Als je niet met zweep kunt rijden, als ruiter, heb je een gat in je basisopleiding.
Je gaat ook niet tennissen en dan zeggen maar ik doe het niet met zo'n racket en zo'n geel balletje

Een paard wat niet met zweep gereden kan worden mist ook een stuk in zijn opleiding, getraumatiseerde paarden kunnen met rust en geduld meestal wel weer aan de zweep wennen.
Normaal gesproken moet een paard eerst leren op de longeerzweep voorwaarts te gaan (zweep optillen = voorwaarts), daarna leer je het paard , aan de longe, voorwaarts te gaan op de longeerzweep in combinatie met de rijzweep en dan koppel je de beenhulp eraan. Mis je dit stuk dan heb je een gat in de basisopleiding van je paard.
Het advies om met je been eraf te rijden, been te geven en eventueel bij geen reactie nog een keer feller met je been door te komen en dan been er weer af is niet klassiek, je loopt het risico dat het paard vergeet adem te halen, verspant op je beenhulpen (buikspieren), het is niet de bedoeling een paard zo te 'overvallen' , ze moeten begrijpen dat de zweep (in opleiding) en later been voorwaarts is en de hulp ontspannen door laten komen. Als je verder in de opleiding komt zou je je zweep overal (achter de kuit, schouder, op achterbeen, you name it) moeten kunnen gebruiken om eventueel je (zit-, been-, en teugel) hulpen te verduidelijken.
Ik begrijp dat het moeilijk is om getraumatiseerde paarden opnieuw vertrouwen in de zweep als hulpmiddel te geven, ik begrijp niet dat mensen de basisuitrusting waar je mee hoort te rijden gewoon niet gebruiken omdat ze 'er niet lekker mee kunnen rijden'.