persoonlijkheid. Daar ga ik niet in mee. Misschien begrijp jij ook wel eens dingen verkeerd? Zoals nu bijvoorbeeld? Of kan dat niet?

Zulke posts komen meestal word uit geen onderbouwde argumenten kunnen geven van het standpunt.
Het ligt niet aan jou Kazary.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:30

weet je ik heb de afgelopen 6 maanden 4 topics gelezen van mensen die dachten dat hun paard een gangenpaard was...... tolte, en dat soort sjit......... maar waar uiteindelijk bleek dat het dier gewoonweg aan 4 poten kreupel was......

gek genoeg allemaal mensen die dressuurmatig rijden (dus goed lessen) niet echt relevant vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:00

JustaLive schreef:
Lovely schreef:

EDIT: Typfoutje ;)

DAT is dan heel jammer voor JOU, maar dan SNAP je het ook NIET.

EDIT: Geen Typfoutje

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:40

Lovely schreef:

Da's zo waar als het maar waar kan zijn :j.

Maar dan moet er wel een 'goede' instructeur in het midden staan...
Maar... wat is een goede instructeur...?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:42

EDIT: Typfoutje ;)[/quote]
DAT is dan heel jammer voor JOU, maar dan SNAP je het ook NIET.

EDIT: Geen Typfoutje[/quote]

Als jij zo kinderachtig bent om zo te reageren moet je dat lekker zelf weten, maar ik neem niet eens moeite om hier antwoord op tegeven.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:44

kan je best zeggen hoor ;) stel nou dat jij niet meer wil dan je kan, stel voor dat je 1 keer per week lekker buiten wil rijden, en daarvoor rijd je gewoon goedgenoeg. Dan heb je inderdaad geen les nodig ;) want je hoeft niks bij te leren.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 20:47

smurffie schreef:
kan je best zeggen hoor ;) stel nou dat jij niet meer wil dan je kan, stel voor dat je 1 keer per week lekker buiten wil rijden, en daarvoor rijd je gewoon goedgenoeg. Dan heb je inderdaad geen les nodig ;) want je hoeft niks bij te leren.

Maar je moet er wel op letten dat je paard in de juiste houding loopt... En daar heb je wel degelijk iemand aan de kant voor nodig... Zelfs als je maar 1 keer per week wil bosruiteren...