"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:27

Qimm schreef:
overigens met hoge dressuur hoop ik dat je het zo voor elkaar hebt dat je je paard op minimale been(en zit)hulpen kan rijden en dus zonder zweep.

je moet een paard ook wel eens iets aanleren hoor... :roll: daarna kun je pas op minimale hulpen rijden.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:30

Wij hebben een draver gehad die echt ging stressen van een zweep.
Zonder zweep en met stompe sporen liep ie Z nivo (geen wedtrijden mee gereden, dus alleen training)
en met zweep winlde hij niet eens nagevelijk, en alleen maar snel.
Door de eerder training als draver gekomen.
We hebben het wel een tijdje geprobeert emt zweep, maar er was weinig verandering.
En als je er zonder zweep een hoger nivo uit krijgt waarom zou je die zweep dan gebruiken.

Bij mijn huidige paar gebruik ik heb alleen met springen (alleen in de les, rij geen wedstrijden meer) om hem op de linker schouder te begrenzen of een tikie te geven als ie langs de hindernis wil schieten.
Sporen geeft een veel fijnere reactie en bij deze paarden geen stress.

De jonge paarden die ik heb ingereden heb ik in het begin een zweepje bij gebruikt tot heb L werk eraan te pas kwam, dan ging er een spoortje bij en had ik al snel die irritante zweep niet meer nodig gelukkig.
Ik vindeen zweep lastig met rijden, hij zit me echt in de weg.
En laat hem ook vaak vallen omdat ik het niet gewend ben.

Toen ik nog buitenritten maakte had ik vaak wel een zweepje mee voor als er iets was waar ze moeilijk langs wilde, net zoals met springen dat je toch ff wat achter de hand hebt als ze lastig doen.
Maar voor de basis dressuurtraining vind ik het persoonlijk niet nodig.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:49

Heb niet het hele topic doorgelezen, wil allen even reageren op de openingspost. Ik heb ook zo'n beestje wat niet tegen een zweepje kan. Is nooit iets mee gebeurd, hij komt zo bij de fokker weg en ik heb hem zadelmak gemaakt. Het is wel een heel ril beest. Als ik bv mijn been verplaats wordt ie al knijperig. Op dit moment zie ik ook totaal nog geen reden om met een zweepje te rijden daar ik um voldoende aan het lopen heb op beenhulpen. Tegen de tijd dat het vertrouwen goed is en de noodzaak is daar kan ik altijd nog proberen een zweepje te pakken.

Edit, iets teruggelezen
Cassidy; ik snap jou punt helemaal. Je wil geen km omrijden omdat je paard iets eng vind, zou ik ook niet doen. Maar nog steeds heb ik geen aanleiding om een zweep te gebruiken. Als ik mijn paard er een keer inschop (lomp gezegd) rent ie harder weg dan menig ander paard met zweep :D Dus nee ga mijn paard daar nog steeds niet aan laten wennen.
Laatst bijgewerkt door malloesje op 13-01-09 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:56

Cassidy schreef:
Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.

Ook zonder nare ervaringen met de zweep kan een paard extreem op die zweep reageren (en dan is het verhaal snel de wereld in gezet dat hij vroeger mishandeld is geweest). Want paarden reageren op objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep die je in je hand houdt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.

Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Amen! Helemaal mee eens. Ik rijdt altijd alles met zweep, en de paarden die er zo angstig voor zijn die kun je er dan eerst aan de hand aan laten wennen. Maar uiteindelijk moeten ze er allemaal mee gereden kunnen worden. :) Het is niet alleen om te straffen, het is gewoon een extra hulpmiddel om bijvoorbeeld beenhulpen te verduidelijken en beter aan te geven, bovendien kun je dmv. de zweep " aanwijzen" wat de bedoeling is en nog veel meer. Tuurlijk gebruik k hem ook om te corrigeren, indien nodig, maar dat is nog nooit op zo'n manier gebeurt dat k mijn paarden daarna niet meer met zweep kon rijden....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:13

MyHorseGirl schreef:
Eigenwijze paarden die reageren voor zover ík weet gewoon niet op de zweep, of als je een tikje geeft dat ze een bok geven.

Dat is zeker niet waar.
Ik word nog steeds wel eens in de maling genomen of iets echt eng is of niet. Zo was ik er laatst echt van overtuigd dat een paard oprecht bang was van een raar voorwerp, tot de instructrice daar (echt toevallig, had niets met mij te maken) vlak naast stond. Ineens oortjes naar voren en 'kijk mij eens braaf paardje zijn'. De keer daarop was de instructrice weg en toen was het ineens weer eng. (Dus, paard een tik met die evil-evil zweep gegeven, en tada... toen was het niet eng meer :P )

En ik heb het ook bij zaken op stal wel meegemaakt. Een paard dat het (tsja, echt) niet getroffen had met de vorige eigenaar, was op de manege terecht gekomen. Vooral rondom zijn hoofd was 'ie nogal gevoelig en schrikkerig en stak hij bij elke onverwachte beweging zijn hoofd omhoog en probeerde te verdwijnen. Zeker in het begin was dat oprecht. Het advies was dan ook: kalm blijven en het gewoon nog een keer proberen.
Maar na een tijdje was hij al een stuk vertrouwder en was het allemaal niet zo eng meer, en toen kreeg hij door dat hij diezelfde reactie wel leuk kon gebruiken om dwars te liggen - toen nam dat gedrag dus ook weer toe en niet af. Waar de grens tussen echte angst en trucje lag weet ik niet en misschien weet niemand dat precies, ik weet alleen maar dat ik na een tijdje doorhad dat het niet meer echt was. En toen ik een keer 'en nou is het klaar' riep, was het ook over. Het begon als echte angst, beslist, dat was niet alleen mijn mening maar ook van de ervarener mensen op stal. Maar uiteindelijk was het dus vooral gewoonte geworden omdat het iets opleverde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:13

malloesje schreef:
Edit, iets teruggelezen
Cassidy; ik snap jou punt helemaal. Je wil geen km omrijden omdat je paard iets eng vind, zou ik ook niet doen. Maar nog steeds heb ik geen aanleiding om een zweep te gebruiken. Als ik mijn paard er een keer inschop (lomp gezegd) rent ie harder weg dan menig ander paard met zweep :D Dus nee ga mijn paard daar nog steeds niet aan laten wennen.

Mag ik je vragen om het hele topic even door te lezen?
Verder is het jouw paard, het is jouw feessie, en als je je gedrag door je paard laat dicteren, mag je dat wat mij betreft gewoon blijven doen. Maar neem van mij aan dat het rillerige in je paard weg te krijgen is, en hij ook gewoon - na goede voorbereiding - met zweep te rijden is. Dat jij belangrijke punten in de opleiding van je paard overslaat moet je verder helemaal zelf weten.

malloesje

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:30

Cassidy; sorry geen zin om het hele topic door te lezen :o Maar ik laat me echt niet dicteren hoor door mijn paard ;) Maar op dit moment zie ik sowieso de toegevoegde waarde niet van het mét zweep rijden dus besteed ik er geen aandacht aan. En ja dat rillerige is zeker minder geworden maar moet nog minder. Vertrouwen van een paard win je niet zomaar 1-2-3 Heeft gewoon nog iets meer tijd nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:48

malloesje schreef:
Cassidy; sorry geen zin om het hele topic door te lezen :o

Waarom zou je verwachten dat Cassidy jouw reacties leest of daar nog serieus op reageert als jij het niet belangrijk genoeg vindt om te lezen wat ze al (meer dan eens) duidelijk heeft uitgelegd? Er zijn meerdere mensen die hebben uitgelegd waarom ze het wel belangrijk vinden dat een paard aan de zweep went. Je mag daar een andere mening over hebben, maar als jij geen moeite wilt doen om je te verdiepen in die van een ander, denk ik niet dat het veel zin heeft om je te mengen in een discussie als dit.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:40

Als je niet met zweep kunt rijden, als ruiter, heb je een gat in je basisopleiding.
Je gaat ook niet tennissen en dan zeggen maar ik doe het niet met zo'n racket en zo'n geel balletje :)
Een paard wat niet met zweep gereden kan worden mist ook een stuk in zijn opleiding, getraumatiseerde paarden kunnen met rust en geduld meestal wel weer aan de zweep wennen.
Normaal gesproken moet een paard eerst leren op de longeerzweep voorwaarts te gaan (zweep optillen = voorwaarts), daarna leer je het paard , aan de longe, voorwaarts te gaan op de longeerzweep in combinatie met de rijzweep en dan koppel je de beenhulp eraan. Mis je dit stuk dan heb je een gat in de basisopleiding van je paard.
Het advies om met je been eraf te rijden, been te geven en eventueel bij geen reactie nog een keer feller met je been door te komen en dan been er weer af is niet klassiek, je loopt het risico dat het paard vergeet adem te halen, verspant op je beenhulpen (buikspieren), het is niet de bedoeling een paard zo te 'overvallen' , ze moeten begrijpen dat de zweep (in opleiding) en later been voorwaarts is en de hulp ontspannen door laten komen. Als je verder in de opleiding komt zou je je zweep overal (achter de kuit, schouder, op achterbeen, you name it) moeten kunnen gebruiken om eventueel je (zit-, been-, en teugel) hulpen te verduidelijken.
Ik begrijp dat het moeilijk is om getraumatiseerde paarden opnieuw vertrouwen in de zweep als hulpmiddel te geven, ik begrijp niet dat mensen de basisuitrusting waar je mee hoort te rijden gewoon niet gebruiken omdat ze 'er niet lekker mee kunnen rijden'.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:26

Shadow; kan ik alleen beamen, maar zij kan vanaf de zijlijn ook niet bekijken hoe de paarden van anderen gereden worden. Dicteren vind ik dan ook een behoorlijk groot woord en is zeker niet het geval ;)
In mijn ogen is het met of zonder zweep rijden nooit een gemis in de training als je het hulpstuk niet mist. Het is imo alleen maar fijn als je er niet mee hoéft te rijden :)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:37

ZKD schreef:
Als je niet met zweep kunt rijden, als ruiter, heb je een gat in je basisopleiding.
Je gaat ook niet tennissen en dan zeggen maar ik doe het niet met zo'n racket en zo'n geel balletje :)
Een paard wat niet met zweep gereden kan worden mist ook een stuk in zijn opleiding, getraumatiseerde paarden kunnen met rust en geduld meestal wel weer aan de zweep wennen.
Normaal gesproken moet een paard eerst leren op de longeerzweep voorwaarts te gaan (zweep optillen = voorwaarts), daarna leer je het paard , aan de longe, voorwaarts te gaan op de longeerzweep in combinatie met de rijzweep en dan koppel je de beenhulp eraan. Mis je dit stuk dan heb je een gat in de basisopleiding van je paard.
Het advies om met je been eraf te rijden, been te geven en eventueel bij geen reactie nog een keer feller met je been door te komen en dan been er weer af is niet klassiek, je loopt het risico dat het paard vergeet adem te halen, verspant op je beenhulpen (buikspieren), het is niet de bedoeling een paard zo te 'overvallen' , ze moeten begrijpen dat de zweep (in opleiding) en later been voorwaarts is en de hulp ontspannen door laten komen. Als je verder in de opleiding komt zou je je zweep overal (achter de kuit, schouder, op achterbeen, you name it) moeten kunnen gebruiken om eventueel je (zit-, been-, en teugel) hulpen te verduidelijken.
Ik begrijp dat het moeilijk is om getraumatiseerde paarden opnieuw vertrouwen in de zweep als hulpmiddel te geven, ik begrijp niet dat mensen de basisuitrusting waar je mee hoort te rijden gewoon niet gebruiken omdat ze 'er niet lekker mee kunnen rijden'.

Bij jonge paarden die de hulpen nog moeten leren gebruik ik ook altijd een zweep.
En met longeren ook.
Alle de draver die wij hebbeb gehad longeerde ik altijd met een dressuurzweepje en dan een tikje op mijn laars geven als voorwaartse hulp, want met de longeerzweep werd hij te gespannen en te rennerig.
Dit paard hebben wij 5 jaar gehad, en daar kwam geen verandering in.
Mijn tuiger heeft niks van zwepen, maar aangezien ik die op M/Z nivo train vind ik het niet nodig om dat met een zweep te doen aangezien in de Z ook niet meer met zweep gereden word.
Dan is het maar een in de weg zittend lastig voorwerp.
Met springen pak ik er wel een kort zweepje bij voor eventuele weigeringen.

Waarom zou je op een paard waar je geen zweep bij nodig hebt ineens met een zweep gaan rijden?

Zo zie ik ook weleens combinaties ploeteren waarvan ik denk waarom pak je geen kort spoortje inplaats dat je maar blijft rommelen met die zweep en loopt je paard aan alle kant door het been heen.

Een zweep is leuk voor ruiters op de manege of bij jonge paarden, maar bij een goed getraind paard heb je er geen nodig, die horen gewoon alles op het been te doen. (met uitzondering van springen en buitenritten waarbij ze handig kunnen zijn en natuurlijk longeren)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:41

malloesje schreef:
Shadow; kan ik alleen beamen, maar zij kan vanaf de zijlijn ook niet bekijken hoe de paarden van anderen gereden worden. Dicteren vind ik dan ook een behoorlijk groot woord en is zeker niet het geval ;)
In mijn ogen is het met of zonder zweep rijden nooit een gemis in de training als je het hulpstuk niet mist. Het is imo alleen maar fijn als je er niet mee hoéft te rijden :)

Helemaal mee eens.
Vind het allemaal van die grote woorden die je steeds gebruikt Cassidy.. Dicteren, belangrijke punten in de opleiding ve paard.. Je kunt het ook overdrijven hoor. Ik heb wel al jullie berichten gelezen en begrijp je punt wel, maar er is ook een middenweg die iets meer naast jou mening ligt. Het klinkt zo als; moet, moet, moet... Zoals Malloesje het uitlegt; jong paard, moet iets minder rillerig worden en dan kan de zweep er nog voorzichtig bijgepakt worden, geef nou toe, dat klinkt toch heel aannemelijk en logisch?? Ik snap niet dat je dan wilt dat het DIRECT gebeurt (dwz; dat is wat jij zou doen).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:56

ZKD: Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik doe het zonder zweep. Ik vind dat fijner voor zowel het paard als voor mij. En dan rijdt ik ze niet been eraf en dan eraan, dat hoort imo helemaal niet. Ik vind het dan ook absoluut niet bij de basis uitrusting van de ruiter horen en vind het behoorlijk achterhaald.

Hetzelfde geld voor Cassidy, er zijn meerdere wegen die naar Rome leidt. Jullie leiden de paarden graag op met zweep. Ik en anderen doen dat zonder. Het is niet gezegd dat de een beter is dan de ander. Maar van beide kanten mogen de oogkleppen wel af. Wordt nu wel een beetje misselijk van het heen en weer geslinger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:04

@Sjaantje, ik zou het idd direct doen, maar pas als idd de rillerigheid aangepakt is (met behulp van grondwerk en sacking out) . Als ik iets tegen zou komen, zou ik het opgelost willen zien.

Bijv. (kom ik weer met een voorbeeld, jongens goed lezen, dit is NIET zoals ik het zou doen).

Stel je eens voor dat je een paard hebt dat niet wil aangalopperen. Je gaat hem beleren, werkt alle oefeningen door, maar de galop laat je zitten want dat is nog niet nodig, komt later wel. Paard is op een gegeven moment klaar voor wedstrijden, maar je kunt niet starten omdat je de galop bent vergeten mee te nemen. Die ga je er op het eind nog opmonteren, wat je een jaar kost. Had je de galop meegenomen zoals je de stap en draf had meegenomen, was je eerder klaar geweest.

Dat ik (en anderen) dingen direct willen doen, is misschien het het verschil tussen degene die voor zichzelf een beetje aan het keutelen zijn, en degenen die een degelijk opgeleid paard dat van alle markten thuis is voor anderen willen afleveren of afgeleverd willen zien. Ik zelf zou geen genoegen nemen met een gulden middenweg zonder het geprobeerd te hebben om het probleem aan te pakken, iig niet op het gebied van zoiets "simpels" als het rijden met zweep.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:20

Cassidy schreef:
Dus? Jij gaat met zweep rijden of juist niet met zweep rijden omdat het paard angstig is, en kunt niet meteen zeggen of het paard echt angstig is of een truukje toepast. Hoe pak jij dat aan dan? Je prikt er snel genoeg doorheen zeg je. Hoe dan? Toch de zweep maar wegleggen? Toch er niet mee rijden omdat paardlief de signalen geeft die jij verkeerd interpreteerd?

Uuuh, woow...ik zeg helemaal niet dat ik er doorheen prik...misschien haal je me door de war met iemand anders?
Grootste statement dat ik heb gemaakt in dit topic was: dat ik niet een zweep gebruikte op paarden die bang waren door de zweep waarvan bekend was dat het angst was, door slechte ervaringen uit het verleden. Ze waren gewoon in elkaar gemept om het zo maar te zeggen.

Bij die paarden was de geschiedenis bekend. Bij andere paarden kan ik dat natuurlijk niet zo maar weten... Ik ben geen gedragsdeskundige ofzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:23

En hoe weet je dat het angst is? Heb je er bij gestaan dat ze in elkaar geslagen werden? Of werd dat verteld?

De verhalen dat paarden mishandeld zijn gaan heel snel de wereld in, als ze een beetje paniekerig/angstig reageren op de zweep. Lees alle topics op bokt maar even door. En natuurlijk ook de ervaring van KiWiKo in dit topic. Zal even kijken welke pagina dat was.

Edit, Reactie van KiWiKo op pagina 5.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-01-09 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:26

Cassidy schreef:
@Sjaantje, ik zou het idd direct doen, maar pas als idd de rillerigheid aangepakt is (met behulp van grondwerk en sacking out) . Als ik iets tegen zou komen, zou ik het opgelost willen zien.

Bijv. (kom ik weer met een voorbeeld, jongens goed lezen, dit is NIET zoals ik het zou doen).

Stel je eens voor dat je een paard hebt dat niet wil aangalopperen. Je gaat hem beleren, werkt alle oefeningen door, maar de galop laat je zitten want dat is nog niet nodig, komt later wel. Paard is op een gegeven moment klaar voor wedstrijden, maar je kunt niet starten omdat je de galop bent vergeten mee te nemen. Die ga je er op het eind nog opmonteren, wat je een jaar kost. Had je de galop meegenomen zoals je de stap en draf had meegenomen, was je eerder klaar geweest.

Dat ik (en anderen) dingen direct willen doen, is misschien het het verschil tussen degene die voor zichzelf een beetje aan het keutelen zijn, en degenen die een degelijk opgeleid paard dat van alle markten thuis is voor anderen willen afleveren of afgeleverd willen zien. Ik zelf zou geen genoegen nemen met een gulden middenweg zonder het geprobeerd te hebben om het probleem aan te pakken, iig niet op het gebied van zoiets "simpels" als het rijden met zweep.

Ik vind dit gewoon appels met peren vergelijken.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:28

:? Ik heb gewoon echt geen zweep nodig bij mijn paard.
Let op: ze luistert gewoon naar het been, naar mijn stem, kortom; ze staat aan de hulpen.
En wil ze niet langs de ergens genoemde brievenbus? Een klopje op haar hals is afdoende.
Ik zie het rijden zonder zweep niet als gebrek in mijn rijderij of opvoeding.
Mocht het veeeel later in de training eens nodig blijken pak ik er gerust een zweepje bij. Als hulpmiddel.
Maar ik maak niet zo snel een punt van dingen, mijn paard dus ook niet. Is vertrouwen niet de basis?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:29

Als je paard je vertrouwd, waarom pak je de zweep er dan niet bij? Je hoeft hem niet te gebruiken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:30

sjaantje schreef:
Cassidy schreef:

Ik vind dit gewoon appels met peren vergelijken.

En dat vind ik dus niet :D
(als we met oneliners gaan smijten doe ik gewoon mee)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:46

Cassidy schreef:
Ga eens even uit van de situatie dat je op een paard van een ander rijdt. Een paard dat je moet corrigeren, dat je moet conditioneren op die kleine beenhulp. Een paard dat lak heeft aan je been en bij iedere beenhulp die je geeft alleen maar langzamer gaat lopen.

Ik doe dat nog steeds liever niet met een zweep, zoals gezegd vind ik een zweep een vervelend hulpmiddel en het kan heel effectief zonder. Bij elk paard kun je de gewenste reactie op je been triggeren. Daar beloon je hem vervolgens voor. Vervolgens herhaal je de actie met je eerste, kleine hulp. Als je daar effectief in hebt leren zijn is een aantal keer voldoende voor een redelijke basis die je vervolgens verder kunt verfijnen. Werk je met een zweep, dan zit je altijd weer met de fase waar je van die zweep af moet. Kun je net zo goed in 1 keer anders aanpakken.

Het gaat bij de meeste mensen fout bij het triggeren van die eerste, gewenste reactie op een beenhulp. Als ik veel alleen rijd ben ik daar bij mezelf vaak ook te laks in. Gros van de ruiters krijgt alleen voor elkaar dat het paard een beetje sneller, korter en hoger gaat dribbelen op die correctie, maar niet dat hij echt van achteruit vertrekt. En als ze dat al voor elkaar krijgen remmen ze niet af en herhalen ze de oefening, maar laten ze het paard het beetje "doodbloeden" waardoor ze uiteindelijk alleen maar een uur lang het paard uit elkaar aan het jagen zijn. Dat voegt idd niet zoveel toe.

Ik zie nog steeds het punt niet. Je vergelijking met de galop slaat werkelijk nergens op. Het verschil zit hem er in dat jij een zweep een onmisbaar hulpmiddel in de training vindt, en ik niet. Ik kan het gewenste effect 9 vd 10 keer ook zonder zweep bereiken, dus in 9 vd 10 keer interesseert het me geen biet of je dat paard met een zweep kunt rijden of niet, want het is niet eens nodig. In dat 10e geval dat die zweep wel nodig is leert ie daar heel snel mee omgaan. Ik zie er werkelijk het nut niet van in om al die 10 paarden al bij voorbaat met een zweep te gaan rijden "voor het geval dat". Vind ik zonde van de tijd en energie.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:54

Cassidy schreef:
Als je paard je vertrouwd, waarom pak je de zweep er dan niet bij? Je hoeft hem niet te gebruiken...

Waarom zou ik er in hemelsnaam een zweep bij moeten pakken als ik die niet ga gebruiken :?

Ik zal eens een topic starten waarbij ik met stang en trens en twee slofteugels rijd onder het motto "ik hoef ze niet te gebruiken" kijken wat voor commentaar en dan komt :+

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:56

Equimotion schreef:
Cassidy schreef:

Waarom zou ik er in hemelsnaam een zweep bij moeten pakken als ik die niet ga gebruiken :?

Ik zal eens een topic starten waarbij ik met stang en trens en twee slofteugels rijd onder het motto "ik hoef ze niet te gebruiken" kijken wat voor commentaar en dan komt :+

Precies, dat bedoel ik dus ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:45

Equimotion schreef:
Cassidy schreef:

Even terzijde, ik heb niets tegen slofteugels, mits goed gebruikt en op tijd weer weggelegd. Maar een dergelijke discussie starten is natuurlijk kat in het bakkie, en aangezien je op ieder slofteugeltopic al de nodige reacties krijgt, is de combinatie ervan met stang en trens een beetje overkill. In mijn ogen is het namelijk nog een verschil of het paard bij bepaalde gadgets die wij gebruiken lichamelijk last van ondervindt of niet. Ik ben niet bekend met stang en trens, kan dus niet beoordelen of alleen het er aan hangen van de slofteugels tot lichamelijke ongemakken zou leiden en waar je dat ding dan vast zou maken, maar dat even terzijde. Maar als iemand bijv. een twisted wire of fietsketting in de mond van zijn paard zou hangen, wel of niet met combinatie slofteugel, dan schaadt je het paard ermee, ook als je niet met teugeldruk zou rijden. Het paard heeft er last van, het doet zeer. Met een zweep die je bij je draagt en niet gebruikt, doe je dat niet. Het is als de jas die je draagt, de cap die je in het ideale geval ophebt, de laarzen die je draagt, dat setje van Anky waar je in gaat rijden: een onderdeel van de uitrusting.

(en voordat ik weer reacties krijg van lezers die niet hebben geleerd om begrijpend te lezen en denken te begrijpen dat ik met twisted wires of fietskettingen rijdt: het is weer een VOORBEELD)

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 01:51

pandabeertje schreef:
Waarom zou je op een paard waar je geen zweep bij nodig hebt ineens met een zweep gaan rijden?

Ideaal is ook zonder zweep, maar je blijft toch altijd schaven en sleutelen aan een paard dus dan kan soms de zweep weer handig zijn.

pandabeertje schreef:
Zo zie ik ook weleens combinaties ploeteren waarvan ik denk waarom pak je geen kort spoortje inplaats dat je maar blijft rommelen met die zweep en loopt je paard aan alle kant door het been heen.

Sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, als je paard aan alle kanten door het been loopt zou ik eerder een stapje terug naar de basis doen.

pandabeertje schreef:
Een zweep is leuk voor ruiters op de manege of bij jonge paarden, maar bij een goed getraind paard heb je er geen nodig, die horen gewoon alles op het been te doen. (met uitzondering van springen en buitenritten waarbij ze handig kunnen zijn en natuurlijk longeren)

Ik ben het met je eens dat een goed getraind paard zonder zweep te rijden moet zijn maar een zweep alleen voor manegeruiters en jonge paarden, nee zonde om zo'n hulpmiddel (aanwijsstokje) te laten liggen.