KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:15

Bekeringsdrift klinkt als een vorm van evangelisatie, Lielle, ben jij daar ook allergisch voor? 8-)

Lielle

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:17

en niet zo'n klein beetje :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:20

detour schreef:
Dan heeft een vraagstelling een heel andere toon. ;)
Sorry is soms lastig geloof ik. :D
Terugkaatsten simpel; dán hoef je niet over je eigen opstelling na te denken. 8-)

Zo'n opmerking, wat moet ik er dan mee? Ik vind het onaardig overkomen, alsof ik te dom ben om jou te begrijpen :Z Zelfde geldt overigens voor je pbtje. Ik heb eerlijk gezegd weinig behoefte om met jou verder te discusieren.

Lielle ik heb dat topic volgens mij wel gelezen destijds, de foto's heb ik niet gezien dus kan ik ook niets over zeggen, ik kan het wel begrijpen. Daarom probeer ik altijd op een vriendelijk en respectvolle manier uit te leggen waarom ik bitloos rij. Ik hoop op die manier mensen ervoor te kunnen interesseren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:21

Da's prima, soms is stukkie introspectie erg lastig. De makkelijkste weg is vluchten. ;)
Dat heeft geen bal met intelligentie te maken imo, meer met je inborst.

Lielle, zou je me kunnen vertellen hoe ik de linkjes kan openen? ivm tijdsbestek kan ik ze niet openen, en ben wel heel erg benieuwd naar wat er te zien is. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:24

Ik houd me hier maar even buiten ;)

maar dan ga ik wel even om verduidelijking vragen :) Daan, wiens reactie kun jij begrijpen? De mijne of die van Arabesk?

Detour, ik snap je vraag niet helemaal.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:25

Ik vlucht nergens voor, ik vind je alleen niet zo aardig en sympahtiek overkomen en heb daarom geen zin om nog moeite/tijd te investeren in een discussie met jou.

Laten we on-topic blijven :)

Lielle ik kan jou reactie wel begrijpen ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:28

Als ik je linkjes aanklik, Lielle, dan komt er een zin mbt "gekozen tijdsbestek", dat heb ik vaker met oude topics. Ik weet niet wat ik daar aan kan doen. :o :+

Daan, door jouw manier van reageren is mijn symphatie idd naar zijn grootje jegens jou. Misschien idd optie mekaar verder te negeren. ;) Van het goede utgaan in de ander moet er toch een beetje van beide kanten in zitten!
Disucssieer ze!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:34

Detour, met een bitloos hoofdstel kun je OOK remmen.
Als een paard er echt vandoor gaat zou een bit hem ook echt niet tegenhouden hoor, netzo als een bitloos hoofdstel in dat geval.
Vliegt ie er maar even vandoor kan je hem netzo als met bit, omsturen. (Wel afhankelijk van welk bitloos hoofdstel je gebruikt, op een touwhalstertje gaat het niet zo makkelijk, dat is ook eigenlijk niet bedoeld om mee te rijden :+)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:41

Hoe dan?
Want omsturen hielp mij geen bal en écht ik heb toen mijn best gedaan. ;)
waarom zijn toch veel zeer ervaren trainers, ruiters en menners dan tegen het rijden met bitloos?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:53

Hoe dan, uh nou netzoals je met een bit doet?
Je maakt toch ook volte's ed. waarbij je soms ook een teugelhulp geeft, voor wat meer buiging. Zou omsturen wel gewerkt hebben dan als dat paard een bit in had..? Dat vraag ik me dan weer af.

Zou je die mensen dan eens willem opnoemen?
Sommige mensen willen nou eenmaal geen verandering, of concluderen iets te snel zonder zich er in te verdiepen..

Kijk hoeveel topruiters er met LDR trainen..... is dat dan ook maar direct goed? :x
Ze ijn geen heilige goden ofwatdanook, maar ook gewoon mensen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:03

Tsja, daar kan ik je idd geen antwoord opgeven. ;) Maar bij andere keren wegrennen hielp me dat idd goed en deze keer had het totaal géén effect. :+

Ik kan me in ieder geval praktisch gezien niet voorstellen hoe je een dier op die neusdruk tot stilstand krijgt met een relatief kortere remweg. ;)

Waarom wordt er niet geraced of ge-event zonder bit?
Of gebeurt dat wel?...
LDR vind ik weer een ander onderwerp, lijkt me offtopic.

Ja hoor, HJ Lozeman is een symphatieke diervriendelijke ruiter. hij wil echter niet dood. :(:)
Weet je wie hij is?
Hier vlakbij rijden kinderen Hamoen niet onverdienstelijk in de springsport. Bitloos? Dacht het niet. :D mennen. Ook hebben we her vlakbij een tweespan menner, hij zit in de wereldtop met zijn tweespan. geloof mij maar, hij peinst er niet over! ;)
Nu mag jij me bekende mensen noemen die er wél voor kiezen in de top!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:44

Springruiters die (soms behoorlijk heftige) paarden met hackamore rijden zijn er anders best wel wat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:47

maar vind je een hackemore nou zo'n vriendelijke bitloze optoming?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:49

nee, dat vind ik niet. Maar detour vraagt zich af of er bekende ruiters zijn die bitloos rijden en in de springsport wordt het al jaren gedaan

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:51

OKe, daar heb je een punt, maar echt paardvriendelijk vind ik het niet. Ik bedoel meer in de zin van bitloos zoals er type hoofdstellen worden benoemd in dit topic.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:03

hackemore is niet mijn ding........... crossropes en sidepulls ook niet............ ik vind dat als je dan toch uit het oogpunt paardvriendelijk bitloos wil......... ga dan gewoon op een stalhalster rijden.......... of zoals ik vroegah al deed de teugels aan je lage neusriem vastmaken.....

dan ben je diervriendelijk bezig ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:18

Een sidepull is in principe niets anders dan teugels aan een neusriem? Zal wel iets scherper zijn dan een stalhalster, maar met minder ruis, dat in ieder geval :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:40

Arabesk schreef:
en je loopt het risico dat traditioneel ingestelde juryleden bitloos misschien juist láger gaan beoordelen omdat ze de aanwezigheid van bitloze combinaties als een bedreiging zien van hun eigen ideeën en zo proberen door te drukken dat een bit écht nodig is om écht goed dressuur te rijden (wat onzin is)'

Wat ben je bij tijden toch een zielig persoontje...

Als de KNHS bitloos gaat toestaan dan maakt het mij niet uit of men met of zonder bit bij mij in de ring komt.
Het feit dat ik met bit rijd wil niet zeggen dat ik tégen bitloos ben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:30

Volgens mij zijn de eventuele bitloze deelnemers net zo volwassen als de bitrijders en mogen we er vanuit gaan dat men zelf kan beoordelen of hun paard betrouwbaar genoeg is om mee op een wedstrijdterrein te vertoeven toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:39

x_Marr schreef:
Als een paard er echt vandoor gaat zou een bit hem ook echt niet tegenhouden hoor, netzo als een bitloos hoofdstel in dat geval.
Vliegt ie er maar even vandoor kan je hem netzo als met bit, omsturen. (Wel afhankelijk van welk bitloos hoofdstel je gebruikt, op een touwhalstertje gaat het niet zo makkelijk, dat is ook eigenlijk niet bedoeld om mee te rijden :+)

Ik heb even een vraagje hoor. Want je bent heel overtuigd en dat is opzich oke, maar ik las een paar pagina's terug dat je 1x bitloos hebt gereden en voor de rest alleen info hebt van lezen? Maar hoe weet je dat dan zo goed? Ik bedoel ik ben pas overtuigd als ik zelf iets geprobeerd heb in diverse situaties. Geen aanval, maar ik vraag het me af :)

Verder ben ik het wel met je eens. Als ze echt angstig zijn, houdt je ze met bit ook niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:39

capopjekop schreef:
x_Marr schreef:

Ik heb even een vraagje hoor. Want je bent heel overtuigd en dat is opzich oke, maar ik las een paar pagina's terug dat je 1x bitloos hebt gereden en voor de rest alleen info hebt van lezen? Maar hoe weet je dat dan zo goed? Ik bedoel ik ben pas overtuigd als ik zelf iets geprobeerd heb in diverse situaties. Geen aanval, maar ik vraag het me af :)

Verder ben ik het wel met je eens. Als ze echt angstig zijn, houdt je ze met bit ook niet.

Ik lees ook vaak ervaringen met bitloos, en neem dan aan dat het geen penny verhalen zijn...
Heb meerdere malen (zowel op filmpjes als in het echt) mensen zien rijden met een bitloos hoofdstel en als ik er dan een beetje over na denk zie ik in dat het ''stuur'' en de ''rem'' toch eigenlijk hetzelfde is in zulke situatie's.
En als je dan nagaat hoe een paard op een stalhalster reageert met wandelen..... dan denk ik dat dat hetzelfd geldt onder het rijden: dan heb je denk ik zelfs nog meer overmacht door je zit er bij te gebruiken. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:03

Gewoon gemengd is het beste. Het is echt niet anders hoor dat bitloze rijden. Heb dat al een aantal keren laten zien, onderling al bitloos gereden, en ook oefenparcoursen bitloos gedaan.
Kunnen we de volgende keer weer gewoon bij Laurens van Lieren zonder bit starten :P

En mag je indien ze het niet gemengd doen straks 4 proeven dressuur starten die in 1 klasse meetellen? of krijg je dat dan gescheiden? Dus B met bit, Z2 zonder bit?
Je mag immers met 1 paard 4 starts hebben, 2 springen, 2 dressuur (met bit). Enige nadeel, je kunt niet meer springen als je 4 proeven rijdt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:08

oei wat gaan de blz hard hier.
ik wil even wat reageren, hoop dat ik niets over het hoofd zien.

sidepull niet vriendelijk? daar ben ik het niet mee eens geloof ik.. tenminste, mijn sidepull is zeer vriendelijk hoor. Touwneusriemen vind ik inderdaad niet zoo..
maar de mijne: http://natuurlijkmetjepaard.come2me.nl/ ... ofdstellen
of nog vriendelijker te combineren met:
Afbeelding(foto klant)
hackamore heb ik geen ervaring mee, maar snap de werking, en ja, vriendelijk... maar net hoe je eigen handen zijn. Net als een trens of een stang, er zijn ruiters die met een trensje rijden en eigenlijk NOOIT hadden mogen rijden, en mensen met stang die doen alsof ze een pasgeboren vogeltje vasthebben en prachtig rijden. dusja, wat is dan gemener, de stang of een trensje?

De rem! Ik vind het vreemd, dat er word getwijfelt hierover eigenlijk (niet rot bedoeld). wantt
waarom zou je met een bit wel kunnen remmen? ik las hier ook: je kunt toch niet aan de teugel lopen zonder bit, omdat de druk op de neus zit: dus je aan de rem trekt? Dat is best een vreemde opmerking: hoe kun je dan aan de teugel rijden MET bit, want als je aan het bit trekt trek je toch ook aan de rem? *D duss, das de wereld uit toch?. Beide principes zijn het zelfde, alleen zit het bit in de mond, een bitloze op de neus (even denkende aan de sidepulls, en zijdelingse hoofdstellen, niet vanuit de kruislings denkende).
Zo zie ik dat eigenlijk ook met de rem, die je als noodrem wilt behouden. twee situaties, 1bit, 2bitloos.
1: je hebt je paard ingereden op bit. je rijd hem dressuurmatig aan het bit, kent de aanleuning en uiteraard de halt. paard schiet er vandoor: wat doe je? je trekt aan de rem: je teugels, want daar rijd je of zachtjes je paard mee naar beneden, of wat meer druk en hij staat stil! En dus ook nu: stil staat je paard (na een paar hupsjes links en rechts, een paar passen door lopen want maar weinig paarden staan in 1 keer stil terwijl ze zich het lazerus schrikken van een bak-/bos/-wegkabouter, laat staan van een trekker o.i.d :D ).
2: je hebt je paard ingereden zonder bit. je rijd hem dressuurmatig zonder bit, kent de aanleuning en uiteraard de halt. paard schiet er hier ook vandoor; wat doe je nu? jaa je trekt aan jou rem: je teugels! wanntt daar rijd je of zachtjes je paard mee naa rbeneden, of wat meer druk en hij staat stil! En dus ook nu: stil staat je paard (vast ook na wat hupsjes etc etc :D ).

toch? :) Bij mij wel.

En ik denk, dat de meeste ook de 3e wel kunnen bedenken:
3: met bit ingereden, en daarna ga je over op bitloos. wat nu? Ik denk, dat als je tijdens normaal rijden met bit je paard goed onder controle hebt, en ook zonder bit je paard onder controle hebt, je geen vrees hebt: op beide manieren je paard te stoppen valt.
Voel je in de bak al dat hij wat doorloopt o.i.d. moet je je niet buiten wagen of op wedstrijd ofzo, want je weet zelf niet zeker of hij te houden valt.

Ik ben er sterk van overtuigd dat mijn merrie bitloos zal stoppen wanneer ik vraag. maarrr: ze is bitloos ingereden, dus ik heb helemaal geen bit om op terug te vallen :+
Ander paard wat ik al wat jaartjes rijd, is met bit ingereden en jaren gereden. Kwam ik weer met mn dwarse hoofd en wilde bitloos. prima. En racen kan hij hoor door het bos: heb met en zonder bit meegemaakt: boeiend! dat eindje moet je AFRACEN, al hang je met je volle gewicht aan of het bit, of aan de neus: op het einde zet hij de knop pas om "ohja als ze trekt betekent dat stoppen :o ". Dus daarop kan ik vertellen, of ervaring (niet alleen dit paard hoor..) dat het niet uitmaakt met of zonder bit.

pure paniek heb ik alleen met eigen bitloosingereden merrie meegemaakt (is als de dood voor vrachtwagens/grote gevaartes), kwam er 1 op 5 meter afstand voorbij, en ik hield haar bitloos bij me, of wel piafferend/huppelend/circuspaard-uithangend op de plek. dusja ben echt overtuigd dat ik niet minder veilig over straat rijd dan bv ons buurmeisje op haar paard met bit.

en de dikkerd (ahh liefkozend bedoeld!) zonder bit had ik gezien! Dankje. echt een leukerd. De mijne is ook niet al te slank hoor:)
verder geen centraal topic? anders kan ik die wel openen als dat mag.

ohja en myukii: mijn sidepull is niet scherper dan een stalhalster, omdat het een brede platte neusriem heeft, en stalhalster veel stugger is.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:20

Ik wilde reageren, maar als ik alles een beetje lees heeft dat geen zin zie ik.........waarom?.......omdat er wederom een pro- of anti-bitloos topic geboren is. Zo goed als elk topic die over bitloos rijden gaan, gaat uiteindelijk deze kant op.
Dit gaat toch alleen over starten op wedstrijden?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 23:23

ik ben niet voor of tegen bit
en ook niet voor of tegen bitloos.

maar men vraagt hier toch om ervaringen etc? dan kunnen die gegeven worden toch:)
en dan vertel ik ook gelijk dat ik mijn sidepull niet scherper vind dat mijn stalhalster..

dus kom:) reageer. laten we juist laten zien dat het niet zon discussie word. maar juist informeren aan elkaar.
ooit moeten de pro's en anti's toch samen met elkaar starten *D ;)
kunnen ze hier alvast oefenen elkaar en iedereen te respecteren:P houd je hoofd bij je eigennn paard.