Qimm schreef:overigens met hoge dressuur hoop ik dat je het zo voor elkaar hebt dat je je paard op minimale been(en zit)hulpen kan rijden en dus zonder zweep.
je moet een paard ook wel eens iets aanleren hoor...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Cassidy schreef:Ik ben het helemaal met de TS eens, ieder paard kan en behoort voor de zweep gedesensibiliseerd worden, ook als ze in het verleden daar nare ervaringen mee hebben gemaakt. Paarden die daar panisch op reageren, en zo de ruiter er toe bewegen die zweep weg te leggen of niet te gebruiken: een-nul voor hen, ze hebben gewonnen.
Ook zonder nare ervaringen met de zweep kan een paard extreem op die zweep reageren (en dan is het verhaal snel de wereld in gezet dat hij vroeger mishandeld is geweest). Want paarden reageren op objecten die bewegen en geluid maken. Wat is een zweep die je in je hand houdt? Juist, een object dat beweegt en geluid maakt.
Voor iedereen die het niet nodig vindt om je paard aan die zweep te laten wennen: mag ik zeggen dat je de problemen uit de weg gaat? Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?
MyHorseGirl schreef:Eigenwijze paarden die reageren voor zover ík weet gewoon niet op de zweep, of als je een tikje geeft dat ze een bok geven.
malloesje schreef:Edit, iets teruggelezen
Cassidy; ik snap jou punt helemaal. Je wil geen km omrijden omdat je paard iets eng vind, zou ik ook niet doen. Maar nog steeds heb ik geen aanleiding om een zweep te gebruiken. Als ik mijn paard er een keer inschop (lomp gezegd) rent ie harder weg dan menig ander paard met zweepDus nee ga mijn paard daar nog steeds niet aan laten wennen.
malloesje schreef:Cassidy; sorry geen zin om het hele topic door te lezen
ZKD schreef:Als je niet met zweep kunt rijden, als ruiter, heb je een gat in je basisopleiding.
Je gaat ook niet tennissen en dan zeggen maar ik doe het niet met zo'n racket en zo'n geel balletje
Een paard wat niet met zweep gereden kan worden mist ook een stuk in zijn opleiding, getraumatiseerde paarden kunnen met rust en geduld meestal wel weer aan de zweep wennen.
Normaal gesproken moet een paard eerst leren op de longeerzweep voorwaarts te gaan (zweep optillen = voorwaarts), daarna leer je het paard , aan de longe, voorwaarts te gaan op de longeerzweep in combinatie met de rijzweep en dan koppel je de beenhulp eraan. Mis je dit stuk dan heb je een gat in de basisopleiding van je paard.
Het advies om met je been eraf te rijden, been te geven en eventueel bij geen reactie nog een keer feller met je been door te komen en dan been er weer af is niet klassiek, je loopt het risico dat het paard vergeet adem te halen, verspant op je beenhulpen (buikspieren), het is niet de bedoeling een paard zo te 'overvallen' , ze moeten begrijpen dat de zweep (in opleiding) en later been voorwaarts is en de hulp ontspannen door laten komen. Als je verder in de opleiding komt zou je je zweep overal (achter de kuit, schouder, op achterbeen, you name it) moeten kunnen gebruiken om eventueel je (zit-, been-, en teugel) hulpen te verduidelijken.
Ik begrijp dat het moeilijk is om getraumatiseerde paarden opnieuw vertrouwen in de zweep als hulpmiddel te geven, ik begrijp niet dat mensen de basisuitrusting waar je mee hoort te rijden gewoon niet gebruiken omdat ze 'er niet lekker mee kunnen rijden'.
malloesje schreef:Shadow; kan ik alleen beamen, maar zij kan vanaf de zijlijn ook niet bekijken hoe de paarden van anderen gereden worden. Dicteren vind ik dan ook een behoorlijk groot woord en is zeker niet het geval![]()
In mijn ogen is het met of zonder zweep rijden nooit een gemis in de training als je het hulpstuk niet mist. Het is imo alleen maar fijn als je er niet mee hoéft te rijden
Cassidy schreef:Dus? Jij gaat met zweep rijden of juist niet met zweep rijden omdat het paard angstig is, en kunt niet meteen zeggen of het paard echt angstig is of een truukje toepast. Hoe pak jij dat aan dan? Je prikt er snel genoeg doorheen zeg je. Hoe dan? Toch de zweep maar wegleggen? Toch er niet mee rijden omdat paardlief de signalen geeft die jij verkeerd interpreteerd?
Cassidy schreef:@Sjaantje, ik zou het idd direct doen, maar pas als idd de rillerigheid aangepakt is (met behulp van grondwerk en sacking out) . Als ik iets tegen zou komen, zou ik het opgelost willen zien.
Bijv. (kom ik weer met een voorbeeld, jongens goed lezen, dit is NIET zoals ik het zou doen).
Stel je eens voor dat je een paard hebt dat niet wil aangalopperen. Je gaat hem beleren, werkt alle oefeningen door, maar de galop laat je zitten want dat is nog niet nodig, komt later wel. Paard is op een gegeven moment klaar voor wedstrijden, maar je kunt niet starten omdat je de galop bent vergeten mee te nemen. Die ga je er op het eind nog opmonteren, wat je een jaar kost. Had je de galop meegenomen zoals je de stap en draf had meegenomen, was je eerder klaar geweest.
Dat ik (en anderen) dingen direct willen doen, is misschien het het verschil tussen degene die voor zichzelf een beetje aan het keutelen zijn, en degenen die een degelijk opgeleid paard dat van alle markten thuis is voor anderen willen afleveren of afgeleverd willen zien. Ik zelf zou geen genoegen nemen met een gulden middenweg zonder het geprobeerd te hebben om het probleem aan te pakken, iig niet op het gebied van zoiets "simpels" als het rijden met zweep.
sjaantje schreef:Cassidy schreef:@Sjaantje, ik zou het idd direct doen, maar pas als idd de rillerigheid aangepakt is (met behulp van grondwerk en sacking out) . Als ik iets tegen zou komen, zou ik het opgelost willen zien.
Bijv. (kom ik weer met een voorbeeld, jongens goed lezen, dit is NIET zoals ik het zou doen).
Stel je eens voor dat je een paard hebt dat niet wil aangalopperen. Je gaat hem beleren, werkt alle oefeningen door, maar de galop laat je zitten want dat is nog niet nodig, komt later wel. Paard is op een gegeven moment klaar voor wedstrijden, maar je kunt niet starten omdat je de galop bent vergeten mee te nemen. Die ga je er op het eind nog opmonteren, wat je een jaar kost. Had je de galop meegenomen zoals je de stap en draf had meegenomen, was je eerder klaar geweest.
Dat ik (en anderen) dingen direct willen doen, is misschien het het verschil tussen degene die voor zichzelf een beetje aan het keutelen zijn, en degenen die een degelijk opgeleid paard dat van alle markten thuis is voor anderen willen afleveren of afgeleverd willen zien. Ik zelf zou geen genoegen nemen met een gulden middenweg zonder het geprobeerd te hebben om het probleem aan te pakken, iig niet op het gebied van zoiets "simpels" als het rijden met zweep.
Ik vind dit gewoon appels met peren vergelijken.
Cassidy schreef:Ga eens even uit van de situatie dat je op een paard van een ander rijdt. Een paard dat je moet corrigeren, dat je moet conditioneren op die kleine beenhulp. Een paard dat lak heeft aan je been en bij iedere beenhulp die je geeft alleen maar langzamer gaat lopen.
Cassidy schreef:Als je paard je vertrouwd, waarom pak je de zweep er dan niet bij? Je hoeft hem niet te gebruiken...
Equimotion schreef:Cassidy schreef:Als je paard je vertrouwd, waarom pak je de zweep er dan niet bij? Je hoeft hem niet te gebruiken...
Waarom zou ik er in hemelsnaam een zweep bij moeten pakken als ik die niet ga gebruiken
Ik zal eens een topic starten waarbij ik met stang en trens en twee slofteugels rijd onder het motto "ik hoef ze niet te gebruiken" kijken wat voor commentaar en dan komt
Equimotion schreef:Cassidy schreef:Als je paard je vertrouwd, waarom pak je de zweep er dan niet bij? Je hoeft hem niet te gebruiken...
Waarom zou ik er in hemelsnaam een zweep bij moeten pakken als ik die niet ga gebruiken
Ik zal eens een topic starten waarbij ik met stang en trens en twee slofteugels rijd onder het motto "ik hoef ze niet te gebruiken" kijken wat voor commentaar en dan komt
pandabeertje schreef:Waarom zou je op een paard waar je geen zweep bij nodig hebt ineens met een zweep gaan rijden?
pandabeertje schreef:Zo zie ik ook weleens combinaties ploeteren waarvan ik denk waarom pak je geen kort spoortje inplaats dat je maar blijft rommelen met die zweep en loopt je paard aan alle kant door het been heen.
pandabeertje schreef:Een zweep is leuk voor ruiters op de manege of bij jonge paarden, maar bij een goed getraind paard heb je er geen nodig, die horen gewoon alles op het been te doen. (met uitzondering van springen en buitenritten waarbij ze handig kunnen zijn en natuurlijk longeren)